آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ , Sunday 28 February 2021
    avayeshomal.ir
    یادداشت مخاطبین
    ششم بهمن یادآور حماسه‌سازی و رشادت مردم خطه شمال

    ششم بهمن یادآور حماسه‌سازی و رشادت مردم خطه شمال

    اسماعیل‌زاده معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه مازندران
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 97151
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۸ بهمن, ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    ماجرای ترک تحصیل ۵۰ درصد دانش‌آموزان عشایر پس از دوره ابتدایی

    به گزارش آوای شمال؛

    آوای شمال/ عشایر در زمره مهم‌ترین و در عین حال بی‌ادعاترین مردم کشور هستند که نامشان در ذهن، دلاوری و سخاوت را متبادر می‌کند.

    قلمروی زیستی عشایر ایران ۹۳۶ هزار کیلومتر مربع است که حدود ۵۹ درصد خاک کشور است اما جمعیت عشایری کشور کمتر از یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر است و از این میزان جمعیت تنها ۱۸۲ هزار دانش‌آموز در مدارس تحصیل می‌کنند؛ این در حالی است که ۶۵ درصد جمعیت عشایری کشور زیر ۳۰ سال سن دارند.

    با در نظر گرفتن تحصیل برخی از جمعیت دانش‌آموزی عشایر در مدارس روستایی اما باز هم جمعیت بازماندگان از تحصیل در جمعیت عشایری کشور کم نیست و تنها ۱۴ درصد جمعیت عشایری جذب مدارس شده‌اند که در قیاس با ۶۵ درصد جمعیت زیر سی سال آمار خوبی نیست.

    محمدرضا سیفی سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایری کشور در گفت‌وگو با فارس در خصوص آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان عشایری کشور اظهار داشت:‌ ۴۶ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان عشایری کشور خصوصاً دختران پس از دوره ابتدایی دیگر به تحصیل ادامه نمی‌دهند؛ فاصله زیاد ییلاق و قشلاق عشایر، نامناسب بودن برخی مدارس و مسائل فرهنگی عمده دلیل این مسئله است.

    *دانش‌آموزان دو زبانه‌ای که از معلمان توانمند محرومند

    جمعیت عشایری بسیاری در مناطق مرزی زندگی می‌کنند که شامل ۱۳ نقطه مرزی است و در این نقاط، مدارس عشایری با کشورهای همسایه هم‌مرز هستند و در کنار این ویژگی مرزی بودن که خود در برخی نقاط زمینه دو زبانه بودن را ایجاد کرده است؛ به‌طور کلی ۷ هزار دانش‌آموز عشایری دو زبانه وجود دارند که به آموزش‌های با کیفیت و معلم توانمند دسترسی ندارند و در کنار این معضلات، ۶۲۰ سرباز معلم برای آموزش دانش‌‌آموزان عشایر به کار گرفته شده‌اند که با توجه به کم‌سال بودن، نداشتن تجربه و نگذراندن دوره‌های کافی، مشکلات آموزشی این حوزه را تشدید می‌کند.

    *محرومیت دانش‌آموزان عشایری کشور از سرویس بهداشتی و ساختمان سالم و ایمن

    استان آذربایجان غربی با ۵۸۶ مدرسه و ۳۰ هزار دانش‌آموز، بیشترین تعداد دانش‌آموزان عشایری کشور را دارد و کمترین میزان دانش‌آموز عشایری کشور هم ۲۲۰ دانش‌آموز در استان همدان است.

    به گفته محمدرضا سیفی سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور، در حال حاضر ۶۱۰۰ مدرسه عشایری در ۲۳ استان کشور به صورت ثابت، سیار و نیمه‌سیار وجود دارد که ۲۵ درصد از این مدارس فاقد سرویس بهداشتی و ۲۹ درصد دارای سرویس بهداشتی نامناسب است.

    ۷۶۶ مدرسه از ۶۱۰۰ مدرسه عشایری کشور نیاز به تعمیر اساسی دارد و از مدارس ثابت موجود، فقط ۲۶۰۰ مدرسه قابل استفاده کامل است و حدود ۲۰۰ مدرسه خشت و گلی عشایری در کشور وجود دارد که باید تبدیل به مدارس کانکسی شود و برای تثبیت شرایط آموزشی موجود نیاز به ۸۰۰ کانکس و ۵۰۰ چادر وجود دارد و از مدارس ثابت موجود فقط ۲۶۰۰ مدرسه قابل استفاده کامل است.

    به گزارش فارس، بودجه مدارس عشایری کشور سه برابر بودجه مدارس عادی است اما این بودجه مثل بسیاری از ردیف‌های بودجه‌ای دیگر آموزش و پرورش تخصیص پیدا نمی‌کند یا بسیار کم تخصیص پیدا می‌کند و برای محرومیت‌زدایی و انجام برخی امور باید دست به دامان ارگان‌های جهادی خارج از آموزش و پرورش شد که یکی از آنها قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران است که ساخت سرویس بهداشتی، آبخوری مدارس عشایری و تغذیه رایگان دانش‌آموزان مناطق مرزی عشایری ابتدایی را در سه‌ مرحله تقبل کرده است.

    به نظر می‌رسد رسیدگی به مشکلات مدارس عشایری برای جذب دانش‌آموزان به مدارس و به حداقل رساندن آمار ترک تحصیل آنها، علاوه بر همت دولت و مجلس برای تخصیص بودجه، به همت خیرین هم نیازمند است، دانش‌آموزان عشایر اکنون بیش از مدرسه ساکن و ثابت به چادر و کانکس‌های مجهز نیاز دارند تا با تسهیل امور، شرایط آموزش از راه دور آنها فراهم شود و بتوانند از آموزش‌های باکیفیت و مناسبِ شرایط کوچ‌رو بودن، استفاده کنند.

     

    برچسب ها :

    نظرات