آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ , Sunday 25 July 2021
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 96183
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۶ دی, ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    «خبر خوب» مروج امید در جامعه و خروج از سکون و حرکت به سمت پویایی است

    به گزارش آوای شمال؛

    آوای شمال/ رضا رضایی فعال رسانه‌ای یادداشتی با موضوع «خبر خوب» نوشت.

    متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

    خبر خوب

    خبر، می‌تواند همان پیامی باشد که در مدل تعاملی ارتباطات، همواره به واسطه‌ی رسانه (medium) یا رسانه‌ها (media) به مخاطب انتقال می‌یابد و بازخوردی (feedback) را در پی دارد؛ خبر در واقع یکی از انواع مختلف پیام است که روزانه و شبانه به طور مستمر درحال تولید و انتقال می‌باشد. خبرها به جز اقسام کاربردی خود مثل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و… دارای محتوای خوب یا بد، مثبت یا منفی، سیاه یا سفید و… نیز هستند.

    در دنیای غرب، پروپاگاندای رسانه‌ای طوری سیاست‌های تولید و توزیع خبر را مدیریت می‌کند که علیرغم سوگیری‌های پیچیده‌ی سیاسی، اخبار به نحوی به مخاطب منتقل شود که دلخواه و همسو با نظر سیاستگذاران آن باشد؛ لذا ممکن است خبر بد یا منفی به شکل خوب یا مثبت جلوه کند یا بالعکس…

    البته در این مجال، هدف نگارنده از پرداختن به خبر خوب یا بد، بیشتر از جنبه بازتاب‌ها و تأثیرات اجتماعی آن می‌باشد؛ چراکه غرض ما از خبر خوب، ایجاد اُمید در جامعه و خروج جامعه از حالت سکون و حرکت به سمت پویایی و نشاط می‌باشد.

    تأثیر اجتماعیِ خبر خوب حتی از نظر پزشکان و روانشناسان نیز پنهان نمانده و طبق گفته آن ها، اخبار منفی آثاری چون سردرد، استرس و فشار خون در پی دارد و از طرفی شنیدن اخبار خوب و مثبت ضمن ایجاد حس همکاری و تعامل بین افراد جامعه، آن‌ها را در مسیر سلامت سوق می‌دهد. (دکتر عصار زادگان و حاجی محمدی، خبرگزاری فارس ۲۲/۱۰/۹۶)

    اما به نظر می‌رسد این موضوع در شرایط فعلی کشور ما از اهمیت به سزایی برخوردار باشد؛ از آنجا که القای ناکارآمدی، یأس و ناامیدی از جمله اهداف دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به حساب می آید لذا یکی از راه‌های مقابله و برون رفت از این هجمه‌ها تولید و تزریق امید، تحرک، پویایی و کارآمدی با بهره گیری از بازخورد خبر خوب می‌باشد.

    در رابطه با خبر خوب می‌توان به نقش تعالیم اسلامی و دینی نیز اشاره داشت؛ امام روح الله درباره‌ی انعکاس پویایی و کارآمدی نیروهای داخلی خطاب به رسانه‌ها می‌فرمودند: «تیتر یک و جلد روزنامه شما باید یک پزشک، کارمند، کشاورز، کاشف، نخبه یا کارگر ساده و کار بلد باشد که در حوزه خودش به جامعه خدمت می‌کند» (صحیفه نور، ج۱۹، ص۲۱۹- ۱۰/۶/۶۴)؛ اگر به جای یک کلمه بشود یک کلمه خوبتر نوشت، از شما سئوال می‌کنند چرا این کلمه زشت را نوشته‌اید» (همان، ج۱۳، ص۲۵۳- ۱۵/۱۰/۵۹)؛ «مطبوعات باید یک بنگاه هدایت و تربیت باشند» (همان، ج۱۸، ص۶۵- ۲۶/۵/۶۲)

    رهبر انقلاب نیز امید آفرینی را از شاخص‌های انقلابی گری قلمداد می‌کنند و شبهه، شایعه و سیاه نمایی را به عنوان ۳ برنامه دشمن برای حمله به امید مردم دانسته و طی هشداری می‌فرمایند: «تلاش مهم جنگ نرم دشمن امروز متوجه این است که ملت ایران امیدش را از دست بدهد» (خط حزب الله، سال سوم، شماره۱۱۶- ۶/۱۰/۹۶)؛ «امروز وظیفه حزب الله و جریان مؤمن و انقلابی، دمیدن روح امید در جامعه و تلاش برای ساخت آینده‌ای بهتر است» (همان- ۱۹/۱۰/۹۶)

    بنابراین با توجه به اهمیت امید و پویایی در جامعه، می‌توان به نقش و تأثیر خبر خوب پی برد؛ این عامل، ضمن مقابله با ایستایی و عقب گرد، همواره در صدد ایجاد روحیه تحرک، پیشرفت و پاسخگویی مسئولانه است که خود باعث حرکتی رو به جلوست.

    اما خبر خوب، نه صرفاً یک خبر مثبت! که خبری است درست با روایتی درست‌تر از واقعیات پیرامون ما که خالی از یأس و نا امیدی باشد؛ طوری که حتی در صورت داشتن نقاط منفی و زشت در یک رویداد، می‌بایست با مدیریت مسئولانه و با فهم درست و واقع بینانه، نقاط مثبت و زیبای آن هم دیده شود و در نتیجه‌ی آن، امید و تحرک و شادابی به جای یأس و سکون و رخوت به مسئله اول جامعه تبدیل شود؛ این یعنی همان خوب دیدن و دیدن خوبی‌ها که می‌تواند امیدآفرین و مفید فایده باشد.

     

    برچسب ها :

    نظرات