آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ , Wednesday 14 April 2021
    avayeshomal.ir
    یادداشت مخاطبین
    ششم بهمن یادآور حماسه‌سازی و رشادت مردم خطه شمال

    ششم بهمن یادآور حماسه‌سازی و رشادت مردم خطه شمال

    اسماعیل‌زاده معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه مازندران
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 59785
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۷ تیر, ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
  • شما اینجا هستید :اقتصادی
  •   

    افزایش قیمت‌ها در بازار بدون مشتری

    به گزارش آوای شمال؛

    آوای شمال/ نکته آنلاین نوشت: تابستان هم نتوانست حال و روز بازار خودرو را بهبود ببخشد و خودرو سازان بدون مشتری روزگار می گذرانند.
    نکته جالب آنکه در این اوضاع و احوال ناخوش بازار خودرو، خودرو سازان تصمیم گرفتند مصوبه شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت ها را اجرایی کنند.
    مدتی پیش شورای رقابت مجوز افزایش قیمت محصولات ۲ غول خودرو سازی کشور، سایپا و ایران خودرو را صادر کرده بود و قرار بود که این مصوبه از ابتدای تیر ماه امسال اجرایی شود که با یک ماه تاخیر و در پایان تیر اجرایی شد.
    بر اساس این مصوبه، ایران خودرو ۳ محصولش را  ۱٫۸۱ درصد گران کرد و سایپا هم قیمت انواع پراید را افزایش داد.
    قیمت محصولات ایران خودرو به طور میانگین ۳۰۰ هزار تومان و قیمت محصولات سایپا ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
    در قیمت گذاری جدید محصولات ایران خودرو، قیمت سمند LX مالتی پلکس ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج معادل ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده اما قیمت پژو ۴۰۵ بدون افزایش باقی مانده است.
    این در حالی است که هر دو شرکت خودرو ساز با کاهش تقاضا در بازار مواجه هستند و طرح های تابستانی و فروش قسطی خودرو هم نتوانسته آن طور که باید تاثیری در بازار خودرو داشته باشد.
    افزایش قیمت‌ها در حالی است که بازار خودرو همچنان با استقبالی از طرف مردم مواجه نشده است و حتی تبلیغات ایران خودرو برای واگذاری خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ این شرکت با پیش‌ پرداخت‌های ۱۱ میلیونی و ۱۳ میلیون تومانی و اقساط ۳ ساله تاثیری در افزایش تقاضای این خودرو نداشته است.
    سال گذشته براساس طرحی که دولت برای پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو تا سقف ۸۰ درصد قیمت خودرو در نظر گرفته بود، ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی شرکت‌های سایپا و ایران خودرو به فروش رسید با این وجود رکود بار دیگر پس از این طرح فروش بر خودروسازان سایه انداخت و براساس گزارش‌های منتشر شده از ۳ ماهه نخست سال به طور میانگینی نیمی از خودروهای تولید ۲ شرکت ایرانی به فروش نرفته‌اند.
    از سوی دیگر طرح‌های فروش اعتباری سایپا و ایران‌ خودرو با وجود فصل مسافرت‌های تابستانی همچنان ادامه دارد اما انبار این دو شرکت‌ها همچنان مملو از محصولات به فروش نرسیده است.
    با این تفاسیر اجرای مصوبه شورای رقابت و افزایش قیمت ها در شرایطی که رکود بر بازار خودرو سایه افکنده، جای تعجب و سوال دارد و به نظر می رسد که استراتژی خودرو سازان به فراگیر تر شدن رکود دامن خواهد زد.

    برچسب ها :

    نظرات