آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ , Tuesday 19 October 2021
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 116311
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۰ دی, ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
  • شما اینجا هستید :اخبار محمودآباد > یادداشت مخاطبین
  •   

    توصیه‌های پلیس برای رانندگی در شرایط برف و باران

    به گزارش آوای شمال؛

    برای رانندگی در شرایط زمستانی چند نکته ساده ولی بسیار مهم وجود دارد که با رعایت آن می توان با رانندگی آرام و بدون دغدغه به مقصد رسید.

    شاید زمانی که سطوح خیابان و معابر از برف پوشیده شده و یا حتی یخ زده است، بهترین کار اجتناب از رانندگی باشد، اما در شرایطی شما مجبور به این کار می‌شوید، بنابراین گاهی هیچ راهی جز این که در این گونه شرایط مخصوصا سطوح لغزنده رانندگی کنید وجود ندارد، اما می‌توان با لحاظ کردن چند نکته ساده ولی بسیار مهم که رابطه مستقیمی بین این نکات و حفظ رشته زندگی ما وجود دارد می توان با رانندگی آرام و بدون دغدغه در شرایط زمستانی به مقصد رسید.

    برای این کار هنگام بارندگی دقت بیشتری به خرج داده و مواظب باشید مناظر زیبای برف و بوی نم باران حواستان را از رانندگی پرت نکند، از سالم بودن شیشه ها، چراغ ها، راهنما، بخاری و سیستم تهویه و برف پاک کن های خودرو مطمئن شده و بسته به شدت باران، سرعت برف پاک کن خودرو را تنظیم کنید.

    برای جلوگیری از بخار کردن شیشه جلو از دستگاه تهیوه خودرو استفاده کرده یا کمی شیشه سمت راننده را پایین آورده تا شیشه ها بخار نکنند. قسمت داخل شیشه های خودرو و شیشه درها باید تمیز و فاقد هرگونه آلایندگی باشد چرا که ممکن است باعث انعکاس نور نامناسب به داخل خودرو شود.

    منبع آب شیشه شوی خودرو را به طور مرتب کنترل کنید؛ در یک جاده گل آلود، حتی پس از باران، زیرا ماشین های جلویی آن را گلی خواهند کرد.

    برخی رانندگان از یک سبک رانندگی در تمامی شرایط جوی استفاده می‌کنند، به عقیده آنها همیشه یک راه حل برای فرار از حادثه وجود دارد؛ ترمز کردن و کاهش سرعت! در واقع این حرکت به یک روش غریزی در ذهن آنها تبدیل شده اما همین حرکت، رانندگی با سرعت بالا و سپس ترمز گرفتن در صورت دیدن یک مانع، بیشترین علت تصادفات در سطوح برفی و یخ زده را به خود اختصاص می‌دهد.

    بنابراین هنگام بارندگی حداکثر سرعت های مجاز تعیین شده برای معابر مختلف کاهش می یابد و شما باید با سرعت کمتر و مطمئن رانندگی کنید و اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدیدی شدید، چند بار به طور پیایی پا را روی ترمز فشار دهید با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد؛ البته رانندگان ماشین هایی که به ترمز ABS مجهزند خیالشان از این بابت راحت تر است زیرا این ترمزها برای لیز نخوردن در چنین شرایطی طراحی شده اند.

    اگر در حین رانندگی به یک باره با بارش باران مواجه شدید لازم است از سرعت خود بکاهید و بیشترین احتیاط را معمول دارید زیرا در این هنگام پدیده آب سواری یا سُر خوردن لاستیک بر روی سطح آب ایجاد می شود.

    اگر لاستیک ها صاف یا عمق آج آنها کمتر ۲ میلی متر است باعث تشدید لغزش خودرو در سطح راه می شود، بهترین کار، هنگام سر خردن خودرو این است که اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشید و از ترمز کردن بپرهیزید زیرا ضربه زدن به ترمز در روی سطح لغزنده چرخ ها را قفل می کند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر می شود.

    هنگام سرخوردن چرخ عقب خودرو به همان سمتی که سر می خورد می رود و شما هم به همان سمت فرمان بگیرید،در سر خوردن چرخ جلو از گاز و ترمز استفاده نکرده و چرخ های جلو را برگردانید تا در مسیر حرکت قرار گیرد.

    در راه های بارانی و برفی از سبقت گرفتن بپرهیزید، چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه ای به عقب خودرو می زند که موجب سر خوردن آن می شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی گردد.

    در شرایط بارنندگی از رانندگی در لبه راه ها و شانه های راه خودداری کنید و از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کرده و پدال گاز را به طور متعادل نگه دارید تا از سرخوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری کنید همچنین برای کاهش سرعت از کم کردن گاز و در نهایت به آرامی ازترمز استفاده کنید چون در صورت تعویض دنده برای کاهش سرعت، منجر به قفل شدن چرخ ها می شود.

    پیش از حرکت، بازدید کلی از وضعیت خودرویتان داشته باشید و آن را به تجهیزات زمستانی ( زنجیر چرخ،جک، زاپاس، بیلچه،مقداری نمک، گونی ) مجهز کنید.

    هنگام استفاده از زنجیر چرخ بایستی به نوع اتومبیل توجه نمود، در خودروهایی که دیفرانسیل جلو هستند زنجیر چرخ در جلو بایستی بسته شود و در خودروهایی که دیفرانسیل عقب هستند بایستی بر روی چرخ های عقب زنجیر چرخ بسته شود و با دنده سنگین به حرکت ادامه دهید و چنانچه خودروی شما به دلیل نداشتن زنجیر چرخ در برف متوقف شد، با بیلچه ای که همراه دارید برف زیر لاستیک را خالی کنید و اگر جاده یخ زده بود از نمک استفاده کنید و گونی را زیر چرخ قرار داده و با دنده ۲ آرام حرکت کنید.

    قبل از حرکت، باک خودرو را پر از سوخت کنید تا در زمان گیر افتادن در ترافیک یا مه شدید و روشن کردن بخاری خودرو با کمبود سوخت مواجه نشوید.

    باد لاستیک ها را تنظیم کنید، زیرا چرخی که بادش تنظیم باشد بهترین و مناسب ترین چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود، (هرچرخ به ازای ۱۰ درصد باد ناکافی ۱۰درصد از عمر مفیدش را از دست می دهد)

    در هنگام رانندگی در مناطق مه آلود چراغ های مه شکن را روشن کنید و با نور پایین حرکت کنید، وسیله نقلیه خودرا به منتهی الیه سمت راست راه هدایت و ضمن توقف کامل چراغ هارا روشن نگه دارید و از خطوط وسط و کنار راه در ادامه مسیر حرکت خود استفاده کنید. در صورت تراکم مه و عدم دید کافی ، خودرو را درجایی مناسب (حاشیه راه) متوقف کرده و تازمانی که فاصله ایمن از جلو قابل رویت نباشد حرکت نکنید.

    درهوای برفی و بارانی از گردش و انحراف ناگهانی خودرو خودداری کرده و بی موقع از ترمز استفاده نکنید.

    زمانی که در آب و هوای برفی و سطوح لغزنده رانندگی می‌کنید به‌ هیچ عنوان مسیر حرکت خودرو را به سرعت تغییر ندهید زیرا این کار چند مشکل را به همراه خواهد داشت:

    اولا خودروی شما آنطورکه در جاده خشک فرمانپذیری دارد و به فرمان شما عکس‌العمل نشان می‌دهد در جاده لغزنده ندارد، یعنی گردش شما به چپ یا راست با تاخیر و به دور از پیش‌بینی شما اتفاق می‌افتد.

    دوما این تغییر مسیر ناگهانی احتمال سر خوردن و منحرف شدن را هم در پی خواهد داشت، در نهایت این کار ممکن است دیگر رانندگانی که در مجاورت یا پشت سر شما هستند را به عکس العمل وادارد و در نتیجه یک تصادف زنجیره‌ای حادث شود.

    پیشنهاد می‌شود از قبل مسیر خود را به درستی مشخص کنید و خروجی و ورودی‌هایی که باید از آنها عبور کنید را از قبل به ذهن بسپارید تا موقع رسیدن به آنها مجبور به تغییر مسیر ناگهانی نباشید، اگر امکان استفاده از نقشه و سیستم مسیریابی را در خودرو دارید حتما از آن استفاده کنید تا به خوبی از مسافت باقیمانده به محل پیچیدن و دور زدن مطلع شوید.

    گرم کردن صبحگاهی موتور خودرو بصورت درجا به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا موجب فرسایش شدید موتور وخرابی زودرس آن می شود.

    با برنامه ریزی رانندگی و پیش از رانندگی وضعیت هوای مسیر و مقصد را برای کل مدت از منابع رسمی دریافت و سپس برنامه ریزی نمایید و به توصیه های پلیس در مورد جاده ها یا عدم مسافرت در موارد غیر ضروری در زمستان بویژه در جاده های برف گیر توجه کرده و زمان رسیدن به مقصد را با در نظر گرفتن تاخیر به علت بعد مسافت، بارش برف سنگین، کاهش دید، مسدود بودن جاده و تصادفات احتمالی خودروها پیش بینی کنید.

    در هنگام شب از نور پایین چراغ های بزرگ استفاده کنید زیرا پرتوهای نور بالا به میدان دید راننده در زیر باران کمک نمی کند.

    فاصله طولی مناسب با خودروی جلویی داشته باشید، به ازای هر ۱۵ کیلومتر سرعت در روزهای بارانی به طول ۲ خودرو و در روزهای برفی به طول ۳ خودرو و در روزهای یخبندان به طول ۶ خودرو باید فاصله گرفت چراکه مسافت توقف در راه های یخبندان نسبت به راه خشک ۱۰ برابر می شود .

    نگارنده: سرهنگ نصراله بیگلری – رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مازندران


    نظرات