آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ , Saturday 12 June 2021
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 116280
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۵ دی, ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
  • شما اینجا هستید :یادداشت مخاطبین
  •   

    راه‌های رهایی از افکار منفی

    به گزارش آوای شمال؛

    بجای فرار از افکار آزار دهنده که گاهی آرزویی بزرگ برای بسیاری از افراد می باشد،برای رایی از آن بهتر است تا این افکار را در آغوش گرفت.

    شاید اکنون که مشغول خواندن این عبارات می باشید، در حال فکر کردن به موضوعی باشید که باعث دلخوری،غمگینی و ناراحتی و حتی استرس و اضطراب شما شود، این افکار که باعث آزار شما می شود را افکار منفی می گویند،به عبارتی افکار منفی شامل هر فکری است که سبب آزار فرد صاحب آن فکر می گردد.

    افکار منفی هرچه که باشد با مرور خاطرات گذشته و یا رویدادی که از قبل برای فرد و یا اطرافیان وی و پیرامونش رخ داده در ذهن شکل می گیرد.این افکار به دلایلی با تحلیلات درون ذهنی افراد مطابقت نداشته وسبب می شود تا فرد دچار مشکل در قضاوت خود شود.اینگونه فرد دچار اختلالات اضطرابی و یا تعارض های درونی می گردد.

    در حالت تعارض های درونی و اختلالات اضطرابی  از نظر فیزیولوژیکی به دلیل ترشح هورمونهای آزار دهنده در بدن افراد دچار مشکلاتی شده که همین موضوع به احتمال برخی از بیماری های روان تنی مثل بیماری های گوارشی،درد در برخی از اعضای بدن و حتی کاهش وزن و ضعف بالا را برای افراد به همراه خواهد داشت.این رویداد سبب مشکل فرد در قضاوت و تحلیل رویدادها شده و در اکثر مواقع باعث عصبانیت و حتی پرخاشگری فرد می گردد.

    با این وجود بسیارند افرادی که به وجود افکار منفی در ذهن خود آگاهی داشته و بر جدا سازی آنها از ذهن خود نیز واقف می باشند، آنها گاهی سعی می کنند با بیان واژه هایی نا مربوط و یا قدم زدن و حتی انحراف ذهن به صورت موقت خود را از تله افکار منفی نجات دهند ، اما جالب این است که تنها بعد از چند دقیقه دوباره خود را در تله افکار منفی گرفتار می بینند و تکرار این روند باعث آزار و یا گرفتاری شان در تله افکار منفی و اختلالات اضطرابی و عصبی شدن و پرخاشگری می گردد.

    در این قسمت با چند شیوه فرار از افکار منفی و راههای جدا سازی آنها از ذهن افراد آشنا خواهیم شد.

    ۱- ورزش باعث افزایش اعتماد بنفس در فرد شده و بدن افراد را در مقابل بسیاری از مشکلات و بیماری ها مقاوم می کند. بنابراین پیشنهاد می شود در روز حداقل نیم ساعت ورزش را مد نظر قرار دهید،حین ورزش کردن شاید افکار منفی به سراغ تان بیاید در این زمان سعی کنید ذهن تان را به سمت حرکات ورزشی ای که انجام می دهید و فواید آن هدایت کنید. این شیوه بسیار تاثیر گذار می باشد.

    ۲- استفاده از موسیقی  به شما کمک شایانی در رهایی از افکار منفی و تعارض های درونی می نماید،البته وقتی به موسقی گوش می دهید سعی کنید به صدای تک تک سازهایی که بکار برده شده توجه کرده و همراه با خواننده و نوازنده به جلو رفته و در نهایت دقت ازتک تک نتهای سازها نهایت لذت را ببرید.

    ۳- انحراف ذهن نیز به شما در رهایی از افکار منفی و ابتلا به اثرات بد بعد از آن کمک شایانی خواهد نمود،اگر در حال آشپزی و یا انجام کار اداری و یا هر فعالیت روزانه ای بوده اید و افکار منفی به سراغتان آمده بهتر است پنجره خانه را باز کرده و چند دقیقه ای بیرون را نگاه کرده و یا از محل کارتان مثل اتاق کار و هرجای دیگر بیرون رفته و یا وارد حیاط منزل و یا  محل کار شده و از تماشای فضای باز لذت ببرید.

    ۴- پیاده روی نیز می تواند شیوه مناسبی برای رهایی از افکار منفی باشد،البته اگر در حال پیاده روی بجای نگاه کردن به زمین و قدم بعدی که برمی دارید،سرتان را بالا گرفته و از محرک های پیرامونتان نهایت استفاده را کنید،افراد در حال پیاده روی با سرپایین معمولا دچار نوشخوار فکری می شوند.

    ۵-در ادامه باید در نظر داشته باشید که چه چیزی باعث ایجاد افکار منفی در ذهن شما و آزارشما شده است، نخست باید در نظر داشته باشید که آیا رویداد مورد نظرتان واقعا ارزش تفکر و درگیری را دارد؟یانه؟ اگر ارزش درگیری فکری را داشته وحال  اگر به آن فکر نکرده  و یا با این رویداد درگیر نشوید چه فاجعه ای رخ می دهد؟ گاهی فاجعه انگاری از یک رویداد بد ویا تقریبا بد باعث ایجاد افکار منفی در ذهن افراد می گردد،در بسیاری از مواقع ما برای رویدادی بی ارزش دچار نوشخوار فکری و عذاب روحی می شویم.

    ۶- برای رهایی از افکار منفی با شیوه های جدا سازی آشنا شوید،در این شیوه بجای فرار از افکار منفی سعی کنید با آن درگیر شده و یا آن افکار را جذب کنید.ذهن انسان معمولا نسبت به رویدادهایی که از آن منع می شود حریص می گردد،و نسبت به رویدادهایی که نسبت به آن تشویق می شود خسته شده ویا فراری می گردد.

    شما وقتی سعی می کنید از نوعی تفکر فرار کنید متاسفانه مغز شما آن را جذب کرده و باعث آزارتان می گردد به همین دلیل برای خود زمانی را در نظر بگیرید در ساعتی معین تا مدتی معین به افکار منفی خود که معمولا باعث آزار شما می شود فکر کنید.

    ۷-برای جدا سازی افکار منفی بعد از فکر کردن روزانه در زمانی معین،سعی کنید از شیوه نوشتن استفاده کنید،در این شیوه هر تفکری که به ذهنتان رسید را بنویسید،حتی سعی کنید آنرا به شکل شعر و یا طنز درآورید،در این شیوه شاید شما بعد از مدتی احساس خستگی و یا آزار کرده و یا برای شما حتی دردآور باشد اما با ادامه آن یقینا ذهن شما را بخاطر این رفتار مورد سرزنش قرار داده و خود را از چنگ این  افکار نجات خواهد داد .

    ۸-افکار منفی تان را به شکل شعر و طنز در آورده و آنرا به تمسخر بگیرید،اینگونه از ارزش آن در ذهن خود کاسته و قدرت فاجعه انگاری تان کاهش خواهد یافت.

    ۹-با افکار منفی خود آواز بخوانید.

    با آشنایی با شیوه های جدا سازی افکار منفی شما یقینا کمک شایانی به خود خواهید نمود،البته اگر این تکنیک ها را با استفاده از یک روانشناس ماهر بکار ببرید،یقینا تاثیرگذاری آن بهتر ودرصد موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

    قاسم گرجی- اداره اطلاع رسانی پلیس مازندران.


    نظرات