آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ , Wednesday 8 December 2021
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 104553
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۴ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    ممنوعیت تغییر کاربری هنرستان‌ها/ کمبود نیروی انسانی اداری در برخی استان‌ها

    به گزارش آوای شمال؛

    آوای شمال/ علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش، با اشاره به پروژه مهر سال ۹۸، اظهار کرد: تمرکز اصلی ما روی هدف‌های محوری، شناسایی مشکلات، رصد مستمر در فرایند، نیل به مشارکت و بهره‌گیری از ظرفیت همه دستگاه در پروژه مهر است.

    وی ادامه داد: البته تفویض اختیار انجام شده است و ستاد به انجام نظارت بر این پروژه می‌پرداخت و نحوه نظارت بر این پروژه در سال گذشته بر ۷۸ شاخص در مدارس استوار بود که با کاهش شاخص‌ها در سال جاری به ده شاخص کلیدی، مدارس اقدام به خود اظهاری شاخص‌ها کردند چرا که صد هزار مدرسه داریم و باید به گزارش‌های مدارس اعتماد کنیم؛ ۲ شاخص کلیدی شامل آمادگی فضا و مهیا بودن نیروی انسانی برای مدارس است؛ همچنین شاخص‌های دیگری نیز علاوه بر مدارس به استان‌ها فرستاده شده است.

    کمرئی اضافه کرد: تعداد زیادی از استان‌ها مانور بازگشایی مدارس را انجام داده‌اند و انجام این مانور به این معناست که استان‌ها به مراحل نهایی پروژه مهر رسیده‌اند؛ اولویت نیروی انسانی با مدارس است و ممکن است به دلیل این اولویت استان‌ها، مشکلاتی در زمینه نیروی انسانی اداری داشته باشند.

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: انتظار داریم استان‌ها شرایط مناسب اعلام شده برای بازگشایی مدارس را ادامه دهند و همزمان آمادگی برای مشکلات و اتفاقات و حوادث پیش رو را داشته باشند.

    کمرئی با اشاره به اینکه هفت شاخص ایمنی برای مدارس وجود دارد که در صورت نبود این شاخص‌ها مدارس حق بهره‌برداری نخواهند داشت، اظهار کرد: بازگشایی مدارس یک پروژه ملی و دارای اهمیت است لذا با تشکر از همکاری که استان‌ها تاکنون داشته‌اند اما نیاز به اهتمام و تمرکز ویژه داریم.

    وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های پشتیبانی نباید نظام آموزشی را از اهدافش غافل کند، اظهار کرد: سیاست‌های کلی و توافقی و جمعی در آموزش‌ و پرورش باید در حوزه تعلیم و تربیت استان‌ها ساری و جاری باشد.

    معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاست‌های رهبر معظم انقلاب باید سرلوحه کار ما در اجرای سند تحول باشد، گفت: الگوی برنامه تعالی در مدرسه به‌عنوان الگو و ابزار مدیریتی است و الگوی تعالی تنها الگوی مهارتی در سطح کشور برای اداره مدارس است لذا اگر الگوی دیگری برآمده از مدرسه باشد می‌توان از آن استفاده کرد.

    وی با اشاره به اینکه فعلاً الگوی تعالی برنامه مناسبی در مدارس است و این الگو مورد بازنگری قرارگرفته است، تصریح کرد: ابعاد آموزشی در این الگو مانند توسعه مشارکت و مفاهیم مدیریتی در آن وجود دارد؛ در این طرح بر بخش خودارزیابی متمرکز خواهیم شد لذا فعالیت‌هایی در قالب ۴ میز در قالب طرح تعالی در مدارس در حال اجراست.

    کمرئی با اشاره به اینکه الگوی تعالی ابزار مدیریتی است و هیچ تعارضی با برنامه‌های سند تحول ندارد بلکه ابزار تحقق آن است، اظهار کرد: توانمندکردن مدیران ازجمله ویژگی‌های طرح تعالی است و براساس سند برنامه‌ها را پر خواهد کرد لذا تبیین مفهوم مدرسه محوری، تمرکز روی گروه‌های آموزشی از جمله برنامه‌هاست.

    وی گروه‌های آمورشی را تنها کانون توسعه فعالیت‌های حرفه‌ای معلمان برشمرد و تصریح کرد: مرکز اصلی کانون یادگیری و یاددهی کارگروه‌های آموزشی است؛ همچنین کارگروه‌های آموزشی، کانون اصلی توسعه حرفه‌ای است بنابراین روی ابعاد مهارتی و رشد توانمندی‌ها تمرکز داشته باشیم لذا جشنواره‌ها، اجتماعات یادگیری، کارگاه‌های آموزشی از جمله مصادیق توسعه حرفه‌ای است.

    معاون آموزش متوسطه گفت: توسعه محیط‌های یادگیری، حضور مدیران در برنامه‌ها و تقویت پژوهش‌سراها ازجمله برنامه‌های این معاونت است.

    وی بر عدم‌تغییر کاربری هنرستان‌ها، جدی گرفتن برون‌سپاری و تحلیل نتایج تأکید و عنوان کرد: عدم تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه مهارت‌آموزی مهم‌ترین مشکل در این حوزه است.

    برچسب ها :

    نظرات