آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ , Sunday 25 February 2018

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 98816
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۶ بهمن, ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    آزمون «کنکورمانند» سمپاد غلط است/ از «اصل توجه به دانش‌آموزان نخبه» نباید غافل شد

    عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه از اصل توجه به دانش‌آموزان نخبه نباید غافل شد، گفت: روشی که برای جذب به مدارس سمپاد وجود داشت و باعث می‌شد از دوره ابتدایی دانش‌آموزان وارد رقابت شوند، بسیار مضر بود.

    آوای شمال/ حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با اشاره به مصوبه ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون در مقطع ابتدایی اظهار داشت: مقتضای برنامه درسی ملی این بود که حداقل در دوره متوسطه اول مدارس سمپاد وجود نداشته باشد زیرا ایجاد رقابت بین دانش‌آموزان در این سن نه تنها مفید نیست بلکه آفاتی نیز دارد.

    وی افزود: باید به جای مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول، طرح شهاب را تقویت کرد زیرا جداسازی از لحاظ تربیت، پیامدهای بدی دارد و تصمیم حذف مدارس سمپاد از این مقطع، قدم مثبتی تلقی می‌شود.

    حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: جداسازی دانش‌آموزان از آغاز، محل تأمل است چون دانش‌آموزان در یک محل معمولی به رشد متوازن می‌رسند و این جداسازی باعث می‌شود تربیت و رشد دانش‌آموز متوازن نباشد.

    عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه باید از آموزش صرف به سمت تربیت‌محور بودن حرکت کنیم، گفت: روشی که وجود داشت و باعث می‌شد از دوره ابتدایی دانش‌آموزان وارد رقابت شوند، بسیار مضر بود.

    وی با اشاره به وجود انواع مختلف هوش در دانش‌آموزان، بیان داشت: دانش‌آموزان همه صاحب استعداد هستند اما توجه صرف به هوش آموزشی و شناختی و محور قرار دادن آن باعث شده است تا نگرش تک ساحتی به انسان‌ها رواج پیدا کند.

    حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: مهم این است که آموزش و پرورش بتواند تمام عرصه‌های هوش را به ثمر بنشاند و این کار را بدون جداسازی انجام دهد و در کنار آن به سمت تربیت‌محور شدن پیش برویم.

    عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه باید در خصوص پیش‌فرض‌های خود در مورد پرورش استعدادها تجدیدنظر کنیم، گفت: بارها به ما هشدار داده شده است که استعداهای برتر که شناسایی و برجسته می‌شوند توسط کشورهای دیگر شکار می‌شوند و در واقع این سرمایه‌ها از دست ما می‌روند.

    وی با بیان اینکه از اصل توجه به دانش‌آموزان نخبه نباید غافل شد، تصریح کرد: اینکه باید استعدادهای درخشان را پرورش بدهیم کاملاً درست است اما اینکه برای آن آزمون کنکورمانند برگزار کنیم که افراد متوسط هم با سخت‌کوشی به مدارس سمپاد راه پیدا کنند، غلط است.

    حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: باید برای بدبختی اصلی نظام آموزشی کشور که کنکور است هم زودتر فکری کنیم زیرا حفظ محوری و آموزش محوری برای نظام تعلیم و تربیت بسیار خطرناک است.

    عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه مباحث نظری نباید اصل و محور قرار بگیرد، گفت: چندین روش برای پرورش استعدادهای درخشان وجود دارد اما تاکنون فقط از روش جداسازی در کشور ما استفاده شده است.

    وی خاطر نشان کرد: برای بهتر اجرا شدن طرح شهاب و شناسایی استعدادها بدون برگزاری آزمون باید مدیران و پرسنل مدارس آموزش‌هایی ببیند.

    حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم عنوان کرد: برای دوره دوم متوسطه هم باید فکری اساسی کرد چون وضع فعلی قابل نقد است و باید حداقل آزمون ورودی آن اصلاح شود چون این رقابت‌ها برنامه‌های تربیتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

    وی با بیان اینکه چرخش از رقابت فردی به رفاقت جمعی نیاز به کار جدی دارد، گفت: رهبر انقلاب بر پرداختن ویژه به استعدادهای درخشان تأکید دارند و این مسئله بسیار مهم است اما با چه شیوه‌ای و چه قالبی؟ نباید کوتاه‌ترین راه انتخاب کرد چون همیشه بهترین راه نیست؛ ممکن است یک روش زمانی جواب دهد و زمانی هم جواب ندهد.

    عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود:  از لحاظ مسائل پرورشی برای دانش‌آموزانی که در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند، غفلت می‌شود.

     

    برچسب ها :

    نظرات