آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ , Tuesday 20 February 2018

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 98578
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۳ بهمن, ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    تبیین و تحلیل زمینه های سازواری و همگرایی مؤلفه های تفکر انتقادی با تربیت دینی

    دیدگاه های یک تربیت دینی را در تضاد با عقلانی توان دیشه ورزی می ­بینند، منشأ بسیاری از شبهات و پرسش هایی اند که در این زمینه مطرح شده اند.

    آوای شمال/ دیدگاه های یک تربیت دینی را در تضاد با عقلانی توان دیشه ورزی می ­بینند، منشأ بسیاری از شبهات و پرسش هایی اند که در این زمینه مطرح شده اند. برهمین اساس امروزه عناوینی چون القای تفکر عقلانی،تفکرانتقادی و خلاقیت از موضوعات مهم تربیتی هستند که نظر پژوهشگران را به خود جلب کرده اند. درتعلیم و تربیت امروز گرایش به تفکر انتقادی یکی از ملزومات زندگی عقلانی قلمداد شده است. در کشور ما، ضرورت تربیت دینی به منزلۀ وظیفۀ مهم و اصلی تعلیم و تربیت پذیرفته شده است و باید به گون ه­ای اعمال شود که در مقابل چالش های موجود به بهترین شکل، مخاطبان را جذب کند. بنابراین، باید تلاش کرد تا به شیوه­ های موجود در این فرآیند، کیفیت بخشید و آن را بهتر و زیباتر به نسل جوان ارائه داد. اگر تربیت دینی بتواند با روشهای جدید منطبق شود،­گامی مؤثر برای جذب افراد به دینداری برداشته است. یک راهکار اساسی در جامعه ما، داشتن تفکر انتقادی در شیوه ­های تربیت دینی است. این مقاله، با روش تحلیل مفهومی و نیز با استناد به منابع معتبر، تلاش می­کند به تطبیق و همگرایی مؤلفه­ هایی که در تفکر انتقادی و تربیت دینی مؤثرند، بپردازد. نتیجه این پژوهش، اشتراک برخی مؤلفه­ های تفکر انتقادی و تربیت دینی را به ویژه در بعد شناختی مورد تأکید قرار می­دهد و ثابت می­کند که این مؤلفه­ ها با هم تطابق و همخوانی دارند.

    کلید واژگان: تفکر انتقادی، تربیت دینی، همگرایی

    نویسندگان:

    آنیتا همایون فرد: دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی

    دکتر سید مهدی  سجادی: دانشیار گروه علوم تربیتیدانشگاه تربیت مدرس

    فصلنامه تعلیم و تربیت – سال سی و دوم، شماره ۳ (پیاپی ۱۲۷)، پاییز ۱۳۹۵٫

    برچسب ها :

    نظرات