فرآیند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران | آوای شمال
آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ , Saturday 18 August 2018

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 98560
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۳ بهمن, ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    فرآیند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران

    هدف اصلی مقاله حاضر1 واکاوی فرآیند تربیت معلم در مقطع ابتدایی بر اساس ابعاد چهارگانه(جذب، آماده سازی، حفظ و ارتقا، ارزشیابی) در اسناد تحولی آموزش و پرورش است.

    آوای شمال/ نظام آموزش و پرورش کشورمان نخستین گام های تحول بنیادین را در “دوره ابتدایی” و”تربیت معلم” برداشته است و لیکن تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران فاقد الگویی برای تربیت کردن معلمان دوره ابتدایی در تراز آن است. هدف اصلی مقاله حاضر۱ واکاوی فرآیند تربیت معلم در مقطع ابتدایی بر اساس ابعاد چهارگانه(جذب، آماده سازی، حفظ و ارتقا، ارزشیابی) در اسناد تحولی آموزش و پرورش است. این پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی تحقیق است و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش نظریه مبنایی بهره برده ­است. داده­ های پژوهش از طریق مصاحبه با ۲۴ معلم ابتدایی و مدرس/کارشناس تربیت­معلم گردآوری شده است. تحلیل داده­ ها به شیوه تحلیل محتوای استقرایی(از جزء به کل) و طی سه مرحله کدگذاری(باز، محوری، انتخابی) انجام پذیرفته است. یافته­ ها در پاسخ به سؤال اول پژوهش بیانگر نُه مقوله اساسی و در پاسخ به سؤال دوم پژوهش شامل یک پدیده محوری با عنوان “هویت حرفه ای معلمان ابتدایی” است. پاسخ سؤال سوم پژوهش انطباق و ارتباط نُه مقوله اساسی با ابعاد چهارگانه تربیت معلم بود: جذب(به ­گزینی، باورها، کارآمدی ها)، آماده ­سازی(دانش اندوزی حرفه، مهارت افزایی حرفه)، حفظ و ارتقا(به­داشت: اجتماعی/رفاهی، به­سازی: ضرورت/ ساز وکار)، ارزشیابی(ارزشیابی بهینه). مقوله پشتیبانی حلقه رابط میان وظائف نهادهای اولیه (دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش) است. بر همین اساس الگوی فرآیندی پژوهش ترسیم گردید.

    کلید واژگان: تراز، تربیت معلم، دوره ابتدایی، نظریه مبنایی

    نویسندگان:

    بیژن سمیعی­ نژاد: دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه خوارزمی

    دکتر مجید علی­ عسگری: دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی

    دکتر نعمت‌الله موسی­ پور: دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

    دکتر غلامرضا حاجی حسین­ نژاد: دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی

    فصلنامه تعلیم و تربیت – سال سی و دوم، شماره ۳ (پیاپی ۱۲۷)، پاییز ۱۳۹۵٫

     

    برچسب ها :

    نظرات