آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ , Wednesday 20 June 2018

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 97571
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۲ بهمن, ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    واکنش نمایندگان و اقتصاددان به رد کلیات بودجه۹۷/از ابهام بزرگ و عدم شفافیت درآمدها و هزینه های دولت در لایحه بودجه ۹۷ تا ریز به ریز دلایل رد کلیات بودجه

    به دنبال اقدام بی سابقه مجلسی ها در رد کلیات لایحه بودجه 97، آن هم با اکثریت آراء، برخی نمایندگان مجلس به ریز به ریز دلایل رد این لایحه پرداختند که از مهمترین آن علت ها می توان به ابهام بزرگ و عدم شفافیت درآمدها و هزینه های دولت در بودجه سال آتی اشاره کرد.

    آوای شمال/ هشتم بهمن ماه جاری بود که در خبرگزاری ها و سایت های مختلف خبری کلیات لایحه بودجه ۹۷ با رأی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب نشد و در واقع رد شد، به گونه ای که وکلای ملت با ۸۳ رای موافق، ۱۲۰ مخالف و ۹ ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به این لایحه رای منفی دادند.

    بودجه ای که از همان ابتدا با اما و اگرها و شاید و نشایدها روبرو بود تا جایی که زمزمه افزایش قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین و گازوئیل و حتی حذف یارانه برخی زمینه ساز گلایه مندی عده ای نمایندگان مجلس و مردم شد.

    حال با توجه به عمده واکنش ها نسبت به لایحه بودجه۹۷، باید منتظر ماند و دید این همه ابهاماتی که در لایحه بودجه ۹۷ مشاهده شده، از سوی متویان امر اصلاح می شود و یا مجلسی ها در نهایت در جلسات بعدی همچون برجام در ۲۰ دقیقه آن را تصویب می کنند!

    و البته پس از رد بی سابقه چنین لایحه ای در مجلس آن هم با اکثریت آراء نمایندگان و اقتصاددان به این تصمیم واکنش های مختلفی نشان دادند که در ذیل به برخی از این اظهارنظرها پرداخته شده است.

    **حسن بیگی: عدم شفافیت درآمدها و هزینه های دولت در لایحه بودجه ۹۷/ ابهام بزرگ؛ جای خالی درآمد ۸۶۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی

    در این باره «ابوالفضل حسن بیگی» نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور با تأکید بر اینکه شفافیت، درآمدها و هزینه های دولت در لایحه بودجه۹۷ وجود ندارد، گفت: در مجلس تنها یک سوم بودجه کل کشور رسیدگی می شود، در حالی که یکی از ابهامات بزرگ، درآمد ۸۶۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی است که در بودجه ۹۷ نیامده و از آن سو نیز شاهد تبعیض در رشد مثبت و منفی اعتبارات استان ها در لایحه هستیم.

    در کمیسیون تلفیق به پیشنهادت و انتقادات کمیسیون های مجلس درباره لایحه بودجه۹۷ رسیدگی نشد

    حسن بیگی تأکید کرد: در صحن علنی مجلس آن انتظاری که می رفت تغییرات و اصلاحات بر روی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق شاهد باشیم نبود، چرا که پیشنهادات و انتقادات سایر کمیسیون ها به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد، اما ر عمل در زمان رسیدگی آن مواد و تبصره ها که قرار بود اصلاحات و تغییراتی روی دهد، انجام نشد.رسیدگی نشده

    وی اظهار کرد: از این رو لایحه بودجه۹۷ در مجلس در رزمان أی گیری با چالش هایی روبرو شد و با وجود آن که با رأی منفی به آن احتمال بروز برخی مشکلات از جمله به دراز کشیدن مراحل تصویب آن را هم در پیش داریم، با این وجودد مقرر شد طی ۷۲ ساعت، لایحه طبق قانون به کمیسیون تلفیق بازگرد و کمیسیون و نمایندگان پیشنهادت خودشان را مطرح کنند و اصلاحیه انجام شود.

    عمده نمایندگان خواستار اجرای قوانین درباره حقوق های بازنشستگان همچون سال ۹۶ هستند

    نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آنچه که بیشتر قابل لمس بود و احساس می شد که نمایندگان آن را غیرممکن و غیر قابل اصلاح در صحن علنی می دانستند و تأکید داشتند که باید لایحه مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شود، موضوعاتی بسیاری بود از جمله موضوع بازنشستگان و به ویژه بازنشستگان آموزش و پرورش که در عمل این روزها به شدت با توجه به درآمد پایینشان در رنج هستند و در لایحه موضوع آنان به درستی مطرح نشده بود.

    بودجه اشتغال سال آینده کفاف رفع مشکل بیکاری را نمی دهد/سود بانکی در بودجه بالا در نظر گرفته شده

    حسن بیگی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی رأی منفی عمده نمایندگان به لایحه بودجه۹۷،  موضوع اشتغال است، اشتغال یکی از مباحث مهمی است که با این مبلغی که دولت در لایحه بودجه سال آینده گذاشته و تعیین کرده، یعنی ۶۰ هزار میلیارد تومان نمی توان مشکل اصلی کشور را حل کنند.

    وی عنوان کرد: همچنین مشاهده شد که سود بانکی بالا است و با وجود آن که ما از تورم ۳۰ تا ۴۰ درصد به حدود ۹ درصدرسیدیم، به طور طبیعی هم می بایست سود بانکی پایین بیاید تا سرمایه گذار بتواند سرمایه بیشتری بیاورد و در این رابطه مشکل اشتغال را نیز برطرف کند که با توجه به سود بالای بانکی اجرایی شدنش دچار مشکل می شود.

    مخالفت مجلسی ها با واگذاری بودجه دو حوزه حقوق و مزایای  آموزش و پرورش و بنیاد شهید به استان ها

    نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: دغدغه دیگر نمایندگان آن بود که بخشی از حقوق و مزایایی ویژه آموزش و پرورش و بنیاد شهید به استان ها واگذار شده، استنباط آنان بر این بود شاید برخی از استان ها با کمبود و کاهش نقدینگی مواجه شوند و حقوق و مزایا به تأخیر بیافتد، از این رو نمایندگان خواستار بودند که این مسائل مثل بودجه ۹۶ در سطح ملی انجام شود.

    معلوم نیست در بودجه ۹۷، مازاد افزایش قیمت نفت به کجا واریز می شود

    حسن بیگی همچنین اظهار کرد: پیش بینی ها بر این است که قیمت نفت بالا می رود اینجا هم مشخص نشده که مازاد این پول قرار است در چه سطحی و برای چه برنامه هایی تقسیم شود، قانون گذار می گوید در هر شرایطی مازاد درآمد یا در صندوق توسعه ملی یا در خزانه بر اساس مصوبه های قانون واریز شود چرا که طبق همین قوانین، قانون گذار می بایست اجازه بدهد که مازاد رآمد هم در تولید نفت و هم در ازفایش قیمت نفت صرف چه اموری شود.

    وی عنوان کرد: موضوع نگران کننده بعدی درباره صندوق ذخیره ارزی بود، فلسفه ایجاد این صندوق برای ریخته شدن  مازاد درآمد ارزی کشور به آن و در نهایت ارائه تهسلات و توسعه بخش خصوصی است که در این باره نیز شفاف سازی نشده است.

    تبعیض در رشد مثبت و منفی اعتبارات استان ها در لایحه بودجه۹۷

    نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با وجود آن که رییس مجلس توضیحات بسیاری دادند که اطلاحات در صحن مجلس انجام شود، اما عمده نمایندگان قانع نشدند، چرا که برخی از استان ها با رشد اعتباراتی بسیار زیاد روبرو بودند و برخی دیکر هم با رشد اندک، از این رو شاهد تبعیض هایی بودیم.

    درباره افزایش حقوق و دریافت مالیات ها موضوع عدالت وجود ندارد

    حسن بیگی تصریح کرد: موضوع بسیار نگران کننده بعدی در لایحه بودجه ۹۷، بحث عدالت و مساوات در افزایش حقوق و  مسئله پلکانی بود و این واژه پلکانی درباره حقوق ها، استنباط نمایندگان از ماجرا بود که نوع ازفایش حقوق را خلاف عدالت می دانند، پیشنهاد نمایندگان بر این است که همه گروه ها آن درصدی که دولت اعلام کرده افزایش حقوق داشته باشند که در بودجه ۹۷ لحاظ نشده است.

    وی گفت: همچنین در موضوع مالیات می بایست نسبت به عدالت عملیات دریافت مالیات ها برنامه ای مناسب تدوین شود، نه اینکه بگوییم بحث پلکانی است و مالیات برای عده ای باشد و عده ای نباشد، در این بحث هم دغدغه هایی در مجلس وجود دارد که تصمیم گیری را دشوار کرده است چرا که ما دنبال مساوات نیستیم دنبال عدالت هستیم، بنابراین درباره موضوع مطرح شده، عدالت این گونه نیست که در یک سطح برای عده ای حقوق را افزایش دهیم و برای دیگری کاهش دهیم و دیا در مالیات می بایست آنانی که دارای درآمد بیشتری هستند مالیات بیشتری پرداخت کنند و آنانی که درآمد کمتری دارند، طبق عدالت، مالیات کمتری بپردازند.

    ابهام بزرگ؛ درآمد ۸۶۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی در لایحه بودجه ۹۷ نیامده/در مجلس تنها یک سوم بودجه کل کشور رسیدگی می شود

    نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ابهام بزرگ بعدی در لایحه بودجه۹۷ موضوع درآمد شراکت های دولتی است که در بودجه نمی آید، با وجود آنکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۷ از درآمد شرکت های دولتی باید لحاظ می شد، شاهد هستیم که تقریباً ۳۸۰ هزار یا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در صحن مجلس آمده و قرار است اینجا مصوب شود، بنابراین بودجه ۸۶۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی در صحن مجلس برای بررسی نیامده است.

    حسن بیگی اظهار کرد: در حالی که این درآمدهایی است که برای شرکت های دولتی حاصل می شود، از جمله درآمدهای حاصل از آب، برق، گاز و تلفن و  پخش نفت و شرکت های بزرگ دیگر درآمدزای دولت می بایست در مجلس بررسی و رسیدگی شود، اما این گونه نیست و ما تقریباً یک سوم بودجه کل کشور را رسیدگی می کنیم.

    آیا بار سنگین تورم تحمیل شده بر مردم ناشی از اعتبارات شرکت های دولتی است؟!

    وی تأکید کرد: نمایندگان مردم نظرشان بر این است که اگر یک ماه یا حتی دو ماه بررسی لایحه بودجه ۹۷ زمان ببرد، برای یک بار هم شده به درستی این موضوعات بررسی شود که این همه اعتبارات سنگینی که در رابطه با شرکت ها وجود دارد چگونه هزینه می شود تا شاید بررسی شود که آیا بار سنگین تورم از کانال همین شرکت ها بر کشور و مردم تحمیل می شود یا نه؟!

    نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به طور طبیعی شرکت های دولتی با این موضوع مقابله می کنند و مقداری کار سخت است ولی اگر که قرار باشد الان موضوعی به این مهمی مطرح نشود، کار از دست مجلس و خارج می شود و این احتمال وجود دارد که سال های آتی نتوانیم جلوی تورم را بگیریم و با مشکلات و سختی هایی بسیار دیگری مواجه می شویم.

    حسن بیگی تأکید کرد: نمی شود که حق بیش از ۸۰ میلیون نفر از کشور را برای افرادی که در این شرکت ها مشغول به کار هستند نادیده بگیریم باید در اینجا عدالت هم به درستی اجرا کنیم.

    بودجه عمرانی لایحه بودجه سال ۹۷ مناسب نیست

    وی همچنین با بیان اینکه بودجه عمرانی در بودجه سال آینده مناسب نیست، گفت: در بودجه سال ۹۷ دولت به موضوع بودجه عمرانی کم توجه داشته است، در حالی که اگر کارهای عمرانی انجام نشود، زیرساحت های کشور با مشکلات مواحه می شوند.

    نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: مسئله دغدغه آور بعدی موضوع اوراق قرضه است که در این حوزه، بانک ها را روز به روز با مشکل مواجه کرده است، نمایندگان نظرشان بر این است که ما درآمدی که از محل صادرات نفت و همچنین افزایش قیمت نفت به دست می وریم بیاید و در اختیار بانک ها و برای پرداخت بدهی دولت به بانک ها مورد استفاده قرار گیرد که حجم اوراق قرضه روز به روز افزایش پیدا نکند اما در بودجه این مسئله توجهی به خود ندیده است.

    **حاجی بابایی: بودجه از همان ابتدا دارای مشکلات بسیاری بود/ دلایل رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۷

    و اما «حمیدرضاحاجی‌بابایی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامیکه از ابهامات موجود در لایحه بودجه دولتاز همان ابتدا گلایه مند بود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: عدم شفافیت در مصارف و منابع، غیرواقعی بودن منابع، اتکای بودجه به اوراق مشارکت وسیع و گسترده، خلق منابع موهوم، عدم پاسخگویی به نیاز‌های جامعه مانند هدفمندی یارانه‌ها و همچنین عدم تأمین منابع محکم و قابل اعتنا درباره اشتغال را می‌توان از جمله دلایل رد کلیات لایحه بر‌شمرد که اینها از عمده موارد دلایل نمایندگان برای رد لایحه بودجه بوده است.

    وی با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس و دلایل این امر گفت: درخصوص رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ باید گفت که نمایندگان فارغ از دیدگاه های سیاسی خود نگاه کاملا کارشناسانه و دقیقی به این موضوع داشتند و به دلایل مختلف اقتصادی اقدام به در کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کردند.

    حاجی بابایی بر همین اساس اضافه کرد: بودجه از همان روز های ابتدا که به مجلس ارائه شده بود دارای مشکلات بسیاری بود و نظر نمایندگان از همان اول برای رد لایحه بودجه ۹۷ بود چرا که این بودجه دارای مشکلات و ایرادات اساسی است و تصویب آن مشکلات زیادی را برای کشور بوجود می آورد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در این باره گفت: ایرادات و اشکالات لایحه بودجه ۹۷ به قدری زیاد بود که حتی مصوبات کمیسیون تلفیق نیز نظرات نمایندگان را در خصوص لایحه بودجه دولت جلب نکرد و نمایندگان کلیات لایحه بودجه ۹۷ را رد کردند.

    حاجی‌بابایی در خصوص دلایل رد لایحه بودجه ۹۷ در مجلس، عنوان کرد: عدم شفافیت در مصارف و منابع، غیرواقعی بودن منابع، اتکای بودجه به اوراق مشارکت وسیع و گسترده، خلق منابع موهوم، عدم پاسخگویی به نیاز‌های جامعه مانند هدفمندی یارانه‌ها و همچنین عدم تأمین منابع محکم و قابل اعتنا درباره اشتغال را می‌توان از جمله دلایل رد کلیات لایحه بر‌شمرد که اینها از عمده موارد دلایل نمایندگان برای رد لایحه بودجه بوده است.

    همچنین «محمدحسین فرهنگی»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا داشته گفته که؛ اتفاقی که در خصوص رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس رخ داد نمی توان گفت اتفاق بی سابقه بلکه کم سابقه ای در طول تاریخ مجلس شورای اسلامی بوده است.

    وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۷ به کاهش حجم دولت بی‌توجهی شده است گفت: در لایحه بودجه سال ۹۷ به کاهش حجم دولت بی‌توجهی شده است و بلکه دولت به خاطر افزایش بودجه در این لایحه متورم‌تر نیز شده است.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش و گسترش استفاده دولت از اوراق مشارکت و جهت دهی آن به سمت هزینه های جاری دولت عنوان کرد: در لایحه بودجه سال ۹۷ گسترش استفاده از اوراق مشارکت و جهت دهی منابع حاصل از آن به سوی هزینه های جاری دولت به صراحت دیده می شود این در حالی است که در گذشته با چنین پدیده ای در بودجه کل کشور مواجه نبودیم.

    فرهنگی ادامه داد:  در سال های گذشته اوراق مشارکت تنها در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از اتمام پروژه، بدهی تسویه می‌شد ولی در این ۳ سال گذشته اوراق مشارکت به بودجه جاری اختصاص یافته است در حالی که قانون اساسی برای لوایح بودجه قید سالانه را مطرح کرده و در بودجه ۹۷ مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی سال‌های قبل برای اوراق در نظر گرفته شده که کمیسیون تلفیق نیز ۵۷ هزار میلیارد تومان بر آن افزوده است.

    **پورمختار: نمایندگان مجلس اظهارات نوبخت و زنگنه را توهین تلقی کردند/ احتمال رد مجدد بودجه ۹۷ در مجلس
    و اما «محمدعلی پورمختار» نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی که با خبرگزاری فارس داشت، گفت: بخشی از مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه ۹۷ مربوط به واکنش وزیر نفت و سخنگوی دولت در خصوص گزارش دیوان محاسبات بود که نمایندگان این صحبت‌ها و واکنش‌ها را مثبت ارزیابی نکرده و به نوعی توهین‌آمیز تلقی کردند.

    وی اظهار کرد: دلایل مختلفی در این باب وجود داشت که برخی از آن به متن لایحه پیشنهادی برمی‌گردد و اصلاحاتی که به عمل آمده بود از جمله آن‌ها رقم بالای ۵۰ هزار میلیارد تومانی اوراق خزانه بود.

    پورمختار افزود: اوراق خزانه کاغذهایی هستند که چاپ می‌شوند و در اختیار پیمانکاران و طلب‌کاران از دولت قرار می‌گیرد که نسبت به آن اعتراضات جدی وجود داشت.

    نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی دیگر در خصوص هدفمندی یارانه‌ها بود که محل درآمدهای هدفمندی با آن چیزی که مدنظر مجلس است، متفاوت بود.

    وی اضافه کرد: در مبلغ واقعی درآمد هدفمندی اختلاف نظر وجود دارد که این مبلغ تا حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود و دولت آن چیزی که در لایحه آورده حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

    پورمختار با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق این عدد را به حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان افزایش داده بود، عنوان کرد: کمیسیون تلفیق طبق بررسی‌ها اعلام کرده بود که درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان است اما با این حال بررسی‌ها نشان می‌داد این عدد بیشتر از این اعداد است.

    نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس گفت: از همین مبنا مجدداً اصلاحاتی انجام شده است و درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها به حدود ۹۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

    وی تصریح کرد: عددی که دولت پیش‌بینی کرده اختلاف زیادی با میزان واقعی داشته است و با عدد فعلی اصلاح شده، چیزی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اختلاف دارد.

    پورمختار تأکید کرد: بخشی دیگر از مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه ۹۷ مربوط به واکنش وزیر نفت و سخنگوی دولت در خصوص گزارش دیوان محاسبات بود که نمایندگان این صحبت‌ها و واکنش‌ها را مثبت ارزیابی نکردند و به نوعی توهین‌آمیز تلقی کردند و این موضوع نیز روی عدم رأی آوری کلیات بودجه ۹۷ تاثیرگذار بود.

    وی در ادامه عنوان کرد: توضیحاتی که آقای نوبخت و سخنگوی کمیسیون تلفیق در مجلس ارائه کردند برای عموم نمایندگان قانع کننده نبود و به همین لحاظ شاهد بودیم، ۱۲۰ نفر از نمایندگان رأی منفی به بودجه ۹۷ دادند.

    نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس در خصوص واکنش مجدد نمایندگان به اصلاحیات بودجه ۹۷، اذعان کرد: خیلی قابل ارزیابی و پیش‌بینی نیست اما از امروز صبح زمزمه‌هایی را شنیدم که مجددا نمایندگان رأی به رد بودجه ۹۷ بدهند چرا که اصلاحات جزئی توسط کمیسیون تلفیق به عمل آمده و در همین موضوع هدفمندی پیش‌بینی در خصوص کمک به واحدهای تولیدی اعم از کشاورزی و صنعتی نیست.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص کمک به واحدهای تولیدی موارد دیگری اضافه شده است که قابل قبول نیست و برای مثال کارمزد حمل و نقل فرآورده‌های نفتی و جایگاه‌های عرضه و فروش فرآورده‌های نفتی ذکر شده که قابل قبول نیست و در این موضوع در بین نمایندگان ابهام حدی وجود دارد.

    و اما «توکلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس و نماینده سابق مجلس و همچنین به عنوان یکی از اقتصاددان کشور در گفت و گو با خبرنگار  رودآور؛ گفت: رد کلیات لایحه بودجه ۹۷ از سوی مجلسی ها کم سابقه بوده و تاکنون به این شکل لایحه بودجه ای رد نشده است.

    وی اظهار کرد: زمانی که کلیات یک بودجه مورد تأیید قرار نمی گیرد و رأی نمی آورد، معنایش این است که اصل و اساس بودجه ۹۷، تعیین کننده مسائل کشور نیست.

    این نماینده سابق مجلس افزود: در اینجا می طلب تا دولت و مجلس در راستای تغییرات درخواست شده، به توافقاتی برسند تا بودجه ۹۷ قابل قبول شود.

    مجلس از کمبود نمایندگان با تجربه رنج می برد

    توکلی همچنین با بیا اینکه از سویی دیگر هم به نظر می رسد که مجلس برای چنین برنامه هایی از فقدان حزبی هماهنگ رنج می برد، عنوان کرد: در گذشته جریان های فکری قوی و نمایندگان با سابقه ای در مجلس حضور داشتند که در مسائل ملی دستی بر آتش داشته و صاحب نظر بودند و با بررسی یکسری مصلحت ها و توافق ها این گونه اتفاقات بسیار کم رخ می داد.

    وی تصریح کرد: اما در حال حاضر سطح تجربه در این گونه مسائل، در مجلس پایین آمده است و از آن طرف هم زمانی که حزب و گروه های همفکر قوی در مجلس نباشند همین مباحث روی می دهد، چرا که آن همیت لازم را که باید داشته باشند، ندارند.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نمایندگان برای بررسی بودجه ۹۷  زحمت های بسیاری کشیده اند ک قابل انکار نیست اما در مواجه با این گونه مسائل آن همگرایی لازم را که باید ندارند.

    برچسب ها :

    نظرات