آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ , Thursday 19 April 2018

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 97439
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۹ فروردین, ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
  • شما اینجا هستید :اخبار برگزیده > گزارش و گفت‌وگو
  •   

    رئیس اورژانس 115 اعلام کرد

    آموزش همگانی اورژانس به بیش از ۴ هزار محمودآبادی/ استقرار اورژانس دریایی فرشته نجات حادثه‌دیدگان

    خدمات رایگان اورژانس 115 چند سالی است که با فرهنگ‌سازی مناسب مورد توجه مردم قرار گرفته است که در گفت و گو با رئیس اورژانس 115 محموداباد به تشریح عملکرد اورژانس و خدمات ارائه شده توسط مرکز مهم مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی پرداختیم.

    آوای شمال/ به نقل از بلاغ، برکسی پوشیده نیست که خدمات رایگان اورژانس ۱۱۵ در سال‌های اخیر سهم بسزایی در کاهش تلفات ناشی از حوادث و سوانح شده است اما خدمات فوریت‌های پزشکی به همین اندازه بسنده نمی‌شود و اگر فرهنگ‌سازی مناسب و آموزش لازم در این زمینه انجام شود، به مراتب شاهد کاهش آمار مرگ و میر خواهیم بود.

    به همین بهانه گفت‌وگوی اختصاصی با حمیدرضا فرنیا رئیس اورژانس ۱۱۵ محمودآباد که از مدیران برگزیده کشوری در این حوزه است، انجام دادیم که به نظر می‌رسد برای شما مخاطبان جذاب خواهد بود.

    حمیدرضا فرنیا در ابتدای از ابجاد این فرصت گفت‌وگو در جهت شناساندن خدمات و همچنین جایگاه و عملکرد اورژانس ۱۱۵ به نیکی یاد کرد و گفت: امیدواریم با انتشار این گفت‌وگو شاهد آشنایی بیشتر مردم با مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی باشیم.

     


    گفت‌وگوی تفصیلی بلاغ با رئیس اورژانس ۱۱۵ محمودآباد را بخوانید.

    *از قدمت اورژانس ۱۱۵ در ایران بفرمایید و شهرستان محمودآباد از چه سالی این خدمات را به مردم ارائه کرد؟

    ۴۲ سال پیش فوریت‌های پزشکی در دنیا راه‌اندازی شد و کشورمان چهارمین کشور دنیا بود که اورژانس ۱۱۵ را راه‌اندازی کرد و شهرستان محمودآباد نیز ۱۶ سال پیش با استقرار اولین پایگاه اورژانس ۱۱۵ در ساحل سه، خدمات رایگان را به مردم هدیه کرد.

    *اورژانس ۱۱۵ به تنهایی می‌تواند خدمات کامل فوریت‌ها را به شهروندان ارائه کند؟

    اورژانس ۱۱۵ نیاز است اما کافی نیست و برای ارائه خدمات بهتر به مردم باید شهروندان اطلاع داشته باشند که چه کارهایی انجام دهند و چه کارهایی را انجام ندهند.

    *در راستای آگاهی و آموزش شهروندان چه اقداماتی انجام شده است؟

    طرحی را اجرایی کردیم که به صورت کشوری به ثبت رسیده و پایلوت آن شهرستان محمودآباد است که با نام “همیار اورژانس” به مدت ۶۰ ساعت دوره آموزشی تئوری و عملی را با حضور تکنسین‌های آورژانس ۱۱۵ برگزار کردیم. در دوره اول ۳۰ نفر شرکت کرده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند و در ادامه نیز ۱۸۰ نفر برای دوره جدید ثبت‌نام کرده‌اند که نوید روزهای خوبی را برای فوریت‌های پزشکی می‌دهد و در مجموع ۸۰ نفر از همیاران اورژانس نمره قبولی بالای ۸۰ را به دست آوردند.

    همچنین در مجموع ۴ هزار و ۲۶۱ نفر آموزش‌های لازم از جمله احیای قلبی ریوی، تروما، سوختگی‌ها، خونریزی ها و فشار خون در قالب متقاضیان گواهینامه، مدارس، عموم و رابطین را پشت سر گذاشتند.

    *شنیده شده است که طرح‌های دیگری نیز توسط شما به اورژانس کشور داده شده است که مورد پذیرش نیز قرار گرفت؟

    بله همین طوره. طرح دوم ما که مورد تأیید اورژانس کشور قرار گرفته است با نام جوانه‌های حیات است به صورتی که آموزش همزمان برای والدین و دانش‌آموزان در مدارس انجام می‌شود که با همکاری دو مدرسه در محمودآباد زنگ اورژانس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته زده می‌شود و آموزش برای این قشر تأثیرگذار جامعه برگزار می‌شود که تاکنون ۱۶۰ نفر آموزش های لازم را دیده اند که ۱۰ نفر برتر پس از برگزاری این دوره به عنوان تکنسین اورژانس مدرسه برگزیده شدند.

    *نقش رسانه‌ها در آموزش خدمات اورژانس کجاست؟

    رسانه به عنوان زبان مردم قطعا جایگاه ویژه‌ای در جامعه در همه زمینه‌ها دارد و  امیدواریم رسانه‌ها نیز ضمن انعکاس اخبار مأموریت‌های متعدد اورژانس، به موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی توجه جدی داشته باشد.

    *عملکرد اورژانس ۱۱۵ محمودآباد در طی این ۱۶ سال سابقه فعالیت را چگونه توصیف می‌کنید؟

    دوره ۱۶ ساله قدمت اورژانس ۱۱۵ در محمودآباد را لازم می‌دانم به دو دوره هشت ساله تقسیم کنم. ما در هشت سال ابتدایی شروع فعالیت حدود ۳ هزار و ۳۰۰ مأموریت در سطح شهرستان داشتیم اما امروز پس از گذشت ۱۶ سال و در دوره هشت ساله دوم تا پایان سال گذشته، ۳۴ هزار و ۴۵۰ مأموریت داشتیم که تقریبا ۱۰ برابر شده است. این افزایش مأموریت قطعا از آگاهی بیشتر مردم نسبت به خدمات رایگان اورژانس نه تولید حوادث، اتفاقات و بیماری‌ها توسط اورژانس بوده است.

    آمار مأموریت‌های روزانه و امکانات و پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در محمودآباد را تشریح کنید؟

    گسترش خدمات اورژانس در محمودآباد در حال حاضر آماری به تعداد ۱۵ تا ۲۰ مأموریت در فصل زمستان دارد و با تلاش‌هایی که انجام شد، امروز در شهرستان به فاصله هر هفت کیلومتر یک پایگاه اورژانس داریم و پنج پایگاه فعال و هشت دستگاه آمبولانس آماده ارائه خدمات اورژانسی به مردم دارد که دو دستگاه از این آمبولانس‌ها از مدرن‌ترین ماشین‌های روز دنیا است و پایگاه ششم اورژانس محمودآباد در علوی‌کلای بخش سرخ‌رود اگر با همت مسؤولان همراه شود، به‌زودی افتتاح می‌شود.

    *آرزوهای شما در این عرصه چیست؟

    با پیگیری‌های سال‌های اخیر برخی از این آرزوها با همت مسئولان و نگاه خوب مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان و کشور به حقیقت تبدیل شد. موتورلانس که معمولا برای کلان شهرها در نظر گرفته شده است با رایزنی و متقاعد کردن مسئولان بالادستی درباره نیاز شهرستان به این خدمت به سبب ترافیک در ایام تعطیلات به محمودآباد اختصاص پیدا کرد.


    *در خصوص امداد هوایی در مازندران بفرمایید؟

    برای استفاده مناسب از ظرفیت امداد هوایی و بالگرد مرکز فوریت‌های پزشکی مازندران که می‌تواند در کاهش زمان رساندن حادثه دیده و بیمار اورژانسی به مراکز درمانی کمک شایانی کند، ضروری است مسئولان شهرستانی این ظرفیت را ایجاد کنند که این جا باید از عنایت ویژه هیأت فوتبال محمودآباد تشکر کنم که هر زمانی به فرود بالگرد نیاز داشتیم، زمین فوتبال مرکز شهر را در اختیار ما قرار دادند.

    *در محمودآباد به موضوع ایستگاه سلامت توجه ویژه‌ای شده است، در این خصوص بفرمایید؟

    قبل از هر چیز باید از نگاه شایسته شهرداری و شورای شهر دوره گذشته محمودآباد صمیمانه تقدیر کنم که مکان مناسبی در پارک طاهباز در بهترین نقطه شهر به جهت استقرار ایستگاه سلامت در اختیار اورژانس ۱۱۵ شهرستان قرار دادند که این مکان تنها ایستگاه سلامت ثابت و دائمی کشور است که به نام ایستگاه سلامت شهرداری نامگذاری شد و در ایام نوروز امسال نیز همچون سال های پیش ایستگاه های سلامت در نقاط پر رفت و آمد و ورودی شهرهای محمودآباد و سرخ رود مستقر شدند.

    *چه اقداماتی درباره اورژانس دریایی تاکنون صورت گرفت؟

    محمودآباد از حدود ۳۳ کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است که این ظرفیت مهم می‌تواند در ارائه خدمات سریع تر فوریت‌های پزشکی در کل استان به ویژه شهرهای ساحلی کمک شایانی کند. در ایام نوروز و تعطیلات تابستان و حجم زیاد مسافر و گردشگر اگر حادثه‌ای رخ دهد و یا بیماری در شرایط بحرانی و اورژانسی باشد، اورژانس دریایی می‌تواند به این امر کمک کند چرا که دریا راه بدون ترافیک است و به حضور به موقع تکنسین‌های اورژانس به محل حادثه از جمله غرق شدگی در دریا منجر می‌شود که امیدواریم با نگاه خوب رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران شاهد اجرایی شدن این کار باشیم.

    *برنامه اجرا شده اورژانس ۱۱۵ محمودآباد در ایام نوروز رو تشریح بفرمایید؟

    عملکرد اورژانس ۱۱۵ محمودآباد در ایام طرح سلامت نوروزی، انجام ۷۰۲ ماموریت اورژانسی طی ۲۰ روز کشیک نوروزی با رشد ۳۲٫۲ درصدی ماموریت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود که این مأموریت‌ها با پوشش ۱۸۰ مصدوم تصادف در این مدت همراه بود که با این تعداد مأموریت، رشد ۸٫۴ درصدی مصدومین تصادفات را داشتیم. عملکرد ۲۰ روز فعالیت موتورلانس اورژانس ۱۱۵ شهرستان در طرح سلامت نوروز یا ا‌نجام ۶۴ ماموریت در ۱۲ ساعت کار روزانه در مدت ۲۰ روز با میانگین ۳٫۲ ماموریت در هر ۱۲ ساعت بود که این کار بسیار مهم، کاهش قابل توجه در زمان رسیدن بر بالین بیمار و مصدوم را به دنبال داشت که برای رسیدن به این مهم همت دو پرسنل اورژانس ۱۱۵ با حداقل امکانات را داشتیم که جای تقدیر دارد.

    عملکرد ۱۹ روز فعالیت ایستگاه های سلامت اورژانس ۱۱۵ محمودآباد در پارک طاهباز محمودآباد و میدان معلم سرخرود با مجموع دو هزار و ۲۴۵ نفر کل مراجعین همراه بود که از این تعداد یک هزار و ۴۷۴ نفر در ایستگاه سلامت محمودآباد و ۷۷۱ نفر در سرخ رود از خدمات ایستگاه سلامت استفاده کردند که بر اساس آمار سال گذشته با رشد ۹۶٫۹ درصدی روبرو بود. از این تعداد مراجعه کننده ۸۶۹ نفر بومی و یک هزار و ۳۷۶ نفر غیربومی بودند که در مجموع ۲۹۹ نفر با فشار خون بالا، ۱۹۲ نفر با قند خون بالا، چهار نفر پانسمان سوختگی، هشت نفر پانسمان، ۴۰ مورد اعزام آمبولانس، ۱۵ مورد مشاوره با پزشک برای مراجعین، سه نفر مسمومیت با مونوکسید، ۶ نفر مسمومیت غذایی و یک نفر مسمومیت با شوینده‌ها شناسایی و خدمات‌رسانی شدند.

    تعداد خدمات اورژانسی ارائه شده در این ایام ۳ هزار و ۲۶۰ خدمت بود و در ایستگاه‌های سلامت علاوه بر خدمات اورژانسی و سلامت می‌توان به ارسال ۲ هزار پیامک‌های آموزشی، توزیع بادکنک اورژانس، پکیج آموزشی، کتاب نقاشی اورژانس، کاردستی آمبولانس، سبزه سفره هفت سین، اهداء ساعت اورژانس، توزیع صبحانه سالم، برپایی جشن میلاد مولا علی(ع) با پخش شیرینی و شربت و شکلات، توزیع شیر و نان و خرما، توزیع آب معدنی در روز جهانی آب، استفاده از مانیتورینگ در ایستگاه سلامت، برگزاری مسابقه نقاشی اورژانس، مسابقه تخم مرغ رنگی با تم اورژانس، ارسال فایل آموزشی از طریق سامانه بلوتوث، پخش فیلم و تصاویر و پیام های آموزشی با موبایل پروژکتور، برگزاری مسابقه مار و پله اورژانسی و اهداء ۵۰ جایزه(گلوکومتر)بین فینالیست ها، استفاده از تابلو روان دیجیتال برای نمایش پیام های اورژانسی، اختصاص یک برنامه نوروزی استودیو سلامت شبکه سه به ایستگاه سلامت پارک طاهباز و توزیع پمفلت اشاره کرد.

    این عملکرد که به همت و همراهی شهرداری و شورای شهر محمودآباد و سرخ رود و شبکه بهداشت و درمان به دست آمده است در استان و کشور یک رکورد محسوب می‌شود.

     


    *از اقدامات پیشگیرانه در کاهش تصادفات و مشکلات در این زمینه توضیح دهید

    هر ساله ۱۰ درصد افزایش پوشش مأموریت در موضوع تصادفات داریم که این آمار در سال ۹۶ نه تنها کاهش پیدا نکرد که به بیش از ۲۵ درصد افزایش حوادث جاده‌ای و تصادفات رسیدیم و که آمار قابل تأملی است.

    با وجود برنامه‌های خوبی از جمله بستن بریدگی‌ها و تبدیل آن به دوربرگردان، نصب دوربین و نظارت بیشتر پلیس راهور در شورای ترافیک شهرستان اما آمار تصادفات کاهش پیدا نکرد و همین سال ۹۶ دو تصادف بد با تلفات بالا داشتیم که بر اساس کارشناسی انجام شده بیشترین عامل این حوادث خطای انسانی است.

    در سال گذشته بیش از ۲ هزار مصدوم تصادفات داشتیم که این نیاز است تا همگان در این زمینه ورود پیدا کنند و کاهش این معضل فقط کار اعضای شورای ترافیک نیست و باید موضوع آموزش همگانی در این راستا در دستور کار قرار گیرد که اورژانس ۱۱۵ با تمام توان و به صورت ۲۴ ساعته پای کار است.

    *درباره کاهش حوادث چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

    آمادگی کامل برای آموزش داریم اما برای کاهش حوادث و سوانح باید به دنبال کم کردن خطای انسانی باشیم که در این راستا سمن‌ها می‌توانند کمک شایانی داشته باشند و همچنین برگزاری همایش و ایده‌پردازی در این زمینه و تشکیل کمپین‌ها و به ویژه نقش آفرینی رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی می‌تواند در کاهش حوادث ورود جدی داشته باشند و البته متصدیان اماکنی که در مناطق حادثه‌خیز هستند، نیازمند آموزش هستند که در زمان روی دادن حادثه به مواردی از جمله عدم تجمع مردم در صحنه حادثه، تماس مناسب با اورژانس ۱۱۵ و باز نگه داشتن مسیر حادثه برای ورود آمبولانس و خودروهای امدادی بپردازند که کمک بسیار مناسبی در کاهش تلفات ناشی از حوادث می کنند.

    *در بخش بروزرسانی تجهیزات و امکانات اورژانس چه کارهایی صورت گرفته است؟

    با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر محمودآباد از چهارسال پیش تمامی آمبولانس‌های اورژانس به تجهیزات مکان یاب(جی پی اس) مجهز شدند که تقریبا در کشور کم نظیر است که جا دارد از این فرصت استفاده کنم و از شهرداری و شورای شهر تشکر کنم و قول دیگری هم شهرداری درباره تدوین مبلمان شهری بر اساس نیاز اورژانس دادند که امیدواریم این مهم هم به‌زودی محقق شود.

    *صحبت‌های پایانی شما را می‌شنویم

    باید در پایان این گفت‌وگو از مردم فهیم و صبور محمودآباد به خاطر همراهی مناسب آنها تشکر کنم، ما کامل نیستیم و خواستار پیشنهادهای مردمی هستیم.

    مردم باید خدمات اورژانس ۱۱۵ را به خوبی بشناسند، نقدهای خود را به ما بگویند، در برخی از روستاها آمبولانس تاکنون نرفته است در حالی که در آن روستاها انواع بیماری‌ها و مشکلات وجود دارد که نیازمند فوریت‌های پزشکی است اما مردم به دلیل عدم آشنایی با خدمات اورژانس متحمل هزینه و برخی هم منجر به اتفاقات ناگوار می‌شوند که امیدواریم این آگاهی بخشی نیز از طریق رسانه‌ها و مردم انجام گیرد.

    تمام دغدغه ما این است تا دردی را کم کنیم، در واقع تبلیغات اورژانس به ظاهر به ضرر ما است اما خوشحالیم که این آگاهی باعث می‌شود تا مردم از حق خودشان استفاده کنند.

    در پایان از شما تشکر می‌کنیم که در طی این سال‌ها بیشترین کمک را برای کاهش تلفات و افزایش آگاهی جامعه در استفاده مردم از خدمات رایگان اورژانس داشتند و در واقع این رسانه متعهد در کنار ما است و سهم بسزایی در موفقیت های اورژانس ۱۱۵ محمودآباد دارد.

     

    برچسب ها :

    نظرات