آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ , Thursday 14 December 2017

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 88502
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    دولت به تعهدات خود در بخش مترو عمل نکرده است

    شهردار تهران گفت: در زمینه یارانه بلیط مترو دولت باید یک‌سوم از بلیط مترو را پرداخت کند اما به‌دلیل اینکه دولت در سال‌های گذشته سهم خود را پرداخت نکرد، شهرداری تهران این رقم را پرداخت کرده و به حساب مطالبات خود از دولت گذاشته است.

    آوای شمال/ محمدعلی نجفی، در جلسه کمیسیون عمران مجلس اسلامی، این کمیسیون را اصلی‌ترین مرجع ارتباطی شهرداری‌های سراسر کشور با مجلس دانست و گفت: از اینکه فرصتی برای ارایه مسایل و برنامه‌های شهر تهران فراهم شد بسیار خوشحال هستم و در آینده نیز برقراری هرچه بیشتر این ارتباطات می‌تواند به نفع شهر و شهروندان تهرانی و کل کشور باشد.

    وی در ادامه به تشریح وضعیت کلی شهرداری تهران پرداخت و افزود: در زمینه منابع انسانی، هم اکنون در مجموع ۶۸ هزار و ۱۳۶ نفر در شهرداری تهران به شکل قراردادی، پیمانی و رسمی خدمت می‌کنند. علاوه بر این بیش از ۵۰ هزار نفر کارمند و کارگران شرکت‌های پیمانکاری نیز هستند که فعالیت جاری شهرداری تهران مثل رفت و روب خیابان‌ها را انجام می دهند.

    شهردار تهران این تعداد نیروی انسانی را به نسبت نمونه‌های مشابه بین المللی بسیار زیاد توصیف کرد و گفت: اخیرا سفری به سئول داشتم، شهری با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر و مساحتی تقریبا برابر با مساحت شهر تهران اما در آنجا، ۴۰ هزار نفر کارمند در شهرداری فعالیت می‌کنند. شهر شیکاگو با جمعیت و وسعت بیشتر از تهران حدود ۳۸ هزار کارمند و شهر لندن با جمعیتی تقریبا برابر با تهران و خدماتی بیشتر از تهران، حدود ۱۵ هزار نفر کارمند دارد.

    *بودجه شهرداری تهران ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است

    نجفی بیان کرد: فعالیت ۶۸ هزار کارمند باعث شده است تا بارسنگینی از نظر نیروی انسانی و مالی به شهرداری تهران تحمیل شود. در کنار این در شورای شهر نیز تعداد کارمندان، کارشناسان، مشاوران کمیسیون ها و … تعداد زیادی از افراد مشغول فعالیت هستند.

    وی بودجه شهرداری را ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۳۹ درصد بودجه شهرداری تهران هزینه‌ای است؛ البته بخشی از بودجه تملک دارایی و سرمایه‌ای نیز از جنس بودجه هزینه‌ای است از این رو، حدود ۴۰ درصد بودجه شهرداری هزینه‌ای است که این رقم برای شهرداری‌ها زیاد است چرا که اساس کار شهرداری تهران باید عمران شهری باشد اما بخشی از بودجه به پرداخت حقوق تعداد زیادی از نیروی انسانی تخصیص پیدا می‌کند.

    شهردار تهران افزود: ۱۷ درصد از بودجه شهرداری تملک دارایی مالی و ۴۴ درصد بودجه شهرداری نیز بودجه سرمایه را تشکیل می‌دهد.

    نجفی با اشاره به موضوع درآمدهای شهرداری، گفت: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ بودجه شهرداری به قیمت جاری رشد داشته است؛ اما مقایسه بودجه به قیمت ثابت نشان می‌دهد که قدرت خرید شهرداری در سال جاری به نسبت سال ۹۰ حدود ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است. به این معنی که در سال ۹۰ بودجه شهرداری ۸ هزار و ۴۶۱ میلیارد بوده است اما در سال جاری به قیمت ثابت سال ۹۰ بودجه شهرداری ۶ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان است. این امر نشان می‌دهد قدرت خرید شهرداری از نظر بودجه حدود ۲۲ درصد پائین تر از سال ۹۰ است.

    شهردار تهران عملکرد ۶ ماهه نخست شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶ را تشریح کرد و گفت: ۷۲ درصد از بودجه‌ای که پیش بینی می شده است در ۶ ماه محقق شده است که این امر نشان می‌دهد شهرداری از نظر تحقق درآمدها با مشکل جدی مواجه شده است. علاوه بر این بودجه‌ای که پیش بینی شده بود به صورت دقیق نبوده است.

    وی تصریح کرد: از نظر نقدی عملکرد بودجه سال جاری در ۶ ماهه نخست ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که بیش از ۸۲ درصد از این رقم به پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری اختصاص یافته است و مقدار کمی از آن صرف دیگر فعالیت‌های شهرداری شده است.

    *۲۹درصد بافت فرسوده کلانشهرها در تهران وجود دارد

    شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بافت فرسوده در تهران و کل کشور اشاره کرد و گفت: در ۴۸۹ شهر کشور بیش از ۷۵ هزار هکتار بافت فرسوده داریم که این رقم در هفت کلانشهر اصلی به ۱۳ هزار هکتار می‌رسد. همچنین در شهر تهران سه هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده وجود دارد؛ این نشان می‌دهد ۲۹ درصد بافت فرسوده کلانشهرها در تهران وجود دارد.

    نجفی اضافه کرد: تراکم جمعیت در شهر تهران به صورت متوسط ۱۳۷ نفر در هر هکتار است، این در حالی است که در بافت فرسوده تراکم جمعیت به ۳۵۲ نفر می‌رسد. از این رو تقریبا می‌توان گفت تراکم جمعیت در بافت فرسوده سه برابر تراکم متوسط شهر تهران است.

    وی ادامه داد: بافت فرسوده غیر از اینکه از نظر فضا، امکانات و ساختمان در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد، تراکم جمعیت بالاتری هم دارد چرا که خانه‌های کوچک در بافت‌های ریزدانه وجود دارند.

    شهردار تهران گفت: پنج درصد کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده است در حالی که ۱۱ درصد کل واحد های مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد. این نشان می‌دهد واحد های مسکونی در بافت فرسوده به نسبت متوسط شهر تهران از متراژ های کمتری برخوردار هستند.

    وی تصریح کرد: ۱۵ درصد جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و این نشان می‌دهد تراکم جمعیت در بافت فرسوده سه برابر متوسط تراکم جمعیت در شهر تهران است.

    *سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی به میزان زیادی پرداخت نشده است

    نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مطالبات شهرداری تهران از دولت نیز اشاره کرد و گفت: از تاریخ اول فروردین ماه ۱۳۸۵ تا شهریور ۱۳۹۴ مجموع مطالبات شهرداری تهران بر اساس آنچه که قانون معین کرده ۱۴ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان است که تاکنون پرداخت نشده است. البته این رقم تا شهریور ۱۳۹۴ احصا شده و مابقی مطالبات شهرداری تهران از شهریور ۱۳۹۴ در حال بررسی است تا اطلاعات دقیق مربوط به این مطالبات احصا شود.

    شهردار تهران بیان کرد: بر اساس قانون ۶۰ درصد از تخلفات راهنمایی و رانندگی باید به شهرداری‌ها پرداخت شود این در حالی است که سهم شهرداری تهران از جرایم راهنمایی و رانندگی به میزان زیادی پرداخت نشده است. همچنین در زمینه یارانه بلیط مترو دولت باید یک سوم از بلیط مترو را پرداخت کند اما به دلیل اینکه دولت در سال‌های گذشته سهم خود را پرداخت نکرد، شهرداری تهران این رقم را پرداخت کرده و به حساب مطالبات خود از دولت گذاشته است.

    وی در ادامه چهار چالش اصلی شهر تهران را تشریح کرد و گفت: به واسطه این چالش‌ها باید تغییراتی در رویکرد خود نسبت به اداره شهر، به خصوص کلانشهرها داشته باشیم.

    شهردار تهران در ادامه بر ضرورت استقلال شهرداری از بودجه دولت تاکید کرد و افزود: از سال ۷۳ شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی موظف شده است که مستقل از دولت بتواند درآمد و هزینه‌های خود را تامین کند. اما در سال جاری با مشکل جدی در این زمینه مواجه هستیم.

    نجفی از ناکارآمدی مدیریت و نگهداری دولتی به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش رو یاد کرد و گفت: متاسفانه بهره وری بسیار پائین و هزینه بسیار بالا است به همین منظور در بخش مدیریت منابع و هزینه نیز با مشکلات جدی مواجه هستیم. همچنانکه موارد متعددی وجود دارد که هزینه تمام شده پروژه ها توسط شهرداری بیش از دو تا سه برابر هزینه واقعی پروژه است که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

    وی از رکود و اشباع بازار سنتی ساختمان به عنوان یکی دیگر از چالش‌ها یاد کرد و گفت: بر اساس اعلام وزیر مسکن و کارشناسان مشکل خانه‌های خالی و مسکن مازاد در تهران یکی از مسایل اصلی است. بخشی از این مسئله به نبود قدرت خرید در مردم بر می‌گردد و بعد دیگر آن به صدور مجوز های ساخت و ساز بی حساب کتاب در بعضی از مناطق تهران مرتبط است.

    شهردار تهران با اشاره به وجود انبوه واحدهای تجاری در پایتخت بیان کرد: محاسبات اولیه نشان می‌دهد که بیش از ۱٫۶ برابر واحدهای تجاری مورد نیاز در تهران ساخته شده است. از این رو در شمال و جنوب شهر بسیاری از صاحبان واحدهای تجاری به شدت از وضعیت بازار و ورشکستگی گله مند هستند.

    *تبدیل اقتصاد شهری به اقتصاد مردمی از ضرورت های پیش روی ما است

    نجفی اضافه کرد: بارگذاری در شهر تهران و به خصوص در بخش تجاری بیش از طرح جامع و تفصیلی انجام شده و علت آن نیز وجود درآمد های کلان در بخش تجاری برای صدور مجوز است.

    وی در ادامه بر ضرورت شفافیت و پاسخگویی در مسایل اقتصادی تاکید کرد و گفت: تبدیل کردن اقتصاد شهری تهران به اقتصاد مردمی از ضرورت‌های پیش روی ما است.

    شهردار تهران با تاکید بر استقلال شهرداری از بودجه دولت، افزود: با هزینه‌های شهر تهران، اگر بخواهیم از دولت بودجه‌ای دریافت نکنیم باید سراغ اقلام دیگری برای تامین بودجه برویم. بخش عمده‌ای از این اقلام نیز به خود شهروندان بر می‌گردد تا آنها بخش عمده‌ای از هزینه های اداره شهر را تامین کنند. البته ما در شهرداری تهران نیز باید سعی کنیم با مدیریت هزینه در شهر، هزینه‌ها را کاهش دهیم.

    نجفی یادآور شد: در مقایسه با شهرهای بزرگ دنیا در می یابیم که عوارض مستقیمی که به صورت سالیانه از مردم دریافت می‌کنیم بسیار کم است. به عنوان نمونه یک واحد ۱۵۰ متری در شمال شهر تهران دو و نیم میلیارد تومان قیمت دارد، در بسیاری از موارد در ساختمان‌های بلند مرتبه ماهیانه یک میلیون تومان هزینه شارژ ساختمان را پرداخت می‌کنند اما در کل سال کمتر از ۲۰۰ هزار تومان عوارض به شهرداری داده می‌شود. حتی این عوارض هم به سیستم درستی دریافت نمی‌شود بلکه افراد در زمان فروش ملک خود عوارض را پرداخت می کنند.

    وی گفت: در محور بالای انقلاب شاهد هستیم از هر چند ماشین، یک خودرو بالای ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد این در حالی است که ما هیچ عوارضی از اتوموبیل‌های گران قیمت دریافت نمی‌کنیم این در حالی است که ترافیک و بسیاری از مسایلی که به مردم تحمیل می‌شود ناشی از رفت و آمد خودروهای شخصی است.

    بخشی از ساخت و ساز ها مربوط به پیش فروش تراکم و هولگرام است

    وی به مسئله رکود و اشباع بازار سنتی ساختمان در شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: حتی بخش عمده‌ای از ساخت و سازهایی که در تهران انجام می‌شود، عوارضی به شهرداری پرداخت نمی‌کنند چرا که حجم زیادی از ساخت و ساز ها در بافت فرسوده قرار دارد و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران عوارضی از واحدهای واقع در بافت فرسوده دریافت نمی‌شود. البته مردم در بافت فرسوده نیز عمدتا مستضعف هستند و تصمیم درست همین است که به این افراد کمک کنیم.

    شهردار تهران ادامه داد: بخش دوم ساخت و ساز ها مربوط به پیش فروش تراکم‌ها و هولگرام ها است. بنابر این افرادی که برای ساخت و ساز جدید و دریافت پروانه به شهرداری مراجعه می‌کنند و به جای اینکه به شهرداری پول پرداخت کنند از هولگرام ها با تخفیف زیاد خریداری کرده و به شهرداری هولوگرام ها را می‌دهند. در نتیجه حتی اگر رونقی در ساخت و ساز شهر تهران ایجاد کنیم مقدار زیادی از این ساخت و ساز ها عایدی مالی را نصیب شهر تهران نخواهد کرد.

    *۱۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری به بانک شهر

    نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به بدهی های شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در مجموع تا کنون حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های شهرداری تهران شناسایی شده است. در این زمینه شهرداری تهران ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی دارد که از این رقم ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به بدهی شهرداری تهران به بانک شهر است. همچنین ۹ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکارانی وجود دارد که کار خود را انجام داده‌اند و صورت وضعیت شده است اما پول آنها پرداخت نشده است. حدود سه هزار میلیارد تومان نیز مطالبات جسته و گریخته‌ای است که تا کنون شناسایی شده و احتمال افزایش این رقم وجود دارد.

    وی بیان کرد: چند روز پیش بنیاد تعاون ناجا صورت جلسه‌ای را به ما ارایه کرد که براساس این صورت جلسه شهرداری تهران مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است. از این رو موارد کشف شده جدیدی نیز درباره بدهی‌های شهرداری تهران وجود دارد .

    شهردار تهران مبالغ مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهرداری به قیمت سال ۹۶ را برابر با ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با احتساب پروژه‌های نیمه تمام و بدهی ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی می‌توان گفت شهرداری تهران ۵۳ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی و پروژه نیمه تمام دارد که این رقم بیش از سه برابر بودجه یک سال شهرداری را شامل می شود.

    نجفی افزود: با شفافیت و پاسخگویی باید به سمت اقتصاد مردمی در شهر تهران حرکت کنیم، لازمه این موضوع نیز زیرساخت های لازم از نظر فناوری اطلاعات است.

    به گفته شهردار تهران حدود ۷۸ درصد درآمدهای شهرداری تهران ناپایدار و مربوط به عوارض ساخت و ساز است، همچنین حدود ۲۲ درصد از درآمدهای شهرداری از درآمد پایدار تامین می‌شود از این رو ضروری است که عوارض متناسب با هزینه خدمات، افزایش پیدا کند.

    وی گفت: برای اصلاح عوارض در حال بررسی هستیم تا از طریق فرمولی به اقشار ضعیف و ساکنان مناطق محروم هیچ فشاری وارد نشود تا ساکنان مناطق برخوردار عوارض پسماند، عوارض خودروی شخصی و عوارض سالانه بیشتری دریافت کنند.

    *ضرورت وجود سهم عادلانه از مالیات بر ارزش افزوده

    شهردار تهران در تشریح دیگر منابع پایدار شهر تهران بر ضرورت وجود سهم عادلانه از مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد و افزود: در جریان تصویب قانون بودجه ماده‌ای توسط مجلس شورای اسلامی گنجانده شد که بر اساس آن سهم شهرها از محل مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرد. به دنبال تصویب این ماده حدود دو هزار میلیارد تومان از سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری کاهش پیدا کرده است این در حالی است که این فرمول غیر عادلانه است.

    نجفی ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس مالیات بر ارزش افزوده به صورت ۳۰ به ۷۰ بین روستاها و شهرها توزیع خواهد شد این در حالی است که در شهر تهران تنها ۶ درصد روستایی داریم، به این ترتیب به ۶ درصد جمعیت حدود ۳۰ درصد از درآمد را تخصیص می‌دهیم. این در حالی است که ممکن است حتی در بسیاری از روستاها طرحی نباشد که مطابق با این درآمد انبوه نیاز به اجرایی شدن آن وجود داشته باشد.

    شهردار تهران افزود: در مقابل این اقدام فشار عجیبی به شهر تهران وارد کرده است چرا که از یک سو تنها ۷۲ درصد از درآمدهای شهرداری در نیمه نخست سال جاری تحقق پیدا کرده و از دیگر سو سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرده است. البته تمامی کلانشهرها و بسیاری از شهرهای بزرگ با این مشکل روبرو هستند.

    وی از برگزاری جلسه شهرداران کلانشهرها در مشهد مقدس خبر داد تا برای گذران امور مالی شهرها در سال جاری تدابیر لازم اتخاذ شود.

    نجفی تاکید کرد: با توجه به وضعیت فعلی دولت ما درخواست دریافت کمک از دولت برای اداره کلانشهرها را نداریم بلکه ضروری است ردیف‌هایی که در قانون برای شهرداری در نظر گرفته شده و حق شهرداری‌ها محسوب می‌شود، پرداخت شود.

    *در سال ۹۶ برای هر شهروند دو میلیون تومان و برای هر خانوار ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنیم

    شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت استفاده بهینه از امکانات در شهرداری تهران تاکید و عنوان کرد: در شهرداری مجتمع‌ها، اماکن، سراها و مراکز مختلف زیادی دارد که از محل این امکانات می‌تواند کسب درآمد کند اما در اکثر موارد تخفیف‌ها و واگذاری‌های فراوانی وجود دارد که باید برای این امر برنامه ریزی شود.

    وی گفت: در زمینه پروژه‌های نیمه تمام نیز بر اساس قانون امکان واگذاری پروژه‌ها وجود دارد بنابر این تیمی را مامور کرده‌ایم تا پروژه‌ها بر اساس سیستم مشارکت عمومی و خصوصی، به بخش خصوصی واگذار شود.

    نجفی در ادامه به تشریح سرانه هزینه شهروندان تهرانی پرداخت و افزود: ما در سال ۹۶ برای هر شهروند در شهر تهران حدود دو میلیون تومان و برای هر خانوار حدود ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنیم، اما در مقابل رقمی که از درآمدهای پایدار کسب می کنیم با این هزینه‌ها اختلاف زیادی دارد. چرا که بر اساس بودجه سال ۹۵ و با احتساب رقم مالیات بر ارزش افزوده سهم هر شهروند از درآمد پایدار شهرداری ۵۹۲ هزار تومان بوده است که این رقم در سال ۹۶ و با کاهش سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده به ۴۲۵ هزار تومان به ازای هر شهروند رسیده است.

    *یارانه های ورزشی شهرداری باید عادلانه و هدفمند باشد

    شهردار تهران در ادامه به پیشنهاد ساز و کارهایی برای اصلاح مشکلات موجود پرداخت و گفت: در اماکن ورزشی شهرداری یارانه‌هایی به افراد خاصی پرداخت می‌شود که این یارانه‌ها باید عادلانه و هدفمند شود. همچنین ضروری است در زمینه هدایت تقاضای سفر به سمت حمل و نقل عمومی اقدام کنیم چرا که ترافیک و آلودگی هوا دو مشکل اصلی تهران به شمار می‌رود و راه حل آن نیز ایجاد تحول در حمل و نقل عمومی است.

    وی اظهار کرد: شهر تهران از نظر شهرسازی به صورت شهر بدقواره ای درآمده است که هیچ فرمولی بر آن حاکم نیست. همچنین جایگاه انسان در این شهر مشخص نشده است، همچنانکه نمی‌توان پیاده رویی را پیدا کرد که بتوان ۱۵ دقیقه بدون وجود مانع، پله و … در آن پیاده روی کرد چرا که نگاه در شهر از ابتدا انسان محور نبوده است.

    نجفی ادامه داد: بخشی از پیشنهادات شهرداری برای اصلاح عوارض باید در شورای شهر تصویب شود و قسمت‌هایی نیز باید از سوی مجلس شورای اسلامی دنبال شود. به عنوان نمونه یکی از ساز و کارهای موجود اخذ عوارض از بزرگراه‌ها و تونل‌های شهری است. در حال حاضر در ساعات پیک ترافیک شاهد شرایط وخیم بزرگراه‌ها هستیم این در حالی است که افرادی که از بزرگراه‌ها استفاده می‌کنند باید دسترسی راحت تری داشته باشند و بخشی از هزینه‌ها را از آنها دریافت کنیم.

    شهردار تهران به تبیین برنامه خود برای مشارکت مردم و استفاده از سرمایه‌های خارجی پرداخت و اظهار کرد: در سفری که اخیرا به کره جنوبی داشتم، جلسه با مدیران شرکت‌های بزرگ این کشور داشتیم و پروژه های آماده سرمایه گذاری را ارایه کردیم تا به صورت BOT ، سرمایه گذاری مستقیم و … در شهر تهران حضور داشته باشند چرا که اگر می‌خواهیم با سرعتی بیشتر به شهری در شان ام القرای جهان اسلام برسیم، باید از سرمایه گذاری‌های خارجی و داخلی استفاده کنیم.

    وی در ادامه به بیان انتظارات خود از مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: در حال حاضر ضروری است برای سهم کلانشهرها از مالیات بر ارزش افزوده بررسی مجددی صورت گیرد، در کنار آن مجلس شورای اسلامی موضوع برداشت دو میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی را به تصویب رساند که هم اکنون پیشنهاد می کنیم در بودجه سال ۱۳۹۷ احیا شود.

    نجفی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید داخلی، اظهار کرد: تا کنون به دستگاه‌ها در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی کمک نشده است اما شهرداری تهران چند طرح بسیار خوب را تهیه کرده است تا از ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید داخلی با کمک مجلس استفاده کنیم.

    *بخش عمده ای از مطالبات شهرداری از دولت عوارض دستگاه های دولتی است

    شهردار تهران از لوایح منابع پایدار درآمد شهرداری‌ها، مدیریت یکپارچه شهری و تدوین طرح تجمیع قبوض دریافت بهاء خدمات شهری به عنوان دیگر زمینه‌های همکاری مشترک با مجلس یاد کرد و گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مطالبات شهرداری تهران از دولت مربوط به عوارض دستگاه‌های دولتی است که در این زمینه باید مکانیزمی طراحی شود تا در قانون بودجه سال ۹۷، عوارض دستگاه‌ها به شهرداری تهران به نحو درستی پرداخت شود.

    محمد علی نجفی در بخش پایانی این جلسه به سوالات اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیرامون موضوعات شهر تهران پاسخ گفت.

    شهردار تهران از ادامه بررسی لایحه درآمد های پایدار شهری در دولت خبر داد و گفت: یکی از مواردی که در دستور کار اجلاس شهرداران کلانشهرها وجود دارد، پیگیری و جمع بندی نهایی این لایحه است تا بتوانیم به درآمدهای پایدار در شهرها برسیم.

    وی افزود: تهران از جهات مختلفی شهر زندگی نیست، بلکه به خوابگاه بزرگی تبدیل شده و حتی بخشی از مسایل اجتماعی منفی که در تهران اتفاق می‌افتد نیز ناشی از مسایل فیزیکی و شهرسازی است چراکه روی رفتار و ارتباطات مردم اثر دارد.

    نجفی با اشاره به ضوابط بلند مرتبه سازی در شهر تهران، گفت: در زمینه بلند مرتبه سازی اختلافی بین وزارت مسکن و شهرداری تهران وجود داشت که به نتیجه نرسید اما در حال حاضر همکاری و هماهنگی خوبی با وزیر مسکن و شهرسازی وجود دارد و کارگروه مشترکی در این زمینه تعیین شده است.

    *ضروری است اصلاحات لازم در طرح تفصیلی را به تصویب برسانیم

    شهردار تهران به پایان دوره طرح تفصیلی در سال ۱۳۹۶ نیز اشاره کرد و گفت: ضروری است اصلاحات لازم در طرح تفصیلی را به تصویب برسانیم؛ از جمله اصلاحات طرح تفصیلی، ضوابط بلند مرتبه سازی خواهد بود که این موضوع مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد.

    وی با بیان اینکه «در شهر تهران آینده فروشی و ظلم بزرگی به نسل‌های آینده صورت گرفته است»، تصریح کرد: حتی در مدتی به دلیل اینکه درآمدهای شهرداری افزایش پیدا کرده بود، حاتم بخشی‌های زیادی هم صورت گرفته که در ماموریت‌های شهرداری قرار نداشته است.

    نجفی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: در کل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، زحمات و کارهای بسیار زیادی صورت گرفته است ولی در بعضی از زمینه‌ها به اهداف مد نظر خود نرسیده‌ایم که یکی از این زمینه‌ها مسایل مربوط به شهرها است. از این منظر ضروری است آسایش و آرامش مردم را از جهات مختلف فراهم کنیم و امیدوار هستیم در چهار سال آینده وضعیت بهتری در شهر داشته باشیم.

    برچسب ها :

    نظرات