آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ , Saturday 23 September 2017

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 85347
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۹ مرداد, ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
  • شما اینجا هستید :حوادث
  •   

    چاله‌‌های یکی در میان و خودروهایی که یکی پس از دیگری واژگون می‌‌شوند/ تعلل در احداث تونل علی‌‌رغم تخصیص اعتبار ۲۳ میلیارد تومانی

    با توجه به کمبودهای موجود در محور تبریز-ارومیه، شاهد بسیاری از تصادفات و اعتراض در این محور هستیم که علاوه بر دریافت هزینه‌های بالای، محوری بی‌کیفیت در اختیار مردم قرار داده‌ شده‌ است.

    آوای شمال/ جاده تبریز ارومیه که به عنوان یکی از شاه‌راه‌های مابین آذربایجان‌شرقی و غربی به شمار می‌رود و در بین مسیرهای بین‌المللی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، از سال ۱۳۹۲ در دست تعمیر بوده و تا به امروز این جاده نتوانسته است رضایت رانندگانی را که از این مسیر عبورو مرور دارند، جذب کند.

    آذربایجان‌غربی که مالکیت ۴۰ کیلومتر از این جاده را بر عهده دارد، توانسته است مشکلات زیادی اعم از آسفالت و… را پیگیری و حل سازد ولی با این‌ وجود، دارای مشکلات گوناگونی است که رانندگان از وضعیت این مسیر نیز راضی نیستند. طول جاده تبریز- ارومیه ۱۳۰ کیلومتر است که ساماندهی ۴۰ کیلومتر این معبر توسط آذربایجان‌غربی بوده و ۹۰ کیلومتر آن باید توسط آذربایجان‌شرقی پیگیری و به جاده‌ای امن تبدیل شود.

    آسفالت محور تبریز – ارومیه

    با توجه به گزارشات حاکی از وضعیت این جاده، وضعیت نامناسب آسفالت این مسیر می‌باشد که مقدار بیشتری از این نامناسبی، شامل حال آذربایجان‌شرقی می‌شود، باتوجه به اینکه آسفالت مناسب برای جاده‌ها یکی از مهم‌ترین و مورد توجه‌ترین نکته برای یک جاده محسوب می‌شود، رانندگان چاله‌های موجود در این راه را چاه می‌نامند، به‌طوری‌ که هر ماشینی که از این راه حتی با سرعت مجاز رانندگی کند، بعد از بازگشت، باید سرویسی اساسی به چرخ‌های خود خرج کند.

    وضعیت آسفالت در بخش آذربایجان‌غربی کمی تا نسبتی قابل‌ قبول است ولی با توجه به اینکه مقدار بیشتری از این جاده شامل حال آذربایجان‌شرقی است، وضعیت خوبی نداشته و علل تصادفات رانندگی، نابسامان بودن وضعیت آسفالت این مسیر، به‌ ویژه در شب است.

    عدم تکمیل پروژه تعریض در این محور

    یکی دیگر از عللی که باعث افزایش تصادفات در این محور می‌شود، عدم ادامه پروژه تعریض است که باعث افزایش نابسامانی در این محور و عدم وجود فضا برای رانندگان در این محور است.

    عدم تکمیل کردن پروژه تعریض، باعث شده تا مقداری از این محور به‌ صورت دو بانده و مقداری از آن به‌صورت چهار بانده باشد و این حاکی از عدم مدیریت در این جاده است که اکثریت تصادفات در محوری صورت می‌گیرد که به‌ صورت دو بانده آسفالت‌ریزی شده است.

    در کنار پروژه تعریض، عدم مناسب‌سازی شانه خاکی این محور است که با توجه به ارتفاع زیاد آسفالت در این محور و تمایز ارتفاع با شانه خاکی، باعث واژگونی بسیاری از خودروها در صورت خواب‌آلودگی یا نظر به توقف، باعث چپ کردن بسیاری از خودروها در ای محور می‌شود.

    کمبود امکانات رفاهی و استراحتگاه

    یکی از مسائلی که مستلزم تمامی راه‌ها می‌باشد، به ویژه‌ راهی چون تبریز- ارومیه که به‌عنوان یکی راه پر رفت‌وآمد محسوب می‌شود، وجود استراحتگاه و امکانات‌رفاهی مناسب در این محور است که تاکنون امکانات رفاهی مناسبی در این جاده بناگذاری نشده و این محور از نعمت مجتمع‌های رفاهی مناسب و یا اماکنی که امکان وجود توقف در آن باشد، محروم است.

    متأسفانه آذربایجان‌غربی نیز وضعیت خوبی در مورد این محور نداشته و با توجه به گزارشات حاکی از رانندگانی که از این مسیر عبور و مرور می‌کنند، بالا بودن میزان هزینه عوارض در استان آذربایجان‌غربی است، دریافت هزینه ۴۵۰۰۰ ریال تنها برای پلی که دارای کمبودهای زیادی است!

    پل دریاچه ارومیه با هزینه بالا

    وجود پل در محور تبریز ارومیه که در آذربایجان‌غربی وجود دارد، دارای مشکلات گوناگونی بوده و این باعث شده است تا راهداری هر روز یکی از باندهای این محور را برای تعمیرات مسدود کند، مسدود کردن هریک از باندهای این محور باعث افزایش ترافیک در این محور شده و در ادامه باعث تصادفات بیشتری نیز می‌شود.

    کمبود روشنایی مناسب برای محور تبریز – ارومیه

    طراحی روشنایی برای راه‌ها و جاده‌ها با سایر فضاهای بیرونی تفاوت‌های زیادی دارد و ازاین‌رو لازم است به‌صورت اختصاصی به آن پرداخته شود. برخی از تفاوت‌های اساسی روشنایی معابر با سایر محیط‌ها در زیر خلاصه‌شده است:

    روشنایی راه‌ها و معابر با امنیت جانی افراد در ارتباط است و ازاین‌رو از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است؛ در روشنایی معابر به‌جای پارامتر شدت روشنایی از پارامتر درخشندگی استفاده می‌شود.

    برخلاف سایر طرح‌های روشنایی که در آن‌ها کارکرد اصلی سیستم روشنایی، روشن کردن اشیاء هدف است، در روشنایی معابر، کارکرد سیستم روشنایی، روشن نمودن پس‌زمینه اشیاء هدف است. به‌عبارت‌دیگر در روشنایی معابر سطح جاده روشن می‌شود (پس‌زمینه) و نه عابر پیاده (شی هدف) که از مسیر خیابان عبور می‌کند و چشم راننده به‌واسطه اختلاف درخشندگی پس‌زمینه با شی هدف می‌تواند شیء را تشخیص بدهد.

    برای ارزیابی طرح‌های روشنایی معابر استانداردها و راهکارهای مشخصی تدوین شده است؛ بسیاری از پارامترهای کیفی مربوط به نور نظیر شاخص نمود رنگ و… اهمیت کمتری پیدا می‌کنند.

    از این رو، این محور از امکانات روشنایی نیز کمبودهای چشم‌گیری داشته و باعث شده است رانندگان در رانندگی شبانه با ترس و وحشت رانندگی کنند، چراکه در صورت وجود مانعی، منجر به واژگونی یا تصادف عمیقی خواهد شد.

    تعلل در احداث تونل در این محور

    با توجه به اخبار اعلام‌شده، در تیرماه سال جاری، طرح احداث تونل در این محور نیز در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و مبلغی بالغ‌بر ۲۳ میلیارد تومان به‌صورت پیش‌پرداخت در اختیار این محور قرار گرفته است که تاکنون اقدامی از آن را شاهد نبودیم.

    تونلی که در صورت احداث، باعث کوتاه شدن مسیر از ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر و افزایش امنیت در این محور خواهد شد و با توجه به امتیازی که این تونل برای آذربایجان‌غربی خواهد داشت، به عنوان یک محور اصلی قلمداد و افزایش امتیاز این محور خواهد شد.

    برچسب ها :

    نظرات