آوای شمال(طبرستان)
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ , Thursday 6 August 2020
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 84271
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۸ مرداد, ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    متولی اصلی عفاف و حجاب مشخص نیست/ انفعال اصناف در تولید و واردات پوشاک/ مزاج‌سازی به صورت تدریجی سبک پوشش در کشور را تغییر داده است

    نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب گفت: اگر مسئولان می‌خواهند موضوع حجاب در کشور جدی و تغییرات ملموس دیده شود، باید عرضه پوشاک بانوان در مغازه‌ها را تغییر دهند و روند نفوذ را که از دهه 70 ادامه دارد به طور معکوس و با برنامه‌ریزی تغییر دهیم.

    آوای شمال/  میزگرد بررسی عملکرد متولیان عفاف و حجاب در حوزه پوشاک با حضور اعضای انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب برگزار شد.

    محمدجواد صدق‌آمیز رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب در ابتدا بابیان اینکه موضوع عفاف و حجاب در کشور با کاستی‌های بسیار زیادی در حمایت از تولیدکنندگان روبروست، گفت: تولیدکنندگان این حوزه علاوه‌ بر محدودیت‌هایی که به صورت عام در تولید با آن روبرو هستند، با محرومیت‌های خاصی هم مواجه‌اند، به این جهت که در صنعت و حوزه‌ای فعالیت می‌کنند که نوپا و تازه‌تأسیس است و البته بخش عمده‌ای از مصرف‌کنندگان آن هم از تولیدات خانگی استفاده می کنند.

    وی در ادامه تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد محصولات حوزه عفاف و حجاب توسط زنان تولید می‌شود و بنابراین قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی آنان بسیار پایین بوده و زمینه رقابت با این حجم عظیم تولیدات کار دشواری است.

     

     

    رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب شکل‌گیری این انجمن را در جهت هم‌افزایی و هماهنگی میان تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: با تشکیل انجمن که بیش از دو سال از تأسیس آن می‌گذرد، اتفاقات خوبی رخ داده و البته با کم‌مهری برخی دستگاه‌های مسئول نیز مواجه بوده است.

    • ۹۰ درصد محصولات موجود در فروشگاه‌های LC Waikiki قاچاق است 

    در ادامه این نشست میثم نژادرمضانی دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب با اشاره به شعار سال اقتصاد مقاومتی،‌ تولید و اشتغال اظهار داشت: برنامه‌ریزی نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت این است که به سمت افزایش تولیدات داخلی برویم، اما در سال گذشته و سال جاری که به نام اقتصاد مقاومتی مزین شده است بالغ بر ۴۰ فروشگاه LC Waikiki در سطح کشور افتتاح شده است.

    به گفته نژادرمضانی  آمارها حاکی از ورود ۵۰ میلیون دلار پوشاک به کشور است، اما تنها  یک برند خارجی (LC Waikiki)  بالغ بر ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان کالا دارد. درواقع حجم پوشاکی که از یک برند خاص وارد می‌شود نشان می‌دهد که ۹۰ درصد محصولات موجود در فروشگاه‌های آن قاچاق است.

    وی ادامه داد: این بدان معنا است که ما بستری را برای تولیدکنندگان یک کشور بیگانه فراهم کرده‌ایم که اشتغال، تولید و منابع ارزی ما را از بین ببرند.

     

     

    اسدالله سلیمانی عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب نیز بابیان اینکه ما الگوهای موفقی مانند جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در کشور را داشته‌ایم که با کمترین هزینه‌ها و امکانات بهترین نتیجه را گرفته‌اند، اظهار داشت: در حوزه حجاب نیز باید با امکانات موجود و با کمک رسانه‌ها برای ترویج بیشتر اقدام کنیم.

    • ۲۶ دستگاه مسئول گسترش عفاف و حجاب هستند اما نوک پیکان همیشه به‌سوی تولیدکنندگان این حوزه است

    عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب بابیان اینکه تولیدکنندگان این حوزه مظلوم واقع شده‌اند، گفت: کم‌کاری‌های دیگر نهادها و سازمان‌ها به گردن تولیدکنندگان این حوزه افتاده است، در حالی‌که ۲۶ دستگاه مسئول حل مسئله عفاف و حجاب در کشور هستند، اما همیشه نوک پیکان اتهامات به‌سوی تولیدکنندگان این حوزه است.
    سلیمانی یکی از تولیدکنندگانی است که در نذر چادر مشکی (طرح فردوس) بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن فعال بوده است. وی در خصوص این طرح نیز اظهار داشت: از آنجا که قیمت محصولات حجاب بالاست به‌عنوان تولیدکننده و در حد وسع خودم برای کمک به اعتلای بحث عفاف و حجاب در کشور، در قالب این طرح حضور پیدا کردم.

    عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب تصریح کرد: اجرای چنین طرح‌هایی معنای تعبیر آتش به اختیار است؛ چراکه به بهانه اجرای آن استقبال زیادی از موضوع عفاف و حجاب می‌شود که متاسفانه به خوبی از سوی رسانه‌ها انعکاس داده نشد.

    • نبود سکوی فروش در حوزه محصولات عفاف و حجاب

    صدق‌آمیز در خصوص نبود سکوی فروش در حوزه عفاف و حجاب اظهار داشت: برای فروش محصولات این دست به صورت پراکنده مراکزی وجود دارد، اما این فروشگاه ها نه موقعیت تجاری خوبی دارند و نه به‌خوبی تبلیغاتی درباره آنها انجام می‌شود، حتی مشخص نیست مدیریت این مراکز در دست چه کسانی است.

    وی ادامه داد: مشخص نبودن مدیریت این مراکز در شرایطی است که مجموعه تولیدکنندگان عفاف و حجاب غالباً به دلیل نبود شرایط عرضه و چرخه ناقص آن با فروش محصولات خود دچار مشکل هستند.

    میثم نژادرمضانی در ادامه در خصوص مقوله عفاف و حجاب و وظایفی که در این زمینه بر عهده هر شخصی است، گفت: با وجود اینکه حجاب رفتار بیرونی گفتمان دینی ما است، هیچ برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن نداشته‌ایم.

    وی خاطرنشان کرد: اگر در نظام جمهوری اسلامی کالای فرهنگی تولید شود می‌تواند از یارانه‌های نظام استفاده کند، اما نگاه مسئولان و متولیان به موضوع عفاف و حجاب فرهنگی نبوده و هیچ یارانه و تسهیلاتی به تولید کنندگان آن تعلق نمی‌گیرد.

     

     

    • عفاف و حجاب متولی ندارد

    سید مهدی جوادی نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب اظهار داشت: همیشه در حوزه عفاف و حجاب ما از متولیان امر گلایه می‌کنیم در حالی‌که در این زمینه هیچ متولی وجود ندارد.

    نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۵ دستوری تحت عنوان «کتابچه سبز، راهکارهای اجرای گسترش عفاف و حجاب در کشور» منتشر شده و حدود ۲۶ نهاد متولی گسترش عفاف و حجاب در کشور شناخته شده‌اند، گفت: شکل‌گیری کارگروه ساماندهی مد و لباس از این زمان نشأت می‌گیرد که اولین مشکل هم مربوط به نحوه شکل گیری این کارگروه است.

    جوادی تصریح کرد: همه موضوعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای یک معاونت تخصصی است (معاونت سیما، معاونت فرهنگی و…)، اما هر آنچه در فضای هنر بدون متولی بماند، تحت نظارت معاونت هنری قرار می‌گیرد، یعنی از موسیقی، نمایش، تئاتر، هنرهای دستی تا کارگروه ساماندهی مد و لباس تحت نظارت این معاونت است.

    وی ادامه داد: تکثر وظایف این معاونت موجب شده بر روی موضوع عفاف و حجاب تمرکزی نداشته باشد. علاوه‌بر این جنس معاونت هنری و سبک و خط مشی آن متغایر با مسئله عفاف و حجاب است. پس می توان نتیجه گرفت جای‌گیری این کارگروه در ذیل معاونت هنری وزارت ارشاد اشتباه بوده است.

    نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب اظهار داشت: آیا کارگروه مد و لباس ذیل این معاونت می‌تواند دستگاه‌های دیگری مثل وزارت صنایع، صداوسیما و… را با یکدیگر هماهنگ کند؟ آیا ضابطه و ضمانت اجرایی در این زمینه وجود دارد یا صرفاً یک کارگروه تشکیلاتی است؟

    مزاج‌سازی به صورت تدریجی سبک پوشش در کشور را تغییر داده است

    سید مهدی جوادی با اشاره به اینکه شورای عالی عفاف و حجاب از ذیل شورای فرهنگی عمومی به وزارت کشور و شورای صیانت از حقوق شهروندی و سپس شورای عالی اجتماعی نقل مکان کرده است، اظهار داشت: باز هم با ورود مسئله عفاف و حجاب به شورای عالی اجتماعی، اتفاق خاصی نمی‌بینیم. اگر گاهی هم صحبتی می‌شود، نگاه‌ها به سمت محتوا و موضوعات فرهنگی است و سؤال اینجاست که آیا تغییر مقوله تدریجی عفاف و حجاب در کشور توسط پوستر، شعر و یا چنین اتفاقاتی رخ می دهد؟

    نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب در ادامه تأکید کرد: فعالان عرصه پوشاک در کشور به صورت ملموس با موضوعی به نام مزاج‌سازی مواجهند که به صورت تدریجی سبک پوشش در کشور را تغییر داده است.

    جوادی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان می‌خواهند موضوع حجاب در کشور به صورت جدی مطرح شده و ما تغییرات ملموسی را در این زمینه ببینیم، باید نحوه و شکل عرضه پوشاک بانوان در مغازه‌ها را به صورت تدریجی تغییر دهند. ما باید روند نفوذی را که از دهه ۷۰ تا به‌ امروز ادامه داشته است به صورت معکوس و با برنامه‌ریزی تغییر دهیم.

    • چرا تولید پوشاک اسلامی یک فعالیت صنعتی محسوب می‌شود؟

    به گفته وی تولید محصولات حجاب و یا پوشش اسلامی و سالم در حال حاضر در کشور متولی خاصی نداشته و حتی در دسته‌بندی‌های اداره مالیات نیز واردات چادر مشکی جایی ندارد و درواقع تولید پوشاک اسلامی یک فعالیت صنعتی محسوب می‌شود، در حالی‌که معاونت صنایع دستی به عنوان یک نهاد فرهنگی می‌تواند متولی این ام