آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ , Thursday 22 August 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 83916
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۴ مرداد, ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
  • شما اینجا هستید :اقتصادی
  •   

    آب پاکی دولت روی دست تولیدکنندگان داخلی واگن

    در حالی توافقنامه مشترک همکاری در زمینه ساخت واگن های متروی شهری و حومه با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت با شرکت آلستوم فرانسه امضا شد که نعمت زاده پیش تر اعلام کرده بود در جهت حمایت ازواگن پارس( بزرگترین تولیدکننده واگن در خاورمیانه)، روی ریل می ایستم و از واردات واگن جلوگیری می کنم.

    آوای شمال/ به نقل از اراک امروز هنوز کشمکش های چند ماهه وزیر صنعت، معدن و تجارت و و زیر راه و شهرسازی بر سر واگن های وارداتی از روسیه ادامه داشت و برای تولیدکنندگان داخلی این پیام را منعکس می کرد که نگاهی برای حمایت از تولید داخل وجود دارد که خبر امضای توافقنامه مشترک همکاری در زمینه ساخت واگن های متروی شهری و حومه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با شرکت آلستوم فرانسه منتشر شد؛ بر اساس این توافق نماینده شرکت آلستوم فرانسه ۶۰ درصد از پروژه اجرایی ساخت و تولید واگن های مترو شهری و حومه را بر عهده می گیرد.

    وعده فراموش شده نعمت زاده؛

    اجازه ورود این واگن ها را به کشور نمی دهم

    امضای این توافق از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت با صحبت های سال گذشته ای که در اراک داشت و گفته بود:« اگر لازم باشد، روی ریل می ایستم و اجازه ورود این واگن ها را به کشور نمی دهم» در تضاد است.

    این تصمیمات در خصوص ساخت واگن توسط شرکت فرانسوی در صورتی امضا شده است که شرکت واگن پارس اراک و سایر شرکت های تولید واگن در کشور در حال حاضر با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

    شرکت هایی که در چند سال اخیر نفس های آخر خود را می کشند و کارگران آنها علی رغم وجود توان و ظرفیت تولید از کار بیکار شده اند.

    واگن سازان داخلی توانایی تولید واگن به اندازه نیاز را دارند

    محمدی از مدیران اسبق واگن‌پارس اراک با اشاره به اینکه ظرفیت تولید واگن موردنیاز کشور در داخل وجود دارد گفت: واگن پارس اراک در شرایط معمولی سالانه ظرفیت تولید ۱۰۰۰ واگن باری را در داخل داریم.

    1396022706330373910895434

    محمدی با تاکید بر این‌که واگن‌سازان داخلی در بخش تولید انواع واگن‌های باری مشکلی ندارند و به‌راحتی می‌توانند نیاز کشور را تأمین کنند، افزود: هم‌اکنون واگن‌سازان داخلی با حداکثر ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

    وی با تأکید بر این‌که کارخانه واگن پارس به‌تنهایی توانایی تولید سالانه ۱۰۰۰ واگن باری را دارد، افزود: در حال حاضر خط تولید واگن‌های باری در کارخانه‌های واگن‌سازی کشور متوقف شده است.

    نعمت زاده:

    روی ریل می ایستم و از واردات واگن جلوگیری می کنم

    8cd88dc7311300a0a8f0e00e72d244ca

    شهریورماه سال ۹۵ بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی با بیان این‌که واگن‌پارس حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارد، اظهار کرد: خرید واگن باری از روسیه کم سلیقگی بود و روی ریل می‌ایستم و از ورود این واگن‌ها به کشور جلوگیری می‌کنم.

    کمتر از یکسال از موضوع می گذرد که اخیرا وزیر صنعت توافقنامه مشترک همکاری در زمینه ساخت واگن های متروی شهری و حومه با شرکت آلستوم فرانسه را امضا کرد.

    بازدید رئیس جمهور از بزرگترین تولید کننده خودروهای ریلی در خاورمیانه

    ۲ آبان ۹۵ و همزمان با سفر هیئت دولت به استان مرکزی،حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در بازدید از کارخانه واگن پارس اراک به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای ریلی در خاورمیانه، با توضیح مدیران و متخصصان این مجموعه صنعتی، در جریان روند فعالیت ها و تولیدات این شرکت قرار گرفت.

    n3333847-5438253 n3333847-5438256 n3333847-5438246 n3333847-5438243

    به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،روحانی در جریان بازدید از کارخانه واگن پارس، برنامه های دولت در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت ها و توانمندی های استان مرکزی و رفع مشکلات واحدهای صنعتی این استان را تشریح کرد.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی گفت: استان مرکزی از حدود ۵٠ سال پیش مرکز صنعتی کشور بوده و امروز هم صنایع مهمی در این منطقه فعال هستند.

    باید تقاضای داخلی برای تولیدات «واگن پارس» وجود داشته باشد

    دکتر روحانی با اشاره به اینکه متاسفانه در سالهای اخیر از ظرفیت کامل صنایع و بنگاههای اقتصادی به خوبی استفاده نشده است، افزود: واگن سازی پارس ظرفیت بسیار خوبی برای تولید واگن های باری و مسافری داشته و قادر است بیش از یکهزار واگن در سال تولید کند که البته باید تقاضای داخلی و خارجی برای آن وجود داشته باشد.

    رییس جمهوری افزود: شبکه ریلی باید بار اصلی را در حمل مسافر و بار بر عهده بگیرد و از اینرو واگن سازی پارس در آینده شاهد رونق و توسعه خوبی خواهد بود.
    نکته قابل تامل در سخنان روحانی

    مبنای کار دولت:محصولاتی که در داخل توان ساخت آنها وجود دارد، از خارج وارد نشوند

    دکتر روحانی با تاکید بر اینکه مبنای کار دولت این است که محصولاتی که در داخل توان ساخت آنها وجود دارد، از خارج وارد نشوند، گفت: البته باید واحدهای تولیدی مانند واگن پارس توسعه یافته و متحول شود.

    رییس جمهوری با تجلیل از روحیه با نشاط کارگران، تکنسین ها و مهندسان شرکت واگن سازی پارس، افزود: خوشبختانه همه کارکنان این مجموعه صنعتی محل کار خود را خانه دوم خود می دانند و همه مشتاق کار، پیشرفت و فعال شدن این کارخانه هستند.

    دکتر روحانی تاکید کرد: تلاش دولت در سال جاری این است که از توان و ظرفیت بنگاه های صنعتی حداکثر استفاده انجام شده و بنگاه های راکد فعال شود و امیدواریم شاهد رونق و رشد در این زمینه در امسال و سال آینده باشیم.

    رئیس انجمن صنایع ریلی استان مرکزی

    استان مرکزی پایتخت صنعت ریلی کشور است

    عماد مردانی رئیس انجمن صنایع ریلی استان مرکزی و رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص صنعت ریلی در استان گفت: صنایع ریلی در استان جزء صنایع به نام و مادر است.

    Untitled-2

    مردانی با اشاره به اینکه استان مرکزی پایتخت صنعت ریلی کشور است اظهار کرد: امروز استان مرکزی در صنایع ریلی در خاورمیانه حرف برای گفتن دارد و در حال حاضر ۸۰ شرکت ریلی در استان فعال هستند.

    بزرگترین واحد تولید لوکوموتیو خاورمیانه در استان مرکزی

    وی افزود: استان مرکزی دارای بزرگترین واحد تولید لوکوموتیو در خاورمیانه است که متاسفانه امروز با مشکلاتی مواجه است که توجه بیشتر مسئولین را می طلبد. در حالی که واگن پارس اراک را به عنوان ناموس صنعت ریلی ایران یاد می کنیم باید به این شرکت بیشتر توجه داشته باشیم.

    وی با اشاره به اینکه صنعت ریلی استان با مشکلات نقدینگی، مالیات بر ارزش افزوده و تامین اجتماعی روبه رو است ادامه داد: به شرط رفع مشکلات صنعت ریلی در استان، این صنعت می‌تواند سهم بیشتری را از تولید نصیب استان مرکزی و کشور کند.

    رئیس انجمن صنایع ریلی استان مرکزی خاطر نشان کرد:با مدیریت این صنعت در استان و توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست های اقتصاد مقاومتی می توان میزان سرمایه گذاری و اشتغال این بخش را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش داد.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

    فعالیت صنعت واگن‌سازی با ۳۰ درصد ظرفیت واقعی

    سید مهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که صنایع تولید واگن در کشور با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول به تولید هستند روا نیست بازار کار برای شرکت های خارجی تامین کنیم.

    رفع مشکلات «واگن پارس» باید از طریق دولت و مجلس پیگیری شود

    نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت:رفع مشکلات و موانع تولید در شرکت واگن پارس باید در سطح کلان و از طریق دولت و مجلس پیگیری و دنبال شود، زیرا این شرکت و واحد تولیدی امکانات و زیرساخت‌های خوبی را در زمینه تولید واگن دارد.

    نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان اظهار کرد: این شرکت برای ادامه حیات خود باید از ظرفیت‌های موجود، در ایجاد تولیدات دیگر که با تولیدات اصلی این شرکت خیلی تفاوت نداشته باشد استفاده کند تا از این شرایط خارج شود.

    وی بیان کرد: بلاتکلیفی این شرکت که ضربه بسیار سنگینی را به تولید واگن وارد کرده باید مورد توجه قرار گیرد و از تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود در زمینه رفع این مشکل استفاده شود.

    آب پاکی دولت بر دست تولیدکنندگان داخلی واگن

    با وجود همه مباحثی که در این زمینه مطرح بود روز ۲ مرداد خبرگزاری تسنیم در گفتگویی با معاون برنامه‌ریزی راه‌آهن از موافقت وزیر صنعت با واردات واگن خبر داد و آب پاکی را روی دست همه ریخت.

    با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ؛

    توافقنامه تاسیس شرکت مشترک همکاری بین ایدرو، آلستوم فرانسه و ایریکو امضا شد

    توافقنامه تاسیس شرکت مشترک همکاری در پروژه های ریلی شامگاه یکشنبه ۱ مرداد ماه سال ۹۶ بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، آلستوم فرانسه و شرکت ایریکو (شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان) امضا شد.

    توسعه صنایع ریلی با تدبیر دولت!

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در این مراسم که در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود رکود سال های اخیر صنایع کشور، اما با تدبیر دولت یازدهم و سیاست های صنعتی کشور در برنامه ششم توسعه، توسعه صنایع ریلی جزو اولویت های دولت قرار گرفته است.

    150083103280594800

    محمدرضا نعمت زاده در این باره گفت: سهم حمل و نقل ریلی با وجود تاکیدات بسیار از ابتدای انقلاب همواره ناچیز بوده و با توجه به نیاز صنعتی و معدنی کشور نیازمند توسعه صنایع ریلی هستیم.

     

    وی ادامه داد: این مهم بویژه با آغاز پروژه های مترو در هفت کلانشهر کشور حائز اهمیت است که یکی از نیازمندی های اولیه آنها واگن است.

     

    نعمت زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اعتماد شورای اقتصاد به ایدرو، مدیریت پروژه ساخت ۲ هزار واگن مترو به این سازمان واگذار شده و با افزایش توانمندسازی داخلی از طریق مشارکت های بین المللی به دنبال اجرای این پروژه هستیم.

    وی همچنین از ورود تیمی از شرکت زیمنس در اواخر هفته جاری برای سرمایه گذاری و انتقال فناوری در این زمینه به کشور خبر داد و تصریح کرد: تاکید اصلی ما استفاده حداکثری از توانمندی کشور است که با توجه به جمعیت بالای تحصیلکردگان دانشگاهی امکانپذیر است.

    در ادامه منصور معظمی مدیرعامل ایدرو افزود: مطابق برنامه ششم توسعه و تاکید دولت برای توسعه صنعت ریلی، مصوبه شورای اقتصاد برای ساخت دو هزار دستگاه واگن مترو به تصویب رسید که ایدرو به عنوان مجری طرح برگزیده شد.

     

    به گفته این مقام مسئول، قرار است با امضای این قرارداد همکاری سه جانبه مشکل واگن های متروی شهری و حومه حل شود.

    نیاز کشور به حدود ۱۰ هزار واگن

    رییس هیات عامل ایدرو افزود: بین هشت تا ۱۰ هزار واگن در کشور مورد نیاز است، اما یکی از مشکلات فعلی نبود توان ساخت داخلی با استفاده از منابع مالی و دستیابی به آخرین فناوری های روز است.

     

    وی تصریح کرد: پس از برجام شرکت های مختلف خارجی برای حضور در این بخش اعلام آمادگی کردند و همین موضوع فرصت مناسبی برای کشور است تا به ارتقای توان تولید داخلی خود بپردازد.

     

    معظمی همچنین از انعقاد قرارداد دیگری با حمایت وزارت صنعت در بخش واگن های مورد نیاز راه آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد که به این ترتیب می توانیم حداکثر تا پایان برنامه ششم توسعه مشکل تامین واگن را در کشور حل کنیم.

     

    شرکت آلستوم (تاسیس ۱۹۲۸)، یک شرکت فعال چندملیتی فرانسوی است که در زمینه تولید الکتریسیته و صنعت حمل و نقل فعالیت می‌کند. پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۳۸ این شرکت نیروگاه طرشت (برق آلستوم) را در منطقه طرشت و محدوده خیابان ستارخان تهران ساخت.

    خزان شرکت واگن پارس در فصل جدید صنایع ریلی کشور

    شرکت واگن پارس اولین تولید کننده لوکوموتیو در کشور است که توانست بنا به ضرورت توسعه ناوگان ریلی کشور از سال  ۱۳۶۲  با طراحی و ساخت انواع واگن های باری، مسافری لکووموتیو بوژی و ترن ست، فصل جدیدی در صنعت ریلی کشور بگشاید.

    این شرکت بزرگترین تولید کننده خودروهای ریلی در خاورمیانه و اولین سازنده خودروهای ریلی در ایران است.

    48413

    برچسب ها :

    نظرات