آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ , Thursday 21 September 2017

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 82760
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۶ تیر, ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
  • شما اینجا هستید :سیاسی
  •   

    پاسداری از ولایت و اسلامیت نظام، رسالت انعطاف‌ناپذیر شورای نگهبان/ تهاجم به شورای نگهبان، دشمنی با نظام اسلامی است

    نهاد شورای نگهبان پشتوانه قوی برای نظام اسلامی است و بزرگ‌ترین رسالت را در تداوم شکلی و محتوایی نظام اسلامی را به‌عهده دارد.

    آوای شمال/ شورای نگهبان را می‌توان به عنوان یکی از نمادهای نظام جمهوری اسلامی نام برد، نهادی که به نظام هویت اسلامی عطا می‌کند و به حاکمیت دین و شریعت در جامعه جامه عمل می‌پوشاند.

    با پیروزی انقلاب اسلامی این خطر پیش‌بینی می‌شد که این نهضت نوپا نیز مانند دیگر نهضت‌های آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه مردم ایران گرفتار توطئه نفوذ بیگانگان و یا شیوع تفکرات انحرافی و ضد اسلامی شود، اما به لطف الهی و مجاهدت ملت و رهبری حضرت امام خمینی(ره)، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تدوین و به میثاق ملی تبدیل شد تا راه دست‌یابی به آرمان‌های والای انقلاب اسلامی در آن ترسیم و برای حفظ این قانون مترقی و بنیادین و تضمین حرکت نظام در مدار شریعت اسلامی، شورای نگهبان تاسیس شد.

    خبرگان قانون اساسی با کسب تجربیاتی از متمم قانون اساسی عصر مشروطیت مبنی بر لزوم نظارت علما بر روند قانون‌گذاری در کشور و نیز نهادهای پاسدار قانون اساسی در کشورهای دیگر، با تاسیس شورای نگهبان، نهادی انقلابی و منحصر به فرد را بنا نهادند.

    شورای نگهبان قانون اساسی، که به اختصار شورای نگهبان نامیده می‌شود، از نهادهای نظارتی نظام جمهوری اسلامی ایران است که از دوازده عضو تشکیل شده‌، ۶ عضو از این دوازده تن فقهایی هستند که با حکم رهبر معظم انقلاب عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رییس قوه قضاییه و رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

    شورای نگهبان به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی و عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون تشکیل شد.

    این نهاد به منظور تطبیق قوانین با قانون اساسی و شرع و تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌پرسی تاسیس شد.

    شورای نگهبان چشم بینا و تیزبین صیانت از جمهوریت و اسلامیت نظام

    علی خلیل‌نژاد سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان سوادکوه در گفت‌وگوبا خبرنگار ما با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، نظر شورای نگهبان را فصل‌الخطاب بیان فرمودند، تصریح کرد: شورای نگهبان چشم بینا و تیزبین صیانت از جمهوریت و اسلامیت نظام است و در این سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وظیفه خطیر خود به شایستگی عمل کرد و بر طبق اصل ۹۳ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد.

    وی به هجمه‌های مختلف داخلی و خارجی به شورای نگهبان اشاره کرد و آن را ناشی از نقش نظارتی این شورا دانست و خاطر‌نشان کرد: تببین ضرورت، جایگاه و فلسفه وجودی شورای نگهبان می‌تواند نسل‌های پی در پی را نسبت به عظمت رسالت شورای نگهبان آگاه سازد.

    انجام نظارت بر انتخابات با هدف تضمین سلامت آن

    خلیل‌نژاد، نظارت‌ بر انتخابات‌ خبرگان‌، نظارت‌ بر انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌، نظارت‌ بر همه‌پرسی‌ و مراجعه‌ به‌ آراء عمومی‌ و نظارت‌ بر انتخابات‌ مجلس‌ را ازجمله وظایف‌ حساس‌ شورای نگهبان‌ توصیف کرد و گفت: موضوع نظارت، محور شبهات و هجمه‌هایی است که علیه شورای نگهبان مطرح می‌شود که نظارت بر انتخابات با هدف تضمین سلامت آن انجام می‌شود.

    سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان سوادکوه با بیان اینکه هیچ نظام انتخاباتی در دنیا وجود ندارد که فاقد مکانیسم نظارتی و یا «مدیریت تضمین سلامت انتخابات» در کنار مکانیسم اجرایی یعنی «مدیریت اجرایی انتخابات» باشد، افزود: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، نظارتی عام، استصوابی و در همه‌ی مراحل است.

    وی تاکید کرد: پیش‌گیری از رقابت ناسالم میان داوطلبان، جلوگیری از تخلفات و خطا‌های برگزارکنندگان انتخابات و صیانت از آرای مردم فلسفه نهاد نظارت بر انتخابات است.

    مهندسی آرای عمومی مهم‌ترین علت تخریب شورای نگهبان

    در جمهوری اسلامی ایران شورای نگهبان به موجب اصل ۹۹ قانون اساسی تنها نهادی است که از صلاحیت نظارت استصوابی بر امر انتخابات برخوردار است و بارها از سوی جناح‌های مختلف سیاسی مورد هجمه و انتقاد واقع شده است.

    ایجاد فشار اجتماعی و عملیات روانی گسترده به منظور مهندسی آراء عمومی را می‌توان از مهم‌ترین علل در پیش گرفتن رویکرد تخریبی این جریان‌ها در قبال شورای نگهبان دانست.

    برخی دولت‌ها و جریان‌ها نیز در ادوار مختلف برای جلب حمایت اقشار مختلف جامعه خاصه قشر منتقد و خاکستری به سوی خود، از چنین حربه و ابزاری سود جسته‌اند تا بدین وسیله ناکامی احتمالی خود در عرصه انتخابات را، که می‌تواند ناشی از ضعف عملکرد آنها تلقی شود، در اذهان عمومی به پای نحوه عملکرد نهادهای نظارتی بنویسند.

    متأسفانه مشاهده عملکرد برخی دولت‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون نشان از رویه ثابت آنها در پمپاژ فضای تردیدآمیز و ابهام آلود نسبت به شفافیت روند برگزاری انتخابات و عملکرد نهاد شورای نگهبان دارد.

    شناخت شورای نگهبان و عملکرد ادوار مختلف آن اقدامی مهم جهت پاسخ‌گویی به شبه افکنی‌های اینگونه است. مطالعه عملکرد شورای نگهبان از ابتدای تأسیس تاکنون نشان می‌دهد این شورا فارغ از توجه به جناح بندی آنها مبتنی بر شرایط مقرر در قانون اقدام نموده است. لیکن قانون مداری شورای نگهبان با ذائقه افزون طلبی برخی جریانات سیاسی زاویه‌دار با نظام، هم خوانی نداشته، لذا این جریانات کوشش می‌کنند با اتهام پراکنی به این رکن مهم جمهوری اسلامی ایران، که مسئولیت خطیر صیانت از جمهوریت و اسلامیت نظام را عهده دار است، به تضعیف آن بپردازند.

    مجاهدت‌های شورای نگهبان در فتنه ۸۸

    شاید انتخابات سال ۸۸ و حوادث آن را نمونه بارز این اتهام پراکنی‌ها و شبهه‌افکنی دانست تا جائی‌که هنوز جوهر اثر انگشت رای دهندگان انتخابات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ خشک نشده بود که نامزد مغلوب، اعلام پیروزی با تعداد آراء ۳۰ میلیونی کرد؛ این در حالی بود که اخذ رای مردم هنوز در سراسر کشور ادامه داشت. از سوی دیگر نیز ۱۹ و ۲۰ خرداد ماه ۸۸ بود که مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی(ایسپا) نتایج نظرسنجی خود را با ذکر عنوان “محرمانه” اینگونه اعلام کرد؛ «احمدی نژاد با ۵۶٫۲۲ درصد آراء در مقابل موسوی با ۲۹٫۸۸ درصد آراء پیروز انتخابات است». نتایج این نظرسنجی حتی بعد از برگزاری انتخابات هم انتشار رسمی نیافت، اما رصد نتایج بسیاری از مراکز نظرسنجی داخلی و خارجی که برخی از آنها پیش از انتخابات بصورت رسمی منتشر می‌شد، پیروزی احمدی‌نژاد را تائید می‌کرد.

    کمیته صیانت از آرا؛ کلید شبهه‌افکنی در انتخابات

    شاید کلید شبهه‌افکنی در انتخابات و اسم رمز “تقلب” را بتوان پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دهم پیدا کرد، یعنی همان اتفاقی که در بهمن ماه سال ۸۷ رخ داد؛ “شکل گیری کمیته صیانت از آراء”؛ این کمیته در ۲۱ بهمن ۸۷ اعلام موجودیت کرد و دست اندرکارانش طی بیانیه‌ای خود را گروهی مستقل از احزاب و متکی بر مردم معرفی کردند در حالی که تمامی عوامل این کمیته طرفدار میرحسین موسوی بودند. علی‌اکبر محتشمی‌پور مسئول این کمیته با ملاک قرار دادن منشور اخلاقی انتخابات که توسط وزارت کشور منتشر شده بود، «صیانت از آراء را برعهده همه مردم و دستگاه‌ها» دانست و تاکید کرد وجود این کمیته کاملا توجیه قانونی دارد.

    نواخته شدن زنگ هشدار باش ماه‌ها پیش از آغاز انتخابات۸۸ توسط شورای نگهبان

    در این میان شورای نگهبان که گویی زنگ هشدار باش را ماه‌ها پیش از آغاز انتخابات برای خود نواخته بود، تشکیل چنین کمیته‌ای را غیر قانونی دانست. عباسعلی کدخدایی در نشست خبری ۲۲ فروردین ۸۸ در پاسخ به سئوال خبرنگاری که گفت برخی گروه‌ها به دنبال تشکیل کمیته صیانت از آرا هستند، اظهار کرد: «هر نهاد جدیدی بخواهد تشکیل شود نیازمند قانون است بنابراین تشکیل این نهادها غیر قانونی است زیرا با توجه به عملکرد شورای نگهبان در ۳۰ سال گذشته هیچ نیازی برای ابراز نگرانی در این موارد وجود ندارد.»

    اما کار رسمی تیم رسانه‌ای میرحسین موسوی پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ با ادعای تقلب و مطالبه ابطال انتخابات آغاز شد؛ موسوی روز یکشنبه ۲۴ خرداد نامه‌ای ۸ بندی به شورای نگهبان نوشت و خواهان ابطال انتخابات شد.

    پس از اولین نامه نامزد مغلوب، شواهد و قرائن از غبارآلود شدن فضای جامعه حکایت می‌کرد و شورای نگهبان آماده جدال و محاجه‌ای روشنگرانه با مدعیان تقلب می‌شد؛ محاجه‌ای که درصورت انفعال و کوتاهی در آن، به قیمت خدشه بر آبروی نظام اسلامی و صدمه دیدن کشور از سوی سران فتنه تمام می‌شد.

    شورای نگهبان یک مبارز تمام عیار در صحنه مقابله با فتنه‌ای بزرگ

    آنچه از بررسی عملکرد شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ می‌توان فهمید، این است که این شورا نه تنها در جایگاه یک نهاد نظارتی، بلکه در قامت یک مبارز تمام عیار در صحنه مقابله با فتنه‌ای بزرگ که قصد براندازی نظام را داشت، ایفای نقش کرد و تمامی بهانه‌ها را از نامزدهای مغلوب ۸۸ گرفت و ادعای تقلب در آراء ملت از سوی جمهوری اسلامی را نیز ساقط کرد.

    به گزارش بلاغ، در حالی که اهمیت جایگاه شورای نگهبان از دیدگاه امام(ره) و رهبری معظم انقلاب بسیار والا و ارجمند است، به نوعی که می‌توان شورای نگهبان را شاقول تراز اسلامیت و جمهوریت نظام نامید. زیرا تنها نهادی که رسالت پاسداری از احکام اسلامی به عنوان سمبل اسلامیت و قانون اساسی کشور به عنوان نماد جمهوریت نظام را بر عهده دارد، شورای نگهبان است.

    برچسب ها :

    نظرات