آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ , Monday 18 December 2017

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 69317
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۶ فروردین, ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    ایستادگی مثال‌زدنی اندیشمندان یگانه‌ای چون حضرت آیت‌الله جوادی آملی در برابر رباخواری مدرن سبب شد که موجی از تهمتها و تخریبها به سمت ایشان ایجاد شود.

    «رباخواران مدرن» و پنداره کژاندیشی آیت‌الله جوادی آملی

    وقتی می‌گوییم اقتصاد یعنی یک دانش اجتماعی … نمی‌شود گفت شما که روحانی هستید در اقتصاد دخالت نکنید مثل دیروز که آقای جوادی آملی را زیرسؤال بردند. ابراهیم رزاقی؛ اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه تهران موضع‌گیریهای صریح و بی‌پرده مراجع و علمای حوزوی درخصوص عملکرد ربوی بانکها، سال گذشته از ۶۰ مورد گذشت. یعنی به‌ازای […]

    وقتی می‌گوییم اقتصاد یعنی یک دانش اجتماعی … نمی‌شود گفت شما که روحانی هستید در اقتصاد دخالت نکنید مثل دیروز که آقای جوادی آملی را زیرسؤال بردند.

    ابراهیم رزاقی؛ اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه تهران

    موضع‌گیریهای صریح و بی‌پرده مراجع و علمای حوزوی درخصوص عملکرد ربوی بانکها، سال گذشته از ۶۰ مورد گذشت. یعنی به‌ازای هر ۶ روز یک واکنش منفی از سوی مراجع نسبت به این عملکرد ربوی بانکها منتشر شده است. در این میان حضرت آیت الله جوادی آملی – صاحب تفسیر وزین تسنیم – صریحترین نظرات را نسبت به این موضوع داشته است. حتی پس از نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» این استاد بزرگ فلسفه و عرفان، بلافاصله بر اهمیت اصلاح نظام بانکی و اثرات مخرب عملکرد ربوی و ناسالم آن بر اقتصاد تأکید کرد. بر مهمترین نظرات ایشان در یک سال گذشته مروری داشته باشیم.

    *مهمترین مواضع آیت الله جوادی آملی در یک سال گذشته

    ۱۱ فروردین ۹۵

    ملت بدون ثروت مادی فقیر بوده و ستون فقرات او شکسته است؛ اکنون این ثروتها در بانکهای ربوی جمع‌آوری شده / اگر این کشور (امریکا) از گزینه نظامی سخن به میان می‌آورد برای برخی افراد مهم است در صورتی که اگر خداوند بگوید گزینه نظامی روی میز قرآن است به آن توجه نمی‌کنند / حقوق کارمندان بانکهای ربوی حرام است زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته می‌شود.

     ۲ اردیبهشت ۹۵

    (عملکرد) بانکهای ربوی، که منجر به ورشکستگی و پایین آمدن تولید می‌شود، حرام است و با کلاه شرعی، حلال حرام نمی‌شود و مع‌الاسف هم  می‌خواهیم کشور امام زمان باشد و طلاق و اعتیاد در آن نباشد، آن را که نباید باور کنیم، باور می‌کنیم، ولی این را که باید باور کنیم باور نمی‌کنیم و توقع داریم خدا باران برای ما بفرستد. البته همین مقدار باران هم به برکت شهدا و قطع نخاعی‌ها و اعتکافی‌ها و … است. / هیچ باور نداریم که ربا یعنی جنگ با خداوند ولی گزینه نظامی دشمن را خدا از ما رفع بلا خواهد کرد؛ فرمود ما عقب نمی‌افتیم که فکر کنید شما جلو خواهید افتاد

    ۲۲ اردیبهشت ۹۵

    علی‌رغم تلاش فراوان، آیت‌الله جوادی آملی، مدیر وقت بانک ملی را به حضور نپذیرفت.

    ۱۲ خرداد ۹۵

    عده‌ای بیکار هستند و عده‌ای نمی‌دانند ثروتهای بانک را کجا به‌کار ببرند، در این بخش بانکها باید اصلاح شود.

    ۲۸ تیر ۹۵

    «مال» در اسلام حکم خون در بدن را دارد که باید به‌گونه‌ای متناسب در تمامی اندامها جریان داشته باشد؛ این در حالی است که در نظام سرمایه‌داری تکاثر ثروت در دست گروه خاصی قرار دارد و در نظامهای سوسیالیستی نیز ارزشهای والای اسلامی از منظر تداول ثروت در دست عموم مردم رعایت نمی شود / خداوند در آیه شریفه می‌فرماید: “کی لا یکون دولهً بین الاغنیاء منکم” یعنی ثروت نباید فقط در دست عده معدودی از آحاد جامعه در حبس باشد. بانکها نیز نباید عامل حبس ثروت در دست عده معدودی از افراد جامعه باشند / بیان حرمت شدید ربا در اسلام و قرآن / در شرایطی که مردم در کسب و کار خود به‌ویژه در زمان تحریم در حالت مساعد و سودآوری نیستند، بانکها نباید نسبت به این وضعیت بی‌توجه بوده و صرفاً به فکر سودآوری خود باشند و باید طبق شرع مقدس در سود و زیان مشارکت با مشتری شریک باشند.

    ۵ آبان ۹۵

    پیش از انقلاب در راهپیمایی‎ها، روحانیان جلو بودند. مردم سه جا را آتش می‎زدند، یکی شراب‎فروشی‎ها، یکی بانکها و سینماها را آتش می‎زدند، بعد از انقلاب شراب‎فروشی‎ها سه قسم شد، یک عده واقعاً توبه کردند، یک عده فرار کردند و یک عده رفتند در زیرزمین، بعد از انقلاب سینماها سه قسم شدند، یک عده واقعاً توبه کردند، یک عده هم فرار کردند و یک عده هم رفتند به دنبال کنسرت‎های زیرزمینی، بانکها اما همچنان باقی ماندند و رباخواری دارند، ما واقعاً حرف خدا را باور نکردیم / این آمریکا هیچ غلطی نمی‎تواند بکند، تعارف هم ندارد، با این‎که فرهنگ ما فرهنگ شهادت است اما تا آمریکا گزینه نظامی را مطرح می‎کند، برخی از وی حساب می‎برند، قرآن می‎فرماید گزینه نظامی روی میز قرآن من است، ما باور نکردیم / حضرت آیت الله جوادی در ادامه در حالی که بغض گلوی وی را گرفته بود و اشک در چشمانش حلقه زده بود، مراتب تأثر و ناراحتی خود را از وجود ربا در سیستم بانکی ابراز کرد / ما دلمان می‎خواهد اقتصاد مقاومتی درست بکنیم، این فقط با سفارش و توصیه که حل نمی‎شود؛ این(ربا) جنگ با خداوند است، الآن این پولی که شما می‎گذارید می‎گویند چه تحریم باشد، چه نباشد، چه تورم باشد و چه تورم نباشد، می‎گویند سود دارد و سود علی‎الحساب دارد.

    صوت/ صدای بغض‌آلود آیت الله جوادی آملی

    ۲۴ آذر ۹۵

    در این دیدار، آیت‌الله العظمی جوادی آملی از اخذ جریمه‌های دیرکرد و موضوع ربا در سیستم پولی انتقاد و به کمیسیون اقتصادی تأکید کرد که به دغدغه‌های شرعی در موضوعات مالی و پولی توجه جدی شود.

    ۲۵ آذر ۹۵

    در مقابل آن دشمن بیرونی که کاری هم از او ساخته نیست یک دشمن درونی نیز وجود دارد و آن غده سرطانی رباست. خداوند صریحاً در قرآن فرمود گزینه نظامی من در مقابل ربا روی میز است. ربا این‌ چنین است اما بسیاری این را باور نکردند.

    ۲ دی ۹۵

    خدیجه (س) فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد. آنها چون جاهل بودند، اقتصادشان هم جاهلی بود و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می‌زند. بارها عرض کرده‌ام که از آمریکا و دشمنان کاری برنمی‌آید و در جریان جنگ تحمیلی و … دیدیم، آنها نخواهد توانست کاری بکنند، اما همین آدم بی‌عرضه اگر بگوید گزینه نظامی روی میز من است، خیلی‌ها حساب می‌برند، ولی اگر خداوند بگوید ربا حرب با من است، کسی تکان نمی‌خورد و این فرهنگ جاهلی است / وی تأکید کرد: الآن هم باید با تأسی از آن حضرت، بانکهای ربوی را تحریم کنیم و اگر می‌خواهیم این مادر از ما راضی شود باید مسیر او را برویم، زیرا این جزو حقوق ایشان بر گردن ماست.

    فیلم/ بیانات کوتاه اما صریح آیت الله جوادی آملی درباره ربا

    ۱۳ دی ۹۵

    اگر کسی مورد تحریم قرار گرفت و مقروض شد، بر حاکم اسلامی است که این قرض را ادا کند/ ربا را دیگران تیزهوشی و زیرکی می‎دانند و قرآن آن را کار مخبطانه عنوان می‎کند، درصورت عمل به قرآن ما نه کارتن‎خواب خواهیم داشت و نه فقیر خواهیم داشت و نه دیگر زندانهای ما پر خواهد بود.

    ۲۵ بهمن ۹۵

    الگوی ما در جامعه اسلامی حکومت حضرت امیر(ع) است که با تازیانه در بازار حاضر می‌شدند و هشدار می‌دادند تا بازار از آسیبهایی مانند احتکار، گرانفروشی و ربا محفوظ بماند.

    ۹ اسفند ۹۵

    پول و ثروت در مکتب اسلام عامل قوام، قیام و ایستادگی یک ملت معرفی شده است؛ در قرآن کریم از کسی که مال ندارد به فقیر تعبیر شده است، فقیر غیر از گداست؛ فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است / قرآن کریم راجع به کار بانکها فرمود، پول مانند خانه نیست که بشود آن را اجاره داد،  قرآن کسی را که بخواهد از راه ربا کسب درآمد کند دیوانه می‌داند، زیرا این شخص در حقیقت دارد خون مردم را می‌خورد / ربا یک غده سرطانی است که از غرب به شرق آمده است، و باید جلو این غده را با ترویج قرض‌الحسنه‌ها گرفت / کشوری مانند آمریکا که بدون پشتوانه، پول خلق می‌کند به اقتصاد همه کشورها ضربه می‌زند،  کشوری که پول خود را به کشورهای دیگر تحمیل می‌کند و آنها را وادار می‌کند تنها با دلار معاملات خود را انجام دهند، در حال ظلم و ستمگری است ولی این، تنها گوشه‌ای از جنایات آمریکا بر علیه بشریت است.

    ۶ فروردین ۹۵

    اقتصاد مقاومتی راه علمی دارد و با بانک ربوی نمی‌توان آن را محقق کرد؛ نخستین کار این است که غده بانک‌های ربوی درمان شود. / اقتصاد و تولید با این بانک‌ها سامان نمی‌گیرد و باید فکری جدی در این زمینه شود.

    * و ما بقول شاعر … و لا بقول کاهن*

    بنا و بنیان بانکداری مدرن بر ربا (USURY) قرار گرفته است. این بنا توسط بانکداران یهودی، مانند خانواده «مدیچی»، و همچنین خانواده‌های «پروزی» و «باردی» در قرن ۱۴ میلادی در فلورانس، ونیز و جنوا پی‌ریزی شد و بعدها توسط نظریه‌پردازان پیشتازی چون «جرمی بنتام» در قرن ۱۸ میلادی، قوام نظری گرفت. طی دویست و سی سال گذشته «فدرال رزرو» امریکا، به‌عنوان بزرگترین نهاد خصوصی پولی جهان، با فراز و فرودهایی متعلق به خانواده صهیونیست آلمانی‌تبار «روچیلد» است و طی نیم قرن گذشته با خلق دلار بدون پشتوانه (و با سیاست تزاید و تکاثر پول با ابزار پول) بزرگترین کلاهبرداری تاریخ را رقم زده است. اکنون دیگر کسی نیست که مکانیزم خلق اعتبار از «هیچ» توسط بانکها را نشناسد؛ و کسی نیست که بر مکانیزم پولی خلق تورم – و برداشت ارزش از جیب فقرا به نفع بانکها – مهر تأیید نزند.

    ظاهراً ایستادگی جدی مراجع عظام تقلید، خصوصاً حضرت آیت‌الله جوادی آملی خواب آسوده «رباخواران مدرن» را برآشفته است. واکنشها به مواضع قاطع این مرجع بزرگوار تقلید، از سال گذشته آغاز شد و با شیبی ملایم درحال اوج گرفتن است. مهمترین سناریوی تخطئه اندیشمندان حوزوی، تأکید بر «عدم آگاهی»، «کج‌اندیشی» یا «متعلق به صدر اسلام بودن» آراء و نظرات ایشان است. البته این تهمتها و تخطئه‌ها برای علمای اسلام نا آشنا نیست – فراموش نکرده‌ایم که به تصریح قرآن‌کریم نبی مکرم اسلام را نیز «مجنون» و «شاعر» و «ساحر» نامیدند.

    آقایان فراموش کرده‌اند که سی سال قبل جایگاه آیت‌الله جوادی آملی چنان شامخ و رفیع بود که حضرت امام (ره) برای تبیین نامه تاریخی‌شان به ابرقدرت شرق، این فیلسوف و متفکر بزرگ اسلامی را برگزیده و به شوروی اعزام کردند؛ گو اینکه جایگاه این مفسر بزگ قرآن کریم طی این سه دهه قطعاً ارتقا یافته است.

    گذشته از این فضاسازیها، جای خوشوقتی است که آراء این دانشمند بزرگ، به‌روشنی جهشی بلند را در حوزه‌های علمیه نشان می‌دهد. آگاهی روزافزون از مکانیزمهای نوین لیبرال – سرمایه‌داری و تقابل روزآمد با آنها در دستور کار حوزه‌های علمیه و مراجع عظام قرار گرفته، و بی‌شک همین بیداری، خواب سرسپردگان تمدن غرب را آشفته کرده است.

    برچسب ها :

    نظرات