آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ , Saturday 21 October 2017

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 68611
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۹ فروردین, ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت:سال گذشته هزار و 760 مسابقه مناظره در سطح دانشگاه های کشور اجرا کردیم که خوشبختانه تمامی آن ها به دور از هیجان و احساسات غالب بود.

    ماموریت فرهنگی جهاد دانشگاهی در خصوص مناظره‌های دانشجویان

    آوای شمال، سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ماموریت های جهاد دانشگاهی بیان کرد: ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای برقراری نسبتی بین فعالیت های جهاد دانشگاهی و نقشه جامع علمی کشور هفت ماموریت را مصوب کردند […]

    آوای شمال،

    سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ماموریت های جهاد دانشگاهی بیان کرد: ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای برقراری نسبتی بین فعالیت های جهاد دانشگاهی و نقشه جامع علمی کشور هفت ماموریت را مصوب کردند و سال گذشته به جهاد ابلاغ کردند. بنابراین قرار بر این شد که جهاد دانشگاهی ظرف شش ماه نقشه راه خودش را برای عملیاتی سازی آن ماموریت به ستاد اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور ارایه بدهد.
    وی اظهار داشت: از هفت ماموریت، سه ماموریت در حوزه فرهنگی بودند که مشارکت در تمدن سازی،همکاری در نهادینه شدن گفتمان علم و تعمیق کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره موضوعات این ماموریت ها هستند.
    این معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به تقسیم کار صورت گرفته در درون جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: حوزه پژوهش بحث کرسی های نظریه پردازی را دنبال می کند و معاونت فرهنگی به خاطر اینکه فضاهای نقد و مناظره را در محیط های دانشگاهی تقویت بکند، بنا شد که اقدامات خاص خودش را انجام بدهد.
    پور علی تاکید کرد: ما در جهاد دانشگاهی نقشه راهی را تهیه و تدوین کرده‌ایم و آن را به ستاد اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور ارائه داده ایم.
    وی تصریح کرد: در خصوص تعمیق نقد و مناظره پیشنهاد داده شده است روی بحث مسابقات ملی مناظره، گسترش نشست‌های نقد و مناظره، آموزش و تفکر انتقادی و برگزاری کارگاه‌های آموزش انتقادی کار کنیم، همچنین ما تلاش می‌کنیم که در خصوص رقابت و شناسایی استعدادهای دانشجویان در حوزه نقد و مناظره فعالیتی را انجام بدهیم.
    معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: مسابقات ملی مناظره دانشجویان ۵ سال سابقه اجرایی دارد که خوشبختانه این مسابقات توانسته مورد استقبال بی نظیر دانشجویان نیز قرار بگیرد.
    پور علی یادآور شد: در پنجمین دوره که سال گذشته برگزار شد ۴۶۰ تیم دانشجویی از سراسر کشور این دوره، کارگاه و آموزش‌ها را گذرانند و در سطوح استانی، منطقه‌ای و ملی با هم به رقابت پرداختند که این بیانگر این است که جامعه دانشجویی کشورعلاقمند است که در حوزه نقد و مناظره حضور جدی داشته باشد.
    وی اظهار داشت: نقدها و مناظره‌ها باید روشمند، توام با آموزش و به دور از هیجان و احساسات غالب باشد که این هیجان‌ها غالبا فضاهای نقد و مناظره را تهدید می‌کند. ساختار اجرایی مسابقات به گونه‌ای بود که در بر گیرنده آموزش، حضور نهاد داوری و توام با آموزش‌های اخلاق و رعایت اخلاق علمی بود که این موارد باعث شد که ما با وجود اینکه هزار و ۷۶۰ مسابقه مناظره در سطح دانشگاه‌های کشور در سال گذشته برگزار کردیم حتی یک مورد هم مشکلی در این زمینه و شکایتی وجود نداشت.
    معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه برخی اوقات فضای مناظره در کشور به تزاحم و تضاد منتهی می‌شود، عنوان کرد: این به معنی این است که ما اخلاق گفتگوی نقد و مناظره را هنوز فرا نگرفته‌ایم.
    پور علی افزود: ما در مسابقات ملی مناظره دانشجویان کاملا بر اساس پروتکل های مسابقه و توصیه‌ها عمل کردیم.
    وی تاکید کرد: برای نقد و مناظره داشتن اطلاعات ، آگاهی و پژوهش پشت اظهار نظرها لازم و ضروری است و دانشجویان باید از اظهار نظرهای احساسی و شعار گونه که سهم مهلکی برای فضای نقد و مناظره محسوب می‌شود پرهیز کنند دانشجویان باید برای به پا داشتن مواضع حقیقی شان ساختار استدلالی تهیه کنند که این سبب می‌شود که دانشجویان خودشان درگیر مسائل شوند و از حالت شنونده مناظرات به بازیگر مناظرات و مشارکت در آنها تبدیل شوند.
    معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: ما از برگزاری مسابقات مناظره حمایت های جدی می‌کنیم و در مورد کرسی‌های نظیریه پردازی افرادی که در پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی فعالیت می‌کنند ماموریت پیدا کرده اند که در حوزه علوم انسانی یافته‌های نظریه جهاد را تبدیل به کرسی‌ها بکنند و آنها را ارائه بدهند که دراین خصوص هم به نظر من کار خوبی انجام شده است.
    پور علی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم که بر اساس الزامات نهاد علم، هنجارهای اخلاقی و قانونی بتوانیم در سطوح تولید کنندگی خودمان را ارتقا ببخشیم و در سطح مصرف کنندگی باید از میراث مشترک علمی بشری استفاده کنیم که دانشگاه باید در این خصوص تعاملات جدی داشته باشند که بدون این تعاملات دانشگاه دچار آسیب‌های جدی می‌شود.
    وی یادآور شد: این تعاملات زمینه ارتقای دانشگاه در نقش تولید کننده علم را فراهم می‌کند و مرزهای دانش را ترقی می‌بخشد.

    برچسب ها :

    نظرات