آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ , Sunday 22 October 2017

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 67925
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳۰ اسفند, ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
  • شما اینجا هستید :فرهنگی
  •   

    تقلب در امتحان یکی از مهم‌ترین مواردی است که صداقت علمی را نقض و به­ طور جدی کیفیت تدریس، قابلیت اطمینان در فرایند ارزیابی و اعتماد عمومی را به آموزش­ عالی تضعیف کرده است.

    پدیدار شناسی تقلب در امتحانات

    آوای شمال/ ۰ + – گروه دیدگاه / حوزه جامعه, خانواده و جوان http://fna.ir/JJWL20 ۹۵/۱۲/۳۰ :: ۰۷:۱۵ دکتر محمدرضا آهنچیان، مجتبی حسینی، فروزان سادات هاشمی، یونس طاطاری پدیدار شناسی تقلب در امتحانات تقلب در امتحان یکی از مهم‌ترین مواردی است که صداقت علمی را نقض و به­ طور جدی کیفیت تدریس، قابلیت اطمینان در فرایند […]

    آوای شمال/

    ۰

    +

    ۹۵/۱۲/۳۰ :: ۰۷:۱۵

    دکتر محمدرضا آهنچیان، مجتبی حسینی، فروزان سادات هاشمی، یونس طاطاری

    پدیدار شناسی تقلب در امتحانات

    خبرگزاری فارس: پدیدار شناسی تقلب در امتحانات

    تقلب در امتحان یکی از مهم‌ترین مواردی است که صداقت علمی را نقض و به­ طور جدی کیفیت تدریس، قابلیت اطمینان در فرایند ارزیابی و اعتماد عمومی را به آموزش­ عالی تضعیف کرده است.

    چکیده:  

    تقلب در امتحان یکی از مهم‌ترین مواردی است که صداقت علمی را نقض و به­طور جدی کیفیت تدریس، قابلیت اطمینان در فرایند ارزیابی و اعتماد عمومی را به آموزش­عالی تضعیف کرده است؛ لذا، در مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بروز تقلب در امتحانات با تکیه بر تجارب زیسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی به این مهم پرداخته شده است. این پژوهش از نظر رویکرد جزء رویکردهای کیفی با روش پدیدارشناسی توصیفی است. با ۲۶ نفر از دانشجویان با روش نمونه‌گیری گلوله برفی مصاحبه شد. از تجزیه و تحلیل مجموع داده‌ها پنج مؤلفه استخراج شد که می‌توانند تجارب دانشجویان تحصیلات تکمیلی از پدیده­ تقلب در امتحان را به تصویر بکشند که عبارت‌اند از: عوامل تربیتی، آموزشی، شخصیتی، اجتماعی و محیطی. نتایج پژوهش را می‌توان در دو مقوله کلی درونی و ساختاری دسته‌بندی کرد. عوامل درونی عواملی هستند که به استعدادها، ادراکات و دریافت های شخص و همچنین محیط خانواده او مربوط می­شود و عوامل ساختاری نیز آن دسته از عواملی هستند که از محیط اطراف بر عملکرد شخص در ارتکاب به تقلب نیرو وارد می­کنند و اثر می‌گذارند.

    واژه‌های کلیدی: آسیب شناسی، تقلب، تجارب زیسته، دانشجویان تحصیلات تکمیلی.

    نویسندگان:

    دکتر محمدرضا آهنچیان: استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد

     مجتبی حسینی: کارشناس‌ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد

     فروزان سادات هاشمی: کارشناس‌ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد

     یونس طاطاری: کارشناس‌ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد

    فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی – سال بیست و دوم، شماره ۲ (پیاپی ۸۰)، تابستان ۱۳۹۵٫

    برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. 

    برچسب ها :

    نظرات