آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ , Monday 23 September 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 67426
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۶ اسفند, ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
  • شما اینجا هستید :فرهنگی
  •   

    روزنامه تلگراف فهرستی از ۷۵ فیلم برتر تمام دوران سینمای انگلستان را منتشر کرده است. زوج افسانه‌ای امریک پرسبرگر و مایکل پاول در کنار هیچکاک تکراری‌ترین نام‌های این فهرست به شمار می‌روند.

    ۷۵ فیلم برتر تمام دوران انگلستان

    آوای شمال/روزنامه تلگراف در فهرستی نام ۷۵ فیلم را به عنوان برترین آثار سینمای انگلستان معرفی کرده است. این رسانه در مقدمه فهرست آورده است «هالیوود به دنیای فیلمسازی زرق و برق،‌ افسون و فیلمسازی پر هزینه به ارمغان آورد، فرانسه هنرمندی آوانگارد دارد؛ اما انگلستان چطور؟ با نگاهی به ۷۵ فیلم برتر منتخب ما […]

    آوای شمال/روزنامه تلگراف در فهرستی نام ۷۵ فیلم را به عنوان برترین آثار سینمای انگلستان معرفی کرده است.

    این رسانه در مقدمه فهرست آورده است «هالیوود به دنیای فیلمسازی زرق و برق،‌ افسون و فیلمسازی پر هزینه به ارمغان آورد، فرانسه هنرمندی آوانگارد دارد؛ اما انگلستان چطور؟ با نگاهی به ۷۵ فیلم برتر منتخب ما از قرن گذشته، درخواهید یافت بریتانیا بر ژانرهای برتری می‌یابد که انتظارش دارید، درام‌های آشپزخانه‌ای و ساتیرهای طبقاتی و در نهایت آنهایی که توقعشان را ندارید، فیلم‌های علمی-تخیلی عجیب و غریب یا آثار ترسناک معاصری که خونتان را منجمد می‌کند. در اینجا فیلم‌هایی آمده است که در عرصه سینمای خانگی موجودند.»

    این رسانه از یک اسلوب تاریخی برای رتبه‌بندی آثار برگزیده است، به نحوی که رتبه نخست به قدیمی‌ترین فیلم اختصاص یافته است. از همین رو نخستین رتبه را به «زندگی خصوصی هنری هشتم» الکساندر کوردا، کارگردان مجاری الاصل داده شده که محصول ۱۹۳۳ است. چارلز لاتن با بازی در این فیلم اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد و تبدیل به هنرمندی بین‌المللی شد.

    نرگس سیاه

    رتبه دوم به آلفرد هیچکاک و «پله سی‌و‌نهم» او می‌رسد. محصول ۱۹۳۵ یکی از چهار نسخه از رمان جان بوکان، نویسنده اسکاتلندی و بهترین اقتباس از این رمان است. رتبه سوم نیز به هیچکاک اختصاص یافته است: «خرابکاری» محصول ۱۹۳۶، مبدل به یکی از مباحث آموزشی سینما شد. تلگراف رتبه چهارم را نیز به هیچکاک می‌دهد، «بانو ناپدید می‌شود» محصول ۱۹۳۸ هیچکاک را به جهان هالیوود پرتاب کرد،‌ تریلری کمیک با بازی مارگرت لاکوود و مایکل هندرسون است که با ناپدید شدن همسفرشان در قطار درگیر معمایی هیچکاکی می‌شوند.

    رتبه پنجم از آن «چراغ گاز» محصول ۱۹۴۰ اقتباس از نمایشنامه‌ای مشهور به کارگردانی تورولد دیکینسون است. بعدها لوییس ب. میر امتیاز فیلم را خرید و تمام نسخه‌های فیلم بریتانیایی را سوزاند تا نسخه جورج کیوکر با بازی اینگرید برگمن چهار سال بعد بازسازی شود. نسخه کیوکر ساخته شد؛ اما سوزاندن خوشبختانه شکست خورد.

    قاتلین پیرزن

    رتبه ششم را کوردا با «همان زن همیلتون» محصول ۱۹۴۱ به دست می‌آورد. فیلم محبوب وینستون چرچیل با ستارگانش ویوین لی و لارنس اولیویه روایتی تراژیک از داستانی رومانتیک از رابطه هوراشیو، لرد نلسون و اما، بانو همیلتون است.

    زوج افسانه‌ای مایکل پاول و امریک پرسبرگر هفتمین فیلم این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند: «زندگی و مرگ کلنل بلیمپ» محصول ۱۹۴۳، روایتی از جنگ و عشق در خلال نبرد با بوئرهاست. زوج رویایی رتبه نهم را هم از آن خود کرده‌اند: «می‌دانم کجا می‌رویم». «مسئله مرگ و زندگی» ۱۹۴۶ این زوج نیز در مکان یازدهم قرار می‌گیرند.

    موفقیت‌های این زوج هنری با «نرگس سیاه» در جایگاه دوازدهم، «کفش‌های قرمز» سیزدهم شده است. «تام چشم‌چران» محصول ۱۹۶۰ و نقطه عطف شکست رابطه پاول و پرسبرگر در جایگاه ۲۱ قرار گرفته است.

    «برخورد کوتاه» و «آروزهای بزرگ» دیوید لین هشتمین و دهمین فیلم این فهرست است. «پلی بر رودخانه کوای» که در برای الک گینس جایزه اسکار و گلدن کلوب را به ارمغان آورد، در جایگاه هجدهم قرار گرفته است. لین به همراه پیتر اوتول در «لارنس عربستان» به  ۲۳امین رتبه دست پیدا کرده است.

    روی خط رادیو

    «مرد سوم» کارول رید، محصول ۱۹۴۹، اقتباسی بی‌نظیر از رمان گراهام گرین، با بازی اورسن ولز تصویری سیاه از کوچه‌های وین به لطف فیلمبرداری شاهکار رابرت کراسکر عرضه می‌کند. «مرد سوم» در فهرست تلگراف چهاردهم است.

    کن لوچ، ستاره کارگردانی این روزهای بریتانیا با نخستین فیلم مهمش «قوش» رتبه ۳۴ را به دست می‌آورد.

    استنلی کوبریک نیز با «پرتغال کوکی» جایگاه ۳۷ را کسب کرده است. استاد سپس رتبه ۴۱ را برای «بری لیندن» خود به دست می‌آورد.

    از نکات قابل توجه در این فهرست حضور تنها دو زن در این فهرست است. از سال ۲۰۱۶ تاکنون هیچ فیلمی در این فهرست قرار نگرفته است. دهه هشتاد میلادی یکی از ضعیف‌ترین دوران سینمای بریتانیا معرفی می‌شود. خبری از فیلم‌های مستند دوران جنگ جهانی دوم و مکتب گریرسون نیست. در این فهرست همچنین نامی از آثار صامت سینمای بریتانیا نیامده است.

    فیلم‌های دیگر این فهرست عبارتند از:

    ۱۳٫قلب‌ها و تاج‌های شاد (۱۹۴۹) به کارگردانی رابرت هامر

    ۱۶٫ منفجرکنندگان سد (۱۹۵۵) به کارگردانی مایکل اندرسون

    ۱۷٫ قاتلین پیرزن (۱۹۵۵) به کارگردانی الکساندر مکندریک

    ۱۹٫ شب ابلیس (۱۹۵۷) به کارگردانی ژاک ترنر

    ۲۰٫ دراکولا (۱۹۵۸) به کارگردانی ترنس فیشر

    ۲۲٫ بی‌گناهان (۱۹۶۱) به کارگردانی جک کلایتون

    ۲۴٫ تنهایی دونده استقامت (۱۹۶۲) به کارگردانی تونی ریچاردسون

    ۲۵٫ این زندگی ورزشی (۱۹۶۳) به کارگردانی لیندسی آندرسون

    ۲۶٫ از روسیه با عشق (۱۹۶۳) به کارگردانی ترنس یانگ

    ۲۷٫ زولو (۱۹۶۴) به کارگردانی سی انفیلد

    ۲۸٫ شب یک روز سخت (۱۹۶۴) به کارگردانی ریچارد لستر

    ۲۹٫ پرونده ایپکرس (۱۹۶۵) به کارگردانی سیدنی فوریه

    ۳۰٫ تصادف (۱۹۶۷) به کارگردانی جوزف لوزی

    ویدنیل و من

    ۳۱٫ دور از اجتماع دیوانه (۱۹۶۷) به کارگردانی جان شلزینگر

    ۳۲٫ اگر… (۱۹۶۸) به کارگردانی لیندسی آندرسون

    ۳۳٫ ژنرال جادوگریاب (۱۹۶۸) به کارگردانی مایکل ریوس

    ۳۵٫ اجرا (۱۹۷۰) به کارگردانی نیکلاس روگ

    ۳۶٫ کارتر بگیر (۱۹۷۱) به کارگردانی مایک هاج

    ۳۸٫ شیاطین (۱۹۷۱) به کارگردانی کن راسل

    ۳۹٫ تریلوژی بیل داگلاس (۱۹۷۲-۱۹۷۸) به کارگردانی بیل داگلاس

    ۴۰٫ پشت سرت را نگاه نکن (۱۹۷۳) به کارگردانی نیکلاس روگ

    ۴۲٫ فشار (۱۹۷۶) به کارگردانی هوراس اوه

    ۴۳٫ زندگی برایان (۱۹۷۹) تری جونز

    ۴۴٫ روی خط رادیو (۱۹۷۹) به کارگردانی کریستوفر پتی

    ۴۵٫ جمعه خوب طولانی (۱۹۸۰) به کارگردانی جان مکنزی

    ۴۶٫ دختر گریگوری (۱۹۸۱) به کارگردانی بیل فورسیت

    ۴۷٫ ارابه‌های آتش (۱۹۸۱) به کارگردانی هیو هادسن

    ۴۸٫ قرارداد نقشه‌کش (۱۹۸۲) به کارگردانی پیتر گریناوی

    ۴۹٫ ویدنیل و من (۱۹۸۷) به کارگردانی بروس رابینسون

    ۵۰٫ پایان هاوارد (۱۹۵۰) به کارگردانی جیمز ایوری

    ۵۱٫ اورلاندو (۱۹۹۲) به کارگردانی سالی پاتر

    ۵۲٫ باقی روز (۱۹۹۳) به کارگردانی جیمز ایوری

    ۵۳٫ چهار ازدواج و یک خاکسپاری (۱۹۹۴) به کارگردانی مایک نویل

    ۵۴٫ عقل و احساس (۱۹۹۵) به کارگردانی آنگ لی

    ۵۵٫رگ‌یابی (۱۹۹۶) به کارگردانی دنی بویل

    رگ‌یابی

    ۵۶٫ دروغ‌ها و رازها (۱۹۹۶) به کارگردانی مایک لی

    ۵۷٫ فول مانتی (۱۹۹۷) به کارگردانی پیتر کاتانئو

    ۵۸٫ لاس زدن (۱۹۹۷) به کارگردانی اندرو کایتنگ

    ۶۰٫ بال‌های کبوتر (۱۹۹۷) به کارگردانی ایان سافتلی

    ۶۱٫ وارونه (۱۹۹۹) به کارگردانی مایک لی

    ۶۲٫ اتاقی برای رومئو براس (۱۹۹۹) به کارگردانی شین میدوو

    ۶۲٫ موش‌گیر (۱۹۹۹) به کارگردانی لین رمزی

    ۶۳٫ خانه نشاط (۲۰۰۰) به کارگردانی ترنس دیویس

    ۶۳٫ گاسفورد پارک (۲۰۰۱) به کارگردانی رابرت آلتمن

    ۶۴٫ خورشید سیاه (۲۰۰۵) به کارگردانی گری ترن

    ۶۵٫ آب‌های عمیق (۲۰۰۶) به کارگردانی لوییس اوسمند و جری راتول

    ۶۶٫ نامربوط (۲۰۰۷) به کارگردانی جوآنا هاگ

    ۶۷٫ با خشم بخواب (۲۰۰۸۹ به کارگردانی گیدئون کوپل

    ۶۸٫ گرسنه (۲۰۰۸) به کارگردانی استیو مک‌کویین

    ۷۰٫ مخزن ماهی (۲۰۰۹) به کارگردانی آندره‌آ آرنولد

    ۷۱٫ آخر هفته (۲۰۱۱) به کارگردانی اندرو های

    ۷۲٫ فهرست قتل (۲۰۱۱) به کارگردانی بن ویتلی

    ۷۳٫ استودیو صدای بربرها (۲۰۱۲) به کارگردانی پیتر استریکلند

    ۷۴٫ غول خودخواه (۲۰۱۳) به کارگردانی کلیو برنارد

    ۷۵٫ زیر پوست (۲۰۱۳) به کارگردانی جاناتان گلیزر

    برچسب ها :

    نظرات