آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ , Sunday 26 March 2017

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 61911
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۳ مرداد, ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
  • شما اینجا هستید :اجتماعی > فرهنگی
  •   

    از محروم کردن دانش‌آموزان از انتخاب رشته تا تغییر فرهنگ نسبت به رشته‌های موجود

    روش جدیدی که در بحث هدایت تحصیلی از سال گذشته آغاز شد که متأسفانه موجب نارضایتی خانواده‌ها شده، نظر خانواده‌ها این بوده که آموزش و پرورش با استقرار چنین سیستمی ما را از انتخاب رشته تحصیلی برای فرزندان محروم کرده است.

    آوای شمال/ مهم‌ترین انتخاب برای یک دانش‌آموز انتخاب رشته تحصیلی بوده، زیرا آینده‌اش با این انتخاب رقم می‌خورد، البته همواره این سؤال که چه رشته‌ای را انتخاب کند فکرش را به خود مشغول می‌کند و حتی برخی رشته خود را انتخاب می‌کنند.

    روش جدیدی که در بحث هدایت تحصیلی از سال گذشته آغاز شده و موجب نارضایتی خانواده‌ها شده است، نظر خانواده‌ها این بوده که آموزش و پرورش با استقرار چنین سیستمی ما را از انتخاب اینکه فرزندان‌مان در آینده چه کاره شوند محروم کرده و حتی خود دانش‌آموزان قبول نمی‌کنند.

    جالب اینکه دانش‌آموزان با معدل ۲۰ می‌گوید من باید دارای حق انتخاب باشم در حالی‌که این حق برایم در نظر گرفته نشده است.

    از طرفی مسؤولان آموزش و پرورش اعتقاد دارند که در این زمینه خانواده‌ها مجاب نیستند و همکاری لازم را با ما ندارند.

    مشارکت نکردن خانواده‌ها در بحث هدایت تحصیلی

    معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه بحث هدایت تحصیلی به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی یکی از اهداف مهم نظام آموزشی است که صراحتاً در آیین‌نامه اجرایی و آموزشی و ماده ۹۷ تا ۱۱۶ به آن اشاره شده است، اظهار کرد: باید براساس برنامه توسعه ششم و اسناد فرادستی دانش‌آموزان به شاخه و رشته‌های موردنظر هدایت شوند و به این دلیل در آموزش و پرورش دانش‌آموزان در پایه نهم به سه شاخه و ۶ رشته هدایت می‌شوند.

    اسفندیار نظری با بیان اینکه آنچه در حال حاضر در کشورهای پیشرفته در بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اهمیت دارد هدایت آنان به شاخه‌های مهارتی است چنانچه در کشورهایی ازجمله آمریکا، نروژ، بلژیک و فرانسه ۸۰ درصد دانش‌آموزان به شاخه‌های مهارتی هدایت تحصیلی می‌شوند، افزود: در کشور ما نیز دانش‌آموزان باید براساس سند تحول بنیادین و برنامه توسعه کشور تا پایان برنامه ششم ۴۸ درصد به شاخه فنی و مهارتی و ۵۲ درصد به شاخه نظری هدایت شوند.

    وی با اعلام اینکه در حال حاضر تا پایان برنامه پنجم در کشور ۳۸ درصد دانش‌آموزان به شاخه فنی و مهارتی و ۶۲ درصد به شاخه نظری هدایت شدند، اضافه کرد: تا پایان برنامه پنجم در مازندران ۴۳٫۵ درصد دانش‌آموزان به شاخه مهارتی و ۵۶٫۵ درصد به شاخه نظری هدایت شدند.

    معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه آنچه در بحث آینده شغلی دانش‌آموزان و جامعه تأثیرگذار است هدایت آنان به شاخه‌های فنی است؛ زیرا آینده شغلی در گرو شاخه‌های فنی است، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان براساس چهار فاکتور اصلی استعداد، علاقه و توانایی، نیاز جامعه و امکانات هدایت تحصیلی می‌شوند.

    نظری یادآور شد: در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ با توجه به نقش نظام آموزش بعد از ۲۲ سال دانش‌آموزان مجدداً در پایه نهم هدایت تحصیلی می‌شوند.

    وی در مورد چالش‌های مهم هدایت تحصیلی، تصریح کرد: چالش اصلی در بحث هدایت تحصیلی عدم مشارکت اولیا نسبت به آینده تحصیلی فرزندان خود است که متأسفانه با توجه به سه رشته لوکس در تجربی (پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی) خانواده تصور می‌کنند تنها راه مؤفقیت فرزندان در رشته تجربی است اما راه‌های موفقیت دیگری نیز وجود دارد.

    معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران ادامه داد: برای برون‌رفت از چالش‌های هدایت تحصیلی باید فرهنگ جامعه و خانواده نسبت به شاخه و رشته‌های موجود تغییر یابد.

    نظری با اشاره به اینکه امروزه کشورهای پیشرفته به‌دنبال تربیت نیروی انسانی ماهر کار هستند، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ایران بیشتر به شاخه‌های نظری که فاقد ایجاد مهارت در دانش‌آموزان است پرداخته می‌شود در این زمینه آموزش و پرورش استان مازندران با رویکرد جدید نسبت به هدایت تحصیلی از مهر ماه سال ۹۵ کلاس‌های آموزشی خانواده را به سمت هدایت تحصیلی می‌برد.

    وی با بیان اینکه برای برون‌رفت از دغدغه‌های هدایت تحصیلی باید اطلاع‌رسانی دقیق و بازدیدهایی علمی و معرفی مشاغل در مدارس صورت گیرد، ادامه داد: در سال جاری نیز معاونت آموزش متوسطه با همکاری مشاوران نسبت به اطلاع‌رسانی برای خانواده‌ها اقدام کرده است.

    هیچ اعتراضی پذیرفته نیست

    معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه تا ۲۰ مرداد به خانواده‌ها مهلت داده شد که نسبت به بحث تحصیلی فرزندان خود اقدام کنند، افزود: در حال حاضر هیچ اعتراضی پذیرفته نیست و همچنین اعتراضات ارسال شده برخی رسیدگی شد و برخی نیز در حال رسیدگی است و دانش‌آموزان در حال ثبت‌نام هستند.

    معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با توجه به علاقه‌مندی خانواده‌ها به انتخاب رشته تجربی برای فرزندان خود و زمینه اشتغال آنان، اظهار کرد: بازار کار به‌معنای نیار باشد، این نیز وجود دارد ولی شرایط کار برای همه فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی وجود ندارد.

    وجود فارغ‌التحصیلان پزشکی بیکار فراوان

    محمد پنبه‌چی با اشاره به اینکه در رشته‌های گروه پزشکی افراد زیادی هستند که فارغ‌التحصیل می‌شود، گفت: با وجود نیاز، شرایط کار برای همه آنان وجود ندارد و فارغ‌التحصیلان بیکار فراوانی داریم.

    با توجه به اینکه انتخاب رشته مهم‌ترین انتخاب در زندگی دانش‌آموزان است هم خانواده‌ها و هم مسؤولان آموزش و پرورش همکاری کنند تا دانش‌آموز در آینده بتواند هم صاحب شغل شوند و هم اینکه از شغل خود احساس رضایت کند و این مهم خواسته تمام افراد به‌ویژه خانواده‌ها است.

    برچسب ها :

    نظرات