آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ , Sunday 23 September 2018

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 60496
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۶ دی, ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
  • شما اینجا هستید :یاداشت سردبیر
  •   

    یادداشت

    نقش آفرینی رسانه‌ها در اجرایی شدن شعار اقتصاد مقاومتی/ ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی با رویکرد اصلاح الگوی مصرف

    رسانه ها در جامعه امروزی نقش بی بدیلی در فرهنگ سازی دارند و در این بین فرهنگ سازی به سمت اصلاح الگوی مصرف با رویکرد سبک زندگی اسلامی باید در دستور کار رسانه ها قرار گیرد تا به تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفابخش اقتصاد ایران کمک کند.

    آوای شمال/ با شدت گرفتن تحریم های خصمانه آمریکا و غرب علیه ایران در طی این سال ها که به منظور از حرکت انداختن موتور توسعه کشورمان به ویژه با هدف متوقف کردن برنامه صلح آمیز هسته ای صورت گرفته است، واژه ای نو با عنوان اقتصاد مقاومتی با نگاه بلند و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب به ادبیات اقتصادی و سیاسی کشور افزوده شد و در طی سال ها بر اساس نیاز کشور با نام هایی نیز به عنوان چراغ راه فعالیت مسئولان عنوان شد.

    اما سوال اینجاست که اقتصاد مقاومتی در بین مردم باید با چه رویکردی شکل گیرد تا به تحقق این شعار ارزشمند کمک کند و جواب سوال به نظر می رسد بازهم در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت ایران همانا بینش و نگرش در اصلاح الگوی مصرف در جامعه است.

    بنابراین به منظور دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی ضروری است فرهنگ اصلاح الگوی مصرف در جامعه ایجاد و نهادینه شود تا رفتارهای اقتصادی آحاد جامعه در این مسیر گام بردارند.

    در این میان می توان از رسانه ها به عنوان موثرترین ابزار در جهت ارتقای سبک زندگی و اصلاح الگوی مصرف در جامعه یاد کرد.

    در شرایطی که اقتصاد کشور ما گرفتار نارسایی هایی است که منجر به وضعیت نابهنجار بیکاری، کمبود تولید ناخالص داخلی، کاهش قدرت سرمایه گذاری دولت، ضعف در صادرات غیر نفتی و بیماری هایی از این دست شده است، نیم نگاهی به وضعیت جهانی اقتصاد، ما را به سوی این باور می کشاند که رشد نو آوری، خلاقیت و کار آفرینی تنها راه بهبود بیماری امروز اقتصاد کشور و پیشگیری از وخامت حال فردا است.

    رسانه ها با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش چشمگیری در ارتقای آگاهی های گوناگون و ضروری بر عهده می گیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری می کنند که این وظیفه خطیر به عهده رسانه ها است که با ساخت برنامه های مناسب، افکار عمومی جامعه را به سمت ایجاد و توسعه فرهنگ نو آوری، خلاقیت و کار آفرینی سوق دهند.

    بر این باور هستیم که هر زمان امور به دست مردم سپرده شود، موفقیت های بسیاری حاصل شده است و همان گونه که پیشرفت ها در عرصه دفاع مقدس و علم و فناوری مردمی بوده است  در اقتصاد نیز باید غیرت مردم بر انگیخته شود و این امر با همکاری رسانه ها و فرهنگ سازی در ایجاد گفتمان مقاومتی امکان پذیر است.

    در دنیای کنونی، بار اصلی اجرای سیاست های اقتصادی و سیاسی را رسانه ها و ابزارهای گفتمان ساز بر عهده دارند، همچنین ارتباطات و اطلاع رسانی نیز در شناخت و ادراک شهروندان جامعه از تنوع فرهنگی گرفته تا غیره می تواند زمینه ساز تحول و دگرگونی در جامعه شود، بنابراین با نگاهی اجمالی به گستره شبکه های ارتباطی در جهان، متوجه می شویم که این مهم نشان دهنده تلاشی هدفمند، برنامه ریزی شده و هوشمندانه در ترویج گفتمان های حاکم را دارد.

    از دیدگاه مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی، یک شعار نیست، یک واقعیت است و زمانی که کشور در حال پیشرفت است، بایستی افق های بسیار بلند و نوید بخشی را در مقابل خود دید که انتظار می رود در لابه لای این مشکلات، گام های استوار و همت ها و تصمیم هایی هم گرفته شود و بنا است از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه ی مورد نظر برساند، وضعیت کشور در حال حاضر اینگونه است.

    به عقیده بسیاری از اقتصاد دانان برجسته و صاحب فکر، اقتصاد مقاومتی می تواند گفتمان غالبی باشد که در جامعه امروز ما مطرح است و در عصری که بحران های اقتصادی بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا را در سراشیپی سقوط قرار داده است و اقتصاد مبتنی بر سرمایه داری لیبرال نیز نتوانسته پاسخگوی نیازهای اساسی مردم باشد و تولید کالا به شکل بیمار گونه ای به سمت مصرف گرایی محض رفته است که زمینه اتلاف سرمایه های بشری را فراهم آورده است، این نوع اقتصاد و توجه به آن از ضروریات جامعه اسلامی است که بتوان از منابع محدود کنونی کشور به نحو مطلوبی استفاده کرد.

    پرواضح است که در مواجه با اقتصاد بازار آزاد که تمامی تلاش خود را به تولید هر نوع کالایی اختصاص می دهد و هدف آن کسب سود از حداکثر کالاها است، اقتصاد مقاومتی یک نوع الگوی اقتصادی است که به استقلال یک کشور توجه دارد.

    به طور کلی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید سبک زندگی الگوی مصرف در عرصه ی اقتصادی را تغییر اساسی داد و ترویج سبک زندگی اسلامی را بهترین راه علمی اقتصاد مقاومتی دانست، به عبارت دیگر آنچه که در اقتصاد مقاومتی است، در آموزه های دینی نیز وجود دارد و هیچ کدام نفی دیگری نیست، به همین دلیل در عرصه فرهنگی می توان به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی کمک کرد.

    شاید وقت آن رسیده باشد که بار دیگر سری به متون اسلامی و احادیث شریفی که میراث نبوت و امامت به شمار می روند، بزنیم و با نگرشی عمیق تر به دنبال گمشده خود یعنی الگوی صحیح ارتباط انسان با محیط زندگی بگردیم و در آخر با بررسی موضوعات گفته شده، نتیجه گرفته می شود که رسانه ها نقش تعیین کننده ای در گفتمان سازی و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دارد. همان طور که ضعف در تبیین و عدم عاملیت به اقتصاد مقاومتی می تواند این مقوله را به حاشیه براند، تبیین دقیق و پیگیری استراتژی های آن، در عمل می تواند برکات فراوانی داشته باشد.

    برچسب ها :

    نظرات