آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ , Saturday 29 April 2017

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 49408
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۶ فروردین, ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
  • شما اینجا هستید :اجتماعی > مقاله
  •   

    اکبر کاظمی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مشاوره

    نقش هدف گذاری در زندگی

    انسان ها در زندگی شان، هدف یا هدف هایی را تعقیب می کنند و زندگی بدون هدف میتواند کسالت آور و منزجر کننده باشد. هر چه این هدف والاتر، ارزشمندتر و اخلاقی باشد...

    آوای شمال/ گاهی اوقات چنان سرگردان و حیرانیم که احساس می‌کنیم زمین و زمان به‌هم‌پیچیده‌اند و نمی‌توان قدم از قدم برداشت روزها شب می‌شوند و شب‌ها روز و عمر گران‌مایه هم می‌گذرد و هیچ تحوّلی در زندگی ما به وجود نمی‌آید با خود می‌اندیشیم امروز که گذشت و فردا چنین و چنان می‌کنم از این وضعیت خسته شده‌ام باید کاری کنم. فردا هم می‌آید و مرده‌تر از دیروز رد می‌شود بازمی‌گوییم فردا نه از شنبه زندگی‌ام درست خواهد شد شنبه‌ها و یک‌شنبه‌ها و روزها می‌گذرند و آن فرصت طلایی هرگز نمی‌رسد و ما غافل از آنیم که “امروز همان فردایی است که دیروز در انتظارش بودیم”.

    بدون شک، انسان‌ها در زندگی‌شان، هدف یا هدف‌هایی را تعقیب می‌کنند وزندگی بدون هدف می‌تواند کسالت‌آور و منزجرکننده باشد. هر چه این هدف والاتر، ارزشمندتر و اخلاقی باشد انسان را به خود شکوفایی بیشتری هدایت خواهد کرد. وجود هدف در زندگی معنا دهنده است و انسان در راه رسیدن به آن خودش را تعریف می‌کند و این راه رسیدن، تلاش و طی کردن مراحل مختلف برای رسیدن به هدف احساس ارزشمندی را در وجود انسان نهادینه می‌کند.

    سردرگم بودن و عدم استفاده صحیح و مناسب از زمان و هدر دادن آن مخصوصاً برای جوانان و نوجوانان، که در مراحل حساس و سرنوشت‌ساز زندگی خود به سر می‌برند، بسیار مخرب و دارای تبعات سخت و جبران‌ناپذیری است. هدف‌گذاری در زندگی باید با توجه به قابلیت‌ها و شناخت ویژگی‌های فردی و آگاهی از موقعیتی که فرد در آن حضور دارد، انجام گیرد.

    هدف باید تعریف‌شده و دست‌یافتنی باشد و همهٔ ابعاد آن نیز در نظر گرفته‌شده باشد. هدف، که می‌تواند تحصیلی، شغلی، اخلاقی و … باشد زمانی دست‌یافتنی می‌شود که به هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم شود. با فتح شدن هر هدف کوتاه‌مدت به‌صورت سلسله مراتبی، احساس رضایت و خودکارآمدی و اطمینان نسبت به توانایی خود پدید می‌آید که همین انگیزه درونی ادامه دادن و رسیدن به هدف بلندمدت را بیشتر می‌کند.

    بهتر است از تقویت‌کننده‌های بیرونی نیز به‌عنوان پاداش، بعد هر هدف کوتاه‌مدت استفاده کرد. این تقویت‌کننده بیرونی نیز همانند احساس رضایت، خودکارآمدی و اطمینان نسبت به خود که عوامل درونی افزایش انگیزه هستند، باعث بیشتر شدن انگیزه می‌شوند. به‌عنوان‌مثال:۱٫ گوش دادن به موسیقی. ۲٫ ملاقات با دوستان. ۳٫ خوردن یک میان وعده و … طراحی یک برنامه فعالیت روزانه می‌تواند کمک‌کننده و مؤثر باشد.

    اصول کلی:

    ۱٫ هدف‌های خود را مشخص کنید.

    ۲٫ فهرستی ازآنچه را که باید انجام دهید، با توجه به زمان اختصاص داده‌شده، مشخص کنید.

    ۳٫ فعالیت‌های مهم (بر اساس آنچه شما رو بیشتر و سریع‌تر به هدف نزدیک می‌کند) را اولویت‌بندی کنید.

    ۴٫ با انجام فعالیت‌های ساده شروع کنید و بعد به سراغ فعالیت‌های مشکل و پیچیده بروید. چون همانند هدف‌های کوتاه اگر انجام گیرند انگیزه و اراده درونی شما را برای انجام فعالیت‌های سخت افزایش می‌دهند.

    ۵٫ در حین انجام فعالیت‌های خود تمرکز داشته باشید و نسبت به افکار منفی که می‌تواند ناامید و دلسردی را در شما ایجاد کند مانند اینکه: من نمی‌توانم، این کار از من ساخته نیست، من خسته‌ام، ارزشش را ندارد و غیره… آگاه باشید و با خود گویی های مثبت، خودتان را در پیمودن هدف‌های کوتاه‌مدت یاری دهید.

    ۶٫ بعد اتمام هر کاری بلافاصله سراغ کار و فعالیت دیگر نروید بلکه استراحت کوتاه داشته باشید و به خود فرصت بدهید تا تجدیدقوا کنید و برای شروعی دوباره آماده شوید.

    ۷٫ پیشرفت‌های خود را در نظر داشته باشید و آن را یادداشت کنید و به خود برحسب مقیاس خاصی که خودتان در نظر دارید، به خود امتیاز بدهید.

    همچنین می‌توانید فعالیت‌های معطوف به هدف خود را قبل خواب شبانه بر روی یک برگه نوشته و به این صورت در طی روز فعالیت‌های خود را به ترتیب مشخص کرده تا دچار سردرگمی نشوید و تمرکز خود را بالا ببرید و فعالیت‌های خود را دقیق‌تر دنبال کنید.

    در خاتمه باید گفت که در تمام هدف‌هایی که برای خود طرح می‌کنید در همه حال خدا را در نظر داشته باشید و به او توکل کنید که خداوند بهترین یار و یاور برای همهٔ مخلوقات است.

    برچسب ها :

    نظرات