آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ , Monday 16 September 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 45658
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۸ بهمن, ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
  • شما اینجا هستید :اخبار محمودآباد > یادداشت مخاطبین
  •   

    یادداشت کارشناس مسائل دینی

    تأثیر دنیوی و اخروی انتخاب ما چیست/ معیار انتخاب اصلح از نظر قرآن

    خداوند معیار برای انتخاب درست را بیان کرده است. اما اگر ما بگوییم نه ما دوست داریم چیز دیگری انتخاب کنیم تاریخ نشان داده که جز بدبختی نصیب آدمی نمی شود.

    آوای شمال/ خدا به انسان قوه عاقله عطا کرده تا در پرتو آن و راهنمایی های خود که از طریق انبیا رسیده ما را به سر منزل مقصود برساند. حال اگر ما از این راهنمایان استفاده نکنیم تاریخ به ما نشان داده که دچار خسارات بزرگی می شویم

    انتخاب ما در درجه اول نتیجه اش نصیب خود ما و سپس دیگران می شود. تغییرات مثبت و منفی در جامعه نشأت گرفته از تصمیمات خود ماست. خداوند در قرآن می فرماید

    “اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم”(رعد/ ۱۱)

    خداوند سرنوشت هیچ قومی(و ملتی) را تغییر نمی دهد مگر آنان آنچه را در (وجود) خودشان است تغییر دهند

    انسان در برابر خود مسئول بوده و باید بداند که نتیجه عملش به خود وی برمی گردد «إن أحسنتم أحسنتم لأنفسکم و إن أسأتم فلها؛ اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده اید و اگر بدی کنید به خود کرده اید».

    ما معمولا ویژگی های یک انتخاب درست را می دانیم حال کلام این است که اثرات یک انتخاب اشتباه چیست؟

    خداوند معیار برای انتخاب درست را بیان کرده است. اما اگر ما بگوییم نه ما دوست داریم چیز دیگری انتخاب کنیم تاریخ نشان داده که جز بدبختی نصیب آدمی نمی شود

    هرجا مردم جامعه به انتخاب خدا پشت کردند دچار گرفتاری های دنیا شدند.

    نمونه های تاریخی:

    ـ نه گفتن بنی اسرائیل به حکام الهی و تاراج رفتن جان و مال و ناموس توسط حکام جور

    ـ نه گفتن بنی اسرائیل به نایب حضرت موسی در غیبت چهل روزه و انتخاب سامری و نابودی ایشان

    ـ نه گفتن به انتصاب امیرالمومنین بعد رحلت پیامبر و گرفتاری مسلمین تا به امروز

    ـ نه گفتن به حکومت عدل امیرالمومنین(ع) و گرفتار شدن در حکومت ظالمانه و غارتگرانه معاویه

    ـ نه گفتن کوفیان به نایب امام و گرفتاری در حکومت ظالمانه ابن مرجانه

    ـ نه گفتن کوفیان به حکومت عدل امام حسین(ع) و گرفتاری در ظلم حجاج ثقفی سفاک

    شما می بینید که هر جا مردم به انتخاب صالحان پشت کردند گرفتار حکام ظلم و جور شدند که به نابودی آنها منجر شد.

    منظور ما از تخطی از معیار های خداوند انتخاب فرد اصلح برای هرچه بهتر اداره شدن جامعه است چون از حکیم جز حکمت صادر نمی شود.

    سنت الهی تخلف ناپذیر است و تاریخ در حال تکرار. اگر از فرد اصلح دور شویم گرفتار افرادی می شویم که ما را به مهلکه می برند.

     

    اگر با انتخاب ما فردی ناصالح انتخاب شود ما در اعمال او شریکیم. انتخاب ماست که او را به قدرت می رساند. شاید بگوییم که یک رای ما که تاثیری ندارد ولی چنین نیست کوچکترین عمل ما در عالم موثر است که

    فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرّاً یَرَهُ‏(زلزله/ ۷)

    ما اثر هر عمل خود را می بینیم این انتخاب حق الناس است و باید جوابگوی آن باشیم.

    ما نه تنها می توانیم یک رای خوب داشته باشیم بلکه می توانیم به انحاء مختلف انتخاب درست خود را به دیگران انتقال دهیم و از انتخاب شدن فرد ناصالح جلوگیری کنیم که این خود نوعی جهاد در راه خداست و از یکی بودن خود در راه خدا نهراسیم که:

    إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی وَ فُرادی(سبا/ ۴۶)

    من شما را فقط یک پند مى دهم و بدان توصیه مى کنم، و آن این که به خاطر خدا، دو تا دو تا، یا یکى یکى به پا خیزید.

    حجت الاسلام علی جلالی -کارشناس مسائل دینی

    برچسب ها :

    نظرات