آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ , Sunday 22 September 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 38345
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۵ آبان, ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
  • شما اینجا هستید :اجتماعی > ایران و جهان
  •   

    زیر و بم فعالیت خودروی کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای پلیس

    آوای شمال/ با افزایش تعداد خودرو در کلانشهرها نیاز به تأمین پارکینگ برای آنها به عنوان یک امر لازم و ضروری مدنظر است. بر این اساس شهرداری‌ها علاوه بر ایجاد پارکینگ‌های عمومی و تأمین پارکینگ در منازل، ادارات، شرکت‌ها و مراکز خرید، پارک حاشیه خیابان را نیز برای شهروندان تعریف کرده‌اند و با توجه به […]

    آوای شمال/ با افزایش تعداد خودرو در کلانشهرها نیاز به تأمین پارکینگ برای آنها به عنوان یک امر لازم و ضروری مدنظر است.

    بر این اساس شهرداری‌ها علاوه بر ایجاد پارکینگ‌های عمومی و تأمین پارکینگ در منازل، ادارات، شرکت‌ها و مراکز خرید، پارک حاشیه خیابان را نیز برای شهروندان تعریف کرده‌اند و با توجه به در دسترس بودن پارکینگ‌ حاشیه‌ای این اماکن مطلوب‌ترین محل برای پارک خودرو بوده که توسط پارکومتر یا نیروهای پارکبان مدیریت و نظارت می‌شوند.

    صرف‌نظر از تنوع ابزارهای کنترلی که پروسه‌ای بسیار وقت‌گیر همراه با بکارگیری نیروی انسانی در سطح خیابان در شرایط آب وهوایی متفاوت را در بر می‌گیرد و با توجه به این موضوع که یک نیروی انسانی ناظر نمی‌تواند بیش از ۴ ساعت در روز توان حرکتی داشته و بیش از ۴۰ محل پارک را در ساعت مدیریت کند مسئولان به فکر جایگزینی مناسب برای کنترل پارک حاشیه‌ای افتاده و بدین منظور خودروی کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای به صحنه آمد.

    سیستم کنترل مکانیزه پارک با هدف کنترل پارک‌های حاشیه‌ای و نظارت بر کلیه محل های غیرمجاز و پارک دوبله طراحی شده که شامل مکانیزم‌های زیر است:

    خودروی کنترل مکانیزه، ایست سنج، تگ آدرس، پارکومتر و مرکز دریافت پیام پیش‌خرید پارک.

    معرفی خودروی کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای:

     

    خودروی فوق یک پژو ۲۰۶ است که با یک دستگاه دوربین، پایه گردان، کامپیوتر، مانیتور لمسی داخل خودرو، تبلت جهت نظارت پلیس، GPS موقعیت‌یاب خودرو، UHF-READER، DATA COLLECTOR  و چراغ گردان مجهز شده است.

    دوربین وظیفه تشخیص و خواندن پلاک، UHF-READER تعیین آدرس، DATA COLLECTOR ثبت ساعات ورود و خروج خودرو، GPS موقعیت‌یاب خودرو، PC پردازش و ذخیره اطلاعات دریافتی،‌  تگ آدرس، تعریف آدرس محل پارک، ایست‌سنج، ثبت و ارسال ساعات ورود و خروج خودرو و سرور مرکزی وظیفه پردازش و داده‌های خودرو، پارکومتر و خدمات موبایل پارک و همچنین معرفی خودروها جهت اعمال قانون یا اخذ عوارض پارک را دارند.

    * نحوه عملکرد سیستم

    خودروی کنترل مکانیزه با یک سرعت متناسب اقدام به حرکت در محورها کرده و با کمک دوربین اقدام به قرائت پلاک و عکس‌برداری از خودروها می‌کند.

    کارت‌خوان UHF شماره تک‌های آدرس را دریافت کرده و همراه با عکس و  پلاک خوانده شده در یک فایل ذخیره می‌کند.

    پس از پایان ساعت کارکرد روزانه، خودروی کنترل مکانیزه به قرارگاه خود مراجعه کرده و کلیه فایل‌های ضبط شده در کامپیوتر خود را به سیستم انتقال می‌‌دهد.

    همزمان پارکومترها و مرکز پیش‌خرید پارک نیز کلیه اطلاعات خود را از ساعت خرید محل‌ها توسط شبکه یا GPRS به شبکه مرکزی انتقال داده و این اطلاعات با اطلاعات دریافتی از خودروها مقایسه شده و به صورت ذیل دسته‌بندی می‌شود:

    ۱- کلیه اطلاعات که شامل عکس و قرائت پارک خودرو است به همراه محلی که خودرو در آن پارک شده و هزینه پارک آنها توسط کارت یا پیامک پرداخت شده‌اند، پس از کسب نیم ساعت مجانی در سرور مرکزی محاسبه شده و در صورت تطبیق خرید با زمان پارک حذف می‌شوند؛ برای این‌گونه خودروها اعمال قانون صورت نمی‌گیرد.

    ۲-  خودروهایی که زمان توقف آنها نیز کمتر از نیم ساعت باشد مانند شماره (۱) بوده و اعمال قانون برای آنها صورت نمی‌پذیرد.

    ۳- خودروهایی که در محل‌های پارک توقف کرده و هزینه پارک خود را نپرداخته یا کسر پرداخت دارند برای اعمال قانون با کلیه اطلاعات شامل پلاک خودرو، عکس از پلاک عقب، تعیین محل، ساعت، روز تخلف و … به پلیس راهور معرفی خواهند شد.

    ۴- خودروهایی که در محل‌های غیرمجازی همچون ایستادن در محل مطلقاً ممنوع، حریم چهارراه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و سمت راست بلوارها توقف کنند پس از شناسایی خودرو به سرور مرکزی معرفی شده و برای اعمال قانون با کلیه اطلاعات از جمله پلاک، محل، ساعت و روز تخلف و … به پلیس راهور معرفی خواهند شد.

    ۵- خودروهای غیر مجاز که در محل‌هایی همچون ایستگاه اتوبوس، ‌تاکسی، مترو، تخلیه و بارگیری توقف کنند پس از شناسایی، برای اعمال قانون با کلیه اطلاعات به پلیس راهور معرفی خواهند شد.

    ۶- توقف‌های دوبله نیز توسط کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای شناسایی شده و پس از تأیید نیروی مستقر در خودرو، جهت اعمال قانون به پلیس راهور معرفی خواهد شد.

     

    به طور خلاصه می‌توان تخلفات پارک ساکن را که توسط سیستم کنترل مکانیزه پارک سنجیده می‌شود به شرح ذیل اعلام کرد:

    ۱-ایستادن ممنوع

    ۲-ایستادن مطلقاً ممنوع

    ۳- ایستادن در حریم عابر پیاده، حریم چهارراه، حریم تونل و حریم پل

    ۴-ایستادن غیرمجاز در ایستگاه‌های اتوبوس، BRT، تاکسی، مترو، محل تخلیه زباله، محل شیر آتش‌نشانی، پارک معلولان، محل تخلیه بار، حمل و بارگیری

    ۵- توقف دوبله

    ۶- ایستادن در محل پارکومتر

    لازم به ذکر است پس از صدور برگ جریمه اطلاعات تخلف توسط پیامک به دارندگان خودورها همراه با کد رهگیری ارسال خواهد شد.

    و حرف آخر:

    سیستم کنترل پارک خودرویی با یک خودرو به طور متوسط وظیفه ۱۵۰ پلیس پیاده را به صورت خودکار انجام می‌دهد که از مزیت‌های آن می‌توان به کمتر شدن ترافیک، مدیریت و استفاده عادلانه از محل‌های پارک، فرهنگ‌سازی رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، یافتن خودروهای سرقت شده، صرفه‌جویی در استفاده از نیروهای پلیس، حذف پارکبان و … اشاره کرد.

    همانطور که سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی در مراسم رونمایی از این خودرو، دقت و سرعت بالا، رضایت‌مندی مردم و کاهش خطای انسانی را از جمله مزایای این خودرو عنوان کرد و گفت: اگر اهداف پلیس راهور توسط این خودرو محقق شود، خودروی کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای به تولید انبوه خواهد رسید.

    لازم به ذکر است که این خودرو هم اکنون به صورت طرح پایلوت در یکی از خیابان‌های تهران فعالیت خود را آغاز کرده است.

     

    برچسب ها :

    نظرات