آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ , Saturday 20 July 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 34319
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۵ مهر, ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
  • شما اینجا هستید :اجتماعی > ایران و جهان
  •   

    نقش معلمان در تألیف و اعتبار بخشی کتاب‌ها باید پررنگ‌تر باشد

    آوای شمال/ دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی امروز با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از مؤلفان در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. وزیر آموزش […]

    آوای شمال/ دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی امروز با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از مؤلفان در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

    وزیر آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت: تألیف یک کتاب درسی کار پیچیده و سختی است و با توجه به سند تحول نظام آموزشی متناسب‌سازی و محتوای کتاب درسی ساعات و روزهای آموزشی با ویژگیها و توانمندی دانش‌آموزان راهکاری در سند تحول است.

    فانی افزود: هنوز در دیدارهایی که با معلمان در سراسر کشور داریم بعضاً گلایه دارند که کتاب حجم زیاد داشته با سعات هفتگی همخوانی ندارد یا مطالب فراتر از توان یادگیری دانش‌آموزان است.

    وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کتاب فیزیک سال سوم متوسطه یادآور شد: برای نمونه این کتاب چندین‌بار ددر امتحانات نهایی با آن مشکل داشته‌ایم و این امر فراگیر است و راهکار سند تحول باید بیش از پیش مورد عنایت هکاران در تالیف کتابهای درسی قرار گیرد البته اقدامات خوبی صورت گرفته اما نیاز داریم تناسب بین محتوا، ساعات آموزشی و توان دانش‌آموزان وجود داشته باشد.

    فانی با اشاره به بحث الگوی برنامه درسی گفت: اگر ماتریسی ۵ سطر و ۴ ستون را در نظر بگیریم بحث تعقل، اخلاق، علم، عمل و ایمان سطرهای آن است و ۴ ستون آن عبارتند از ارتباط دانش‌آموز با خود، خدا، خالق و خلقیت است و به نظر می‌رسد در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به استناد این الگوی درسی باید یک برنامه عملیاتی ارزیابی از تولیدات کتابهای درسی داشته باشیم.

    وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد هنوز این خلاء در سازمان پژوهش وجود دارد، گفت: البته کارهایی صورت گرفته اما هنوز نیاز به کار داریم و باید محصولات سازمان پژوهش با این الگوی عملیاتی قابل ارزیابی شود.

    وزیر آموزش و پرورش با بیان توصیه‌هایی افزود: الحمدولله استفاده از معلمان در تألیفات بیشتر شده است و در عین حال که کتابهای درسی به لحاظ محتوایی از غنای بالایی برخوردار باشد باید مورد توجه معلمان نیز قرار گیرد.

    فانی تصریح کرد: کتابهای تالیفی اعتبارسنجی می‌شود اما به نظر می‌رسد نقش معلمان در تالیف و اعتبار بخشی کتابها باید پررنگ‌تر باشد تا ضمانت اجرایی کار افزایش پیدا کند.و امیدواری در برنامه ششم توسعه که از سال آینده تا سال ۹۹ است اعلام کرده‌ایم سند تحول مبنای برنامه ششم در بخش آموزش و پرورش است و بتوانیم چرخه آموزشی را کامل کنیم.

    وی با اشاره به فرایند یاددهی و یادگیری خاطرنشان کرد: این فرایند به کتاب درسیی خلاصه نمی‌شود و با توجه به سایر زیر نظام‌ها، علاوه بر زیر نظام برنامه درسی و تعامل منطقی بین زیر نظام‌ها می‌تواند باعث تکمیل چرخه یاددهی یادگیری شود مانند زیرنظام‌های منابع مالی، فضای آموزشی، مدیریت، نیروی انسانی و نظام ارزشیابی که باید به کمک زیر نظام برنامه درسی بیاید.

    به گزارش فارس در پایان مراسم از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی با اهدای لوح، تقدیر شد.

     

    برچسب ها :

    نظرات