آوای شمال(طبرستان)
  • گزیده اخبار :
  • یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ , Sunday 20 October 2019
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 33936
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳۱ شهریور, ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
  • شما اینجا هستید :ایران و جهان > فرهنگی
  •   

    آثار مشترک سینمایی و نگرانی‌هایی از جنس «نفوذ فرهنگی»/وقتی دشمن به دنبال تقویت «سینمای سفارتی»ست

    آوای شمال/ چند روز از خبر رسیدن مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به توافق برجام نگذشته بود که علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در یادداشتی در پایگاه رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از «فرصت‌های فرهنگیِ پس از توافق» نوشت. وی در بخشی از مقاله خود نوشت: توافق هسته‌ای، فرصت بی‌نظیری در مقابل فرهنگ و هنر […]

    آوای شمال/ چند روز از خبر رسیدن مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به توافق برجام نگذشته بود که علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در یادداشتی در پایگاه رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از «فرصت‌های فرهنگیِ پس از توافق» نوشت.

    وی در بخشی از مقاله خود نوشت: توافق هسته‌ای، فرصت بی‌نظیری در مقابل فرهنگ و هنر ما و بطور اخص «سینمای ایران» گشوده است که با هوشمندی باید از آن بهره بُرد. در این برهه و در بعد بین‏الملل باید جهت‏گیری سینما به سمت پروژه‏های چند ملیتی و تولید مشترک باشد.

    بسیاری از سینماگران و سینمادوستان متعهد در طول این سال‌ها شاهد ده‌ها نمونه از شکست کشور در مسیر رسیدن به پروژه‌های مشترک سینمایی بوده است.

    * «یک خانواده محترم» مصداق بارز شکست در کارهای مشترک سینمایی

    شاید مهمترین بروز این شکست فیلم «یک خانواده محترم» ساخته «مسعود بخشی» و تهیه‌کنندگی «محمد آفریده» بود؛ کاری مشترک ساخته سیما فیلم ایران و شرکتی فرانسوی بود که از قضا پخش خارجی آن را برعهده گرفته بود؛ فیلمی که توهینی آشکار به خانواده شهدا، جنگ و انقلاب داشت.

    حال این روزها و پس از توافق هسته‌ای خبرها یکی پس از دیگری از شکل‌گیری پروژه‌های مشترکی حاکی است که به نظر می‌رسد دقت مناسبی در فرآیند ساخت این فیلم‌ها صورت نمی‌گیرد تا تبدیل به یک پروژه شکست‌خورده و نقطه نفوذ فرهنگی در کشور نشود.

    یکی از آخرین کارهای در دست ساخت در این عرصه فیلمی است که از قضا با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در هندوستان کلید خورده است.

    * «سلام بمبئی» جدیدترین کار مشترک؛ داستانی با تم عاشقانه و بازیگر غیراخلاقی سینمای بالیوود

    این کار نامش «سلام بمبئی» است و نخستین خبر منتشر شده از آن توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات بوده است؛ خبری که در آن آمده بود: فیلم سلام بمبئی داستان عاشقانه‌ای بین یک دختر ثروتمند هندی و یک پسر ایرانی است که دانشجوی پزشکی در هند است. ۳۰ درصد این فیلم به زبان فارسی و ۷۰ درصد آن به زبان انگلیسی خواهد بود، این فیلم دوبله نخواهد شد و سکانس‌هایی که بازیگران به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند زیرنویس فارسی می‌شود؛ لوکیشن اصلی این فیلم در شهر بمبئی فیلم‌برداری خواهد شد و تهیه کننده هندی آن شرکت موشن پیکچر، است. در این فیلم به طور کلی دو تا سه بازیگر ایرانی بازی خواهند کرد و از یک سوپر استار معروف بالیوود و ۵ بازیگر هندی در فیلم استفاده می شود.

    «سلام بمبئی» را اما قربان محمدپور نوشته و کارگردانی می‌کند و تهیه‌کنندگی آن را جواد نوروزبیگی برعهده دارد و «پهلاج نیهالانی »مدیرکمپانی «موشن پیکچر» تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.

    پس از مدتی خبر از انتخاب بازیگران این فیلم منتشر شد؛ روابط عمومی این فیلم در خبری که برای انتخاب بازیگران مقابل محمد رضا گلزار در این اثر منتشر کرده چنین آورده است: «دیا میرزا» در سال ٢٠٠٠ ،عنوان دختر شایسته آسیا و اقیانوسیه را از آن خود کرد.

    جدا از اینکه بازیگر انتخاب شده برای بازی در این اثر مشکلات اخلاقی دارد سوالی که پیش می‌آید این است که در میانه ساخته شدن ده‌ها اثر با تم عاشقانه در ایران چه ضرورتی دارد نخستین کار مشترک سینمایی بین ایران و هند به یک داستان با این تک اختصاص پیدا کند.

    * ضرورت مراقبت سازمان‌های سینمایی و فرهنگ و ارتباطات بر جریان تولید آثار مشترک

    در این بین سوال دیگر آن است که آیا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که افتتاحیه فیلم «سلام بمبئی» را همزمان با «هفته فیلم ایران» در خانه فرهنگ کشورمان در این شهر برگزار کرده است بر مسیر تولید این فیلم نظارت دارد؟

    به گزارش فارس، کارهای مشترک سینمایی اگرچه می‌تواند به تولید آثار فاخر و استراتژیک بیانجامد اما در طول سال‌های اخیر دقت اندکی به فرآیند، محتوا و جریان تولید این آثار شده که نگرانی‌های بسیاری را ایجاد می‌کند.

    حال که با شکل‌گیری توافق هسته‌ای نگرانی‌ها نسبت به نفوذ فرهنگی در کشور گسترده شده ضروری است که دستگاه‌های متعدد فرهنگی اعم از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و در کنار آن دستگاه‌های فعال در عرصه دیپلماسی فرهنگی به‌ویژه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هشیاری کامل و دقیقی نسبت به تولید آثار مشترک سینمایی داشته باشند.

    دستگاه‌های فرهنگی کشور نباید به بهانه موفقیت یک تیم سینمایی در جذب همکاری‌های مشترک یا جذب سرمایه خارجی و یا جذب تکنولوژی‌های نوین سینمایی فرصت را برای گسترش سینمای سفارتی در کشور بیش از پیش کنند چه اینکه اغلب سرمایه‌گذارانی که اینگونه امکانات را در اختیار یک پروژه سینمایی قرار می‌دهند بی‌شک اعمال نظرهای جزیی یا کلی اما مهمی در محتوای آثار خواهند داشت که موجبات نفوذ فرهنگ غرب را به کشور فراهم می‌سازد.

     

    برچسب ها :

    نظرات