آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ , Tuesday 23 July 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 33561
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۲ شهریور, ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸
  • شما اینجا هستید :اقتصادی > ایران و جهان
  •   

    خاک بی‌تدبیری در بازار خودرو

    آوای شمال/ روزنامه قانون در گزارشی نوشت: در سال های گذشته به خصوص سال های ۹۱-۹۲ تولید خودرو بسیار کاهش یافت و این ترس به وجود آمده بود که صنعت خودروسازی ایران با مشکلی جدی مواجه شده است. در سال ۹۳ صنعت خودروسازی ایران خود را کمی بالا کشید و توانست تولید خود را تا […]

    آوای شمال/ روزنامه قانون در گزارشی نوشت: در سال های گذشته به خصوص سال های ۹۱-۹۲ تولید خودرو بسیار کاهش یافت و این ترس به وجود آمده بود که صنعت خودروسازی ایران با مشکلی جدی مواجه شده است. در سال ۹۳ صنعت خودروسازی ایران خود را کمی بالا کشید و توانست تولید خود را تا ۵۰درصد بالا ببرد. ولی در سال ۹۴ صنعت خودروسازی با معضل دیگری به نام انباشت خودرو مواجه شد. طبق گفته های اکبر ترکان حدود ۸۰هزار خودرو در انبار یکی از خودروسازان انباشت شده است. دلیل این اتفاق یک عمل ساده است. در حال حاضر بسیاری از مردم خودرو نمی‌خرند. این مسئله منجر به اتفاقی شده است که در چندسال گذشته بی سابقه بوده است و آن هم این است که قیمت خودرو در بازار از قیمت نمایندگی کمتر شده است. سوال اولی که در مواجهه با این موضوع به ذهن هر کسی خطور می‌کند این است که چرا مردم خودرو نمی‌خرند؟ از سوی دیگر می‌توان پرسید که با توجه به این انباشت خودرو، چرا خودروسازان اصرار بر افزایش تولید دارند؟

      افزایش تولید خودروی  داخلی

    در ۴ ماهه منتهی به تیر ماه سال‌جاری تولید انواع خودرو توسط خودرو سازان داخلی کشور به مرز ۳۵۶ هزار و ۲۳۹ دستگاه رسید که در مقایسه با ۴ماهه نخست سال گذشته رشد ۸/۴ درصدی را نشان می‌دهد.

    تولید خودرو در ۴ ماهه ابتدای سال جاری از مرز ۳۵۰ هزار دستگاه عبور کرده است. بر این اساس، در این مدت خودروهای سواری به تعداد ۳۲۹ هزار و ۵۵ دستگاه تولید شد که نسبت به ۴ماهه نخست سال گذشته، حکایت از رشد۱۷/۶درصدی دارد.

    در ۴ ماهه نخست امسال به تعداد ۲۲ هزار و ۹۰۵ دستگاه وانت، ۳ هزار و ۸۷۴ دستگاه کامیون، ۲۴۲ دستگاه اتوبوس و به تعداد ۱۶۳ دستگاه مینی‌بوس در کشور تولید شده است.

    پژو پارس با تولید ۴۷ هزار و ۱۱۵ دستگاه، پراید با ۴۴ هزار و ۷۲۳دستگاه، پژو ۴۰۵ با تولید ۴۰ هزار و ۸۳۵ دستگاه، پژو ۲۰۶ با تولید ۳۹ هزارو ۷۵۳ دستگاه، سمند به تعداد ۳۰ هزار و ۴۷۲ دستگاه و تیباX200 با تعداد ۲۸ هزار و ۷۱۷ دستگاه بیشترین تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

    در تیر ماه سال جاری به تعداد ۹۲ هزار و ۴۵۷دستگاه انواع خودرو همچنین ۸۴ هزار و ۶۶۱ دستگاه خودروی سواری تولید شده است.

    علاوه بر این باید در نظر داشت که سال گذشته هم تولید خودرو نسبت به سال های پیش افزایش داشته است. صنعت خودرو ایران طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ با بحران تولید روبه‌رو بود و تیراژ به یک سوم سال ۹۰ کاهش یافته بود اما خودروسازان توانستند در سال ۹۳ میزان تولید خود را کمی بالا ببرند. 

    در این سال، طبق آمار اعلامی وزارت صنعت ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه غول خودروساز ایران، در مجموع ۸۶۷ هزار و ۲۲۴ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌ بودند تا در مقایسه با سال قبل از آن، رشدی حدودا ۵۰ درصدی را به دست بیاورند. حالا هم طبق آمارهای ۴ماه ابتدایی سال تولید بازهم افزایش یافته است. 

     سقوط قیمت ها؟

    به موازات افزایش تولید خودرو رکود همچنان بر این بازار حاکم است. با وضعیتی که هم اکنون در بازار خودرو به وجود آمده می توان گفت که حاشیه بازار برای هیچ خودرویی وجود ندارد و حتی قیمت برخی از خودرو ها به زیر نرخ کارخانه رسیده است. 

    طبق بررسی های انجام شده هم اکنون قیمت ۹ خودرو که برخی از آنها از پر فروش ترین خودروهای داخلی نیز هستند در بازار به زیر قیمت کارخانه سقوط کرده است. 

    در زمان نگارش این مطلب، قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز۱۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲معادل ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۲۹۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدارV8 معادل ۴۰۰ هزار تومان، رانا ال ایکس ۸۰۰ هزار تومان، سمند سورن ۹۰۰ هزار تومان، سراتو اتوماتیک سایپا ۶ میلیون تومان و سوزوکی ویتارا معادل ۸ میلیون تومان کمتر از نرخ مصوب کارخانه در بازار خرید و فروش می‌شد. این در حالی است که خودروسازان تقاضای افزایش قیمت دارند اما در مقابل دربرخی از نمایندگان به این استدلال که تورم مهار شده است ودر رکود هستیم دلیلی بر ای افزایش وجود ندارد.

     انباشت ۸۰ هزار خودرو 

    عدم خرید خودرو توسط مردم باعث شده است خودروسازهای داخلی با انباشت محصول در انبارهای خود مواجه شوند.

    چندی پیش نیز مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با اعلام این خبر گفت: هم اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم.تقاضا به حدی کم است که هم اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود ۸۰ هزار خودرو نگهداری کند.

    در هفته های اخیر خرید خودروهای صفر به طور جدی کاهش یافته است و متعاقب آن، اکثر خودروهای موجود به خصوص وارداتی ها در بازار، نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته اند. با این حال و به رغم این‌که خودروسازان با انباشت خودرو مواجه هستند، قیمت رسمی خود را کاهش نمی دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند.

    همچنین برخی خودروسازان داخلی که در سال‌های گذشته، به ندرت فروش اقساطی داشته اند یا اصلا نداشته‌اند، در مواجهه با شرایط جدید به طور جدی تری ناگزیر از فروش اقساطی شده اند تا بلکه بتوانند خودروهای موجود در انبار را بفروشند. 

    البته هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: شایعه انباشت خودرو در پارکینگ‌های ایران خودرو به دلیل عدم خریدار صحت ندارد.

     یک اشتباه محاسباتی

    افزایش تیراژ تولید خودروها تا کنون نتیجه خوبی نداشته است. این نتیجه ای است که از وضعیت کنونی بازار به وجود آمده است. سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا خودروسازان در محاسبات خود اشتباه کرده و نیاز بازار را بیش از آنچه بوده حدس زده اند. یکی از کارشناسان در پاسخ به این سوال این طور می‌گوید: خودروسازان تولید خود را در شرایطی بالا بردند که مردم انتظارشان بالا رفته است. از طرفی قرار است خودروهای جدیدی وارد شود و از سوی دیگر هم با رفع تحریم ها مردم انتظار کاهش قیمت را داشتند. با توجه به اینکه در گذشته بخشی از تقاضا، تقاضای سرمایه ای بود، و در سال اخیر اتفاقاتی مانند رفع تحریم ها مناسبات اقتصادی را به هم ریخت، شاید بتوان گفت خودروسازان احتمالا اتفاقات جدید را در روند بازار خودرو درنظر نگرفته اند. با این تحلیل بهتر بود خودروسازان بررسی بیشتری برای بازار انجام می‌دادند. البته باید اضافه کرد که هیچ خودروسازی بدون افزایش تولید زنده نمی‌ماند و برای دوام خود مجبور به افزایش تولید بوده اند. 

    این کارشناس در مورد نیاز بازار اضافه می‌کند: تقاضای واقعی کمتر از آن است که قبلا وجود داشته است. بخشی از آن به واردات خودروهای خارجی ربط دارد که نیاز بخشی از جامعه را برطرف می‌کند و بخش دیگری از این مسئله هم مربوط به موضوع کلی کمبود تقاضای سرمایه در بخش خودرو است.  در عین حال بیشترین میزان تقاضایی که برای سواری می‌توان درنظر گرفت یک میلیون است. با توجه به افزایش میزان تولید در سال های گذشته می‌توان نتیجه گرفت که مشکل صنعت خودروی ما تنها تیراژ تولید نیست. ما در صورتی می‌توانیم بیش از نیاز بازار تولید کنیم که توان صادرات را داشته باشیم. در غیر این‌صورت نتیجه این می‌شود که می‌بینیم ۸۰هزار خودرو فقط در یک انبار خاک می‌خورد.  این کارشناس در مورد قیمت خودروهای ایرانی می‌گوید: قیمت خودروهای ایرانی بسیار پایین است. شاید هیچ جای دنیا نتوان با ۸هزار دلار یک خودروی «سگمنت سی» مانند سمند خرید. البته این را هم باید اضافه کرد که شاید هیچ جای دنیا خودرویی تا این حد بی‌کیفیت تولید نشود. 

      همچنان افزایش تولید!

    از سوی دیگر به رغم رکود در بازار وحبس خرید از سوی مردم ، براساس جدید ترین  گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو با رشد ۸/۷درصدی از ۴۰۵ هزار و ۴۷۰ دستگاه در پنج ماهه نخست سال گذشته به ۴۴۰ هزار و ۵۷۱ دستگاه افزایش یافته است.در این مدت تولید انواع سواری با رشد ۱۷/۵ درصدی از ۳۴۵ هزار و ۳۳۰ دستگاه در پنج ماهه نخست سال گذشته به ۴۰۵ هزار و ۶۸۹ دستگاه افزایش یافته است.در پنج ماه نخست امسال تولید انواع وانت با افت ۹/۴۵ درصدی از ۵۴ هزار و ۷۵۱ دستگاه به ۲۹ هزار و ۵۹۶ دستگاه کاهش یافته است.تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با افزایش۳/۱۲۵ درصدی از ۹۵ دستگاه در پنج ماه نخست سال گذشته به ۲۱۴ دستگاه افزایش یافته است.

    تولید انواع اتوبوس نیز با افت ۹/۳۰ درصدی از ۳۹۲ دستگاه در پنج ماه نخست سال گذشته به ۲۷۱ دستگاه کاهش یافت.در پنج ماهه نخست امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش ۲/۱ درصدی از ۴۹۰۲ دستگاه در پنج ماهه نخست سال گذشته به ۴۸۰۱ دستگاه کاهش یافته است.

     

    برچسب ها :

    نظرات