آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ , Saturday 20 July 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 32768
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۲ شهریور, ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۹
  • شما اینجا هستید :اجتماعی > ایران و جهان > فرهنگی
  •   

    غفلت متولیان و هندوانه سربسته ای به نام مهد کودک !

    آوای شمال/ این واقعیتی مستند از زبان مادری است که پسر چهار ساله اش را به مهدکودک سپرده است: “من پسرم را در یکی از مهدکودک های نزدیک محلمان ثبت نام کرده و یک و نیم میلیون تومان بایت شهریه ترم پرداخت کرده بودم اما سال بعد اجازه ندادم به مهد برود چون از آینده […]

    آوای شمال/ این واقعیتی مستند از زبان مادری است که پسر چهار ساله اش را به مهدکودک سپرده است:

    “من پسرم را در یکی از مهدکودک های نزدیک محلمان ثبت نام کرده و یک و نیم میلیون تومان بایت شهریه ترم پرداخت کرده بودم اما سال بعد اجازه ندادم به مهد برود چون از آینده ای که داشتند برای کودکم رقم می زدند نگران شدم. برنامه های آنها مرا نگران می کرد؛ مثلا برای بچه ها دانس اجرا می کردند! یعنی هر پسر بچه بایک دختر بچه برخی ادا و اطوار ها را درمی آوردند وقتی هم به مربی آنها اعتراض کردم گفتند از لحاظ روانشناسی اصلا صحیح نیست که نظراتتان را در زندگی کودکتان تحمیل کنید؛ همچنین یک حدیث از امام علی(ع) آورد که فرزندانتان را به زمان خودشان تربیت کنید! اکنون هم زمان این چیزهاست دیگر! آنها می خواستند مرا با چنین منطقی قانع کنند اما منی که مسلمانم و اعتقادات شیعی دارم هرگز قانع نشدم.

    بچه هایتان را ندید بدید بار نیاورید!

    یک روز مرا به جلسه مشاوره والدین دعوت کردند؛ یک روانشناس مشاور آورده بودند که برایمان در مورد نکات تربیتی فرزند صحبت کند؛ آن مشاور به والدین کودکان می گفت شما باید نزد فرزندتان، به راحتی با شوهرتان روابط زناشویی برقرار کنید! تا چشمش عادت کند و وقتی بزرگتر شد با دیدن نامحرم منحرف نشود. می گفت اگر امروز این همه روابط پنهانی و نامشروع وجود دارد به خاطر همین است که بچه هایمان ندید بدید بار می آیند! من با دیدن و شنیدن این چیزها واقعا تاسف خوردم  هم پولم را از دست دادم و هم آینده ی بچه ام را به خطر انداختم”.

    والدین در خیال روشنفکری فرزندشان به سر می برند

    باید این واقعیت را بپذیریم امثال این مادر در جامعه ما زیاد نیستند و متاسفانه نه تنها از خطرات آینده احساس نگرانی نمی کنند بلکه چنین اتفاقاتی را امتیاز هم می شمرند و چنین تصور می کنند که قرار است فرزندشان روشن فکر بار بیاید.

    حجت الاسلام قدوسی کارشناس قرآنی در گفت و گو با خبرنگار آناج گفت: یکی از مهمترین وظایف پدر و مادر تربیت فرزند به عنوان ثمره زندگی است در حالی که ما به این مساله کمتر اهمیت می دهیم و معمولا والدین هرچه سریع تر بچه ها را از خود دور می کنند و به مهد کودک های می سپارند و به جای اینکه مادر مربی گری کودک را برعهده بگیرد آن را به کس دیگری می سپارد و این امتیاز را از دست می دهد.

     

    مهدکودک ها با برنامه های رقص و آواز و امثال آن کودک را به انحراف می کشانند

    وی افزود: هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش نامناسب و بد تربیت شود بلکه همه می خواهند آنها شخصیت خوبی داشته باشند اما مهدکودک ها هرگز نمی توانند فرزند خوب تربیت کنند چون با برنامه هایی مثل رقص و آواز و غیره کودک را از مبانی دینی دور کرده و به انحراف می کشانند.

    مربیانی که گاه شایستگی احراز مسئولیت را ندارند

    وی خاطرنشان کرد: ما شغلی مهم تر از تربیت فرزند نداریم اما آن را به دست مربیانی می سپاریم که نمی دانیم کیست و چه قرار است یاد بدهد؛ مربیانی که گاه شایستگی احراز این مسئولیت را ندارند.

    این کارشناس قرآنی بیان داشت: گاه والدین گلایه می کنند که فرزند جوان یا نوجوان ما سیگاری شده است و دنبال علت و راهکار می گردند؛ اما ما به آنها می گوییم دیگر وقت این حرف ها گذشته است و فکر این چیزها را باید زمانی می کردید که فرزندتان را به مهدکودک هایی که هویتشان مشخص نبود می سپردید و خبر نداشتید چه دارند به آنها آموزش می دهند. البته گاه خود والدین نیز در شیوه تربیتی فرزند دچار اشتباه می شوند اما متاسفانه شمار آنهایی که فرزندان خود را به مهدها می سپارند بیشتر است. به هرحال فردی که از بچگی خوب تربیت یافته باشد تا آخر با شخصیت و هویت ثابت خوب خواهد بود و اگر فردی را می بینیم که ناهنجاری می کند باید علت را در تربیت کودکی اش جست و جو کنیم.

    اکثر مهدهای موجود نه با هدف تربیت بلکه به نیت درآمدزایی شکل گرفته اند

    وی با انتقاد از رویکرد غالب بر مهدکودک ها گفت: اکثر مهدهای موجود نه با هدف تربیت بلکه به نیت درآمدزایی شکل گرفته اند و تنها خواسته شان این است که پول به دست بیاورند و اگر پول با آموزش رقص و آواز یا زبان انگلیسی و غیره به دست بیاید، آن را انجام می دهند.

    قدوسی توضیح داد: یعنی برای مسئولان این مراکز اهمیتی ندارد که کودک درست تربیت شود یا غلط بلکه مهم این است که برنامه هایی را اجرا کنند که والدین و کودکان را جذب کنند تا درآمدی بیشتر عایدشان شود.

    در خیلی از مهدکودک ها خبری از آموزش نماز و شئونات دینی نیست

    وی اظهار کرد: در خیلی از مهدکودک ها خبری از آموزش نماز و شئونات دینی نیست، کودک را دارند از مبانی دینی دور می کنند و به جای اینکه زبان قرآن را به او یاد بدهند زبان انگلیسی را یاد می دهند.

    شاید اهداف مغرضانه هم در میان باشد

    وی بیان داشت: علاوه بر اهداف سودجویانه مالی شاید اهداف مغرضانه دیگری هم در میان باشد که بخواهند کودک را با طراحی های قبلی و از پیش تعیین شده نه بر اساس مکتب اسلام بلکه بر اساس مبانی غیراسلامی تربیت کنند.

    این کارشناس اذعان داشت: متاسفانه امور مهدکودک ها متولی واحدی ندارد؛ نه آموزش و پرورش و نه بهزیستی این مسئولیت را آن طور که باید عهده دار نشده اند و در جمهوری اسلامی از این امر مهم غفلت شده است.

    حجت السلام اصغر نقدی عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تبریز در تشریح مبانی علمی و اسلامی تربیت کودک، چنین گفت: دوره کودکی تا سن هفت سالگی را شامل می شود و طبق آیه ۲۰ سوره مبارکه حدید این دوره، دوره ی بازی است و اساسی ترین نیاز کودک در این دوره بازی است و آنقد اهمیت دارد که حتی نباید به اسباب بازی های کودک بی حرمتی کرد.

    وی افزود: سال اول دوره کودکی، دوره پرستاری(کودک نیاز به پرستاری دارد)، دو سالگی دوره دانشمندی است(کودک در مورد همه چیز سوال می کند و می خواهد چیستی همه را بداند)، چهار سالگی سن مالکیت(اسباب بازی ها را مال خود می داند و نسبت به آنها خسیس است و باید این دوره را درک کنیم) و فیلسوفی(سوال های متافیزیکی مثل خدا کجاست و چه شکلی است را می پرسد؛ به این سوالات کودک باید به زبان مناسب و براساس مبانی دینی پاسخ داده شود)، پنج و شش سالگی نیز دوره برهان پذیری است و کودک به قولی از خر شیطان پایین می آید.

    شخصیت و نظام ارزشی فرد در کودکی شکل می گیرد/ نباید کودک را به خلاف ارزش های اسلامی سوق بدهیم

    وی ادامه داد: شخصیت کودک و نظام ارزشی او در این دوره شکل می گیرد لذا اهمیت بسیار بالایی دارد و مهمترین موضوع این است که باید در این دوره از طریق روش های متناسب با سن و سطح درک کودک او را با مسائل معنوی و مبانی دینی آشنا کنیم نه اینکه به برنامه های مرسوم مهدکودک ها که متاسفانه شایسته هم نیستند، کودک را به خلاف فطرت او و خلاف ارزش های اسلامی سوق بدهیم.

    کودک مربی را الگوی خود تلقی می کند

    نقدی توضیح داد: مربی (چه والدین و چه هر کس دیگر) در تربیت کودک نقش بسیار مهمی دارد و شخصیت، رفتار، گفتار و حتی لباس پوشیدن و نوع نشستن و برخاستنش نیز در کودک تاثیر دارد و بچه او را به عنوان الگوی خود تلقی می کند؛ لذا مربی باید فردی دارای اخلاق خوب، آگاه به مسائل علمی تربیت کودکان و مسلط به مبانی دینی و قرآنی در این امر باشد. مربی باید به شغل خود علاقه داشته باشد بر اساس عشق به کودک و علاقه به کار مربی گری کودک به این عرصه وارد شود نه صرفا اهداف مالی.

    وی گفت: این اصلا مناسب نیست که در مهدکودک های برنامه هایی خلاف ارزش های اسلامی برای کودکان طراحی می کنند در حالی که این سن بسیار حساس و پراهمیت است و فرد از همین دوره شروع به ساختن خوب و بد مفاهیم در ذهن خود می کند. لذا اگر چیزی خلاف فرهنگ دینی به کودک القاء نظام ارزشی اش خلاف ارزشهای اسلامی شکل می گیرد و در بزرگسالی نیز بر اساس همان ها عمل می کند.

    مهدکودک محل رخنه ی دشمن!

    آنچه از زبان صاحبان نظر و کارشناسان امر ذکر شد اهمیت تربیت کودک در مکتب اسلامی و ملزومات آن را بیشتر روشن می کند لکن آنچه در واقعیت جامعه ما رخ می دهد بسیار متفاوت از آنچه باید باشد، است. به طوری که رهبر معظم انقلاب نیز در جلسه خود با هیئت دولت مهدکودک ها را به عنوان یکی از محل رخنه ی دشمن بیان کردند.

    در همین راستا و در پی نگرانی های موجود از عملکرد مهدکودک ها به گفت و گو با آقای ارشد زاده مسئول بهزیستی استان پرداختیم؛

    محسن ارشد زاده مدیر کل اداره بهزیستی استان در رابه با تعداد واحدهای فعال مهدکودک در استان گفت: قریب به ۱۰۰۰ واحد فعال مهد کودک در استان وجود دارد و ۴۵ هزار کودک روستایی و شهری در این مهد کودک ها آموزش می بینند.

    بایده ها و نباید های مجوز مهد کودک ها

    وی ادامه داد: جهت تاسیس مهد کودک شهری باید موسس فارغ التحصیل یک از رشته های مرتبط همچون روانشاسی یا علوم تربیتی در مقطع لیسانس باشد که در این صورت هم مجوز تاسیس و هم مسول فنی همان فرد خواهد بود. ممکن است فردی فارغ التحصیل رشته های مرتبط نباشد، در آن صورت ضمن صادر نمودن مجوز تاسیس مهد کودک مجوز فنی نیز صادر می گردد و به نفری که در رشته های مرتبط با امور تربیت کودک باشد، تعلق می گیرد.

    وی افزود: تبصره ی دیگری نیز جهت شاغلین یا کارمندان دولت که حتی رشته ی مرتبط دارند نیز وجود دارد؛ در صورت درخواست تاسیس مهد باید فردی را به عنوان فنی معرفی نمایند که تمام وقت بر فعالیت های آن واحد نظارت داشته باشد.

    آموزش تخصصی مدیریت کودکان به مدیران و مربیان مهدها

    مدیر کل اداره بهزیستی استان اذعان کرد: در قانون جدیدی که تصویب شده مدیران مهد کودک و مربیان باید دوره های تخصصی بگذرانند، در دانشگاه علمی کاربردی تبریز نیز برای آنها محتوای آموزشی پیش بینی شده است. هم اکنون مهدکودک های شهری ملزم هستند که از مربیان دوره دیده استفاده کنند و مربیان قبلی را نیز جهت آموزش به مراکز معرفی شده بفرستند.

    شرایط انتخاب مدیر و مربی مهدکودک

    وی متذکر شد: زمانی که مجوز به مدیران داده می شود در کنار لحاظ نمودن مدرک تحصیلی با نفرات مصاحبه هم انجام می شود از نظر اعتقادی و اخلاقی هم مورد گزینش قرار می گیرند. زیرا تربیت کودکان از ظرافت های خاصی برخوردار است و هر کسی نمی تواند از عهده ی آن بر بیاید. این روند در رابطه با مربیان نیز اعمال می شود. پیش از آنکه مجوز داده شود، شرایط لازم لحاظ می شود و پس از به راه افتادن یک واحد نیز نظارت های مورد نیاز از طریق کارشناس ناظر مهدهای کودک وجود دارد که به فعالیت واحد ها و شکایت خانواده ها رسیدگی می نمایند.

    نظارت های لازم بر مهد کودک ها اعمال می شود

    مدیر کل اداره بهزیستی استان تاکید کرد: یک نظارت شهرستانی داریم و یک نظارت استانی که با کانون همیاران مهدهای کودک این نظارت ها تکمیل می شود، شرایط و استاندارهای مورد نیاز در بحث های آموزشی، سلامت، بهداشتی، تغذیه و مراقبتی از سوی ناظران در نظارت مورد بررسی قرار می گرد. علاوه بر این در معاونت اجتماعی ستاد نظارتی با حضور کارشناسان امورز مهد کودک نیز شگل گرفته است. همچنین بر این نظارت انجمن صنفی مهدهای کودک و کانون های همیاری مهدهای کودک نیز که از طرف مهدکودک ها در نظارت کمک می کنند. هر سال مهد کودک ها را پایش می کنیم.

    وی افزود: محتوای آموزشی با هماهنگی سازمان بهزیستی کشور تعیین شده و کتاب های آموزشی نیز بر همان اساس تهیه و تنظیم شده اند، آموزش پرورش نیز در مورد پیش دبستانی ها فعال تر شده و آنها هم محتوایی جهت آموزش ارائه داده اند. هر دو محتوای آموزشی در دسترس مهدکودک ها جهت بهره برداری قرار گرفته است.

    ارشد زاده گفت: چون آموزش مهدها و پیش دبستان بیشتر بر روی مفاهیم است احتمالا کتابهای مختلفی با شیوه های متنوع را انتخاب نمایند، کتاب هایی تحت عنوان کتاب کار و تمرین استفاده می شود منتها با همان خط آموزشی که بهزیستی تعریف کرده است.

    آموزش رقص در مهد کودک ها تخلف محسوب می شود

    وی در رابطه با وجود آموزش حرکات موزون و آواز خوانی در مهدها یادآور شد: به هیچ وجه در آموزش مهدکودک ها چنین مواردی عنوان نشده است و اگر واحدی مبادرت به انجام آموزش حرکات موزون یا رقص دارد، تخلف محسوب می شود.

    خانواده ها تخلفات مهدکودک ها را اطلاع دهند

    مدیر کل اداره بهزیستی استان با اشاره به اینکه مهم ترین ناظران ما خانواده ها هستند، افزود: حساسیت مردم در این مورد به جاست و اگر مواردی در رابطه با مفاهیم آموزشی و مشکلات جنبی همچون شهریه ها و رفتار نامناسب با کودکان وجود داشته باشند، می توانند با اطلاع رسانی در راستای برخورد با واحد متخلف همکاری نمایند.

    ارشد زاده تاکید کرد: وضعیت مهدکودک ها در شهرستان ها به ویژه در تبریز متمایز با شهری همچون تهران است، تعصبات دینی و فرهنگی مردم منجر به این شده است که مشکلات در حوزه ی مهدکودک در استان ما به صورت جزئی باشد.

    کمیته ی تعیین شهریه در استان ما متشکل از بهزیستی و سازمان صنعت، معدن و تجارت است که با هماهنگی این سازمان هر سال کمیته ی تعین شهریه بر اساس سیاست های کشور در خصوص افزایش قیمت ها و تروم ها با لحاظ تمام مسائل تعیین شهریه می شود که در بین ۸۰ الی ۱۳۰ هزار تومان می باشد.

    فاطمه کسایی کارشناس روانشناسی و مشاور مهدکودک، دوره کودکی را متماز و پراهمیت تر از دیگر دوره ها دانست و گفت: کودکان در هرمقطع خاص از دوره کودکی، باید با مهارت های خاص و متناسب با آن مقطع آشنا شوند اما کسانی که مهد کودک های را اداره می کنند یا مربیانی که با کودکان سر و کار دارند نسبت به این اصول آگاه نیستند و نمی دانند کدام مهارت را در کدام مقطع به کودک آموزش بدهند.

    قوانین و اصول روانشناسی در مهدکودک ها رعایت نمی شود

    وی افزود: متاسفانه قوانین و اصول روانشناسی در مهدکودک ها رعایت نمی شود و در خیلی از این مراکز بی تفاوت از اصول و بدون آگاهی از مبانی روان شناسی، برای کودکان برنامه ریزی می کنند. حتی اکثر مهدها روان شناس ندارند و بیست درصدی هم که روان شناس دارند، حضور آنها دائمی نیست بلکه ساعتی می آیند و می روند.

    در میان مهدها رقابت حرف اول را می زند/آیا کودک کشش آموزش های رباتیک را دارد؟!

    وی اظهار کرد: در میان مهدکودک ها رقابت حرف اول را می زند و هر کس سعی در جذب ثبتنام کنندگان بیشتری را دارد، کسی هم کاری به سطح سنی و درک کودک ندارد. بهزیستی بدون توجه به ضوابط به مهدکودک مجوز می دهد در حالی که به فاصله پنجاه متر آن طرف تر مهد دیگری وجود دارد؛ مبنای این ها رقابت است و والدین هم معمولا سراغ آنهایی می رود که چیزهای بیشتری یاد بدهند. مثلا وقتی والدین می شنوند فلان مهدکودک آموزش رباتیک ارائه می دهد ذوق زده می شوند و اصلا هم به این توجه ندارند که آیا کودک کشش این برنامه ها را دارد یا نه.

    این کارشناس گفت: طبق اصول آموزشی به مهدکودک ها ابلاغ شده است که الفبا آموزش ندهند چون کودک در پایه اول دبستان باز هم در معرض این آموزش ها قرار می گیرد و تکراری بودن آنها موجب دلزدگی او از تحصیل در همان قدم اول می شود اما آموزش الفبا از جمله مطلوب های خانواده هاست و مهد ها نیز خلاف مقررات این کار را انجام می دهند.

    کسایی توضیح داد: گاه در برخی مهدها برنامه هایی متناقض با فرهنگ بومی و اسلامی و ارزش های جامعه اجرا می کنند که به دلیل تناقض با فرهنگ ما قطعا تاثیرات روانی سوئی هم خواهد داشت اما در کنار آن آسیب دیگر از جانب والدینی است که خود از ارزش های اسلامی فاصله گرفته اند.

    بی شک کودکی یکی از تاثیر گذارترین دوران زندگی هر فرد محسوب می شود، چه آنکه بخش عظیمی از شخصیت و رفتار کودکان در این برهه از زمان زندگی شکل می گیرد و در دوران نوجوانی و جوانی به بلوغ می رسد. اهمیت تربیت صحیح کودکان به قدری مورد توجه قرار دارد که رهبر انقلاب در آخرین دیدار خود با هیئت دولت به طور صریح و بی پرده به مشکلات موجود در مهدکودک ها اشاره نمودند. معظم له با بیان این نکنه که مهد کودک ها امروز به عنوان محل رخنه ی دشمن در تربیت غربی کودکان جامعه ی اسلامی مبدل شده است، نگرانی به جا و به موقع خود را اظهار نموده اند و اشاره ای به اینکه متولیان امر باید با جدیت و همت بیشتری وارد عمل شوند. 

    برچسب ها :

    نظرات