آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ , Monday 17 June 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 32206
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳۰ مرداد, ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
  • شما اینجا هستید :اجتماعی > ایران و جهان > حوادث
  •   

    یادداشت وارده/رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ: خواب آلودگی دشمن رانندگی سالم است/ مسبب ۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای «خستگی» است

    آوای شمال/ خستگی و خواب آلودگی بر وقوع حوادث رانندگی نقشی اساسی دارد همانگونه که در یادداشت سرتیپ دوم سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بدان اشاره شده است: با آغاز شهریورماه که به لحاظ شرایط مساعد آب و هوایی میزان سفرها به حداکثر رسیده،‌ متأسفانه متناسب با افزایش سفرهای جاده‌ای، […]

    آوای شمال/ خستگی و خواب آلودگی بر وقوع حوادث رانندگی نقشی اساسی دارد همانگونه که در یادداشت سرتیپ دوم سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بدان اشاره شده است:

    با آغاز شهریورماه که به لحاظ شرایط مساعد آب و هوایی میزان سفرها به حداکثر رسیده،‌ متأسفانه متناسب با افزایش سفرهای جاده‌ای، میزان خطاهای حادثه ساز توسط رانندگان افزایش می‌یابد.

    رانندگی در سفرهای طولانی تأثیر سوء بر آرامش راننده می گذارد و او را زودتر خسته می‌کند. خستگی و خواب آلودگی در رانندگی طولانی مدت،‌ امری طبیعی است که از عوامل تأثیر گذار در وقوع تصادفات جاده‌ای نیز محسوب شده به نحوی که هر ساله تعداد زیادی از مردم در سرتاسر جهان از این طریق جان خود را از دست می‌دهند.

    برای داشتن تابستانی خاطره انگیز بهتر است متناسب با توان جسمی به رانندگی پرداخته و در هنگام خواب آلودگی از حرکت در مسیر جاده اجتناب نمود و در طول سفر زمانی را برای استراحت و تجدید قوا اختصاص داد.

    رانندگی در جاده‌هایی با مسافت‌های طولانی و یکنواخت و ناآشنا خسته کننده است،‌ پس ضروری است هر ۲ ساعت یکبار برای مدت کوتاه به استراحت پرداخت چراکه تحقیقات نشان داده خستگی راننده عامل اصلی ۴۰ درصد تصادفات و بطور خاص مسبب ۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای بوده است ضمن اینکه خطر تصادفات وابسته به خستگی هنگام شب،  ۱۰ برابر بیشتر از روز است.

     بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که حداکثر زمان برای یک رانندگی مناسب، بین ۸ تا ۱۰ ساعت در روز است. از این رو، برای داشتن یک رانندگی ایمن بیشتر از این میزان نبایستی رانندگی نمود.

    در این زمینه تدابیری با ایجاد استراحتگاه‌ها و مجتمع‌های رفاهی برای استراحت مسافران در طول جاده در نظر گرفته شده است اما متاسفانه برخی از رانندگان با وجود خستگی و خواب آلودگی به رانندگی ادامه می‌دهند و جان خود را به مخاطره می‌اندازند.

    پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تأثیرات خستگی بر راننده،‌ با تأثیرات مواد مخدر همسان است. واقعیت این است که خستگی باعث شده تعادل عصبی فرد حین رانندگی کاهش یافته و توانایی بروز واکنش صحیح را مخدوش نماید. گرچه در چنین شرایطی‌ عکس‌العمل‌های طبیعی کاهش یافته اما راننده در این حالت گرایش دارد سرعتش را بیشتر کند.

    این روند با احساس سنگینی پلکها شروع می‌شود و به ضعف تطابق برای دیدن اشیاء نزدیک می انجامد. این موضوع وقتی روشن می‌شود که برای راننده خواندن عقربه‌های جلوی داشبورد مشکل گردد و بعد از زمان معینی دوبینی عارض می شود.

    احساس خشکی در دهان،‌ بینی،‌ حنجره و نیاز به نوشیدن آب برای رفع عطش احساس بالا رفتن حرارت بدن،‌ خمیازه مرتب و‌ ضعف عضلانی که باعث شده فرد در نتیجه به کلاج فشار کافی نداده و به همین دلیل تعویض دنده با سر و صدا توام می‌گردد. در این حالت راننده دچار خستگی شدید شده است.

     بنابراین هنگام خستگی،‌ از رانندگی کردن پرهیز نمایید. خواب آلودگی دشمن رانندگی سالم است و هوشیاری کامل راننده، ایمنی عبور و مرور در جاده یا خیابان را تضمین خواهد کرد.

    از این رو، چنانچه در طول رانندگی احساس خواب آلودگی بر شما غلبه نمود، حتماً‌ نباید به رانندگی اصرار نمایید. بلکه در صورت بروز علایم خواب آلودگی (خمیازه های مکرر،‌ احساس سنگینی پلک ها و سوزش چشم و سایر عوارض ذکر شده) بلافاصله خودرو را به محلی امن در کنار جاده هدایت نموده و استراحتی کوتاه نموده و پس از آن به مسیر خود ادامه دهید.

     

    برچسب ها :

    نظرات