مذاکرات هسته‌ای و داعش از قاب رسانه‌های غربی

چاپ

آوای شمال/ رسانه‌های غربی عمدتاً تحت نفوذ و مالکیت بنگاه‌های اقتصادی بزرگ بوده و منعکس کننده اخبار و تفسیرهای طبقه حاکم جامعه می‌باشند که گاه با دنیای واقعی فاصله بسیاری دارد.در اغلب رسانه‌های غربی تلاش معناداری برای جهت‌دهی هدفمند اخبار صورت می‌گیرد.

آقابالایی /// لطیفی
در واقع این رسانه‌ها می‌کوشند با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های قضاوت و پرهیز از بیان واقعیات مغایر با اهداف خاص خود، افکار عمومی را به گونه‌ای شکل دهند که تأثیر مورد نظر را بر ذهن مخاطب به جای گذارد.
اولویت آنچه غالباً به عنوان اخبار در رسانه‌های امروز غرب می‌بینیم یا می‌شنویم عمدتاً هدفمند بوده و علل و پیامدهای یک واقعه را بر اساس دیدگاهی ویژه و منحصر به فرد بررسی می‌کنند.
به ندرت به اخباری برمی‌خوریم که دقیق و مستند ارائه شده و مبتنی بر آمار و ارقام موثق باشد.
آقابالایی /// لطیفی
ناگوارتر، آن که با گذشت سال‌ها از تبلیغات رسانه‌ای غرب و پیشرفت روزافزون فناوری‌های اطلاعاتی در چند دهه اخیر قوه قضاوت و تحلیل مخاطبان جهانی این رسانه‌ها رو به کاستی است.
در مورد مذاکرات هسته‌ای غربی‌ها سعی داشتند قبل و بعد از مذاکرات با استفاده از تبلیغات رسانه‌ای در چارچوب دیپلماسی عمومی بهره‌برداری خاص خود را داشته باشند.
به طور کلی این رسانه‌ها روی افکار عمومی داخلی و خارجی به ویژه مردم ایران متمرکز شده و همچنین برای مذاکره کنندگان که می‌بایست در برابر این اخبار دروغین واکنش نشان داده و آن‌ها تکذیب می‌کردند، فضای سنگینی ایجاد شده بود و این فضا همچنان از سوی غرب پابرجاست.
لازم به ذکر است تلاش رسانه‌های غربی ایجاد تردید در دل مردم ایران بوده و از طرفی با تبلیغات دروغین خود سعی می‌کنند در افکار عمومی غرب، ایران را کشوری معرفی کنند که به دنبال تسلیحات هسته‌ای است. البته با مواضع خوبی که مذاکره کنندگان در دو سال اخیر داشتند، این وجه تبلیغات آن‌ها کاملاً خنثی شده است.
آقابالایی /// لطیفی
به عنوان نمونه خبرگزاری رویترز در انعکاس اخبار مربوط به پرونده هسته ای کشورمان مکرراً از توصیفاتی چون «فعالیت های حساس هسته ای» ، «فعالیت های مشکوک» ، «جاه طلبی های هسته ای»، «فعالیت های مخفی »،« بلندپروازیهای اتمی »و … استفاده می کند. در راستای همین سیاست این خبرگزاری برای توجیه و منطقی قلمداد کردن مخالفت با حق مسلم ایران برای دستیابی به فناوری های هسته ای به این فعالیت ها همچون نوعی« تهدید »علیه امنیت سایر کشورها و عامل» نگرانی «افکار عمومی جهان اشاره می کند.این خبرگزاری همچنین برای موجه ارزیابی کردن موضع اخیر شورای حکام در مورد فعالیت های هسته ای ایران، عملکرد مبتنی بر« پنهان کاری »و« فریب »جمهوری اسلامی را در اتخاذ چنین موضعی دخیل و مؤثر ارزیابی می کند:« مذاکرات اتحادیه اروپا و ایران در ماه اوت و پس از آن که تهران فعالیت های حساس هسته ای را در کارخانه ای در اصفهان از سر گرفت، فروپاشید.»
آقابالایی /// لطیفی
در این بین BBC هم تلاش می کند تا در اکثر مواقع خود را آگاهانه همراه با خواست مردم معرفی نماید، در این موضوع نیز بخش عمده جهت گیری پنهان خود را متمایل به انجام توافق ساماندهی نموده بود که اولا هم خود را همراه افکار عمومی نشان داده باشد و هم در راستای دیگر دول غربی عقب گشت دولت ایران را در موضوع هسته ای خوشایند برای مردم جلوه دهد.
آقابالایی /// لطیفی
در این باره باید اشاره کرد که گزارش های تلویزیون بی بی سی فارسی درباره وضعیت سایت نطنز، پیوستن وزیران خارجه قدرت های اروپایی به مذاکرات هسته ای وین و مکانیسم لغو تحریم‌ها علیه ایران مهمترین سوژه های تبلیغی بنگاه رسانه ای دولت بریتانیا در زمینه هسته ای بوده اند من‌جمله؛ تکرار کلیدواژه «جنگ سرد» و تاکید بر «آینده ای نامطمئن»، فراوانی بکارگیری واژه «پنهانکاری» در مورد ایران، بازی مکرر با مفهوم «امنیت جهانی»، تاکید بر واژه «تصمیم سیاسی» در مورد ایران.
آقابالایی /// لطیفی
طبق نظریه بسیاری از کارشناسان می‌بایست در بین روزنامه‌ها، سایت‌ها و رسانه‌های داخلی کشور هماهنگی بیش از پیش ایجاد شود تا اقداماتی در راستای اطلاع‌رسانی شفاف درباره مذاکرات به ملت ایران و همچنین افشای دروغ‌های غرب انجام دهند، همان طور که طرف مقابل این اقدام را انجام می‌دهد.
آقابالایی /// لطیفی
گفتنی است همین رویکرد در بحث گروه‌های تروریستی کاملاً قابل مشاهده است که در این باره با روح‌الله لطیفی کارشناس مسائل بین‌الملل و مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی قربانیان ترور صحبت کردیم.
آقابالایی /// لطیفی
“روح‌الله لطیفی با اشاره به تأثیر رسانه در افکار عمومی اظهار داشت: رسانه ابزار مهمی در بحث سیاست خارجی کشورها محسوب می‌شود یعنی اگر کشوری دارای رسانه‌ای قدرتمند و دارای استراتژی خبری محکم و برنامه مناسب و پیوسته باشد، با تعداد مخاطبین رو به رشد و جلب اعتماد آن‌ها می‌تواند سیاست‌های خود را پیاده و مدیریت کند.
آقابالایی /// لطیفی
این کارشناس روابط بین‌الملل به واقعه ۱۱ سپتامبر اشاره کرد و گفت: در آن زمان فارغ از این که چه کسی این عمل را انجام داد، آمریکا و به ویژه جنگ‌طلبان این کشور از طریق رسانه اذهان عمومی را در جهت واکنش به این عمل تروریستی علیه افغانستان آماده کردند. در حالی که بن‌لادن اهل عربستان بوده و می‌بایست در این جریان عربستان پاسخگو می‌بود ولی با این بهانه افغانستان را مورد حمله قرار داده و دفاع پیش دستانه را از طریق رسانه‌های خود موجه جلوه دادند که لازم به ذکر است دفاع پیش دستانه در منشور سازمان ملل متحد تعریف نشده است و دولت‌ها می‌بایست در قالب دفاع مشروع یعنی حمله متقابل بعد از یک حمله به همان شدت عمل کنند ولی می‌بینیم آمریکا به وسیله رسانه جنایات و حمله‌های خود را در راستای دفاع از خود نمود می‌دهد.
آقابالایی /// لطیفی
مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی قربانیان ترور با بیان این که کشورهای غربی به ویژه آمریکا دارای دو سیاست مختلف و متفاوت است، تصریح کرد: ایالات متحده در راستای اهداف خود، دارای سیاست اعلامی و سیاست اعمالی است که در کشورهای غربی به ویژه آمریکا این دو نوع سیاست منطبق نبوده و در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که برخلاف سیاست‌های اعلامی عمل کرده و در رسانه‌های خود کاملاً متفاوت از اعمال خود جلوه داده و در راستای منافع لیبرالیستی خود قدم برمی‌دارد.
آقابالایی /// لطیفی
لطیفی با اشاره به موضوع حمایت رسانه‌ای از گروه تروریستی داعش هم افزود: اگر حمایت رسانه‌ای غرب اعم از فضای مجازی و تلویزیون و ماهواره نبود، داعش به این شدت قدرت نمی‌گرفت و این رعب و وحشت رسانه‌ای که کاملاً به صورت حرفه‌ای مدیریت می‌شود برگرفته از فیلم‌های هالیوودی بوده و با مشاوره آمریکا و با حمایت سرویس اطلاعاتی غرب ایجاد شده است و خط فکری که بر مردم به نام اسلام از منظر داعش القا می‌شود، اسلام را دشمن آمریکا و انسانیت معرفی می‌کنند؛ بنابراین غربی‌ها با رسانه‌ای کردن اهداف خود به بهانه مبارزه با داعش در منطقه نفوذ کرده و از طرفی هم اسلام هراسی را در کل دنیا شایع کرده‌اند.
آقابالایی /// لطیفی
وی در پایان رسانه‌ای کردن بیش از حد اعمال داعش و دشمن جلوه دادن این گروه تروریستی علیه آمریکا را بهانه‌ای برای فروش تسلیحات غرب و نفوذ در منطقه و همچنین دسترسی به منابع طبیعی از جمله نفت دانست.