آوای شمال(طبرستان)
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ , Tuesday 22 October 2019
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 25626
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳۰ خرداد, ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۴
  • شما اینجا هستید :اجتماعی > ایران و جهان > سیاسی
  •   

    ادعای وزیر خارجه عربستان: ایران به دخالت خود در منطقه پایان دهد

    آوای شمال/ به گزارش خبر گذاری صدا و سیما عادل الجبیر در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیاالیوم در سن پیترزبورگ روسیه در پاسخ به این پرسش که چرا رسانه های منطقه ای و بین المللی سفر هیئت عربستان سعودی را شامل وزیر خارجه، دفاع و جانشین ولیعهد این کشور به صورت گسترده بازتاب داده اند،گفت:روابط […]

    آوای شمال/ به گزارش خبر گذاری صدا و سیما عادل الجبیر در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیاالیوم در سن پیترزبورگ روسیه در پاسخ به این پرسش که چرا رسانه های منطقه ای و بین المللی سفر هیئت عربستان سعودی را شامل وزیر خارجه، دفاع و جانشین ولیعهد این کشور به صورت گسترده بازتاب داده اند،گفت:روابط روسیه و عربستان سعودی پابرجاست ولی روابط دو کشور به ویژه درباره موضوعات اقتصادی هیچ همسویی با اقتصاد دو کشور ندارد.

    روابط اقتصادی که میان عربستان سعودی با آلمان، فرانسه، انگلیس، ژاپن و آمریکا وجود دارد، نشان می دهد که این حجم روابط اقتصادی فراتر از روابط تجاری میان عربستان و روسیه است و امیدواریم روابط اقتصادی دو کشور بهبود یابد.

    سفر ما به روسیه یک سفر محوری و مثبت و نتایج آن نتیجه بخش بوده است و گفتگوهای صریح، روشن و شفافی درباره همه چالش های منطقه و روابط دوجانبه و بهبود روابط آن در زمینه های اقتصادی، سیاسی، تجاری، امنیتی و نظامی داشتیم. به دلیل چالش هایی که عربستان با آن روبروست و همسویی منافع ریاض و مسکو، دو طرف توجه زیادی به این سفر داشته اند.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا این سفر پس از به پادشاهی رسیدن ملک سلمان برنامه ریزی شده یا این که این سفر بر اساس تحولات منطقه و نیاز عربستان به فعال کردن نقش منطقه ای خود و ارتباط با قدرت های جهانی بوده است؟ گفت: مسائل متعددی در این سفر نقش داشت.

    یکی از این موارد چالش های موجود در منطقه و منافع مشترک دو کشور است. بیش از بیست میلیون مسلمان در روسیه زندگی می کنند و این مسئله برای عربستان سعودی مهم است. همچنین دو کشور دارای روابط تاریخی هستند.

    نباید این مسئله را از یاد ببریم که روسیه اولین کشوری بود که عربستان سعودی را در سال ۱۹۲۶ به رسمیت شناخت و مفتی روسیه در آن زمان از مکه زیارت کرد. چالش هایی در منطقه وجود دارد که می توان برای حل این چالش ها با روسیه همکاری کرد و هماهنگی داشت و به راه حل هایی درباره آن رسید.

    پس از این که ملک سلمان در عربستان به قدرت رسید از وی و جانشین ولیعهد دعوت شد تا به روسیه سفر کنند و در نهایت این سفر عملی شد.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سفر جدید قرار است قرارداد تسلیحاتی جدید امضا شود؟ گفت: در این سفر تلاش می کنیم توافقات سابق را تمدید کنیم. وضع خرید سلاح و سامانه های دفاعی از روسیه به نیازهای نیروهای مسلح عربستان و گفتگوهای موجود میان دو کشور مرتبط است.

    به لحاظ اساسی هیچ منعی در خرید تسلیحات دفاعی از روسیه وجود ندارد و بررسی خرید این تسلیحات در اختیار کارشناسان نظامی دو کشور است. همچنین طرف روسی نیز منعی در فروش این تسلیحات به عربستان سعودی نمی بیند.

    الجبیر در پاسخ به این پرسش که آیا این منع شامل دو سامانه موشکی پیشرفته اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ نیز می شود، گفت: هیچ منعی در روسیه برای فروش سامانه های دفاعی وجود ندارد و عربستان نیز منعی در خرید سامانه های دفاعی روسیه نمی بیند. جزئیات این سامانه ها در اختیار کارشناسان نظامی است.

    وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به غربی بودن تسلیحات عربستان، آیا خرید تسلیحات روسی، تناقضی در تسلیحات عربستان ایجاد نمی کند یا این کشور در پی متنوع کردن منابع تسلیحاتی خود است، گفت: این مسئله به نوع سلاح و این که در چه بخشی از نیروهای مسلح عربستان استفاده می شود، مرتبط است تا تضادی در سامانه های تسلیحاتی موجود باشد.

    همان طور که گفتم ما منعی در خرید تسلیحاتی از روسیه نداریم. نباید این سامانه های دفاعی مشکلاتی میان سامانه های غربی و روسی ایجاد کنند.

    وی در پاسخ به این پرسش که تمرکز شما در این دور از مذاکرات درباره موضوعات منطقه چه بوده است؟ گفت: درباره مسائل موجود در منطقه گفتگو کردیم و شاهد آن بودیم که درک بیشتری از مواضع دو کشور درباره تحولات منطقه ایجاد شده است. زمانی که مواضع روشن باشد طرف مقابل تلاش می کند تا از ابزارهای دیگری برای نزدیک کردن موضع خود استفاده کنند.

    الجبیر در پاسخ به این پرسش که برخی ها می گویند درباره موضع روسیه در خصوص بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نه نظام این کشور تحول اساسی ایجاد شده است، آیا این تحول را در مواضع روسیه درک کرده اید؟ گفت: باید مقامات روسیه درباره این مسئله اظهار نظر کنند. رایزنی های ما با طرف روسی درباره پیدا کردن راه حلی برای بحران سوریه ادامه دارد.

    همه می خواهند بحران این کشور به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود. تلاش همه این است که نهادهای دولتی و نظامی سوریه حفظ شود ولی نباید بشار اسد رئیس جمهور این کشور در آینده سوریه نقش داشته باشد. من فکر می کنم بیشتر کشورها از این نگاه حمایت می کنند.

    وی در پاسخ به این پرسش که برخی ها می گویند که هدف عربستان از تقویت روابط اقتصادی خود با روسیه این است که این کشور موضع خود را درباره تحولات سوریه تغییر دهد؟ گفت: روابط روسیه و عربستان این گونه نیست.

    عربستان سعودی از زمان تشکیل خود توسط ملک عبدالعزیز در پی آن بوده است که قوی ترین و گسترده ترین روابط را با کشورهای مختلف جهان برقرار کند. همان طور که گفته شد روابط اقتصادی و تجاری ما با روسیه همسو با جایگاه دو کشور در جهان نیست و ما این گونه روابط اقتصادی را طبیعی نمی دانیم و شکی در این نیست که دو طرف تلاش می کنند این روند اصلاح شود.

    بنابراین هدف سفر ما به روسیه برای تقویت روابط دوجانبه است و می توانیم در چارچوب روابط دوجانبه برای چالش های موجود در منطقه راه حل هایی بیابیم و باید بر این مسئله تاکید شود که تقویت روابط دوجانبه مبتنی بر تلاش برای حل و فصل مشکلات در منطقه نیست.

    سیاست خارجی عربستان سعودی مبتنی بر روابط فراگیر و درازمدت با کشورهای مختلف است که به سود منافع دو کشور باشد. موضوعاتی که به عنوان معامله مطرح می شود به سود منافع کوتاه مدت است و به منافع درازمدت کمک نمی کند.

    وی در پاسخ به این پرسش که در پرونده یمن شاهد اصرار شدید هیئت جنبش انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح بر مواضع خود در رایزنی های ژنو هستیم، دلیل اصرار آنان بر این مواضع چیست و آیا فکر می کنند همچنان از برتری نظامی برخوردارند و آیا مواضع آنان به معنای دریافت کمک منطقه ای است که آنان را به اتخاذ این مواضع تشویق می کند،گفت:انصارالله از حمایت ایران و حزب الله برخوردارند و اصرار انصارالله بر مواضع خود بیانگر عدم تمایل آنان در حصول توافق سیاسی و مسالمت آمیز در یمن است.

    راه حل یمن بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و مصوبات کنفرانس گفتگوی ملی و همچنین قطعنامه ۲۲۱۶ است. این راه حل روشن است. جنبش انصارالله بخشی از ترکیب سیاسی یمن است و این جنبش حق دارد تا نقش سیاسی خود را در این کشور باشد ولی حق این جنبش به معنای حق هر گروه یمنی دیگری است.

    انصارالله حق وتو یا حق سیطره بر یمن و یا حق داشتن شبه نظامی خارج از نهادهای دولتی ندارد و یمنی ها و کشورهای همسایه این وضع را نمی پذیرند. در صورتی که به راه حل مسالمت آمیز در یمن برسیم، حقوق طوایف و گروه های سیاسی به ویژه انصارالله حفظ خواهد شد ولی عدم تعامل انصارالله با این طرح ها و قطعنامه ها بیانگر توجه نداشتن آنان در رسیدن به راه حل مسالمت آمیز است.

    عربستان سعودی به همراه متحدان خود در ائتلاف بر دفاع از دولت قانونی یمن متعهد هستند.
    الجبیر در پاسخ به این پرسش که در صورتی که رایزنی های ژنو به شکست منجر شود، آیا عربستان سعودی و دولت منصور هادی از گزینه های سیاسی دیگر برای وادار کردن انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح برای پذیرش قطعنامه های شورای امنیت برخوردارند؟ گفت: باید انصارالله به خواسته های ملت یمن پاسخ مثبت دهد.

    خواسته ها این ملت در مصوبات کنفرانس گفتگوی ملی یمن روشن است. همچنین باید انصارالله به خواسته های جامعه بین المللی شامل قطعنامه ۲۲۱۶ پاسخ مثبت دهد. دولت رئیس جمهور عبد ربه منصور هادی دولت قانونی در یمن است.

    زمانی که هیئت وی به ژنو رفت بیانگر این مسئله بود که می خواهد به یک راه حل مسالمت آمیز برای بحران یمن برسد. در صورتی که حوثی ها به این درخواست ها پاسخ مثبت ندهند به این معناست که خواهان راه حل مسالمت آمیز نیستند. جامعه بین المللی بر تحمیل این راه حل بر یمن به هر شکلی مسئول است و اقدامات انصارالله و علی عبدالله صالح قابل قبول نیست.

    وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از مواضع آمریکا درباره اوضاع یمن چیست به ویژه آنکه برخی ها می گویند آمریکایی ها می خواهند انصارالله و القاعده به عنوان دو گروه تندروی مخالف آمریکا با یکدیگر درگیر باشند تا تضعیف شوند،گفت:انصارالله با القاعده در یمن نمی جنگند و القاعده نیز جنگی با انصارالله نداشته است.

    هر یک از دو طرف تلاش می کنند از وضع کنونی در یمن برای منافع خود استفاده کنند. هدف انصارالله برای سیطره کامل بر یمن است و نمی خواهند القاعده را از بین ببرد. القاعده نیز بیشتر به جای آنکه در پی مقابله با انصارالله باشد می خواهد بر یمن مسلط شود. آمریکا از عملیات طوفان قاطعیت و احیای امید و همچنین قطعنامه ۲۲۱۶ حمایت کرده است و به کشورهای عضو ائتلاف در عملیات خود در یمن کمک های اطلاعاتی و لجستیکی ارائه می کند.

    آمریکا در عملیات محاصره دریایی یمن برای جلوگیری از ورود سلاح به انصارالله و علی عبدالله صالح مشارکت دارد ولی آمریکا در عملیات نظامی حضور ندارد. برخی از کشورها نیز نظیر فرانسه به مانند آمریکا کمک های مشابهی ارائه می کنند ولی در عملیات نظامی حضور ندارند.

    ما از این حمایت ها تشکر می کنیم. روسیه از رای دادن به قطعنامه ۲۲۱۶ امتناع کرد و ما از این موضع مسکو تشکر می کنیم چرا که زمینه را برای تصویب این قطعنامه فراهم کرد.

    وی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از مذاکرات آمریکا با انصارالله با میانجیگری عمان چیست و موضع شما درباره میانجیگری های عمان در خصوص مسائل اختلافی کشورهای عرب خلیج فارس با ایران چیست، گفت: عمان همسایه و متحد عربستان سعودی و از اعضای شورای همکاری خلیج فارس است. ما روابط تاریخی و ویژه با عمان داریم. این که عمان سیاست خاصی دارد باید از مقامات این کشور پرسیده شود.

    مجری این شبکه پرسید، آیا فکر می کنید در چارچوب اوضاع پیچیده عراق، سوریه و یمن می توانید با ایران به تفاهم برسید، برخی ها می گویند که پیشنهادی در ریاض برای عادی سازی روابط با تهران طراحی و به ایرانی ها داده شده است،گفته می شود این پیشنهاد قبل از آنچه که مطبوعات غربی از کودتای ملک سلمان می گویند، ارائه شده است و معادلات منطقه ای تغییر کرده است، بنابراین با توجه به این که مقامات ایرانی می گویند که بر دو تنگه هرمز و باب المندب سیطره دارند و چهار پایتخت عربی تحت نظارت تهران قرار دارد و بغداد پایتخت امپراتوری جدید ایران است،نظر شما درباره این مواضع چیست؟

    الجبیر پاسخ داد: ملک سلمان کودتایی صورت نداده و کودتا در ضدیت با پادشاهی است. رژیم کنونی عربستان سعودی سومین رژیم در سیصد سال گذشته در این کشور است. رژیم نخست عربستان بیش از سیصد سال پیش تشکیل شد و عملکرد این رژیم ها به صورت یکسان بوده است.

    در نظام حکومتی عربستان سازوکاری برای انتخاب ولیعهد و جانشین ولیعهد وجود دارد و شورای بیعت در عربستان به دقت مقامات این کشور را انتخاب می کند. این که می گویند تغییرات غافلگیرکننده و کودتا در عربستان رخ داده است هیچ همسویی با واقعیت این کشور ندارد.

    درباره ایران نیز باید بگویم که روابط ما با این کشور در شش ماه گذشته تغییری نکرده است. عربستان سعودی در طول سی و پنج سال گذشته تلاش کرد بهترین روابط را با ایران داشته باشد.

    ما می خواهیم دست دوستی و شراکت خود را به سوی ایران دراز کنیم چرا که ایران یک کشور اصیل و همسایه است و دارای اشتراکات دینی و تجاری با ایران هستیم ولی این کشور در طول سی و پنج سال گذشته مخالف همکاری با عربستان سعودی بوده است.

    ما دست خود را به سوی ایران دراز کردیم ولی این کشور مشکلاتی برای منطقه ایجاد کرد و در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت و اظهارات منفی مطرح می کند. این کشور همچنین مشکلاتی در مراسم حج ایجاد کرد. مراسم حج فرصتی برای شعائر دینی و نه بیان مواضع سیاسی است. دخالت های ایران را در عراق، سوریه و لبنان و یمن مشاهده می کنیم.

    ایران مواضع خصمانه دارد و از تروریسم حمایت می کند. این گونه اقدامات ایران به معنای آن است که این کشور نمی خواهد روابط طبیعی و حسن همجواری با عربستان سعودی داشته باشد. ما از هر گونه گفتگو، تفاهم و داشتن روابط ویژه با ایران حمایت می کنیم ولی ایران پاسخ مثبتی به تلاش های ما در سی و پنج سال گذشته نداده و طبیعی است که این احساس ایجاد می شود که باید تا چه زمانی این رفتار را با ایران داشته باشیم.

    در صورتی که ایران جدی است باید این جدیت را از طریق اقدامات و نه سخنان خود نشان دهد.
    وی در پاسخ به این پرسش که پس از عملیات طوفان قاطعیت عربستان در یمن آیا ممکن است عربستان چنین عملیاتی را درباره اوضاع سوریه و عراق داشته باشد، گفت: سیاست عربستان به صورت تاریخی ثابت بوده است.

    عربستان به هیچ طرفی اجازه نمی دهد تا حاکمیت این کشور را نقض کند. عربستان با هر خطر و چالشی با قاطعیت مقابله می کند و استفاده از این موضع قاطع پس از استفاده از گزینه های دیگر است. ایران در سال ۱۹۸۵ خطری برای حریم هوایی عربستان سعودی شمرده می شد و تلاش هایی داشتیم ولی پس از مدتی دو هواپیمای ایرانی را سرنگون کردیم و مشکل پایان یافت.

    عربستان قبل از سرنگون کردن این هواپیما از همه گزینه های خود استفاده کرده بود. در مسئله یمن نیز در سالهای گذشته تلاش کردیم راه حلی برای بحران این کشور بیابیم. تلاش کردیم انصارالله و علی عبدالله صالح را به اهمیت پاسخ مثبت دادن به روند سیاسی یمن و عدم سیطره بر یمن متقاعد کنیم ولی پاسخ این گونه بود که انصارالله بر استان های عمران و صنعا سیطره یافت و سپس رئیس جمهور قانونی یمن را حبس و سپس به سوی تعز حمله و عدن حمله کرد که غیرقابل قبول است.

    پس از درخواست قانونی رئیس جمهور یمن و بند پنجاه و یک منشور سازمان ملل و منشور اتحادیه عرب مجبور شدیم برای حمایت از دولت قانونی یمن وارد عمل شویم و این مسئله آخرین گزینه بود. شاید اگر عربستان در تعامل با یمن تنها تصمیم گیرنده بود وارد، عملیات نظامی نمی شد ولی این گزینه بر ما تحمیل شد و عربستان سعودی به همراه ۹ کشور متحد خود برای حمایت از ملت یمن و دولت قانونی این کشور وارد عمل شد.

    وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان سعودی و به همراه متحدان این کشور مجبور به عملیات زمینی در یمن خواهند شد به ویژه آنکه رئیس جمهور مصر نیز آمادگی خود را به کمک به عربستان در عملیات زمینی اعلام کرده است، گفت: در هر جنگی همه گزینه ها بر روی میز است و هیچ گزینه ای دور نمی شود.

    در شرایط کنونی تمرکز ما بر عملیات هوایی است. از این که برخی از کشورها آمادگی خود را برای عملیات زمینی احتمالی مطرح می کنند تشکر می کنیم. برخی از کشورها آمادگی خود را برای اعزام نیروها اعلام کردند و برخی از کشورها نیز به صورت ویژه و غیرعلنی به ما اطلاع دادند که اگر ضروری باشد نیروهای خود را برای حمایت از عربستان اعزام خواهند کرد.

    وی در پاسخ به این پرسش که عملیات هوایی در یمن به نتیجه قطعی نرسیده است همان طور که عملیات هوایی ائتلاف بین المللی در عراق و سوریه علیه داعش نتیجه ای نداشته است، گفت:عملیات هوایی در یمن تاثیر زیادی در دور کردن خطر موشک های بالستیک ، هواپیماهای نظامی و تسلیحات سنگین علیه عربستان سعودی داشته است. عملیات هوایی ما باعث شد که انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح نتوانند از پایگاه های نظامی متعدد استفاده کنند.

    همچنین این عملیات باعث جدا شدن شمار زیادی از تیپ های حامی علی عبدالله صالح از وی و ملحق شدن به دولت قانونی یمن شد. درک تاثیر عملیات نظامی ائتلاف در یمن فراتر از تصورات رسانه هاست. هر چه زمان که می گذرد تاثیرات عملیات هوایی بیشتر می شود. امروز می بینیم که طرفداران دولت قانونی یمن پیشرفت های میدانی زیادی را علیه انصارالله محقق کرده اند.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا نقطه امنی در یمن وجود ندارد که دولت منصور هادی در آن مستقر شود، در حال حاضر دولت منصور هادی به صورت یک دولت در تبعید بوده یا دولتی است که در هتل های هفت ستاره مستقر شده است و جنگی را در یمن اداره می کند که زنان و جوانان این کشور کشته می شوند، گفت: این که گفته می شود دولت یمن در هتل های هفت ستاره مستقر بوده عبارت درستی نیست.

    همه اعضای این دولت با مشکلات زیادی روبرو شدند و قربانی دادند. کسانی در این دولت هستند که فرزند، پسر عمو، برادر و نوه خود را از دست داده است. اعضای این دولت تلاش می کنند به یمن باز می گردند و بازگشت آنان به این کشور بیشتر مسئله زمان است تا در نهایت در شرایط مناسب این دولت در یمن مستقر شود.

    الجبیر در پاسخ به این پرسش که اگر بحران در یمن حل و فصل شود آیا یمن یکپارچه خواهد بود، گفت: مصوبات کنفرانس گفتگوی ملی یمن تاکید می کند که یمن یک کشور فدرال و دارای شش استان است و هر یک از این استان ها دارای دولت فدرال است و دولت مرکزی یمن نیز بر این استان ها نظارت دارد. امیدوارم دولتی یکپارچه در یمن مستقر شود و حقوق همه شهروندان این کشور را تضمین کند.

    وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که هیئت عربستان سعودی و روسیه در این سفر توافقی درباره استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای داشته اند، آیا عربستان می خواهد وارد باشگاه هسته ای شود و آیا هدف عربستان در رسیدن به این قدرت هسته ای در واقع ناشی از نگرانی توان هسته ای ایران و اسرائیل است، گفت: عربستان سعودی سالهاست که به دنبال انرژی جایگزین است تا نیازهای انرژی داخلی خود را تامین کند.

    این کشور به انرژی خورشید، باد و هسته ای توجه دارد و می خواهد بهترین نوع این انرژی های را برای نیازهای داخلی خود تامین کند و به صرفه اقتصادی و صلح آمیز بودن آن توجه دارد. عربستان در مسئله استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز با شماری از کشورها در این زمینه توافق کرده است تا اطلاعات دقیقی برسد و مشخص شود که آیا استفاده از برنامه صلح آمیز هسته ای به عنوان انرژی جایگزین به صرفه است یا خیر.

    فن آوری بالای هسته ای روسیه معروف بوده و طبیعی است که عربستان در این زمینه از تجربه روسیه استفاده کند. برنامه ریزی هایی در عربستان صورت گرفته تا شانزده نیروگاه هسته ای احداث شود.
    عربستان سعودی همچنین بر عاری سازی غرب آسیا بر سلاح هسته ای تاکید دارد.

    وی در پاسخ به این پرسش که برخی ها می گویند ایران نه تنها از طریق برنامه هسته ای یک تهدید شمرده می شود بلکه نفوذ مذهبی این کشور در شماری از کشورهای منطقه یک تهدید است و پادشاه اردن از آن به هلال شیعی توصیف کرده است، آیا عربستان از این هلال شیعی نگران است و تعامل این کشور با شیعیان عرب چگونه است، گفت: نگاه ما به شهروندان و اعراب بر اساس مسائل مذهبی نیست و فکر می کنیم ایجاد تنش های فرقه ای بسیار خطرناک است و متاسفانه ایران تلاش می کند به این تنش ها دامن بزند و مشکلات زیادی را در عراق، سوریه و لبنان و یمن ایجاد کرده است. ما تلاش می کنیم یکپارچگی ملی موجود در عربستان حفظ شود.

    شماری از طرف ها تلاش کردند فتنه فرقه ای در این کشور ایجاد کنند و این تلاش ها به شکست انجامیده است. زمانی که در منطقه ای از عربستان سعودی انفجار تروریستی رخ داد، همه گروه ها در این کشور بر حفظ وحدت و یکپارچگی عربستان تاکید کردند و ما امیدواریم این وضع برای عراق نیز حاصل و روابط قوی میان همه طوایف این کشور برقرار شود.

    این وضع برای سوریه و لبنان نیز صادق است.
    وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به این پرسش که دولت حیدر العبادی در عراق می گوید از حمایت کشورهای عربی برای مقابله با داعش برخوردار نیست، آیا عربستان می خواهد گشایش بیشتری در تعامل با دولت حیدر العبادی داشته باشد، گفت: زمانی که نوری المالکی از قدرت کنار زده شد،تفاهماتی درباره برنامه اصلاحات در عراق صورت گرفت که شامل لغو بعث زدایی، لغو قانون مبارزه با تروریسم و تشکیل نیروی گارد ملی بوده است و این مسائل به همه طوایف عراق اجازه می دهد که در تصمیم گیری های این کشور مشارکت داشته باشند.

    امید زیادی داریم که این برنامه اصلاحاتی نجات دهنده عراق باشد. عربستان سعودی میزبان وزیر خارجه و رئیس پارلمان عراق بوده و ریاض در کنفرانس های حمایت از عراق شرکت و اعلام کرده است به زوی سفیر خود را به بغداد اعزام خواهد کرد.

    همچنین قرار است کنسولگری عربستان در اربیل افتتاح شود. این موضوعات باعث تقویت روابط دو کشور می شود. مسئله مهم این است که دولت عراق حقوق همه طوایف خود را تضمین کند و این وضع باعث می شود که تندروهای داعش خلع سلاح شوند و عراق دیگر نقطه ای حاصلخیر برای افراط گرایی نخواهد شد. 

    برچسب ها :

    نظرات