آوای شمال(طبرستان)
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ , Friday 15 November 2019
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15805
  • تعداد نظرات : ۱ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۶ فروردین, ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۱
  • شما اینجا هستید :اجتماعی > اقتصادی > ایران و جهان > سیاسی > فرهنگی
  •   

    استثمار اساتید در دانشگاه‌های غیرانتفاعی مازندران/جایگاه تولید علم در این بنگاه‌های اقتصادی کجاست؟

    آوای شمال/ به گزارش خبرنگار بلاغ، یکی از معضلاتی که در دانشگاه غیرانتفاعی مازندران وجود دارد، وضعیت اسفناک آموزشی و تحصیلی برخی از آنها است که در پی نبود نظارت و بی‌توجهی مسئولان، در حال وخامتی بیشتر است. بسیاری از دانشگاه‌های غیرانتفاعی در مازندران در کنار رشد قارچ‌گونه خود به هیچ عنوان تلاش نکردند تا […]

    آوای شمال/ به گزارش خبرنگار بلاغ، یکی از معضلاتی که در دانشگاه غیرانتفاعی مازندران وجود دارد، وضعیت اسفناک آموزشی و تحصیلی برخی از آنها است که در پی نبود نظارت و بی‌توجهی مسئولان، در حال وخامتی بیشتر است.

    بسیاری از دانشگاه‌های غیرانتفاعی در مازندران در کنار رشد قارچ‌گونه خود به هیچ عنوان تلاش نکردند تا وضعیت علمی و آموزشی خود را ارتقا دهند و مجموعه فعالیت آنها به این سو رفت تا تنها به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی عمل کنند.

    اساتید حق‎التدریسی، نداشتن هیئت علمی قوی، وضعیت علمی دانشجویان، سطح پایین ارائه درسی به دانشجویان، مشخص نبودن نقش این دانشگاه‌ها در جریان تولید علم و …، ازمواردی است که نگرانی‌های بیشماری را به‌وجود آورده است.

    مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر توجه اهالی دانشگاه را به خود جلب می‌کند، این است که دانشگاه‎های غیرانتفاعی در جریان علمی کشور در کدام نقطه قرار دارند؟ رتبه علمی دانشگاه‌های غیرانتفاعی در بین دانشگاه‎های ایران کجاست؟ چه تعداد مقالات تولیدی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی منتشر می‌شود و در جریان‎سازی علمی اثرگذار است؟

    حال وقتی به این سوالات نگاه می‌کنید و در مقابل منتظر پاسخ می‌مانید، درمی‌یابید که برای این سوالات هیچ پاسخی یافت نمی‌شود و همین امر است که نگرانی‌ها درباره دانشگاه‌های غیرانتفاعی را بیشتر می‌کند.

    به جز اندک دانشگاه‌های غیرانتفاعی، بیشتر آنها از اساتید حق‌التدریسی و بعضاً لیسانس و فوق لیسانس استفاده می‎کنند و به‌دلیل حقوق پایین، این اساتید سعی نمی‎کنند تدرس بهتری ارائه کنند.

    این دانشگاه‌ها امروزه به‌جای یک محیط آموزشی، بیشتر تبدیل به یک محیط تجاری شده‌اند و برای مسئولان دانشگاه تنها درآمدزایی مهم است.

    نکته جالب‌تر اینجاست که برخی از این دانشگاه‌ها در حالی تنها با یک استاد دکتری یک دوره کارشناسی ارشد راه‌اندازی و به جذب دانشجو اقدام می‌کنند که دانشگاه‌های مادر استان، آن رشته تحصیلی را ندارند.

    یکی دیگر از موارد مهمی که در دانشگاه‎های غیرانتفاعی وجود دارد و تا حد زیادی موجب شده تا اساتید میل و رقبتی به وقت گذاشتن برای دانشجویان نداشته باشند، وضعیت بد حقوق‌های اساتید و به‎نوعی استثمار آنها در این دانشگاه‌ها است؛ یکی از مصادیق بارز این استثمار، جذب هیئت علمی زن در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دادن نصف حقوق هیئت علمی مردان به آنها است.

    یکی از اساتید خانم هیئت علمی در یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی مازندران در این‌باره گفت: پس از مشاهده فراخوان جذب هیئت علمی توسط دانشگاه‌های غیرانتفاعی درخواست خود را ارائه دادم که توسط آنها پذیرفته شد، البته نکته‎ای که باعث تعجبم شده بود، نیاز نداشتن به هیئت علمی مرد بود که البته پس از مراجعه برای مصاحبه و تکمیل فرم پاسخ این موضوع را فهمیدم.

    وی افزود: پس از طی همه مراحل و قبولی نهایی من، مسئولان دانشگاه فرمی را برای امضا به من دادند که در آن نوشته بود، دانشگاه نصف حقوق یک هیئت علمی را به من می‌دهد و من حق اعتراض نسبت به این موضوع را ندارم و با آگاهی این شرایط را قبول کردم.

    این استاد دانشگاه در پایان گفت: من برای به‌دست آوردن شغل چاره‌ای جز این کار نداشتم، اما این کار استثمار اساتید است و با این وضعیت نباید انتظار داشت که اساتید رقبتی برای تدریس داشته باشند.

    برخی دانشگاه‌های مادر تولیدکننده علم هستند و برخی هم مصرف‌کننده؛ برخی نیز که در هیچ یک از گروه‌ها جای ندارند، دانشگاه‎های غیرانتفاعی‌اند که البته می‌توان آنها را جزو بنگاه‌های اقتصادی به‌حساب آورد.

    این بنگاه‌های اقتصادی به‎دلیل منفعت برخی از مسئولان که عضو هیئت مؤسس این دانشگاه‎ها هستند، تاکنون از نظارت به‎دور بوده‎اند و آزادانه در حال فعالیت‎های اقتصادی خود هستند و اگر مسئولان هرچه سریع‎تر با این پدیده برخورد نکنند، شامل زوال نظام آموزشی خواهیم بود.

    برچسب ها :
    انتشار یافته: ۱
    1. گزارش بسیار خوبی بود. چه کسی باید رسیدگی کند. در یک شهری مثل محمودآباد اینهمه دانشگاه نیاز است؟؟؟


    نظرات