آوای شمال(طبرستان)
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ , Friday 27 November 2020
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 115829
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۹ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
  • شما اینجا هستید :فرهنگی
  •   

    همراه با جشنواره فیلم کودک| بازخوانی فیلم‌های موفق/«دزد عروسک‌ها» و تقابل خیر و شر

    یکی دیگر از فیلم‌های سینمایی که در ژانر کودک و در سال 68 ساخته و اکران شد، «دزد عروسک‌ها» به کارگردانی محمدرضا هنرمند بود. فیلمی که به تقابل خیر و شر می‌پرداخت.

    همراه با جشنواره فیلم کودک| بازخوانی فیلم‌های موفق/«دزد عروسک‌ها» و تقابل خیر و شر

    آوای شمال/ «دزد عروسک ها» عنوان یکی از پرفروش ترین فیلم های سینمایی اوار سال ۶۰ در سینمای ایران است. فیلمی که به واسطه حضور هنرمندانی مثل آزیتا حاجیان، ابراهیم آبادی، اکبر عبدی، رسول نجفیان و … به محبوبیت قابل قبولی در همان سال های اکران دست پیدا کرد.

    حدود ۳۱ سال پیش محمدرضا هنرمند نویسندگی و کارگردانی این فیلم سینمایی را در ژانر کودک در دست گرفت. فیلمی که موضوعی همه گیر دارد اما از زبان بچه ها و برای آنها ساخته شده است. در این گزارش که در ادامه سلسله گزارش های فیلم های موفق سینمای کودک ارائه می شود، امروز بنا داریم جزئیات تولید و محتوای این فیلم موفق سینمای ایران را بررسی کنیم.

    ** فیلمی برای کودکان و البته بزرگسالان

    قصه این فیلم درباره تقابل خیر و شر بود و کارگردان با هدف قرار دادن این موضوع کاراکترهای مثبت و منفی را در کنار هم به خوبی قرار داده بود تا در نهایت به سرنوشت و هدف اصلی خود از طرح چنین موضوعی برسد.

    ** دزد عروسک ها یا تقابل خیر و شر؟!

    این فیلم در یک محله فرضی رخ می داد. به این صورت که در این محله افرا مختلفی زندگی می کردند، زنی به همراه دو فرزندش، کارآگاه، میوه فروش محل، خواروبار فروش و … اما اصل داستان درباره کاراکتری به اصطلاح زورگو به نام خورخور بود. او که وضع مالی خوبی داشت از طریق زورگویی به زیردستانش سعی می کرد آنها را تحقیر کند.

     

    ** هنرمند و تلفیق فانتزی با ژانر مورد نظر

    «محمدرضا هنرمند» از جمله کارگردان هایی است که اغلب مدیوم ها و ژانرها را تجربه کرده است‌. او در کارهایش از فانتزی های جالبی نیز استفاده می کند که یکی از آنها زنده شدن عروسک ها در این فیلم سینمایی است. از شاخص ترین کارهای او نیز می توان به سریال آشپزباشی و زیرتیغ اشاره کرد.

    ** ابراهیم آبادی و خورخور

    مرحوم آبادی نقش خورخور را در این فیلم بازی می کرد. نقشی متفاوت و البته با گریمی عجیب و غریب! شاید همان زمان برخی کودکان از دیدن چنین شخصیتی می ترسیدند‌ اما خب لازمه چنین شخصیتی ظاهری متفاوت بود.

    ** عجوزه یا همان خورخور؟

    یکی دیگر از شخصیت های بحث برانگیز فیلم دزد عروسک ها، عجوزه نام داشت. آزیتا حاجیان در این فیلم در قالب دو نقش قرار گرفته بود، یکی مادر بهرام و لیلا و دیگری عجوزه! حاجیان در این فیلم به همراه دخترش «مهراوه شریفی نیا» که کودکی ۸ ساله بود نقش یک مادر و دختر را ایفا کرده بودند. از طرفی تمرکز بسیاری روی گریم عجوزه و خورخور گذاشته بودند تا این تقابل به خوبی درآید. علاوه بر این خورخور و عجوزه در این فیلم یک شخصیت بودند و عجوزه با خوردن محلول های آزمایشگاهی دست ساز خود به خورخور تبدیل می شد.

    در همان مرحله پیش تولید، تست های گریم مختلفی روی صورت حاجیان و آبادی زده شد و از آنجایی که این دو نقش می بایست منفور و ترسناک می شدند بنا شد تا جذابیت های فانتزی هم چاشنی گریم شان شود.

    ** جوانی های اکبر عبدی در نقش گنجو

    اکبر عبدی از بازیگران باسابقه سینما و تلویزیون، در بسیاری از فیلم های سینمایی کودک نیز بازی کرده است. اما شاید گنجو یکی از نقش های متفاوت او در این ژانر به شمار آید. گنجو در اصل تنها پسر عجوزه بود که در یک قصر به همراه مادرش زندگی می کرد. عجوزه برای رسیدن به اهدافش گنجو را جلو می فرستاد و خود هدایتش می کرد! عبدی زمانیکه این فیلم را بازی می کرد، جوانی ۲۹ ساله بود!

    ** نجفیان: «دزد عروسک ها»؛ تضاد بین دیو صفتی و خوب بودن

    «رسول نجفیان» بازیگر نقش رئیس پلیس در فیلم سینمایی «دزد عروسک ها» در گفت و گو با خبرنگار فارس،گفت: من در این فیلم با برادرزاده ام شروین هم بازی بودم که نقش بهرام را ایفا می کرد. همان زمان این فیلم فروش خوبی داشت و بسیار پر فروش بود.

    وی با اشاره به جذابیت های این فیلم سینمایی برای کودکان و بزرگسالان نیز گفت: این فیلم جاذبه های بصری فراوانی داشت و فیلمی شاد و پر هیجان بود و مرحوم ابراهیم آبادی نقشی دیو صفت را بازی می کرد.

    این بازیگر ادامه داد: در این فیلم تضاد بین دیو و آدم های خوب قصه در دنیایی فانتزی و خیالی رخ می داد و چون موزیکال بود و داستان درباره خوبی و بدی و اسارت بچه ها در دست دیو و رها شدن آنها بود جذابیت داشت.

    نجفیان همچنین افزود: این فیلم به دور از شعارزدگی نکات اخلاقی خوبی را هم در اختیار مخاطبان گروه سنی کودک و بزرگسال قرار می داد. به خصوص شعر و آهنگی که در فیلم پخش می شد و شروین هم یکی از خواننده های موسیقی های این فیلم بود.

    ** خودخواهی خورخور در برابر مردم محله

    ماجرای این فیلم درباره زنی بود که به همراه فرزندانش مستاجر خورخور بودند. یک روز که خورخور برای گرفتن اجاره بهای خانه اش به خانه آنها می آید از حرف های زن متوجه می شود که قرار است وام بانکی دریافت کند! اما از آنجایی که خورخور دوست نداشت هیچ فردی در محل از او بالاتر باشد کاری کرد تا این وام به دست آنها نرسد. خورخور که همان عجوزه بود پسرش گنجو را وادار کرد تا همان روز به بانک رفته و پول ها را از دست مادر الهام و بهرام بدزدد.

    ** دزدیدن عروسک ها در شب

    در ادامه پلیدی های خورخور، وقتی متوجه شد الهام و بهرام قرار است برای کمک به مادر، عروسک هایشان را بفروشند، به گنجو سپرد تا شبانه به خانه آنها رفته و عروسک هایشان را بدزدد.

     

    ** زنده شدن عروسک ها و فراری دادن گنجو

    یکی از سکانس های جذاب این فیلم سینمایی سکانسی است که گنجو به لتاق الهام و بهرام می رود تا عروسک هایشان را بردارد. در همین لحظه چند عروسکی که تعلق خاطری به صاحبانشان دارند و در خیال الهام با او حرف می زنند، شروع به صحبت با یکدیگر کرده و برای فراری دادن گنجو نقشه می کشند و البته موفق هم می شوند‌.

    ** معرفی بازیگران و شخصیت هایشان

    در این فیلم، اکبر عبدی گنجو، آزیتا حاجیان عجوزه و مادر بچه ها، مهراوه شریفی نیا لیلا، شروین نجفیان بهرام، ابراهیم آبادی خورخور، مرتضی ضرابی کارآگاه، رسول نجفیان رئیس پلیس، فرهنگ مهرپرور میوه فروش،منوچهر آذری پلیس راهنمایی و … به ایفای نقش پرداختند.

    ** طراحی بخش عروسکی توسط جلوه های ویژه

    بخش عروسکی این فیلم به خوبی کارگردانی و طراحی شده بود. طوریکه عروسک و اسباب بازی ها در قالب عروسک های نمایشی قرار گرفته بودند و با استفاده از جلوه های ویژه بصری سکانس هیجان انگیزی برای کودکان مهیا کرده بودند‌.

    ** محله دزد عروسک ها فضایی در بوستان شفق

    محله ای که در این فیلم به عنوان لوکیشن اصلی در نظر گرفته بودند، فضایی در بوستان شفق بود و گروه تولید در این مکان دکورسازی کرده بودند تا بخشی از این بوستان را به محله ای برای فیلم تبدیل کنند. حتی سکانس های داخلی فیلم نیز در این خانه های دکورسازی شده مقابل دوربین رفت. گروه تولید ۴۵ روز در این بوستان مشغول تولید دزد عروسک ها بودند.

    ** رو شدن دست عجوزه برای اهالی محله

    وقتی گنجو با نقشه ای که در سر داشت در محل الهام و بهرام آمد و عروسک هایشان را به عنوان خریدار عروسک، دزدید آنها به همراه کارآگاه به دنبال گنجو کردند و به قصر عجوزه رسیدند و در آنجا گرفتار شدند که در نهایت با درایت عروسک ها نجات پیدا کردند و دست عجوزه و خورخور برای اهالی محله رو شد.

    برچسب ها :

    نظرات