آوای شمال(طبرستان)
  • گزیده اخبار :
  • یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ , Sunday 25 October 2020
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 113147
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۷ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
  • شما اینجا هستید :فرهنگی
  •   

    شب استقبال دولتمردان از جشنواره موسیقی فجر

    سومین شب از جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که اکثر هنرمندان سالن‌های پایتخت را به عطر و مهر مادری آراستند و اجرای خود را در آستانه روز مادر تقدیم به مادران عاشق ایران زمین کردند.

    شب استقبال دولتمردان از جشنواره موسیقی فجر

    آوای شمال/ در سومین روز از این جشنواره ۱۱ گروه و خواننده موسیقی در ۶ سالن پایتخت به روی صحنه رفتند و با اجرای برنامه‌های خود در یکی از سردترین شب‌های تهران، برگ سوم از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را در حالی به دفتر خاطرات این جشنواره اضافه کردند که تعدادی از مقامات عالیرتبه کشوری از این اجراها دیدن کردند. سومین شب از جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که اکثر هنرمندان سالن‌های پایتخت  را به عطر و مهر مادری آراستند و اجرای خود را در آستانه روز مادر تقدیم به مادران عاشق ایران زمین کردند.

    از خوزستان تا آذربایجان با میسان و هاوار

    اجراهای گروه «میسان»   خوزستان و گروه کردی «هاوار» آذربایجان غربی در سردترین شب بهمن ماه، گرمابخش جشنواره موسیقی فجر در تالار سوره بود.

    اعضای گروه «میسان» در اولین سانس از دومین شب جشنواره با دشداشه‌های سفید در تالار سوره به صحنه رفتند و در این اجرا گروه میسان قطعه «انا اشمالنی اصغیرون» (قسمت نبود) بعنوان قطعه آغازین برنامه خود پیشکش مخاطبان خود کرد گفتنی است این قطعه در کنار قطعات شاد دیگری نظیر «هیه قسمه» (تا ب کی)، «ساعت السوده» (همه چیز تمام شد)، «الی وین» (روزگارم سیاه) برای اولین بار در بخش موسیقی نواحی سی‌و پنجمین جشنواره فجر اجرا شدند. که این اجرا با استقبال پرشور حاضران در سالن روبرو شد.

     گروه میسان که برای دومین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد از ۱۳۸۰ شروع به کار کرده و سابقه حضور و اجرا در کشورهای قطر، لبنان، کویت و امارات هم دارد. این گروه در سه بخش موسیقی مقامی خوزستان، موسیقی آئینی و رقص سنتی، همچنین بخش نوجوان فعالیت می‌کند.

    در بخش دوم سانس اول گروه «هاوار» با لباس‌های کردی به صحنه رفتند و اجرایشان را با دونوازی دوزله و ضرب شروع کردند. این گروه که برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حاضر شده است، سابقه اجرا در کشورهای ترکیه، عراق و اروپا را هم دارند.

    مقام «قطار»، مقام «گلو»، قطعه «باران» یا «بارانه»، مقام «سوار سوار» به معنی سوارکار اسب، قطعه «گَریان» به معنی چرخش رقص کردی از مهم‌ترین قطعاتی بودند که اجرا شدند.

    گروه «هاوار» فعالیتش را از سال ۱۳۸۵ شروع کرده و هدفشان این است که موسیقی فولکلور کردی را به همان شکلی که وجود دارد و بدون دخل و تصرف به مخاطبان ارائه دهند.  اعضای این گروه بین ۱۹ تا ۳۵ سال هستند.

    درخشش ستاره‌های پارسی در شب سرد زمستانی

    در شب سوم اجراهای مربوط به سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، شامگاه جمعه ۲۵ بهمن ماه و در ساعت ۱۸/۳۰ ارکستر بادی پارس به سرپرستی ناصر نظر و رهبری حسین شریفی با همراهی سازهای کوبه‌ای و گیتار الکتریک و گیتار باس و پیانو در تالار وحدت با اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک، آثار موسیقی سینمای جهان و چند قطعه محلی اجرایی موفق و خاطره‌انگیز را در کارنامه خود ثبت کرد.

    در قسمتی از کنسرت حسین شریفی از ناآشنا بودن سازهای بادی در ایران سخن گفت و از عزم مجموعه ارکستر پارس در شناساندن این سازها سخن گفت. و افزود سازهای بادی فقط برای اجرای قطعات مارش گونه و نظامی نیستند و این سازها قابلیت اجرای قطعات رمانتیک و حتی آوازی را هم دارند.

    در این اجرا ارکستر پارس با آنسامبل ارکستر بزرگ پاپ کلاسیک با خوانندگی علیرضا هاشمی‌فر به روی صحنه رفت و قطعات اوورتور کارمن اثر جرج بیزه، پتری گون و رودخانه ماه اثر هنری مانسینی، مرا به ماه ببر اثر برت هوارد، کاروان اثر دوک الینگتون، احساس خوب اثر آنتونی تیولی، نوسان و تیک و تاک اثر حسین شریفی، موسیقی فیلم پاپیون اثر جری گلداسمیت، شکار آهو منوچهر اسلامی، ترکیش مارش اثر ولفگانگ آمادئوس موتسارت، اورتوور اپرای کارمن اثر حرج ریزه(برای کوارتت)، رودسکی مارش اثر یوهان اشتراوس، راه من اثر ژاک روو و تاریخ عشق قطعه فولکلوریک اسپانیایی با تنظیم حسن فراهانی و چند قطعه دیگر نظیر سوای را اجرا کرد.

    ارکستر پارس در سال ۱۳۶۴ با هدف آموزش موسیقی به کودکان و نوجوانان توسط ناصر نظر پایه گذاری شد و تا کنون چند نسل از بهترین موزیسین ها را به عرصه هنر ایران معرفی کرده است.

    عطر گیسوان مادر در انبوه جمعیت تالار وحدت

    در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر و در نوبت دوم اجراهای تالار وحدت، حجت اشرف‌زاده در شامگاه جمعه ۲۵ بهمن ماه در ساعت ۲۱/۳۰ با گروه خود بنام ماهیما عاشقانه‌های خود را تقدیم هواداران کرد که برای شنیدن صدای هنرمند مورد علاقه خود تمام صندلی‌های تالار وحدت را اشغال کرده بودند.

    این هنرمند در ابتدای کنسرتش خطاب به جمعیت گفت: در تالار وحدت جایی که بسیاری از بزرگان موسیقی ایران در آن هنرنمایی کردند کار ساده‌ای نیست. و امشب من این افتخار را دارم که در این سالن برای شما هنرنمایی میکنم و خوشحالم که این افتخار در شبی نصیب من شده که معطر به عطر وجود نازنین مادران است و احرای من در شبی برگزار میشود که در آستانه روز مادر هستیم و من این اجرا را تقدیم مادران عزیز میهنم میکنم.

    و خوشحالم در این شب عاشقانه‌هایم برای مردمی میخوانم که عاشقشان هستم. وی در ادامه از حضور محمدعلی بهمنی ترانه‌سرای معاصر در سالن خبر داد که باعث تشویق ممتد این ترانه سرا توسط حاضران در سالن شد.

    این هنرمند در کنسرت شب گذشته خود قطعات بی خبر از تو، آتشم باش، عاشق توام، دلم گریه میخواد، جان منی تو، ماه و ماهی، نگارم را اجرا کرد.

    در ادامه قطعه برف آمد با ترانه‌ای از روزبه بمانی و قطعه‌ای خراسانی به نام عزیز بشینه کنارم، مهدخت و ترانه قطعه پرسون پرسون، سفر نرو، توسط گروه ماهیما و صدای حجت اشرف زاده اجرا شد.

    پایان بخش اجرای گروه ماهیما و حجت اشرف زاده تکرار قطعه آتشم باش بود.

    طنین «بانگ نو» و حضور مدیرعامل خانه موسیقی

     سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز سوم خود را در حالی تجربه کرد که فرهنگسرای نیاوران در نخستین سانس خود به میزبانی گروه موسیقی «بانگ نو» رفت. در شب بیست و پنجم بهمن این گروه به سرپرستی نسترن هاشمی و خوانندگی مهیار شادروان، قطعات خود را با رویکرد موسیقیایی مبتنی بر مدهای موسیقی دستگاهی ایران و نگرش چند صدایی، به گوش علاقه‌مندان این سبک موسیقی رساندند.

    «تصنیف منگر این چنین» آغازگر این اجرا بود و مقدمه مناسبی برای جذب مخاطبان حاضر در سالن شد. بعد از آن نوبت به تکنوازی رسید تا صدای سنتور گوش‌نواز شود و مهارت نوازندگان که در کل اجرا مشهود بود، بیشتر نمایان شود. «ضربی بیداد» در امتداد «تصنیف خیال» قرارگرفت و پس از آن «ضربی بوسلیک»، «سوز و گداز» و «غبار» هر یک به نوبت اجرا شدند.

    «تصنیف شعر زن» بعد از «غبار» ادامه دهنده اجرا بود. سپس «ضربی نوازی»، «ضربی دشتی»، «ساز و آواز دشتی»، «تصنیف رویا» و «رنگ دشتی» نواخته شدند و همراهی منظم اعضای گروه با یکدیگر رقم خورد.

    ظرفیت بالای جشنواره موسیقی فجر در مسیر اعتلای موسیقی

    مدیرعامل خانه موسیقی در حاشیه این اجرا در گفتگو با ستاد خبری این جشنواره گفت:  باید از ظرفیت منحصر به فرد جشنواره موسیقی فجر برای رشد موسیقی استفاده شود.

    وی افزود: دورادور شاهد تلاش‌ها و زحمات دوستان در ستاد جشنواره موسیقی فجر، دفتر موسیقی و همه همکاران اجرایی بودم. با توجه شرایط ویژه و سختی که همه در این چند ماه اخیر با آن مواجه بودیم و تجربه کردیم، در آن حال و هوا تلاش دوستان جای خسته نباشید دارد. بنا به تجربیات خودم در این زمینه، خوب میدانم کار و مسیولیت صعب و سنگینی بر دوش بزرگواران است.

    وی ادامه داد: با توجه به جدول اجراهای جشنواره، شاهد حضور سبک‌ها و کنسرت‌های مختلفی برای تمامی مخاطبان با ذائقه‌های متفاوت، خواهیم بود. ماحصل تلاش با شرایط موجود و همراهی هنرمندان را در این جشنواره به تماشا نشسته‌ایم و برای همگی آرزوی موفقیت میکنم.

    مدیرعامل دفتر موسیقی به جایگاه کنونی جشنواره اشاره کرد و بیان کرد: من از گذشته‌های دور همواره منتقد جشنواره بودم و دوست داشتم جشنواره موسیقی فجر به جایگاهی که لایق آن است برسد‌. متاسفانه سال گذشته زحمات بسیاری که برای ارتقا جشنواره کشیده شده بود، از بین رفت. دوباره ساختن کار سختی است. بر هیچ کس پوشیده نیست که جشنواره موسیقی آن طور که باید و شاید عیار پیدا نکرده و حمایت کافی را برخود ندیده است. همه باید تلاش کنند تا جشنواره‌ای که متعلق به هنرمندان موسیقی و بستری برای موسیقی این مرز و بوم است، ارتقا پیدا کند. باید از ظرفیت منحصر به فرد جشنواره موسیقی فجر برای رشد موسیقی استفاده شود، تا در جامعه بین‌المللی نیز جایگاهش را پیدا کند. همان طور که همه جشنواره‌های موفق سابقه‌های طولانی دارند، این امر نیز نیاز به یک کار مستمر و دراز مدت دارد.

    تجلیل از نادر مشایخی در تالار رودکی

    سومین روز از  سی‌و‌پنجمین دوره مهم ترین رویداد موسیقی کشور دو گروه در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداختند و محمد اله‌یاری (مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رییس جشنواره موسیقی فجر)، شاهین فرهت (دبیر جشنواره) و برخی از هنرمندان خارجی حاضر در جشنواره به دیدن برخی اجراها پرداختند.

    اجرای اول تالار رودکی  به ارکستر فرهنگ و هنر  اختصاص داشت. طی این اجرا، مراسم بزرگداشتی نیز برای نادر مشایخی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی برگزار شد و پیش از کنسرت مستندی درباره او برای حاضران پخش شد.

    حرف دل و حدیث عاشقی دلداده‌ای رنجور

    نادر مشایخی طی آن مستند از اهمیت و ماهیت موسیقی گفت و درباره دلبستگی‌ها و علاقه‌هایش صحبت  کرد و به ذکر خاطراتی از گذشته‌های نزدیک و دور پرداخت. نادر مشایخی سپس از اتفاقاتی گفت که او را در کودکی به موسیقی علاقمند کرده است.

    پخش این مستند با استقبال حاضران مواجه شد. گفتنی است قرار است طی برگزاری جشنواره امسال از سه هنرمند دیگر نیز تجلیل شود. پس از پخش مستند محمد الله‌یاری ( مدیر کل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و شاهین فرهنگ (دبیر جشنواره) از نادر مشایخی تجلیل کردند. دقایقی پس از پخش مستند و تجلیل از نادر مشایخی اعضای ارکستر فرهنگ و هنر به روی صحنه رفتند و به اجرای برنامه پرداختند.

    نادر مشایخی به دلیل کسالت تمام قطعات را رهبری نکرد و شهرام توکلی رهبر ثابت ارکستر تا نیمه‌های اجرا اعضای ارکستر را رهبری کرد. نادر مشایخی از میانه اجرا به عنوان رهبر میهمان ارکستر فرهنگ و هنر را همراهی کرد و حضورش بر روی صحنه با استقبال مخاطبان مواجه شد.

    نادر مشایخی ضمن پوزش از مخاطبان به دلیل کسالتش رو به حاضران  گفت: قطعات امشب متعلق به دوره‌های مختلف است و برایم مهم بود که قطعات کمتر شنیده شده توسط نوازندگان جوان ارکستر اجرا شود. در ادامه نادر مشایخی به اتفاق اعضای ارکستر قطعه صلح را اجرا کرد و پس از آن ضمن توضیح به اجرای آثار بعدی پرداخت. او تا پایان اجرا در فاصله میان قطعات درباره آن‌ها توضیحاتی داد..

     ارکستر فرهنگ و هنر به سرپرستی سوسن تقی‌پور (رییس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران) در سال ۱۳۹۳ تشکیل شده و علی‌اکبر قربانی و شهرام توکلی با همراهی جمعی از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید رشته موسیقی رهبری آن را به عهده داشته‌اند.

    ارکستر فرهنگ و هنر در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ طی مراسمی در تالار وحدت با حضور وزیر ارشاد آن مقطع افتتاح شد و کار خود را آغاز کرد. این ارکستر طی این سال‌ها با خوانندگانی چون رشید وطن‌دوست، وحید تاج، ماریو تقدسی، مهدی محمدی، محمد معتمدی و سالار عقیلی همکاری کرده و به اجرای برنامه پرداخته است. لازم به ذکر است که ارکستر مذکور همچنین با اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی و رامیز قلی‌اف (تار نوازی اهل آذربایجان) همکاری کرده است.

    بداهه‌‌نوازی علی‌اصغر عربشاهی در حضور سخنگوی دولت در تالار رودکی

    تالار رودکی در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر میزان گروه «نواساز» به سرپرستی علی‌اصغر عربشاهی بود.علی ربیعی سخنگوی دولت و محمد اله‌یاری رییس دفتر موسیقی به دیدن این اجرا نشستند.

    اجرای دوم تالار رودکی در سومین شب، جمعه ۲۵ بهمن‌ماه ،در سانس ۲۱:۳۰ به گروه «نواساز» اختصاص داشت. محمد اله‌یاری (مدیر کل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و علی ربیعی (سخنگوی دولت)  همراه با علاقمندان موسیقی ایرانی به دیدن اجرای گروه «نواساز» نشستند.

     «نواساز» گروهی است به سرپرستی علی‌اصغر عربشاهی که در سال ۱۳۹۵ تشکیل شد و پس از آن در همان سال کنسرت «سیاه مشق» را در تالار رودکی به روی صحنه برد و سپس با حضور در جشنواره‌های مختلف به فعالیت خود ادامه داد.

    گروه «نواساز»  در سی‌ و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای کنسرت «کوارتت تار» پرداخت . بخش اول کنسرت به بداهه‌نوازی اختصاص داشت و رهگذار، تکنوازی، قطعه آذری با آهنگسازی عبدالله قربانی و تنظیم علی‌اصغر عربشاهی، تکنوازی، ضربی غوغا، تکنوازی، مقدمه هنگامه در هنگام و ضربی سبکبار بخش دوم کنسرت بودند.

    «اقبال آذر» در فرهنگسرای نیاوران نواخت

    شامگاه بیست و پنجم بهمن ماه گروه موسیقی «اقبال آذر» به سرپرستی و خوانندگی سبحان مهدی پور، در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت. این گروه موسیقی که به احترام آواز خوان صاحب سبک، اقبال آذر، نام گذاری شده است، در دومین سانس این روز جشنواره قطعات خود را با اشعاری از حافظ، سعدی، فروغی بسطامی، …. اجرا کرد.

    این گروه برنامه خود را با یاد اقبال آذر آغاز کرد، مژده انتشار قطعاتی را نیز در سال آینده داد و سراغ نخستین قطعه با نام «پیش درآمد آواز افشاری» از علی اکبر شهنازی رفت. بعد از آن شعر حافظ با صدای خواننده در میان نوای ساز ها، شنیده شد.

    تصنیف «در بهار امید» از محمدعلی امیر جاهد، خوانده شد تا نوبت به «ضربی صدری» با کلامی از سعدی برسد و هماهنگی شایسته اعضای گروه را به نمایش بگذارد. ساز و آواز با کلامی از فروغی بسطامی ادامه دهنده طنین سنتور با همراهی دیگر ساز ها شد تا این قطعه نیز مانند دیگر قطعات با تاثیر پذیری از شیوه آوازی اقبال آذر شنیده شود.

    در انتها این گروه به عنوان حسن ختام، ضربی رهاب را به روایت اقبال آذر اجرا کردند و مورد تشویق ممتد حضار قرار گرفتند.

    خنیاگران خیام و تکرار موفقیت حضور در جشنواره فجر

    گروه «خنیاگران خیام» در دومین شب و سانس جشنواره فجر،  موسیقی اصیل ایرانی را در تالار سوره اجرا کردند. رپرتوار اجرایی این گروه عبارت بود از چهار قطعه‌‌ای که «خنیاگران خیام» اجرا کردند توسط صمد برقی سرپرست گروه تنظیم و ساخته شده بود این قطعات عبارت بودند از چهار قطعه‌ محلی خراسانی «الله مزار»، «سبزه پری»، «ممد و‍‌ُسین»، همچنین تصنیف «مردم آزاده».

    چهار مضراب «دل انگیز» اثر زنده یاد استاد پرویز مشکاتیان از دیگر قطعات اجرا شده توسط این گروه بود.

    در ادامه این گروه با درخواست  یکی از مخاطبان در سالن برای اجرای قطعه «از خون جوانان لاله دمیده» روبرو شد. و در ادامه تک‌نوازی تمبک و کمانچه یکی دیگر از بخش‌های این اجرا بود که مورد توجه مخاطبان جشنواره موسیقی فجر قرار گرفت.

    درخشش گروه موسیقی «اَش» در اولین حضور در جشنواره موسیقی فجر

    کنسرت گروه موسیقی تازه تأسیس «اَش» به خوانندگی و سرپرستی علیرضا اشرف‌پور، شامگاه جمعه ۲۵ بهمن‌ماه طییک سانس در سالن برج آزادی برگزار شد.

    در ابتدای این کنسرت علیرضا اشرف‌پور ضمن تشکر از حضور هواداران در این کنسرت، از دلایل گروه برای شرکت در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گفت و خاطرنشان کرد: عده‌ای معتقد بودند که به دلیل شرایط حساس کنونی کشور نباید در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کنیم و به نوعی این جشنواره را تحریم کنیم اما من با این عقیده مخالف هستم. من معتقدم که جریان موسیقی کشور باید به هر شکلی که شده ادامه پیدا کند ضمن اینکه گروه ما گروهی پاپ، شاد و مناسبتی نیست که بخواهیم در این جشنواره حضور پیدا نکنیم.

    وی ادامه داد: در چند ماه گذشته اتفاقات تلخ و ناگواری از قبیل اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی در کشور رخ داد و همه ما متأثر بودیم اما من فکر می‌کنم که تصمیم درست برای گروه ما این بود که در این جشنواره شرکت کنیم و در کنار افرادی قرار بگیریم که دوست داریم در کنار آن‌ها باشیم.

    سپس اشرف پور از حضار داخل سالن درخواست کرد تا به احترام تمامی جانباختگان حوادث اخیر کشور، یک دقیقه سکوت کنند.

    کنسرت با اجرای قطعه «جراحت» با شعری از مهدی اخوان‌ثالث آغاز شد و این گروه در ادامه قطعات سبز، دستان، ای کاش، پیر فرزانه، تنها، ساقی، باران، دلق ازرق فام، خیال، گلکو، خبرت هست؟ و صبا را اجرا کرد.

    از نکات جالب توجه این کنسرت، تقدیم قطعات «سبز» به جانباختگان حوادث اخیر در کشور و قطعه «ای کاش» به تمام زنان سرزمین بود.

    رضا بهرام و تجربه نخست جشنواره موسیقی فجر

    در سومین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، رضا بهرام، شامگاه ۲۵ بهمن‌ماه طی دو  سئانس کنسرت در نمایشگاه بین‌المللی میلاد با هواداران خود دیدار کرد.

    بهرام که مدت زیادی از شهرتش در بازار موسیقی نمی‌گذرد، در ابتدای این کنسرت قطعه «مو به مو» را اجرا کرد و پس از آن به ترتیب آهنگ‌های «آرامشی دارم»، «بیمار»، «آتش» و «گل عشق» را خواند.

    او در ادامه همراه با نوازندگان خود بر روی صندلی نشسته و آهنگ‌ از عشق بگو را به صورت آنپلاگد اجرا کرد و بعد از هواداران خود خواست که نور گوشی‌های همراه خود را روشن کنند تا یک فضای زیبایی را در سالن به وجود بیاورند. دومین آهنگی که بهرام به صورت آنپلاگد اجرا کرد، قطعه مو به مو بود که این قطعه برای بار دوم در کنسرت امشب بهرام اجرا ‌شد.

    حضور مادر در شب هنرنمایی فرزند

    پس از اجرای این قطعات، بهرام از حضور مادرش در سالن کنسرت خبر داد و سپس با معرفی مادرش رو به او گفت شاید الآن نباید می‌گفتم که تنها عشق زندگی من هستی.

    بهرام پس از اجرای آهنگ کجایی از اجرای آهنگی خبر داد که خودش خیلی آن را دوست دارد و در این لحظه قطعه هیچ که یکی از احساسی‌ترین آهنگ‌های بهرام است اجرا شد.

    علی‌اصغر مونسان معاون ریاست جمهوری و وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بهمن حسین‌زاده، مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از مهمانان ویژه این کنسرت بودند.

    سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۳ تا چهارشنبه ۳۰ بهمن در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود.

    برچسب ها :

    نظرات