آوای شمال(طبرستان)
  • گزیده اخبار :
  • دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ , Monday 25 May 2020
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 112681
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۷ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
  • شما اینجا هستید :فرهنگی
  •   

    سودای سیمرغ| «آن شب» مقلد ژانر وحشت هالیوود

    آن شب مقلد ژانر وحشت هالیوود است و داستانش، نواقصی دارد اما می توان آن را شروعی برای فیلم سازی در ژانر وحشت دانست.

    آوای شمال/ اولین فیلم روز چهارم از جشنواره فیلم فجر که در پردیس ملت اکران شد، آن شب به کارگردانی کوروش آهاری و بازی شهاب حسینی بود. فیلمی که ژانرش با سایر فیلم های اکران شده تا این روز تفاوت داشت. ژانر وحشت انتخاب کوروش آهاری برای ساخت فیلم آن شب بود.

    ابتدای فیلم، نمایی از بابک( شهاب حسینی) را در آینه می بینیم که چهره اش به خاطر دندان درد در هم پیچیده و صدایی که می گوید: شب میشه،همه چشمهاشون رو ببندید. با وجود آنکه این مونولوگ درباره بازی مافیاست اما با استناد به نام فیلم و این پلان، متوجه می شویم که امشب قرار است اتفاقاتی رخ دهد و مافیا بازی دروغ و اقرار و دفاع است.

    قصه فیلم درباره زوج جوانی است که به تازگی صاحب فرزند شدند اما در گذشته خود، حفره هایی دارند که آن را از هم مخفی می کنند.

    در ابتدای فیلم و در بازی مافیا دوستان بابک و ندا به آنها می گویند که این دو، دروغگوهای خوبی هستند. نوع فیلمبرداری این فیلم، برای چنین ژانری مناسب است. نماهای بسته و یا وارونه و حتی نمایی که از داخل گهواره شبنم فرزند بابک و ندا گرفته می شود توانسته در انتقال حس به مخاطب کمک کند.

    در این میان، دیالوگ های بابک و ندا با دوستانشان، مکث ندا درباره علت دیر بچه دار شدنش و موضوعی که دوست بابک می خواهد درباره دختر جوانی که ساعت سه صبح در بیمارستانش فوت کرده، نشان دهنده این است که این زن و شوهر که به زعم دوستانشان، دروغگوی قهاری هم هستند، موضوعی را از گذشته پنهان می کنند.

    همچنین، ارتباط دوستانه در این فیلم قابل باور است و روابط بابک و مینا هم رابطه ای قابل پذیرش است این دو نفر، زوجی را تشکیل می دهند که اختلافاتی دارند و رابطه شان بیشتر از آنکه احساسی باشد، تبدیل به یک تعهد شده است.

    تاکید بر روی تتوی بابک و ندا، دیدن سایه در اتاق بچه، تصادف کردن با یک گربه سیاه و نبودن اثری ازآن، مشکل پیداکردن جی پی اس و رفتن به یک هتل خلوت همگی نشان دهنده این است که با یک فیلم ماورایی رو به رو هستیم.البته پس از دنبال کردن داستان، متوجه می شویم که این تتو، نماد و مهری است بر پیشانی زن و شوهر که انتخاب شدند تا امشب به آنچه در گذشته بوده و رهایشان نمی کند، اعتراف کنند.

    پیرمرد سیاه پوست و اشاره اش به تتو، متصدی هتل و حرفهایی که با بابک راجع به مرگ می زند هم دلایلی است بر اینکه در این فیلم، شاهد اذیت وآزار بابک و خانواده اش هستیم.

    تقلید کاملا مشخص از فیلم های ترسناک هالیوود موجب می شود تا هر بیننده ای که دست کم یک فیلم در ژانر وحشت هالیوودی دیده باشد، می تواند حدس بزند که چه اتفاقاتی در فیلم می افتد.کلوزآپ از شیر و وان حمام سریعا این انتظار را به وجود می آورد که در سکانس بعدی آنها را خونی ببینیم.

    در برخی از قسمت‌ها، کلاف بازی شهاب حسینی گم می‌شود و نمی‌توان پذیرفت که مردی در جست‌وجوی فرزندش باشد و هیچ شتابی برای پیداکردن آن در راهروهای هتل و بیمارستان نداشته باشد. ترس هم کمترین چیزی است که از صورت بابک درک می شود.ندا نیز در جایی که با اولین صدای نا آشنا در اتاقش مواجه می شود، ترس را خوب القا نمی کند در حالی که می توان گفت اولین واکنش یک مادر ایرانی  در مواجهه با خطر، در آغوش گرفتن فرزندش است تا گزندی به وی نرسد.

    برخی از قسمت‌های فیلم روند منطقی نداشتند و سوال ایجاد می‌کرد بطور مثال چرا در زمانی که ساختمان برق ندارد، باید خانواده بابک از لابی هتل که روشنایی بیرون آن را روشن‌تر از باقی قسمت‌های ساختمان نگه داشته، به سمت راهروهای تاریک بروند.

    یکی از مواردی که نباید درباره این فیلم فراموش کرد موضوع روانی و درون نگری آن است.هتلی که تنها مسافرانش خانواده بابک هستند نشان از روان خودآگاه و ناخودآگاه وی دارد که با خودکشی معشوقه سابقش، زمان را برای فوران مناسب دیده است و حالا بابک باید در هزار توی ذهنش به دنبال وجدانی باشد که جز با اقرار و اعتراف ساکت نمی شود. جنگ بین وجدان و انکار واقعه همچنان وجود دارد تا جایی که این انکار موجب می شود او به خانواده اش لطمه بزند و به اشتباه به همسرش چاقو بزند و فرزندش را هم نیابد.

    در همان ابتدای ورود به هتل، تابلوی مردی را در آینه می بینیم که انعکاسش در آینه به وی پشت کرده است و در سکانس پایانی هم شهاب حسینی با متوجه شدن واقعیت،  در مقابل آینه قرار می گیرد و با اهمیت ندادن به اقرار اشتباهش کاری می کند که وجدانش که انعکاسی در آینه است از او رو برگرداند.

    همچنین، در فیلم ،نمایی از سیگارکشیدن شهاب حسینی را کنار پنجره و تاریکی می بینیم که نوع سیگار کشیدنش و دودی که به صورت اشکال از دهانش خارج می شود آن قدر صحنه جذابی است که خود به اندازه همه تبلیغات سیگار کار بازاریابی برای آن را انجام داده است و می توان گفت زیبایی بصری این صحنه، تمام پیام های آموزشی دوری از مواد مخدر را تحت الشعاع قرار داده است .استفاده از الکل و نمایش آن در فیلم هم برای مخاطب ایرانی چندان ملموس نیست و مشخص است که فیلم برای اکران خارجی، چنین صحنه هایی دارد که در نسخه ایرانی آن هم حفظ شده است.

    گرچه موسیقی فیلم هم مانند موسیقی فیلم هایی با چنین مضامین و محتوایی بود اما استفاده به موقع از افکت های صوتی به کمک ایجاد حس وحشت در مخاطب می آمد.

     آن شب مقلد ژانر وحشت هالیوود است و داستانش، نواقصی دارد اما می توان آن را شروعی برای فیلم سازی در ژانر وحشت دانست البته، باید دید اگر این فیلم در ایران ساخته می شد بازهم می توانست این چنین ماهرانه تقلیدی از هالیوود باشد چرا که  المان ها و ابزارهای ساخت فیلم در چنین ژانری هزینه زیادی می طلبد.

    برچسب ها :

    نظرات