راه‌حل‌های سلب امتیاز میزبانی باشگاه‌های ورزشی ایران

چاپ

آوای شمال/ به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر آموزش و فرهنگ این مرکز طی گزارشی با عنوان «راهکارهای حل مسئله سلب امتیاز میزبانی باشگاه های ورزشی ایران» آورده است: کمیته اجرایی مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا تحت نفوذ حاکمیت و سیاست‌‌های خصمانه برخی از دولت‌‌های منطقه، تصمیماتی را درخصوص سلب امتیاز میزبانی باشگاه‌های فوتبال ایران با ادعای واهی ناامن بودن ایران اتخاذ کرده است؛ ایرانی که خود تأمین‌‌کننده و تضمین‌‌کننده امنیت کشورهای منطقه است.

این گزارش می‌افزاید: سوابق موضوع نشان می‌‌دهد که پیش از این کشورمان توسط نهادهای ورزشی آسیایی و جهانی با جرائم و محرومیت‌‌هایی مواجه شده است. پیگیری نه‌چندان جدی حقوق ورزشی کشورمان از سوی مسئولان مربوطه به‌ویژه حق میزبانی باشگاه‌های ایرانی و مواجهه‌‌ منفعلانه در مقابله با تصمیمات نهادهای مذکور، خسارات و پیامدهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بسیاری به همراه داشته است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید دارد: عدم مدیریت صحیح، مواجهه منفعلانه و پذیرش تصمیم غیرمنطقی کنفدراسیون فوتبال آسیا به معنای قبول وضعیت ناامن کشور توسط نهادهای داخلی می‌باشد که قطعاً این محرومیت می‌تواند تسری آن به دیگر رشته‌های ورزشی و تکرار آن در سال‌های آتی را در پی داشته باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش جهت حل این مسئله و پایدارسازی امنیت ورزش کشور از گزند چنین تصمیمات سیاسی نهادهای ورزشی بین‌المللی و حفظ منافع ملی کشور، راهکارهایی را در دو سطح کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در راهکاری کوتاه‌مدت به مواردی همچون میزبانی و برگزاری مسابقات دوستانه فوتبال باشگاهی بین تیم‌های ایرانی با تیم‌ها و باشگاه‌هایی از کشورهای دارای روابط حسنه دیپلماتیک و پوشش گسترده رسانه‌‌ای آن، دعوت رسمی نهادهای ورزشی ایران از ناظران بین‌المللی بی‌‌طرف برای بررسی شرایط کشور در‌خصوص امکان میزبانی مسابقات ورزشی فوتبال، رایزنی و مکاتبه مستقیم رئیس کمیته ملی المپیک با کنفدراسیون فوتبال آسیا، فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک و اشاره به مغایرت محرومیت مذکور با بند «۷۲» اساسنامه فدراسیون فوتبال آسیا و مغایرت با جنبش المپیک، اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی و منطقه‌ای سایر رشته‌های ورزشی در ایران، اشاره به میزبانی مسابقات ورزشی در کشورهایی مانند عربستان سعودی، بحرین و عراق به‌رغم شرایط ناامن حاکم بر آنها، ارائه شکایت از کنفدارسیون آسیا به دادگاه CAS وابسته به کمیته بین‌المللی المپیک مبنی‌بر مداخله برخی دول منطقه در اتخاذ تصمیمات مغایر با گسترش صلح و نوع‌دوستی مقرر در اساسنامه‌های نهادهای ورزشی بین‌المللی، ارائه تضمین ازسوی نهادهای دولتی ایران مبنی‌بر امن بودن فضای کشور و قبول برقراری امنیت و تأمین امنیت باشگاه‌های مهمان،‌ تهدید به عدم شرکت در مسابقات آسیایی صرفاً از‌سوی مدیران و ذی‌نفعان باشگاه‌ها و نه مسئولان فدراسیون و کمیته ملی المپیک، راه‌‌اندازی کمپین‌های مردمی اعتراضی نسبت به تصمیم گرفته شده در بستر فضای مجازی،‌ اظهار مخالفت با تصمیم مذکور از‌سوی اعضای فعلی و سابق تیم ملی فوتبال ایران و برخی از ورزشکاران دیگر کشورهای دوست و رایزنی با اسپانسرهای مسابقات باشگاه‌های آسیایی (تبلیغات و پخش مسابقات مربوط) جهت اعمال فشار بر کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به میزان بالای استقبال تماشاگران ایرانی از مسابقات مزبور، اشاره کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین در ارائه راهکارهای بلند مدت در حل مسئله سلب امتیاز میزبانی باشگاه های ورزشی ایران به مواردی همچون ایجاد یک شبکه قدرت موازی مانند، کنفدراسیون فوتبال اوراسیا،‌ کنفدراسیون فوتبال کشورهای حاشیه خزر، فلات ایران (حوزه تمدنی ایران) جهت حضور فعال و کنشگرانه مبتنی‌بر دیپلماسی قوی ورزشی، فعال‌سازی دیپلماسی سیاسی در سطح وزارت امور خارجه جهت کسب کرسی در کمیته‌ها و هیئت‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز فدراسیون‌های ورزشی در سطح جهانی و آسیا، ایجاد کمیته مشترک دیپلماسی ورزشی متشکل از وزارت ورزش و جوانان، وزارت امور خارجه، کمیته ملی المپیک، حسب موضوع فدراسیون‌های ورزشی مربوط و استقرار دبیرخانه در وزارت امور خارجه، حضور شخصیت‌های مطرح و بین‌المللی فوتبال کشور در رأس مدیریت فدراسیون فوتبال و حمایت از عضویت آنها در کمیته‌ها و هیئت‌های تصمیم‌گیری AFC و FIFA، عقد قراردادهای خواهرخواندگی فی‌‌مابین باشگاه‌های ایرانی و باشگاه‌های کشورهای دارای روابط حسنه و برگزاری اردوهای ورزشی مشترک در ایران و بسترسازی برای ایجاد کمپ‌‌ها و آکادمی‌‌های ورزشی توسط باشگاه‌های خارجی در داخل کشور، اشاره کرده است.