آوای شمال(طبرستان)
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ , Friday 5 June 2020
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 110985
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳ دی, ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
  • شما اینجا هستید :سیاسی
  •   

    افکار دانشگاهیان را باید به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد

    معاون سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم گران اثرگذار جامعه هم منتقل شود.

    آوای شمال/ حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست بررسی چگونگی تحقق اهداف بیانیه گام دوم، اظهار داشت: در آذر ماه شاهد روز دانشجو و روز وحدت حوزه و دانشگاه بودیم. این مسأله کماکان پر از گفتگوست و می توان فرصت ها،کارکردها، تهدیدها و نقاط آسیب آن  را به چند مرحله تقسیم کرد و وارد گفت و گو شد.

    وی افزود: همه اذعان دارند که فرصت های فراوانی پیش روی سرمایه های نخبگی جامعه رقم خورده و جدا از نزدیک شدن به دل ها، فکرها و زمینه سازی گفت گو ها که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای دانشجویان (شهید نمادین؛ شهید ابوفتح) رقم خورد،‌ زمینه هم افزایی های فراوانی را فراهم کرد.

    معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: عقلای جامعه و نخبگان دانشگاهی به این جمع بندی رسیدند که نه امروز همه علم در دانشگاه بوده و نه همه معنویت در حوزه است، بلکه امروز ما با فرصت ها و تهدیدهای مشترکی بین هر دو این نهادها مواجهیم و باید با هم افزایی به دنبال تبین و نظام مسائلی باشیم که امروز به عنوان تهدید و فرصت می تواند شامل هر دو مجموعه شود.

    وی بیان کرد: یکی از نقاط انتقادی مشترکی بین حوزه و دانشگاه، جدابودن از نظام مسائل حاکم بر جامعه است؛ علی رغم دستاوردهای علمی فراوان و معنویت به معنای واقعی اما انتقاداتی نسبت به فضای دانشگاه  داریم که مطلوب ما نیست و آسیب های جدی نسبت به آن وجود دارد.

    حجت‌الاسلام صالحی اظهار داشت: مؤلفه های دینداری و دینمداری در دانشگاه نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست حتی با وجود آنکه رویکردهای انتقادی به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند. برخی از منتقدان در فضای جامعه  دانشگاه برگرفته از هویت دینی است. نوعی بی تفاوت نبودن، مطالبه گری،‌ عدالت طلبی، دانش محوری و بسیاری از مؤلفه های دیگر که امکان دارد حتی در تقابل یا بهتر بگویم در انتقاد به برخی از ادبیات های مذهبی که مواجه شده ایم، بنظرم این می تواند نتیجه رویکرد انقلاب و اثرگذاری در حوزه و دانشگاه باشد.

    وی یادآور شد:‌ در مواجه با برخی از دانشجویان متوجه می شویم که که فضای دانشگاه فضای دین مدارانه ای نیست، البته انتقادات جدی وارد است، اما فراموش نکنیم وجه مشترک اکثریت آنها با هر گرایش سیاسی برگرفته از روحیاتی است که به واسطه انقلاب اسلامی در آن ها ترویج و توسعه یافته است که می توان به روحیاتی همچون مطالبه گری و نقد اشاره کرد. دانشجوی امروز بی عدالتی و بی انصافی را بر نمی تابد و هر کسی با تفسیر خودش این جرأت را می یابد تا در محیط غیررسمی موضوعات را چالش بکشاند و نقد کند.

    معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: روش نقد باید اخلاق مدارانه و عادلانه باشد و این در مؤلفه دینداری است. در بین همه دستاوردها، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها از نظام مسائل جامعه فاصله گرفته است و آنگونه که باید و شاید ناظر به مسائل جامعه به دنبال راه حل نیست. علی رغم همه زحمات، خروجی حوزه و دانشگاه از نظام مسائل فردی و اجتماعی ما آنگونه که مطلوب ما باشد، گره باز نمی کند.

    وی بیان کرد:‌ باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم گران اثرگذار جامعه هم منتقل شود، البته حوزه و دانشگاه اعتقادات مشترکی دارند و عدم استفاده از ظرفیت های نخبگی و علمی هم در فضای حوزوی و هم در فضای دانشگاهی در فرآیندهای تصمیم سازی است.

    حجت الاسلام صالحی اظهار داشت: کماکان خود ما و فضای هم اندیشی های ما کمی فاصله جدی گرفته است از نظام مسائل نه تهاجمی بلکه نظام مسائل خود دانشگاه و راهکارهایی که می توان برای حل مسائل دانشگاه از آنها می توان کمک گرفت.

    برچسب ها :

    نظرات