آوای شمال(طبرستان)
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ , Friday 5 June 2020
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 110549
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۵ آذر, ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
  • شما اینجا هستید :اخبار استان
  •   

    آشفتگی و برهم‌ریختگی فضای رسانه‌ای مازندران

    از برنامه‌های مدیران نیز آن طور به‌دست می‌آید که کمیت خبرنگاران در جلسات پرسش و پاسخ و مراسم‌های مختلف برای آنها مهم بوده و هر چه خبرنگاران به‌خصوص خبرنگاران خنثی و یا بدون مطالبه‌ و مطالعه بیشتر باشد، چهره آنان بزرگ‌تر و بیشتر در رسانه‌ها برجسته‌سازی می‌شود.

    آوای شمال/ خبرنگاران دارای اعتبار و جایگاهی هستند که باعث اثر‌گذاری فعالیت آنها در بین مردم و مدیران می‌شود و همواره با دیده احترام به آنها نگریسته می‌شود و البته این نگاه دارای فراز و فرود‌هایی است، هر‌ چند خبرنگارانی در استان حضور دارند که شأن و اعتبار آنها مثال‌زدنی است و حضورشان دارای وجاهت بالایی بوده ولی هستند برخی خبرنگاران که دارای مجوز رسانه‌ای یا خبرنگاری هستند ولی رفتار، پوشش، آرایش و کلمات به کار رفته توسط آنان، ارزش و اعتبار فعالیت خبرنگاری را کاهش می‌دهد و این رویه ذهنیت عمومی را نسبت به این قشر زحمت‌کش صدمه می‌زند.

    از برنامه‌های مدیران نیز آن طور به‌دست می‌آید که کمیت خبرنگاران در جلسات پرسش و پاسخ و مراسم‌های مختلف برای آنها مهم بوده و هر چه خبرنگاران به‌خصوص خبرنگاران خنثی و یا بدون مطالبه‌ و مطالعه بیشتر باشد، چهره آنان بزرگ‌تر و بیشتر در رسانه‌ها برجسته‌سازی می‌شود.

    * اخلاق رسانه؛ حلقه مفقوده رسانه‌ها

    علی یوسفی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با اشاره به عضویت ۳۹۶ نفر در خانه مطبوعات استان مازندران گفت: خانه مطبوعات مازندران دارای ۳۷۵ عضو اصلی و ۲۱ عضو افتخاری است و از نظر تعداد خبرنگاران عضو سامانه رتبه اول کشور را داراست و دارا‌ بودن مدرک کارشناسی، تأیید مدیرمسؤول رسانه و دارا بودن بیمه پایه از شرایط عضویت در خانه مطبوعات مازندران است.

    مدیرعامل سابق خانه مطبوعات مازندران با بیان اینکه استان مازندران تنها استان کشور بوده که در همه شهرستان‌ها دارای رابط خانه مطبوعات برای پیگیری وضعیت خبرنگاران است، افزود: خبرنگاران مازندران برای ارسال آثار خود به هشتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی مجازی می‌توانند در روز‌های آینده به آدرس mazandaran.pressfestival.ir مراجعه کنند و فرصت ارسال آثار هم تا پایان آذر‌ماه است.

    وی اخلاق رسانه را حلقه مفقوده رسانه‌ها توصیف و خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های حرفه‌ای با حضور اساتید برجسته از برنامه‌های ماست و خبرنگاران به‌عنوان نماینده افکار عمومی دارای رسالت‌های مهمی هستند و نباید از فضای رسانه‌ای برای منافع فردی و گروهی، تخریب و افترا استفاده شود.

    یوسفی خواستار همکاری مدیران رسانه‌ها، مسؤولان و اساتید دانشگاه‌ها و خبرنگاران برای ترویج اخلاق رسانه‌ای در جامعه شد و گفت: نیاز‌های مالی و ارتزاق از طریق رسانه‌ها باعث می‌شود که تعدادی از خبرنگاران مجبور به تخریب و فعالیت‌هایی شوند که در اخلاق رسانه‌ای جای ندارد و از مدیران و مسؤولان انتظار می‌رود تا به حوزه اقتصاد و معیشت رسانه‌ها کمک کنند تا اخلاق رسانه‌ای به صورت عمیق‌تری توسعه یابد.

    * تعداد بالای خبرنگاران برای مازندران افتخار نیست​

    الناز پاک‌نیا با بیان اینکه خبرنگارانی که با یک اشاره و بدون احترام و در نظر گرفتن جایگاه رسانه در برنامه‌های مختلف شرکت می‌‎کنند را از سال‌ها قبل و در دوره معاونت مطبوعاتی آقای انتظامی و اعطای مجوزهای بی‌رویه باید جست‌وجو کرد و ما هم هشدار دادیم که در ۶ سال اخیر تعداد خبرنگاران ۲ تا ۳ برابر و تعداد رسانه‌ها حدود ۵ برابر شد.

    این فعال رسانه ای با اشاره به اینکه در دوره اول دولت تدبیر، شاخص‌های حرفه‌ای برای اعطای مجوز مورد توجه نبود و سپس سایت‌های خبری و خبرگزاری‌‎های جدید با رشد سریع‌تر و بدون توجه به شاخص‌ها، راه‌اندازی شد و وقتی پایه کاری ایراد داشته باشد تا ثریا دیوار کج می‌رود و تا انتها روند بد را داریم و وقتی مدیران رسانه هم سیاسی، اقتصادی و یا اهل رابطه هستند به جنبه حرفه‌ای رسانه‌ای توجه نمی‌شود.

    این روزنامه نگار به عدم لحاظ سابقه فعالیت رسانه‌ای در اعطای مجوز اشاره کرد و با بیان اینکه وقتی فردی هر وقت اراده کرد که دارای مجوز بشود، دارای مجوز می‌شود و نیاز به خبرنگار هم دارد، خاطر نشان کرد: برای معرفی هر فردی به عنوان خبرنگار، شناخت مدیر رسانه مورد نظر است و برخی از مدیران رسانه با هر نیتی وارد رسانه شود از همان شیوه خودش خبرنگاران را انتخاب می‌کند.

    * صدمه سیاست‌های وزارت ارشاد به اعتبار و ارزش خبرنگاران

    پاک‌نیا با بیان اینکه وزارت ارشاد هیچگاه در حوزه آموزش خبرنگاری و مدیران رسانه‌ها گامی بر نداشت و اگر یکی یا دو کلاس برگزار شد برای از سرباز کردن ماجرا بود، اظهار کرد: در قانون اصناف آمده است که هر فرد برای صنوف خود و دریافت پروانه کسب ۲ تا ۳ ماه دوره فنی و حرفه‌ای شرکت کند و سپس فعالیت خود را شروع کند ولی در فعالیت روزنامه این روند را نداریم و منظور من آن نیست که برای فعالیت رسانه‌ای توسط ارشاد ممانعت شود و برای مثال در کشور ژاپن، مدیر رسانه‌ای باید دکترا داشته باشد و به ۲ زبان زنده هم مسلط باشد و شرط حرفه‌ای داشته باشد.

    وی با بیان اینکه رفتار حرفه‌ای را نمی‌توانیم از فرد آماتور و کسی که هیچ آگاهی از فعالیت خود ندارد انتظار داشته باشیم، بیان کرد: وقتی خبرنگار، آموزش‌های لازم را طی نکند، جامعه هم وی را به جامعه رسانه‌ای تعمیم می‌دهد و خبرنگاران را با همین وضعیت توصیف می‌کنند.

    فعال رسانه‌ای مازندران با بیان اینکه ۸۰ درصد افراد فعال در حوزه خبر استان آموزش‌های لازم را نگذراندند و تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها خبری را آموزش ندیدند و در طول سال هم خبر و گزارش نمی‌نویسند، خاطرنشان کرد: سیاست‌های وزارت ارشاد در حوزه رسانه به اعتبار و ارزش خبرنگاران صدمه زد و چون تخصص و آموزش ندارند، سطح کاری و دانش خبرنگار پایین است و مردم هم متوجه می‌شوند.

    * توجه مدیران به خبرنگاران غیرمطالبه‌گر

    وی با بیان اینکه در حوزه فضای اجتماعی هم افرادی که در رسانه‌های رسمی دارای اقبال مناسبی نیستند و خبرنگار «کپ‌شنی» می‌شوند و با یک عکس و متن، خبرنگار معرفی می‌شوند به دلیل اینکه مطالبه‌گر نیستند مورد اقبال مدیران هستند و مسائل را کالبدشکافی نمی‌کنند، اظهار کرد: هر روز شرایط بدتر می‌شود و ما مدافعی نداریم که از رسانه دفاع کند و خانه مطبوعات به دلایل اینکه از مبادی حرفه‌ای وارد حوزه رسانه نشدند و قدرت خود را در آموزش و شناسایی رسانه‌ها نشان ندادند و انجمن‌ها هم عموماً فرد‌محور هستند و با تمایلات گروهی نه‌چندان مطالبه‌گر تشکیل می‌شوند.

    پاک‌نیا چاره‌کار را در تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های جدید و راه‌اندازی و حمایت از تشکل‌های حرفه‌ای توصیف کرد و با بیان اینکه تعداد بالای خبرنگاران برای مازندران افتخار نیست، گفت: افزایش کمیت رسانه‌ها و خبرنگاران به معنای کیفیت بالا نیست و بسیاری از افراد فعال در سایت‌های خبری، فاقد مجوز هستند و ادارات متولی به دلیل ضعف قوانین، پاسخگو نیستند و باید به دادستانی مراجعه کرد و هفته‌نامه‌هایی داریم که فصلی یک‌بار چاپ می‌کنند و روزنامه‌هایی  که هفته‌ای یک بار منتشر می‌کنند ولی برخورد نمی‌شود.

    * راهکارهایی برای افزایش خبرنگاران «دعوت‌نامه‌ای»

    خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای دارای مجوز رسمی را نمی‌توان به‌عنوان شغل معرفی کرد و دلیل آن این است که فعالان قریب به اتفاق رسانه‌ای به‌صورت حق‌التحریری و حق‌الرپرتاژی کار می‌کنند و از این فعالیت نمی‌توانند به‌عنوان ممر درآمد استفاده کنند.

    رعایت ارزش و اعتبار هر فعالیت توسط اعضای آن مجموعه باعث ظرفیت‌سازی‌ها، اعتماد به آن اعضا، استفاده از بالاترین توان برای دست‌یابی به اهداف و رغبت افراد متعهد به عضویت یا تداوم فعالیت می‌شود ولی با نگاهی بر  فعالیت‌های رسانه‌ای شاهد حضور افرادی هستیم که بدون رعایت شئونات و ارزش فعالیت رسانه‌ای و بدون دعوت وارد جلسات و برنامه‌ها می‌شوند و برای دریافت هدیه یا تسهیلات کم‌ارزش، فعالیت رسانه‌ای را قربانی می‌کنند و در برابر این افراد اقلیتی هم با نام خبرنگاران «دعوت‌نامه‌ای» حضور دارند که بدون دعوت وارد جلسه و برنامه‌ای نمی‌شوند و البته درج خبر برای سوژه‌ها، رویدادها و رخداد‌ها موضوع دیگری است و خبرنگاران دعوت‌نامه‌ای در نزد نخبگان و مدیران اصیل دارای جایگاه هستند و اعتباری برای رسانه‌ها محسوب می‌شوند.

    برچسب ها :

    نظرات