آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ , Sunday 21 July 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 11014
  • تعداد نظرات : ۲ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۰ اسفند, ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
  • شما اینجا هستید :اخبار محمودآباد > یاداشت سردبیر
  •   

    ضرورت نگاه مناسب به منزلت و معیشت معلمان/دولت نظام رتبه بندی معلمان را جدی بگیرد

    آوای شمال/ به گزارش خبرنگار آوای شمال از محمودآباد، نهاد آموزش و پرورش در همه دنیا به عنوان ارگانی سرنوشت ساز در جهت پرورش نیروی انسانی متعهد، کارآمد و قابل اتکاء مدنظر قرار دارد. رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۹۲ سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش را ابلاغ کرد. در […]

    آوای شمال/ به گزارش خبرنگار آوای شمال از محمودآباد، نهاد آموزش و پرورش در همه دنیا به عنوان ارگانی سرنوشت ساز در جهت پرورش نیروی انسانی متعهد، کارآمد و قابل اتکاء مدنظر قرار دارد.

    رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۹۲ سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش را ابلاغ کرد.

    در یکی از بندهای این سیاست “اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه‌ آنان برای خدمت مطلوب با اقدامات فرهنگی و تبلیغی و خدمات و امکانات رفاهی و رفع مشکلات مادی و معیشتی فرهنگیان” آمده است و این جایگاه معلمان در طرح تحول این نهاد مهم را نشان می دهد.

    همچنین رهبر فرزانه انقلاب با تأکید بر نگاه بودجه ای مناسب به آموزش و پرورش فرمودند:”رعایت اولویت در بودجه‌ مورد نیاز آموزش و پرورش در لوایح بودجه‌ سنواتی به منظور تحقق اهداف و مأموریت‌های مندرج در سیاست‌های کلی مدنظر باشد”

    مقام معظم رهبری در بند دیگری از این سیاست “روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت و تدوین برنامه‌ درس ملی مبتنی بر فلسفه‌ تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای کشور و انطباق محتوی با پیشرفت های علمی و فناوری و اهتمام به تقویت فرهنگ و هویت اسلامی- ایرانی را تأکید کردند.

    در بند دیگری از این سیاست ها “ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولّد سرمایه‌ اجتماعی و عهده‌دار اجرای سیاست‌های مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعه‌ همکاری دستگاه‌ها” آمده است.

    همچنین در جلسه علنی عصر امروز(۱۰ اسفند)  چند تن از نمایندگان از جمله محمد مهدی زاهدی به صورت جدی و کم سابقه نسبت به وضعیت مدیریت آموزش و پرورش و عدم رسیدگی به مسائل معیشتی فرهنگیان به وزیر آموزش و پرورش تذکر داد که این موضوع با تذکرات چند تن از نمایندگان دیگر نیز همراه شد.

    رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین ضمن انتقاد از ارائه نکردن لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت به مجلس گفت: در بحث رتبه‌بندی معلمین در خرداد امسال یک طرح یک فوریتی تنظیم کردیم و به صحن مجلس آوردیم اما در صحن مجلس نماینده دولت با آن مخالفت کرد و گفت که اجازه دهید که ما این طرح را تحت یک لایحه به مجلس تقدیم کنیم و مجلس نیز اعتماد کرد و به این لایحه رای نداد و با دولت همراه بود.

    زاهدی افزود: پس از چند ماه که قرار بود در بهمن‌ماه لایحه رتبه‌بندی معلمین از سوی دولت به مجلس ارائه شود این لایحه هنوز به مجلس نیامده به طوری که بنده هم در مجلس و هم در جای دیگر تذکر دادم که امیدوارم دولت این لایحه را زودتر به مجلس ارسال کند.

    علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر زاهدی نماینده کرمان گفت: دولت لایحه رتبه‌بندی معلمین را سریع‌تر به مجلس بیاورد، وزارت آموزش و پرورش قبلا گفته که این کار برای معلمین انجام می‌شود.

    وی افزود: در کمیسیون‌های تلفیق، آموزش و تحقیقات، برنامه و بودجه توجه خاصی به بودجه آموزش و پرورش شده است که از‌ آقای تاجگردون نیز می‌خواهم که توجه داشته باشد که اگر امکان دارد به این عزیزان کمک شود زیرا این آمادگی در مجلس وجود دارد.

    این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش تأکید بر اجرای نظام رتبه بندی معلمان دارند و بارها اعلام کرده اند رتبه‌بندی معلمان یکی از اولویت‌های اول برنامه‌های آموزش و پرورش است و سبب ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد، ضمن آنکه با اجرای این طرح نه تنها پویایی و سیستم جذب و نگه‌داشت معلمان تغییر خواهد کرد، بلکه این امر به توانمندسازی معلمان نیز منجر خواهد شد.

    با این مقدمه و توضیحات ارائه شده، پیش از ظهر امروز جمعی از فرهنگیان محمودآبادی همزمان با فراخوان فضای مجاری معلمان سراسر کشور در محوطه آموزش و پرورش تجمع کردند.

    معلمان محمودآبادی در این تجمع آرام از مسئولان خواستند تا کرامت و شأن معلمی را بازگردانند.

    حسن عزیزی از معلمان باسابقه آموزش و پرورش این شهرستان گفت: تبیض صورت گرفته نسبت به معلمان در نظر گرفته شود، در حالی که کارمندان سایر دستگاه ها و نهادهای کشور با رتبه شغلی یکسان از حقوق و مزایای چند برابری برخوردارند.

    وی افزود: هم از نظر مادی و معیشتی و هم از نظر منزلتی بین معلمان و سایر کارمندان دولتی شرایط برابر وجود ندارد و این در شأن معلمان نیست.

    عزیزی با اشاره به پرداختی چندبرابری به کارکنان کمیته امداد،شرکت های خدماتی همچون گاز و برق،تامین اجتماعی، مخابرات،قوه قضاییه، نفت ، بانک ها و دیگر دستگاه ها نسبت به معلمان خاطرنشان کرد: پرداخت سه برابری به کارمندان دیگر ادارات قابل قبول نیست.

    این فرهنگی باسابقه با انتقاد از مدیریت خرد و کلان آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با امکانات موجود و پتانسیل مادی و معنوی موجود خوب اداره نمی شود.

    وی ادامه داد: از ابتدا با وزیر پیشنهادی دولت و گزینه مناسب وزارت آموزش و پرورش مخالفت می شود و به نظر می رسد که دست های پشت پرده ای وجود دارد تا از پیشرفت آموزش و پرورش جلوگیری کند.

    عزیزی با بیان اینکه از امکانات رفاهی آموزش و پرورش همچون خانه معلم دیگران استفاده بیشتری می کنند، اظهار داشت: در استفاده از این امکانات معلمان در رتبه دوم قرار دارند.

    وی مطالبات صنفی معلمان را در جهت بهبود وضعیت معیشتی معلمان ندانست و افزود: بهبود وضعیت معیشتی معلمان در واقع به بالارفتن وضعیت تعلیم و تربیت کشور کمک می کند.

    این معلم آموزش و پرورش محمودآباد خاطرنشان کرد: بسیاری از معضلات اجتماعی اعم از طلاق، حجاب، روابط ناسالم اجتماعی و خیزش نسل جوان بر علیه اعتقادات  به دلیل ضعف آموزش و پرورش است و مسئولان این مهم را می دانند اما اقدامی انجام نمی دهند.

    وی مهم ترین هدف از تجمع امروز را بهبود وضعیت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: تفاوت بین امکانات مدارس غیرانتفاعی و دولتی بسیار زیاد است و دانش آموزی از یک خانواده پولدار در شرایط مساوی با دانش آموز با خانواده معمولی و قشر ضعیف برای تحصیل قرار ندارد.

    عزیزی اضافه کرد: در مدارس دولتی حتی معلمان بی انگیزه نیز وجود دارند و باید این تبعیض مدنظر مسئولان قرار بگیرد.

    وی کوچکترین هدف تجمع امروز را تلنگری به مسئولین دانست و گفت: آقایان مسئول باید فکری به مطالبات به حق فرهنگیان داشته باشند.

    عزیزی به نشست نماینده فرهنگیان با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور اشاره کرد، اما قول توجه به مطالبات فرهنگیان در بودجه سال آینده را داد.

    وی افزود: ما با اصل تبعیض مشکل داریم و اگر مشکل اقتصادی وجود دارد چرا بر معیشت و حقوق دیگر دستگاه ها تأثیرگذار نیست و فقط معلمان از این بابت آسیب می بینند.

    این فرهنگی باسابقه آموزش و پرورش محمودآباد اذعان داشت: این تبعیض به معلمان و تفاوت حقوقی تحقیرآمیز است و رئیس مجلس هم قول مساعدی ندادند و سوال اینجاست که زمانی که اقتصاد مملکت در شرایط آرمانی قرار داشت چه اقدام موثری صورت گرفت که آقای لاریجانی سکوت کرد.

    در ادامه شعبانعلی رستمی از معلمان باسابقه محمودآباد با اشاره به نشست نماینده معلمان با علی لاریجانی گفت: قول نگاه به بودجه از سوی رئیس مجلس  و احیانا استفاده از تبصره ها التیامی بر زخم های عمیق فرهنگیان است و گوشه ای از کسری بودجه ۴ هزار میلیاردی آموزش و پرورش را نیز پاسخگو نیست.

    وی به مذاکره با عبدالوحید فیاضی نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس و همچنین قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس اشاره کرد و افزود: این دو نماینده مازندرانی به جهت حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قول پیگیری در صحن علنی مجلس در خصوص مطالبات به حق فرهنگیان را دادند.

    رستمی خاطرنشان کرد: البته ما معتقدیم که “این خانه از پای بست ویران است” و به نظر می اید که پس از ۳۶ سال از عمر انقلاب کار پایه ای و علمی برای آموزش و پرورش انجام نشد.

    وی ادامه داد: کشورهای دیگر به درستی به سمت علمی شدن نظام آموزش و پرورش رفته اند، اما ما در ایران حتی تعریف درست و مناسبی از چارت سازمانی نداریم.

    این معلم باسابقه محمودآبادی با بیان اینکه ما هنوز تعریف واحد و علمی از ساختار آموزش و پرورش نداریم، یادآور شد:  به صورتی که امسال بخشنامه صادر می شود که دو پست اضافه شود و چند سال بعد بخشنامه ای مبنی بر حذف ۵ پست صادر می شود و هم اکنون نیز بخشنامه ای صادر شده است تا ۲۰ پست حذف شود.

    رستمی تصریح کرد: در این سازمان عریض و طویل به نظر می رسد که بخش قابل توجهی از بودجه صرف ساختار ستادی می شود و چالشی اساسی در آموزش و پرورش وجود دارد.

    وی ابراز داشت: نگاه ما به بحث منزلت است و معیشت برای معلمی که قرار است درس عاشقی به دانش آموز ارائه کند خیلی اهمیت ندارد اما گله ما زمانی است که این معیشت مرتبط با منزلت ماست و ملاک ارزشهای دانش آموز امروز با دانش آموز دهه ۶۰ تفاوت دارد و دانش آموز امروز معلم را به عنوان یک الگو قبول ندارد.

    رستمی افزود: نگاه به ظاهر و وضع مادی معلم برای دانش آموز امروزی الگوی مناسبی نیست و در واقع قربانی اصلی در این کوتاهی مسئولان، دانش آموزان، آموزش و پرورش است.

    این معلم باسابقه محمودآبادی اذعان داشت: در شرایط بد اقتصادی هستیم و حتی دیروز با معاون وزیر نشستی داشتیم و طرح نظام رتبه بندی معلمان در کمیسیون مربوطه دولت مغفول ماند چرا که اعتبار کافی برای اجرای آن وجود ندارد.

    وی اضافه کرد: اما چرا این اعتبار برای دیگر دستگاه ها وجود دارد و این به معنای نگاه مسئولان به آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه درجه دومی است یعنی آموزش و پرورش در اولویت مسئولان قرار ندارد.

    رستمی نگاه مناسب و اولویت دار به آموزش و پرورش را موجب تحقق طرح توسعه ملی در چشم انداز ۱۴۰۴ تلقی کرد و افزود: اگر به دنبال این توسعه هستیم باید آموزش و پرورش در اولویت کشور قرار گیرد.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار آوای شمال در خصوص اجرای طرح تحول نظام آموزش و پرورش گفت: ما نمی گوییم مسئولان ما دلسوز نیستند اما در بحث ۶٫۳٫۳ الگوبرداری از کشورهای دیگر بود و به نظر می رسد مبنای علمی و بومی ندارد و بسیاری از مدیران و معلمان از این روش گله مند هستند.

    رستمی اذعان داشت: روش های کار علمی نیست و از ساختار آموزش و پرورش تعریف علمی صورت نگرفته است و به ویژه مجلس شورای اسلامی نگاه خوبی به آموزش و پرورش ندارد.

    این فرهنگی باسابقه محمودآبادی گفت: وقتی به نماینده فرهیخته مجلس در خصوص نگاه متفاوت گله می کنیم، متاسفانه با این پاسخ مواجه می شویم که مگر شما ۶ ماه بیشتر کار می کنید، اما زمانی که بنده بین انتخاب رشته پزشکی و معلمی گزینه معلمی را انتخاب کردم، به فکر تاثیرگذاری در جامعه بودم نه اینکه به شرایط ساعت کار آن فکر کنم.

    رستمی خاطرنشان کرد: معلم تولید نیروی انسانی می کند و به رئیس مجلس نیز پیشنهاد دادیم که به آموزش و پرورش با نگاه نهاد تولیدی از صندوق توسعه ملی اعتبارات لازم در نظر بگیرید.

    به گزارش آوای شمال، به نظر می رسد مطالبات فرهنگیان کشور نیاز به ورود جدی نهادهای مرتبط دارد و در این بین تعامل بین دولت و مجلس می تواند گره های مطالبات به حق معلمانی که مدیران آینده نظام و نخبگان تاریخ ساز ایران اسلامی را پرورش می دهند، باز کند.

     گزارش از “علی یوسفی”

    برای دیدن تصاویر مربوط به تجمع فرهنگیان شهرستان محمودآباد اینجا کلیک کنید.

    برچسب ها :
    انتشار یافته: ۲
    1. جناب رئیس جمهور!

      مگر بین یک فوق لیسانس یا دکترای تخصصی در آموزش و پرورش با همنام خود در وزارت علوم چه تفاوتی است که میانگین حقوق این عزیزان در آموزش و پرورش ۱۵تا۲۰میلیون ریال با ۲۴ساعت موظف در هفته می باشد اما در آموزش عالی ۴۰ تا یکصد میلیون ریال با ۱۲ساعت موظف در هفته می باشد؟!

      مگر تعطیلات ۳ماهه ی تابستان شامل اساتید محترم و زحمتکش دانشگاه نمی شود؟ مگر غیر از این است که در دانشگاه به دلیل داشتن دانشجویان شهرستانی چند هفته از اول ترم و چند هفته قبل از امتحانات و چند هفته قبل از عید و چند هفته بعد از عید کلاس ها تعطیل است؟

    2. برخی دستگاه های اجرایی نظیر سازمان پزشکی قانونی، سازمان انتقال خون، سازمان دامپزشکی و سازمان زندان ها براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی از پرداخت های قابل توجهی حتی تا میزان سه برابر حقوق و مزایای دریافتی تحت عنوان فوق العاده جذب برخوردار شدند.

      • بند ب ماده (۲۰) قانون برنامه پنجم نیز بسیاری از کارمندان دستگاه های اجرایی مشمول قانون نظیر دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و صندوق رفاه دانشجویان را از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج کرد که نتیجتاً ضوابط پرداخت جدیدی را اجرا می کنند.

      • قوه قضاییه نیز با مصوبه ای که به استناد بند الف ماده (۵۰) قانون برنامه پنجم توسعه از هیات وزیران گرفت، حقوق کارمندان خود را حداقل به میزان ۵۰ درصد افزایش داده است.

      • وزارت کشور نیز براساس تصویبنامه شماره ۶۳۱۳۲/ت ۴۸۷۵۳ ه مورخ ۲۰/۳/۱۳۹۲ حقوق کارمندان خود را تا ۳۵% افزایش داد.

      • سازمان ها و نهادهای عمومی غیر دولتی نیز که بعضاً دارای وابستگی سازمانی و مالی به دولت هستند غالباً از مکانیزم های بخش خصوصی تبعیت می کنند و وجوهی خارج از قاعده را به کارکنان و مدیران خود پرداخت می کنند.

      از جمله این سازمان ها می توان به سازمان تامین اجتماعی که صاحبان اصلی آن کارگران و کارکنان کشور هستند و صدا و سیما که بخشی از حاکمیت محسوب می شود اشاره کرد که قواعد پرداخت مخصوص به خود دارند.


    نظرات