به گزارش آوای شمال؛
آوای شمال/ نشست تخصصی کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی استان به ریاست امیر میرانآملی رئیس کمیسیون و با دعوت از مهدی گلچوب مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و جمعی از فعالان صنعت طیور برگزار شد.
امیر میرانآملی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق در ابتدا با اعلام اینکه در بخش سوخت مشکلاتی وجود دارد که بیشتر مربوط به سامانه است، اظهار کرد: سهمیهای که برای این استان در نظر گرفتهشده، مطابق با نیاز مرغداران نیست و از طرفی چون خرید سوخت و حمل و نقل ماهانه است، اگر مرغدار به هر دلیلی نتوانست سهمیه خود را دریافت کند، نمیتواند در فرصت دیگری این سهمیه را بگیرد.
وی تأکید کرد: سهمیه تخصیصی سوخت برای مازندران کم است و نباید نسخهای که برای تهران در نظر گرفته میشود برای ۳۰ استان دیگر هم باشد.
رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه مازندران با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ رتبه نخست را در این محصول دارد، افزود: برای تامین سوخت در سه ماهه زمستان مشکل داریم، سال گذشته نیز همین مشکلات بررسی شد و نتیجهای نداشت علاوه بر اینکه در مجموع طی سه سال گذشته درگیر سهمیه تخصیصی هستیم و هنوز حل نشده است.
این مسؤول با بیان اینکه ما تولیدکننده و سرباز نظام هستیم، گفت: باید نگاه جدی به بخش کشاورزی باشد و دغدغه فعالان اقتصادی در بخش تولید، تنها تولید باشد. باید یک بار برای همیشه مشکل سوخت حل شود.
میرانآملی ادامه داد: در گذشته، واحدها را نسبت به ایجاد ظرفیت برای ذخیرهسازی سوخت ملزم کرده بودند، تانکر ذخیره سوخت نصب شد تا در تابستان سهمیهای را اختصاص بدهند اما اعلام کردند که سوخت ماهانه تعلق میگیرد و برای ذخیره، چیزی تعلق نمیگیرد.
وی تصریح کرد: واحدهای مرغداری بسیاری را در مناطق صعبالعبور داریم و وقتی هوا سردتر شود، امکان حمل و نقل بسیار سخت میشود و تا مکاتبه با جهاد کشاورزی و شرکت نفت و تهران صورت بگیرد، ممکن است مرغداران دچار خسارت شوند.
*واحدهای طیور بهسازی و نوسازی شوند
مهدی گلچوب مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه مازندران رتبه نخست صنعت طیور کشور را دارد و بایستی توجه جدی به این موضوع شود، در رابطه با حل مشکلات توزیع سوخت، از شرکتهای نفتی خواست تا با کمک تشکلهای بخش کشاورزی ظرف دو هفته آینده سهمیه تخصیصی را با مستدلات به اتاق اعلام کنند تا موارد مورد نیاز در شورای گفتوگو عنوان شود.
وی افزود: اگر در سامانه مشکلی است باید بازنگری و رفع شود، تشکلها نیز هر جایی با مشکل مواجه شدند اعلام کنند تا شبکه در ایامی که با پیک مواجه هستیم دچار اختلال نشود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران درباره مشکل توزیع سوخت، پیشنهاد داد که به عنوان نمونه دو شرکت سوخت در اختیار تولیدکنندگان باشد، برای مناطق صعبالعبور شاید نیاز باشد که اتحادیه مرغداران یک ماشین ۱۴ هزار لیتری دیگر را اضافه کند یا انجمن جوجه یکروزه تامین خودرو را برعهده بگیرد.
این مسؤول گفت: امکان تحقق یارانه سوخت در شرایط فعلی امکان ندارد، باید صرفهجویی و بهسازی در دستور کار قرار گیرد، میتوان از محل تبصره ۱۸ و سایر موارد یک عددی را برای تسهیلات ارزان قیمت جهت بهسازی و نوسازی واحدهای طیور در نظر گرفت.
*سهمیه سوخت، استانی باشد
در این نشست یکی از مرغداران گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد سوخت ما گاز است و بقیه گازوئیل است، چالش حمل و نقل را داریم و ماشینهای حمل سوخت(گازوئیل) برای زیر ۱۹ هزار لیتر به سختی تامین میشود.
دیگر فعال صنعت طیور نیز اظهار کرد: سهمیه مناطق سردسیر با دیگر مناطق متفاوت است، باید تصمیمات استانی اتخاذ شود زیرا به طور طبیعی شرایط هر استان با دیگر استان به لحاظ اقلیمی متفاوت است ضمن اینکه در خود مازندران نیز مناطق متفاوتی داریم (سردسیر و معتدل).
*مشکل ثبت نام در سایت ” تجارت آسان” حل شد
محمدعلی یداللهی مدیرامور طیور جهاد کشاورزی مازندران نیز با تأکید بر اینکه در مناطقی که امکان دسترسی به گاز مهیاست از مرغداران خواسته شده که زیرساختهایی را برای استفاده از گاز طبیعی مهیا کنند، اظهار کرد: اما رغبت در این زمینه کم است، در برخی مناطق نیز مرغداران راغب هستند ولی راه دسترسی، به آنها اجازه چنین اقدامی را نمیدهد.
وی با اشاره به اینکه براساس اعلام سازمان هواشناسی، مازندران در بخش معتدل قرار گرفته است اما در بالادست بخش سردسیری را داریم، گفت: میزان مصرف سوخت در این بخشها متفاوت است و مرغداران خواستار اختصاص سهمیه متفاوت هستند.
مدیرامور طیور جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: مشکل بسته بودن سایت تجارت آسان از ۲۵ تا ۳۰ هر ماه نیز حل شده است و مرغداران میتوانند برای تأمین سوخت در سامانه ثبت نام کنند.
این مسؤول همچنین درباره اصلاح ساختار مرغداریها بیان کرد: از هزار و ۷۰۰ واحد، ۳۰۰ واحد مرغداری اصلاح ساختار انجام دادهاند و تاکنون اعتباری برای بقیه واحدها نیامده است.
در این نشست تخصصی، نمایندگان شرکت پایانههای نفتی ساری و چالوس نیز اعلام کردند که مشکلی در تأمین سوخت ندارند، دستورالعملها و سهمیهها از تهران برای مناطق مختلف مشخص شده است.
همچنین در جلسه عنوان شد که تمهیداتی برای حمل و نقل سوخت به میزان کمتر از ۱۹ هزار لیتر نیز اندیشیده شده، سوخت مستقیما بارگیری میشود و ماشین و تجهیزات لازم نیز آماده شده است.
در این نشست مقرر شد که جهاد کشاورزی و تشکلها پیشنهاداتی را برای اصلاح سامانه، سهمیه و حمل و نقل سوخت، و نوسازی و بهسازی واحدهای مرغداری ارائه کنند تا در کارگروه مصوب و به تهران ارسال شود.
همچنین سهمیه سوخت که به دلیل تأخیر در حمل و نقل یا هر دلیلی دیگری دریافت نشده است؛ به مرغداران فرصت دیگری داده شود که بتوانند سهمیه خود را دریافت کنند، این مشکلات در صورت امکان از سوی شرکتهای نفت ساری و چالوس و یا در نهایت با رایزنی از مرکز حل شود.