آوای شمال(طبرستان)
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ , Friday 13 December 2019
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 107539
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۱ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
  • شما اینجا هستید :اجتماعی > اخبار استان
  •   

    ثبت‌نام اراضی فاقد سند رسمی به صورت غیرحضوری/ کمبود نیروی انسانی در ادارات ثبت مازندران

    مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران درباره قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی و اراضی ساختمان‌های فاقد سند رسمی گفت: افراد متقاضی در سامانه به صورت غیرحضوری ثبت‌نام انجام می‌دهند و مدارک توسط پست برای ثبت ارسال می‌شود و پس از تأئید پرونده توسط کارشناسان و تعیین وقت رسیدگی به ثبت اسناد مراجعه می‌کنند.

    آوای شمال/ عباسعلی زارع پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد، سازمانی وابسته به قوه قضائیه است و خدمات متنوع و متعددی به مردم ارائه می‌کند و مردم نیز عموما با خدمات ثبت آشنایی دارند و به نوعی از خدمات ثبت بهره‌مند می‌شوند.

    مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مازندران افزود: سازمان ثبت اسناد با دو رویکرد، خدمات خود را ارائه می‌کند که یکی تحول‌گرایی منطبق با نیازهای مردم است و دیگری کنترل و نظارت بر رفتار و عملکرد سازمان ثبت است.

    این مسؤول با اشاره به بررسی کارشناسان، تصریح کرد: عمده پرونده‌های قضایی در محاکم نشان می‌دهد ریشه در مالکیت و ثبت دارد و لذا بحث توسعه ثبت رسمی یکی از ضرورت‌های مهم و اساسی جامعه محسوب می‌شود.

    زارع عنوان کرد: در هر مقطعی که به ثبت، خدمات و توسعه ثبتی کم‌توجهی صورت گرفته زیان و آثار آن به مردم و دولت وارد شده است که می‌توان تعرض به املاک دولتی، زمین‌خواری و تخریب محیط‌زیست و… به بخشی از آثار آن اشاره کرد.

    مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران بیان کرد: با توجه به نوع خدمات ثبت و تکالیفی که بر عهده ثبت اسناد و املاک است، متأسفانه میزان نیروی انسانی و امکانات ساختمانی متناسب و معقول نیست.

    وی یادآور شد: بخشی از نیازهای فضای ساختمانی در استان پیگیری شد و خوشبختانه ۵ دستگاه ساختمان اداری در حال احداث است و همچنین تعدادی نیز در دستور کار قرار دارد که با اخذ اعتبار لازم برای شهرهایی که ساختمان اداری مناسبی ندارند و یا به صورت استیجاری هستند اجرایی خواهد شد.

    زارع با اشاره به کمبود نیروی انسانی در ادارات ثبت استان مازندران، ابراز کرد: در بحث جذب نیروی انسانی که بر عهده سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور است درخواست‌های متعددی از سوی سازمان صورت گرفته و قطعاً در آینده نزدیک این مهم نیز تحقق خواهد یافت.

    وی درباره قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی و اراضی ساختمان‌های فاقد سند رسمی، اظهار کرد: افراد متقاضی در سامانه به صورت غیرحضوری ثبت‌نام انجام می‌دهند و مدارک توسط پست برای ثبت ارسال می‌شود و پس از تأئید پرونده توسط  کارشناسان و تعیین وقت رسیدگی به ثبت اسناد مراجعه می‌کنند.

    مدیرکل ثبت اسناد مازندران درباره طولانی بودن عملیات ثبتی و اخذ سند رسمی، تصریح کرد: با توجه به حجم ورودی‌های پرونده‌ها و کمبود نیروی انسانی در برخی شهرستان‌ها، گاهی روند رسیدگی با کندی صورت می‌گیرد یا در برخی مواقع ممکن است وضعیت پرونده ریشه در بنیاد علوی و یا اوقاف داشته باشد که رسیدگی طولانی خواهد شد اما در بیشتر شهرستان‌ها عملیات ثبتی به روز است.

    وی همچنین در زمینه تأخیر اعضای هیأت اعم از عضو جهاد، عضو قضایی، عضو راه و شهرسازی در رسیدگی  پرونده‌ها و صدور رأی افرود: قطعاً عدم تأخیر اعضای ذکر شده به مدیران کل آنها اعلام خواهد شد و نسبت به بررسی وضعیت عملکرد آنها تجدید نظر صورت می‌گیرد.

    زارع با اشاره به پرونده‌های مهریه و رسیدگی آنها در اجرای ثبت، اظهار کرد: یکی دیگر از تکالیفی که قانون‌گذار جدیداً بر عهده ثبت اسناد قرار داده، پیگیری و صدور اجرائیه درباره مهریه است.

    مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مازندران گفت: در گذشته افراد مخیر بودند برای تقاضای صدور مهریه به ادارات ثبت و هم به دستگاه قضایی مراجعه کنند ولی در دستورالعمل جدید تقاضای صدور اجراییه به عهده ثبت اسناد قرار گرفته است.

    برچسب ها :

    نظرات