آوای شمال(طبرستان)
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ , Friday 18 October 2019
    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 105177
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳۱ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
  • شما اینجا هستید :فرهنگی
  •   

    روزنامه‌های کاغذی هنوز در دنیا تاثیرگذارند/ کتاب‌ خواندن همه اقشار را تغییر می‌دهد

    یک روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون معتقد است امروز در دنیا هنوز نشریات و روزنامه های کاغذی ممکن است تیراژهای میلیونی دهه 70 و 80 میلادی را نداشته باشند اما هنوز تاثیرگذار هستند و کار می کنند.

    روزنامه‌های کاغذی هنوز در دنیا تاثیرگذارند/ کتاب‌ خواندن همه اقشار را تغییر می‌دهد

    آوای شمال/ حامد عنقا فیلمنامه نویس و تهیه کننده شب گذشته مهمان برنامه «کتاب باز» با اجرای سروش صحت بود.

    وی در ابتدا درباره دورانی که در عرصه روزنامه‌نگاری فعالیت می‌کرده گفت: دوره اصلی روزنامه‌نگاری من در سرویس‌های سیاسی و اجتماعی گذشت و به جز دوره اخیر که بعد از چند سال با یک هفته نامه و روزنامه فرهنگی هنری به تجربه روزنامه‌نگاری برگشتم اما فعالیت روزنامه‌نگاری‌ام در ۱۹، ۲۰ سالگی در سرویس سیاسی و اجتماعی گذشت.

    نویسنده سریال «پدر» اظهارداشت: دیگر دلم برای روزنامه‌نگاری تنگ نمی‌شود. روزهایی که ما شروع کردیم به آخرین روزهای آن تصویری که از روزنامه‌نگاری در ذهنمان بود رسیدیم و شاهد یک سیر تحول بودیم. من خاطرات بن بردلی سردبیر نشریه واشنگتن پست را خوانده بودم که مردم شاید آن را با فیلم «همه مردان رییس جمهور» بشناسند. اما علی رغم تصوری که از روزنامه‌نگاری و کار در روزنامه داشتم سیر تحول آنقدر سریع بود که اولین کاری که کرد تصورمان را از بین برد.

    عنقا یادآور شد: در جامعه ما به شکل پررنگ این اتفاق افتاد. امروز در دنیا هنوز نشریات و روزنامه های کاغذی ممکن است تیراژهای میلیونی دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی را نداشته باشند اما هنوز تاثیرگذار هستند و هنوز دارند کار می کنند.

    سروش صحت هم به صف روزنامه و تمام شدن تیراژها اشاره کرد و عنقا در پاسخ گفت: تغییری که در جامعه داشت رخ می داد همزمان با نگاه بنیادی در روزنامه نگاری اتفاق نیفتاد. درست است که امروز اکانت توئیتر گاردین کارکرد بیشتری از نشریه آن دارد اما خود روزنامه از بین نرفته است اما به این موضوع رسیدند که در عصر جدید تعریف روزنامه و خبر باید نو باشد.

    وی افزود: هنوز گاهی روزنامه‌های دهه قبل را ورق می‌زنیم و در مجله دهه ۳۰ یا روزنامه‌های دهه ۶۰ گزارش‌های خواندنی می‌بینیم. در کار خبر با اساتیدی که داشتیم از جمله زنده یاد حسین قندی یا روزنامه‌نگاران استخوان‌دار مثل علی اکبر قاضی‌زاده در حوزه اجتماعی می‌دیدیم که روزنامه چه کارکردی داشت. من افتخار داشتم کنار زنده یاد قندی باشم اما همه توان او به جز انتخاب تیتر خوب، موضوع سردبیری و دروازه‌بانی بود.

    عنقا در پاسخ به اینکه آیا کتاب خواندن در کار حرفه‌ای او به عنوان روزنامه‌نگار، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده موثر بوده، تصریح کرد: من فکر می‌کنم کتاب خواندن در کار یک نجار و بنا هم می‌تواند تاثیر بگذارد. با دوستی صحبت می‌کردیم به او گفتم فکر کن تو صاحب یک بازار کلان مجازی هستی، اگر کتاب «همه چیز فروشی» درباره بنیان‌گذار آمازون و فروش مجازی را است ممکن است مدیر بهتری نشوی اما فردا که سرکار بروی انگیزه بیشتری داری.

    وی در خصوص جذابیت زندگی نامه نویسی گفت: بعضی از ما فکر می‌کنیم زندگی نامه نویسی گزارشی است. اما وقتی والتر ایزاکسون زندگی نامه استیو جابز را نوشت منهای اینکه داشت درباره کاراکتری ویژه می‌نوشت، اثر او به عنوان اثر ادبی که ترجمه‌های بسیاری هم از آن وجود دارد مطرح می‌شود. حتی جنس روایت او در رفت و برگشت‌ها برای من که به روایت غیرخطی علاقمندم بسیار جذاب بود و ابعاد یک کاراکتر را ظهور و بروز داد.

    این فیلمنامه‌نویس در خصوص عدم توجه به این سبک در ایران اظهار کرد: با سبک زندگی که ما داریم و شرم و حیایی که در زندگی شخصی مان سعی می کنیم داشته باشیم، به زندگی نامه کمتر توجه شد. روزی جلال آل احمد تک نگاری می نویسد که تبدیل به یک اتفاق می شود اما شاید همه این چیز را ندارند.

    عنقا درباره سیر مطالعاتی و منشا علاقمند شدن خود به کتاب توضیح داد: تو یک شبی می‌روی و فیلمی به نام «پری» ساخته داریوش مهرجویی و ازبهترین آثار سینمای ایران را می بینی و با «فرنی و زویی» و سلینجر و «ناتور دشت» با ترجمه محمد نجفی مواجه می شوی. در سوم دبیرستان علاقمند می شوی و مطلبی درباره شیوه روایت سیال ذهن می خوانی یادت می افتد چند وقت پیش در یک مصاحبه از یک نویسنده موضوع مرتبطی خوانده بودی. بعد با رمان «خشم و هیاهو» ویلیام فاکنر با ترجمه صالح حسینی روبرو می شوی و… یعنی با یک اتفاق در معرض ۶ کتاب قرار می گیری. کتاب خواندن برای هیچ کدام ما هدفگذاری زندگی نبوده و به واسطه اتفاقات کتابخوان شده ایم. مثلا آدم احساساتی هستی دنبال شعر می گردی و کتاب شاعری می خوانی که آدم مهمی است و به این واسطه با یک مجله روبرو می شوی و…

    وی در ادامه به معرفی کتابهای «نامم چارلز ساعتچی است و یک خوره هنر هستم» با ترجمه گلی امامی، «جاده شخصیت» و «راجر کورمن» پرداخت و درباره آخرین کتاب گفت: این فرد بیرون از هالیوود بیش از ۱۰۰ فیلم ساخت و یکی از موفق ترین و پولسازترین تهیه کننده، کارگردان و صاحب استودیو است که بیرون از استودیوهای بزرگ کار کرده و اولین فیلمهای اسکورسیزی و جک نیکلسون با او بوده است و سلطان بی مووی سازها است و تارانتینو و رودریگز که به بی مووی ها ابراز علاقه می‌کنند منظورشان کارهایی است که راجر کورمن ساخته است.

    تهیه‌کننده سریال «آقازاده» در ادامه از بین سردیس‌های «کتاب باز» شمس تبریزی را به عنوان هدیه خود انتخاب کرد و در پایان گفت: او شخصیت متمایزی است و شاید در تاریخ از او به جز سخنرانی ها و مقاماتش نمانده باشد اما کسی که از آدمی مثل مولانا شاعری می سازد که از او دیوان غزلیات و مثنوی بیرون بیاید چه بسا مهم تر از مولانا است.

    برچسب ها :

    نظرات