آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ , Wednesday 18 September 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 103873
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۵ مرداد, ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
  • شما اینجا هستید :اقتصادی
  •   

    تبلیغ مصرف بهینه آب به اندازه پفک هم نیست/واقعی نبودن قیمت و ضعف فرهنگ‌سازی دلیل رشد مصرف آب

    رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر با تاکید بر اینکه واقعی نبودن قیمت آب و ضعف در فرهنگ‌سازی باعث افزایش مصرف آب شرب شده است، گفت:به آن اندازه‌ که برای مصرف پفک نمکی تبلیغات می‌شود، برای بحث حیاتی آب تبلیغات و فرهنگ‌سازی نشده است.

    آوای شمال/ هدایت فهمی در مورد افزایش مصرف آب شرب گفت: واقعی نبودن قیمت آب و ضعف در فرهنگ‌سازی باعث افزایش مصرف آب شرب شده است.

    وی افزود: به آن اندازه‌ای که تبلیغات برای مصرف پفک نمکی در رسانه ها انجام می‌شود، برای بحث حیاتی آب تبلیغات و فرهنگ‌سازی نشده است که از آب چگونه به صورت بهینه استفاده شود، هر چند باید دلایل پدیده تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا را نیز در افزایش مصرف آب تاثیرگذار دانست.

    معاون سابق مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در پاسخ به این سؤال که دولت چه اقداماتی برای جلوگیری از افزایش سرانه مصرف آب و رشد مصرف باید انجام دهد، چرا که دولت نمی‌تواند در این وضعیت اقتصادی مردم قیمت آب را افزایش دهد، تاکید کرد: دقیقاً همین‌طور است اصولاً افزایش قیمت‌ها برای دولت‌ها هزینه‌های اجتماعی دارد، بنابراین واقعیت این است که تمام هزینه‌ها افزایش یافته است و اقدام به افزایش قیمت آب‌، بار روانی دارد.

    فهمی گفت: هر چند که افزایش قیمت آب در مقابل سایر بخش‌ها که سرسام‌آور گران شده است، بسیار ناچیز خواهد بود، اما به هر حال بحث روانی آن باافزایش قیمت آب بالا است، اما در فرهنگ‌سازی و مشارکت دادن مردم به صورت واقعی در مباحث مدیریت آب و کمک در انجام استقرار مدیریت تقاضا و اعمال مدیریت مصرف بهینه مهمترین سازوکاری است که می‌شود، انجام داد، پس مردم باید بدانند که اقلیم کشور یک اقلیم خشک و نیمه‌خشک است و باید با آن سازگار شویم.

    وی افزود: کشورهای اروپایی علی‌رغم بارش‌های مناسب و پرآب مصرف آب پایین‌تری نسبت به ایران دارند.

    فهمی در پاسخ به این سؤال که بیشترین مصرف آب شرب خانگی در کدام بخش (استحمام، شست‌وشو و …) است، گفت: مصرف آب در بخش استحمام، شست‌وشو، بهداشت و شستن خودرو خارج از میانگین است و آب تصفیه شده گران قیمت را حتی برای شست‌وشوی حیاط، پارکینگ خانه، معابر و خودرو استفاده می‌شود، در حالی که این کارها ضرورتی ندارد.

    وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در ایران ۲۲۰ لیتر در شبانه‌روز است، گفت: این رقم در برخی از مناطق کلان‌شهرهای کشور مانند تهران به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه‌روز می‌رسد.

    فهمی یادآور شد: مصرف بهینه و معقول آب شهری مستلزم فرهنگ‌سازی، به کارگیری تجهیزات کاهنده مصرف آب، استفاده از لوازم خانگی با میزان مصرف استاندارد، روش بازچرخانی آب خاکستری و بسیاری موارد دیگر است.

    برچسب ها :

    نظرات