آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ , Friday 23 August 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 103826
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۹ مرداد, ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    تحصیل ۹۱۰ هزار هنرجو در هنرستان‌ها

    مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش با اشاره به تحصیل 910 هزار هنرجو در هنرستان‌ها، گفت: بیش از 280 هزار خروجی دیپلم داریم.

    آوای شمال/ سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه قبول ندام که در نظام آموزشی مهارتی ناکام هستیم، اظهار کرد: نظام‌های آموزشی مهارتی در دنیا، تقاضامحور است.

    وی با بیان اینکه خروجی دانش‌آموزان ما باید به بازار کار وصل شود، افزود: برای اشتغال به زیرساخت اقتصادی، حقوقی و قانونی نیاز داریم و دستگاه‌ها باید در جذب و بکارگیری افراد سهم خود را ایفا کنند؛ زمانی که بنگاه‌های اقتصادی فعال هستند، پویایی اشتغال را بیشتر می‌بینیم.

    آذرکیش با اشاره به تحصیل ۹۱۰ هزار هنرجو در هنرستان‌ها، گفت: بیش از ۲۸۰ هزار خروجی دیپلم داریم که باید مشوق‌هایی برای به‌کارگیری آنها داشته باشیم؛ ۲۸٫۴۲ درصد دانش‌آموز رشته تجربی داریم، چطور می‌شود که بیشتر از ۶۰ درصد داوطلبان کنکور رشته تجربی هستند؟ یک علت سیگنال‌هایی است که برای اشتغال در رشته‌های پزشکی می رسد.

    وی اضافه کرد: آموزش و پرورش در حال کنترل ورود به رشته تجربی است؛ مولفه‌های تأثیرگذار دیگری هم داریم. به عنوان مثال غول کنکور یکی از مشکلات بزرگ ماست.

    مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها را نیز باید در ناکامی آموزش های مهارتی درنظر بگیریم، بیان کرد: چه میزان از تولیدات رسانه ملی مختص تقویت فرهنگ کار است؟ قانون جامع مهارت در مجلس تصویب شده و هدف انسجام بخشی به آموزش های مهارتی را دنبال می کند؛ آموزش های مهارتی ماهیتا تقاضامحور است و باید بنگاه‌ها بر اساس قوانینی، در فرایند آموزش وارد شوند.

    وی افزود: اگر از سوی بازار کار به ما اعلام نیاز شود، آماده تربیت نیروی هستیم اما باید با تعهد بکارگیری توأمان باشد؛ پیوند بین نظام اقتصادی و آموزشی در جوامع موفق، بالاست.

    آذرکیش با بیان اینکه تعامل اثربخش بین دستگاهی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: مشارکت دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی باید برقرار شود. خلأیی که داریم پیوند بین بنگاه‌های اقتصادی و آموزش مهارتی است؛ عملکرد هنرستان‌ها علی‌رغم کمبودها قابل دفاع است و می‌توانند در صورت لزوم نیازهای بازار کار را پاسخگو باشند.

    وی افزود: باید بهترین برگه و مدرک برای استخدام و تسهیلات و… گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای باشد؛ تضمین‌های لازم را باید برای قوانین مصوب داشته باشیم؛ برخورداری از گواهینامه صلاحیت حرفه ای در قانون برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است و اقتصاد موتور محرکه آموزش های مهارتی است.

    رحیم سرهنگی، مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار نیز در این برنامه با اشاره به حقوق و دستمزد معلمان گفت: با این تورم و نوسان اقتصادی آیا معلم میتواند دغدغه هایش را پشت در بگذارد و وارد کلاس درس شود؟

    وی افزود: واقعا آنچه خروجی نظام آموزشی است مهارت محور نیست. در حوزه سیاست گذاری، “یادگیری” نداریم. آموزش می دهیم فقط برای اینکه آموزش داده باشیم. اینکه در انتهای ۱۲ سال سنجش کنیم که آیا مهارتی بوجود آمده است یا خیر؟ ، چنین چیزی وجود ندارد. آیا دانش آموز مهارتی یاد گرفته و جامعه پذیر شده است یا خیر؟ این مشکلات در آموزش عالی هم تشدید می‌شود و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان ۱۸٫۱ درصد است در حالی که نرخ بیکاری کل کشور ۱۲ درصد است.

    وی با بیان اینکه سیستم آموزشی ما نمره محور است و دانش آموزان باید نهایتا یکسری مطالب حفظی را خوانده و امتحان دهند گفت: مشکل دوم این است که مربیان به طور عملیاتی کارشان این است یا فقط دارند آموزش می دهند؟ آموزش مهارت از جنس استاد شاگردی است و مربی باید خبره این کار باشد. نکته بعدی این است که تقاضای بازار کار را نمی دانیم. سیاست گذار به اصطلاح در برج عاج می نشیند و سیاست گذاری هایش متناسب با نیاز واقعی بازار کار نیست.

    سرهنگی راهکارهایی ارائه کرد و گفت: این سوال همیشه مطرح است که اقتصاد باید مهارت ها را دنبال خود بکشاند یا برعکس است؟ واقعیت این است که بین این رفت و برگشت مانده ایم. بیشترین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه های آموزشی در رشته معماری و ساختمان با نرخ حدود ۲۶٫۱درصد بر اساس طرح نیروی کار است و بعد رشته هنر قرار دارد.

    سرهنگی ادامه داد: تامین نیروی انسانی با کیفیت، اکوسیستم کارآفرینی و حمایت از افراد کارآفرین باید مورد توجه قرار بگیرد. تربیت نیروی باکیفیت در سنین بالای ۱۸ سالگی بسیار دیر است. آموزش کارآفرینی باید از زیر ۱۸ سالگی آغاز شود.

    برچسب ها :

    نظرات