آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ , Wednesday 17 July 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 103552
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۴ تیر, ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    منشور مشارکت در آموزش و پرورش تهیه می‌شود

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید منشور مشارکت در آموزش و پرورش را بنویسیم، گفت: در این منشور باید اولیا، دانش‌آموزان ، معلمان، نهادها و بخش‌های دولتی و بخش‌های خصوصی را در آموزش و پرورش مشارکت دهیم.

    آوای شمال/ سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: در هفته کرامت هستیم و باید به نقش زنان، مادران و خواهران  در جامعه کرامت داده شود چراکه محور اصلی تعلیم و تربیت زنان هستند.

    وی افزود: محور نظام تعلیم و تربیت، دانش‌آموزان هستند و در آموزش و پرورش که نزدیک به یک میلیون کارمند،٧۵٠ منطقه آموزشی و بیش از ١٠٧ هزار مدرسه داریم و همه اینها تنها برای این است که دانش‌آموزان در مدارس هستند.

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دانش‌آموز محوری، دانش‌آموز باوری و دانش‌آموز یاوری باید شعار همه در آموزش و پرورش و هر کسی در نظام تعلیم و تربیت مدیریت، مشاوره، معلمی و یا برنامه‌ریزی می‌کند، باشد و اگر غیر از این باشد به خطا رفته‌ایم.

    حسینی ادامه داد: شما می‌دانید که تغییر در نظام تعلیم و تربیت کند است و البته باید هم به این شکل باشد و در  نظام تعلیم و تربیت اگر امروز کار اصولی شروع شود، حداقل ۱۵ سال بعد جواب می‌دهد چرا که فرایندی است نه مقطعی و همچنین پروژه‌ای است.

    وی اضافه کرد: همه باید دست اندرکار تحول باشیم و سند تحول بنیادین برای این تهیه و تدوین شده است که تغییرات بنیادین را می‌خواهد و یکی از محوری‌ترین تحولات در نکاتی که شما عزیزان گفتید این است که نظام تعلیم و تربیت بیشتر بر دانش‌آموز متمرکز است و کمتر به کنش‌آموزی تمرکز دارد.

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت در حال حاضر بیشتر تک ساحتی است، اظهار کرد:  باید در کنار توجه به دانش‌آموز به کنش‌آموزی بپردازیم و اگر این اتفاق نیفتد، ارتقایی در نظام آموزش و پرورش نداشته‌ایم چرا که معتقدیم دانستن برای توانستن و توانستن برای به‌زیستن است و باید به این سمت حرکت کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی‌ که برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین داریم از نظام تعلیم و تربیت تک ساحتی به نظام تعلیم و تربیت چند ساحتی حرکت خواهیم کرد چرا که تعلیم و تربیت تک ساحتی انسان تک ساحتی و جامعه تک ساحتی را رقم می‌زند اما هدف ما، تعلیم و تربیت چند ساحتی و جامعه چند ساحتی است و یکی از نکاتی که می‌توان کنش‌آموزی را محقق کند همین مشارکت دادن مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت یعنی دانش‌آموزان است که باید آنها را در مسیر تعلیم و تربیت مشارکت بدهیم.

    حسینی افزود: باید دانش آموزان را در تعلیم و تربیت مشارکت بدهیم چراکه هر دانش آموز دست‌کم یک نقش و دست کم یک تشکل است و در این مسیر تبدیل مقاومت دانش‌آموزان به مشارکت مهم است و خیلی از دانش‌آموزان به کتاب و کلاس و معلم مقاوم هستند و باید این مقاومت به مشارکت تبدیل شود.

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید منشور مشارکت در آموزش و پرورش را بنویسیم،گفت: در این منشور  اولیا، دانش‌آموزان معلمان، نهادها و بخش‌های دولتی و بخش‌های خصوصی را در آموزش و پرورش مشارکت دهیم چرا که بدون مشارکت دانش‌آموزان و شکستن مقاومت آنها ارتقایی در نظام تعلیم و تربیت رخ نخواهد داد.

    وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران با مشارکت مردم شکل گرفته است و این نظام از بعد صورت و محتوا مشارکتی است و در صورت جمهوری اسلامی، جمهوری به معنای مشارکت است و در قانون اساسی مردم در سه سطح کلان، میانی و خرد به مشارکت دعوت شده‌اند.

    ‌سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر مبنا در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است، اظهارکرد: بنده ۱۸ مورد از سند تحول را استخراج کرده‌ام که بر مشارکت افراد و دانش آموزان دلالت دارد.

    وی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم مشارکت منظورمان چیست،گفت: در کتابی که سال ۱۳۹۰ با عنوان «مشارکت واقعی مردم در عمران شهری» نوشتم، یک فصل را به این اختصاص دادم که سه نوع مشارکت تشریفاتی، محدود و واقعی داریم و در مشارکت واقعی سه وجه نمادین مقطعی و نظامند مستمر را داریم که در مشارکت واقعی مستمر، ایجاد انجمن‌ها و تشکل‌ها مدنظر است که در بستر زمان و دائمی به مشارکت طلبیده می‌شوند.

    حسینی در ادامه اضافه کرد: مشارکت واقعی مشارکتی تقاضا محور با دانش‌آموز و نه برای دانش‌آموز است و مشارکت نظام مند است نه مشارکتی توده‌ای و برنامه‌ریزی شده.

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم تا در سطح استان‌ها، مناطق و مدارس مجلس دانش‌آموزی را داشته باشیم و مشارکتی واقعی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و البته تقاضا محور با دانش‌آموزان را رقم بزنیم.

    حسینی با بیان اینکه به این نوع کارهای مشارکتی اعتقاد دارم، گفت: مشارکت به نظام تعلیم و تربیت و اجرایی شدن سند تحول کمک می‌کند و شما دانش‌آموزان باید کمیسیون‌های مجلس دانش آموزی را فعال کنید و طرحی را بنویسید که در کارگروه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر وزارت آموزش و پرورش شرکت کنید.

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: با مشارکت واقعی است که قادر به افزایش کیفیت دانش‌آموزی و کنش‌‌آموزی و ارتقای نظام تعلیم و تربیت خواهیم بود و همچنین قادر خواهیم بودکه تنها ما تصمیم گیرنده نباشیم و ادعا کنیم که دانش‌آموزان هم می‌توانند با یک ساختار تشکیلاتی در نظام تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند.

    در ابتدای این نشست، نمایندگان مجلس دانش آموزی نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش بیان کردند که می توان به افزایش تعداد صحن‌های (جلسات) مجلس، ضمانت اجرایی مصوبات، حمایت مدیران ادارات کل استان‌ها از منتخبین استانی، اجرای کامل وعده‌هایی که به دانش آموزان داده می‌شود، تصویب سند سلامت روان دانش آموزان، آموزش موثر و کارآمد در مدارس، عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مسأله کنکور و اضطراب‌های ناشی از آن، رشته علوم و معارف اسلامی، لزوم بها دادن به فعالیت‌های فرهنگی، کاهش فشارها و استرس‌ها در مدارس سمپاد، نشاط و شادابی در مدارس، هدایت تحصیلی، فقدان مهارت پروری در مدارس و…اشاره کرد.

    دانشگاه فرهنگیان مرکز مطالعات استراتژیک تعلیم و تربیت است

    سید جواد حسینی در نشست هم‌اندیشی هیأت‌ امنای دانشگاه فرهنگیان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تبریک ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) و روز دختر، اظهار کرد: به‌واسطه نقش مهمی که این دانشگاه در تربیت نیروی انسانی ایفا می‌کند، رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تمرکز ویژه‌ای بر این دانشگاه دارد.

    وی افزود: تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی مهم‌ترین و اصلی‌ترین مأموریتی است که بر عهده نظام تعلیم و تربیت است لذا دانشگاه فرهنگیان با تربیت نیروی انسانی این مأموریت آموزش‌ و پرورش را محقق می‌سازد.

    حسینی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در استمرار توانمندی‌ها و صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای معلمان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و مؤثر است.

    سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان می‌تواند در پژوهش محور شدن نظام تعلیم و تربیت به‌ویژه معلمان نقش ایفا کند.

    وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان از بین مدارس موجود می‌تواند تعدادی از مدارس را مدیریت کند و به اصلاح و ارتقای کیفیت در این‌گونه مدارس بپردازد و روند تعلیم و تربیت را مورد ارزیابی قرار دهد.

    حسینی افزود: ارتباط بین آموزش‌ و پرورش و آموزش عالی موضوع بسیار مهمی است که دانشگاه فرهنگیان می‌تواند دراین خصوص کمک ویژه‌ای را ارائه دهد.

    برچسب ها :

    نظرات