آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ , Saturday 24 August 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 102202
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
  • شما اینجا هستید :اخبار استان
  •   

    پرهیز از مصرف غذاهای پُرچرب و پُرادویه برای روزه‌داران

    کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: روزه‌داران سعی کنند از مصرف غذاهای پُرچرب و پُرادویه خودداری کنند تا در طول روز کمتر تشنه شوند.

    آوای شمال/سمیه صمدی اظهار کرد: لازم است روزه‌داران از اذان مغرب و بدون وقفه طولانی روزه خود را باز کرده و ترجیحاً شروع افطار با نوشیدنی‌ها و غذاهایی مانند سوپ باشد.

    وی با بیان اینکه روزه‌داران از باز کردن روزه با آب سرد یا شربت سرد آن هم به مقدار زیاد جداً خودداری کنند، افزود: تأکید ما این است بهترین گزینه برای باز کردن روزه چای کم‌رنگ، شیر گرم، سوپ رقیق یا آب جوش است.

    کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: نوشیدن مقدار زیاد آب سرد و انواع شربت‌ها برای رفع تشنگی نه‌تنها باعث کنترل آن نخواهد شد بلکه باعث دفع سریع آب به صورت ادرار خواهد شد.

    صمدی با اشاره به اینکه روزه‌داران سرعت غذا خوردن‌شان را هنگام افطاری کنترل کنند، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که دست‌کم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان را صرف افطار خوردن کرده تا طی این مدت مغز احساس سیری را به روزه‌دار اعلام کند.

    وی بیان کرد: به‌دلیل اینکه دستگاه گوارش روزه‌دار مدت زیادی در طول روز بی‌حرکت بوده است هنگام افطار از خوردن غذاهای سنگین و نفاخ  باید خودداری کنند.

    کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اعلام اینکه روزه‌داران از مصرف نوشیدنی‌های گازدار به‌ویژه در زمان افطار پرهیز کنند، افزود: زیرا علاوه بر داشتن مقدار زیاد قند ساده موجب تحریک شدید معده که مدت زیادی بی‌حرکت بوده می‌شود این امر در مورد کسانی که بیماری در زمینه‌های گوارشی دارند مهم‌تر است.

    صمدی اضافه کرد: بهتر است روزه‌داران ابتدا با مصرف قندهای طبیعی ازجمله کشمش و خرما قند خودشان را بالا ببرند تا از حالت گرسنگی شدید خارج شده و بتوانند مقدار کالری دریافتی‌شان را در زمان افطار کنترل کنند.

    وی تصریح کرد: خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر (میوه ، سبزیجات، حبوبات) هنگام سحر به‌صورت پخته و خام توسط روزه‌داران سبب می‌شود که در طول روز دیرتر احساس گرسنگی کنند بنابراین سعی کنند سالاد و سبزی خام یا پخته میل کنند و به جای آب میوه، خود  میوه را میل کنند.

    کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: موضوعی که روزه‌داران باید مدنظر داشته باشند این است برای پیشگیری از یبوست تا حد امکان میوه را با پوست استفاده کنند و علاوه بر این مصرف روغن زیتون در سالاد توصیه می‌شود.

    صمدی با بیان اینکه مصرف میوه و سبزیجات خام باعث رساندن ویتامین‌های مواد معدنی و فیبر به بدن می‌شود، بیان کرد: خوردن میوه و سبزی‌های تازه در فاصله افطار تا سحر سبب می‌شود که سدی در مقابل تشنگی برای بدن‌تان بسازند بنابراین شما در طول روز کمتر احساس تشنگی کنند.

    وی ادامه داد: توصیه می‌کنم در فاصله افطار تا سحر به مقدار ۶ تا هفت لیوان آب بنوشند و حتی اگر احساس تشنگی نداشتند حتما مصرف آب را فراموش نکنند.

    کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با تأکید بر اینکه روزه‌داران سعی کنند از مصرف غذاهای پُرچرب و پُرادویه خودداری کنند تا در طول روز کمتر تشنه شوند، خاطرنشان کرد: همچنین روزه‌داران تمام چربی‌های قابل مشاهده گوشت را بردارند و پوست مرغ و ماهی را نیز قبل از طبخ جدا کنند.

    صمدی بیان کرد: بهتر است گوشت، مرغ یا ماهی را به‌جای سرخ کردن به‌صورت آب‌پز، بخارپز، فرپز یا کبابی‌شده مصرف کنند.

    وی یادآور شد: همچنین روزه‌داران از مصرف فرآورده‌های گوشتی ازجمله سوسیس،کالباس و همبرگر به‌دلیل بالا بودن چربی را به حداقل برسانند.

    کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در پایان گفت: روزه‌داران از مصرف تنقلاتی مانند چیپس ،پفک و سایر به‌ویژه بعداز شام یا افطار خودداری کنند تا مجبور نشوند هر بار برای هر وعده غذایی خود قرار دهند.

    برچسب ها :

    نظرات