آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ , Thursday 19 September 2019

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 102165
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
  • شما اینجا هستید :ایران و جهان
  •   

    کمبود معلم در نظام آموزشی کشور/ مدارس باید در اوج باشند

    رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه اکنون کمبود معلم در سیستم آموزشی وجود دارد، گفت: مدارس باید در اوج باشند و مورد توجه ویژه قرار گیرند.

    آوای شمال/حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در مراسم نکوداشت «یکصد سال تربیت معلم در ایران» که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه در دین اسلام نیز هیچ جایگاهی بالاتر از علم نیست و بر آن تأکید شده است، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی دو بال مهم در کنار یکدیگر هستند و نقش مهمی در تربیت معلمان کشور دارند.

    وی با بیان اینکه ۱۰۰ سال پیش دارالمعلمین در ایران ایجاد شد، گفت:‌ ولی تعلیم و تربیت سابقه‌ای چندین هزار ساله در کشور ما دارد لذا توجه به کیفیت در کنار کمیت مورد مهمی است که مقام معظم رهبری نیز در جمع فرهنگیان به آن اشاره کردند؛ همچنین باید مشمول لطف الهی بود تا بتوان در وادی معلمی قدم گذاشت.

    رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه کار تعلیم و تربیت در این دنیا بسیار پیچیده است، افزود: همانطور که امام زین‌العابدین (ع) دعا می‌کرد و می‌گفت خدایا کمک کن بتوانم فرزندانم را به خوبی تربیت کنم امروز نیز باید توجه مهمی به تعلیم و تربیت فرزندان این کشور کرد.

    خنیفر بیان کرد: هر چیزی که بوی توقف از توسعه تعلیم و تربیت می‌دهد باید ترک شود و فعالیت‌ها فعال‌تر شوند؛ نظام آموزشی ما در طول سالیان سال، تحولات عجیبی را پشت سر گذرانده ولی می‌بینیم که امروز نیاز به تحول در تعلیم و تربیت داریم.

    وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد افراد، نظاره‌گر وضعیت هستند،‌گفت: تنها یک درصد از خلاقیت بهره‌مند هستند و ما باید در کار آموزش قوی باشیم؛ ۱۲ اصل مهم امروز برای آموزش و پرورش وجود دارد که یکی از آنها، افق‌‌نگری است و باید به میزان خروج نیرو، ورود نیروی انسانی داشته باشیم.

    رئیس دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به اینکه اکنون کمبود معلم در عرصه تعلیم و تربیت وجود دارد، گفت: امکان‌سنجی، مداوم امری مهم است که باید به همراه رصدسازی تحولات مورد مطالعه قرار گیرد؛ سال ۵۴ بنده مکتبخانه می‌رفتم و در آن زمان ما کوچک بودیم و اگر نمی‌توانستیم کلمه‌ای را خوب تکرار کنیم، فلک می‌شدیم.

    وی با بیان اینکه باید از تجارب ملل پیشرو در توسعه تعلیم و تربیت درس بگیریم، ادامه داد: کشورهای توسعه‌یافته بعد از جنگ‌ها، بلند شدند و کار خود را برای توسعه تعلیم و تربیت آغاز کردند که امروز می‌بینیم به پیشرفت‌هایی رسیده‌اند.

    خنیفر افزود: در این دنیا باید مردم‌گرایی کرد و به زیردست‌ها نیز توجه داشت همانطور که ابتدای قرآن با نام خدا شروع می‌شود و انتهای آن «ناس» همان مردم است؛ امروز بررسی خبرهای نظام آموزشی بسیار مهم است و گاهی باید تغییر یابیم؛ مدارس باید در اوج باشند همانطور که در کشورهای توسعه‌یافته مانند ژاپن به مدرسه کاخ‌های آموزشی و به دانش‌آموز روح ملی می‌گویند در کشور ما نیز مدرسه باید مورد توجه قرار گیرد.

    رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: با وضعیت نامناسب به وجود آمده برخی‌ها می‌گویند باید دانشگاه تربیت معلم را ببندیم ولی اگر به تجربه سایر کشورها بنگریم، مشاهده می‌شود که چقدر به تربیت معلم اهمیت می‌دهند؛ ما امروز با نسل پرسشگر روبه‌رو هستیم و ۱۲ اتفاق بزرگ در کلاس درس‌های دنیا اتفاق می‌افتد که ما از آن غافل هستیم که کیفیت،‌ کارایی، مشارکت و … جزو این موارد هستند.

    خنیفر با بیان اینکه ما در دانشگاه فرهنگیان دعوت به میهمانی نشدیم بلکه دعوت به عبور از یک بحران هستیم، افزود: تمام منابع و ذخایر حد و مرز دارند جزء انسان؛ حرکت مثبت در جامعه توسط مدرسه رقم می‌خورد و عامل آن معلم است لذا ما باید به دانش‌آموزان علاقه داشته باشیم و بدانیم آینده ما در دستان همین افراد است؛ ما می‌رویم و این‌ها باید مملکت را اداره کنند.

    برچسب ها :

    نظرات