آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ , Thursday 19 April 2018

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 100683
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۷ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
  • شما اینجا هستید :اقتصادی
  •   

    تامین اعتبار قطره‌چکانی پروژ‌های ریلی/ طرح‌های جدید پس از تعیین تکلیف قدیمی‌ها تصویب شوند

    با توجه به تامین قطره‌چکانی اعتبارات عمرانی و وجود پروژه‌های زیاد در دست ساخت ریلی، ضروری است دولت بدون توجه به فشارهای غیرکارشناسی برای ساخت خطوط جدید، پیش از تصویب پروژه‌ها نسبت به تعیین‌تکلیف پروژه‌های ریلی در دست ساخت اقدام کند.

    آوای شمال/ به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در حال حاضر طبق قانون بودجه سال ۹۷، بیش از ۳۵ پروژه ریلی در دست ساخت وجود دارد که برای پیشبرد هر کدام‌ ردیف بودجه‌ای مشخص وجود دارد.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز در این‌باره می‌گوید: ‌‌۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید در کشور در قالب ۲۲ طرح توسط این شرکت در حال ساخت است، ساخت این میزان خط به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد‌.

    این در حالی است که در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ کل کشور، اعتبار عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور که وظیفه تأمین زیرساخت، در چهار حوزه جاده‌ای، دریایی، هوایی و ریلی را دارد، فقط ۲ هزار و ۳۷۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان پیش‌بینی‌ ­شده است.


    ارقام به میلیارد تومان است

    به بیان دیگر در صورت تخصیص همه منابع شرکت ساخت جهت تکمیل محورهای ریلی در دست اجرا، ۳۳ سال زمان لازم است تا این پروژه‌ها با منابع دولتی به اتمام برسد.

    کمبود بودجه تخصیصی و تعدد پروژه‌های ریلی سبب شده است تا تکمیل محورهای ریلی در دست ساخت با کندی روبرو شود.

    ردیف محور سال شروع پیش‌بینی اتمام مدت زمان اجرا تا سال ۹۶
    ۱ کرمانشاه-خسروی ۱۳۸۰ ۱۳۹۴ ۱۶ سال
    ۲ میانه-تبریز ۱۳۷۹ ۱۳۹۳ ۱۷ سال
    ۳ خط سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۱۳۷۹ ۱۳۹۴ ۱۷ سال
    ۴ مراغه-ارومیه ۱۳۸۰ ۱۳۹۳ ۱۶ سال
    ۵ چابهار-زاهدان ۱۳۸۹ ۱۳۹۴ ۷ سال
    ۶ همدان-ملایر ۱۳۸۰ ۱۳۹۴ ۱۶ سال
    ۷ خط‌آهن رشت-انزلی (بخشی از قزوین-رشت-آستارا) ۱۳۸۱ ۱۳۹۴ ۱۵ سال
    ۸ میانه-اردبیل ۱۳۸۲ ۱۳۹۳ ۱۴ سال
    ۹ همدان-سنندج ۱۳۸۴ ۱۳۹۴ ۱۲ سال
    ۱۰ شیراز-بوشهر ۱۳۸۶ ۱۳۹۴ ۱۰ سال
    ۱۱ گرگان-بجنورد-مشهد ۱۳۸۹ ۱۳۹۴ ۸ سال
    ۱۲ اتصال سبزوار به تهران-مشهد ۱۳۸۹ ۱۳۹۴ ۷ سال

    همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌شود بسیاری از پروژه‌های ریلی دردست ساخت در آستانه ورود به دهه سوم از آغاز پروژه قرار دارند.

    نکته قابل توجه آنکه همه پروژه‌های مذکور در قانون بودجه هر سال ردیف‌بودجه مشخص داشته و از آن‌ها به عنوان پروژه‌های فعال نام برده می‌شود که به‌دلیل تخصیص قطره چکانی منابع مالی، پیشرفت چندانی نداشته و فقط در حد فعال بودن کارگاه ساخت، در آن‌ها هزینه می‌شود؛ همین امر سبب شده­‌ است تا هزینه‌های تکمیل یک پروژه ریلی، بیش از برآورد‌های کارشناسی در زمان شروع آن شود.

    بنابراین ضروری است مسئولان امر، بدون توجه به فشارهای غیرکارشناسی برای ساخت محورهای جدید، با در نظر گرفتن منفعت کشور نسبت به تصویب پروژه‌ها اقدام کنند و پیش از تصویب پروژه‌های جدیدی مانند ساخت محور ریلی اینچه برون-شاهرود، شاهرود-طبس‌، جیرفت-جاسک و سایر محورهایی که در سال ۹۶ به عنوان پروژه‌های ریلی جدید مطرح شده‌اند، نسبت به تعیین و تکلیف پروژه‌های ریلی در دست ساخت اقدام کنند تا بیش از این شاهد اتلاف منابع مالی کشور نباشیم.

     

    برچسب ها :

    نظرات