آوای شمال
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ , Wednesday 19 September 2018

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    avayeshomal.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 100149
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۳ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
  • شما اینجا هستید :اخبار استان > اخبار برگزیده
  •   

    مازندران، استانی سرسبز اما بدون فضای سبز متمایز؛

    ظرفیت‌های بالقوه گردشگری مازندران که هیچ‌وقت بالفعل نشد

    لزوم توجه جدی به زیباسازی مبلمان درون و بیرون شهری تا حدی مورد نیاز است که می‌توان از اولویت‌های برنامه کاری در مازندران دانست چرا که علاوه بر افزایش رضایتمندی شهروندان و برآورده شدن نیاز آنها به جذب توریسم و ماندگاری آنها در یک شهر می‌انجامد که تاثیر زیادی در کسب و کار آن منطقه و ایجاد اشتغال دارد.

    آوای شمال/ وقتی صحبت از جذب توریسم و ظرفیت‌های یک شهرستان ‌می‌شود، تمام نگاه‌ها به سمت نعمت‌های خدادادی منطقه ‌می‌رود، اینکه نزدیک به دریاست؛ جنگل دارد و یا آب و هوایش به نسبت تهران و دیگر کلان شهرها پاکیزه‌تر است، اما کمتر کسی به اهمیت مبلمان شهری در جذب توریسم دقت ‌می‌کند، اینکه تمایز با شهرهای هم‌جوار ایجاد کند تا توریسم به بهانه یک عکس یادگاری هم که شده وارد منطقه شود، موضوعی که به ندرت در کشور دیده ‌می‌شود، ایجاد خلاقیت‌های نو و سرمایه گذاری روی آن هرچند موضوع ساده باشد!

    به طور مثال یک فیلم در یکی از روستاهای کم رفت و آمد و با جمعیت کم در یک کشور ضبط ‌می‌شود و خانه‌ای آبی در فیلم وجود دارد که دو دخترک نقش اصلی فیلم، آرزوی خوردن تنقلات و بازی با دوستانشان را در آن دارند، خانه‌ای با نمای آبی و پنجره‌های زرد که پس از پخش فیلم، این خانه با آن نمایش به یکی از نقاط گردشگری بخش تبدیل ‌می‌شود و گردشگران کیلومترها مسیر خود را کج ‌می‌کنند تا یک سلفی با آن بگیرند با هشتگ #من_در_کنار_آن_خانه_آبی_معروف

    این سوال در ذهن پیش ‌می‌آید که آیا در آمل چنین استعدادهایی وجود ندارد؟ آیا خانه‌های قدیمی‌ آمل که در پایین بازار وجود دارند بستری برای جذب توریسم نیستند؟

    حال امروز آمل درباره گردشگر آنچنان مناسب نیست، آنقدر که دافعه برای نیامدن به آمل وجود دارد، جاذبه‌ای برای آمدن خلق نشدهاست!

    به طور مثال در بررسی آتشکده آمل که در کنار اداره ارشاد شهرستان قرار دارد کار به جایی رسید که آن نمای زیبا جای خود را به ساختمانی با گچ‌های سفید داده که جای تعجب دارد.

    در سوی دیگر، پل معلق آمل که به نگاهی ‌می‌توان آن را یکی از نمادهای شهر دانست، چندین سال است که رنگ و رویش به مرده‌ها رفته! کجاست آن پل معلقی که بچه‌های دهه شصت و هفتاد در پارک به گونه ‌می‌ایستادند که این پل و آن اسب وحشی زیبا و سفید بیشتر از خودشان خودنمایی کند؟ راستی قو‌های موجود در رودخانه چه شد؟

    ورودی‌های شهر آمل از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار نیست و به‌عنوان یک شهر با قدمت زیاد در استان شمالی ورودی درخور این شهر ندارد.

    موارد عنوان شده گوشه‌ای از عوامل دفع گردشگر در آمل است که غیرقابل چشم‌پوشی است و در سال‌های اخیر شاهد هیچ اقدام مثبتی در راستای حلشان نبودیم و تنها پاسخ سوال‌هایمان را هر چهار سال بر روی کاغذهای انتخاباتی ‌می‌توانیم ببینیم.

    یکی از واحدهای موثر در شهرداری که نقش موثری در زیباسازی شهر دارد، فضای سبز و پارک‌های شهرداری‌هاست که با کاشت درخت، گل‌های فصلی در سبز شدن هرچه بیشتر آمل کمک ‌می‌کنند، آملی که به عنوان شاهراه ارتباطی استان مازندران و نزدیک‌ترین شهر به پایتخت از آن یاد ‌می‌شود که این موضوع موجب شده تا در عید ۹۶ روانه ۳۰۰ هزار نفر به آن سفر کنند و در مجموع ۵ میلیون نفر از آمل عبور کردند آمار، ظرفیت و استعداد بالای شهر در بحث پردازش به صنعت گردشگری را نشان ‌می‌دهد.

    حضور ۸۰ واحد پذیرایی در جاده هراز، سه هتل فعال، وجود چشمه آب گرم، چشمه‌های آب معدنی، نزدیکی به دریا، جنگل‌های سرسبز و فراوان، همه و همه حکایت از ظرفیت بالای خدادادی شهر آمل و به ویژه لاریجان است اما باید بررسی شود که یک ماه مانده به عید آمل به چه میزان در راستای جذب مسافر و زیباسازی شهر اقدام کرده است.

    محبوبه علیزاده، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری آمل با بیان اینکه پیش‌بینی‌های سازمان برای سال ۹۶ کاشت ۸۰ هزار جعبه نشاء فصلی است، گفت: در اسفند ماه به دلیل حضور مسافر ۵ هزار جعبه نشاء فصلی بهاره و تابستانه داریم.

    وی با اشاره به اهدا ۵۰ هزار اصله نهال در سال ۹۶ گفت: پیش‌بینی ‌می‌شود که در هفته درختکاری نزدیک به ۲۰ هزار اصله نهال واگذار و کاشته شود و در نماز جمعه ۱۸ اسفند در آمل ۵ هزار اصله نهال واگذار ‌می‌شود.

    این مسئول ادامه داد: رسیدگی و نظافت به سرویس بهداشتی، روشنایی پارک‌ها و پارک اسکان مسافران و نظارت ویژه بر آنها برنامه‌ریزی شد.

    علیزاده با اشاره به آب نماهای سطح شهر گفت: ۵۰۰ متر مربع سفره هفت سین در آمل خواهیم داشت که در میادین اصلی شهر داریم.

    برای تعریف هرچه بهتر مبلمان شهری به سراغ محمودپاتی، عضو شورای شهر آمل و نماینده شورا در فضای سبز و پارک‌ها رفتیم که بیشتر المان‌های حاضر در آمل با همت وی نصب و طراحی شد.

    وی با بیان اینکه یکی از نکات مهم برای حضور گردشگر در شهر باید وجود مقاصد گردشگری در آنجا باشد، گفت: تا زمانی که شهر نقاط جذاب و گردشگرپذیر نداشته باشد کسی میل به حضور در آن شهر را ندارد به طور مثال وقتی بحث از اصفهان ‌می‌شود گزینه‌های بسیاری در ذهن ‌می‌آید که آنها مقصد گردشگر هستند.

    این مسئول با اشاره به اینکه آمل در تقویت ظرفیت‌های گردشگری ضعیف است و ضعیف عمل کرده، اظهار کرد: آمل دارای ظرفیت است اما ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل تبدیل نشد.

    محمودی‌پاتی با بیان اینکه یکسری اقدامات اولیه انجام شده، گفت: حاشیه رودخانه هراز ظرفیت بالایی برای جذب توریسم است و بافت قدیمی‌ و بازار شهر از عوامل اصلی جذب گردشگر ‌می‌تواند باشند.

    رئیس شورای عالی مازندران با تاکید بر اینکه اگر تصمیم گیرنده نهایی در این خصوص من بودم در چهار سال به خروجی مثبت ‌می‌رسیدیم، اظهار کرد: اما شاید موضوعات مورد بحث ما در اولویت فکری بقیه تصمیم گیرندگان نباشد.

    وی افزود: در کنار ظرفیت‌ها، فضای شهری زیبا و جذاب ‌می‌تواند مجموعه عوامل جذب برای گردشگر باشد و نمی‌توان از زیبایی که بر روی کیفیت زندگی انسان‌ها تاثیرگذار است به سادگی گذشت.

    نماینده شورا در سازمان فضای سبز و پارک‌های آمل در خصوص تعریفش از مبلمان شهری گفت: هرفضایی خارج از چهاردیواری خانه مردم فضای شهری ‌می‌شود و مبلمان شهری عناصری هستند که در فضای شهری قرار ‌می‌گیرند و کارکردهای مختلفی در فضای شهری دارند.

    پاتی با تاکید بر اینکه تمام مبلمان شهری باید یک ویژگی داشته باشند، خاطرنشان کرد: زیبایی باید رکن اصلی مبلمان شهری باشد به طور مثال یک تیرچراغ برق هم ‌می‌تواند ساده باشد و درعین حال با کمی ‌ایده موجب خلاقیت در شهر شود که شهرداری بابل در این راستا اقدامات مفیدی انجام داده است.

    وی با بیان اینکه اقداماتی در شهرداری‌های استان مازندران در راستای زیباسازی شهر انجام می‌شود اما به هیچ وجه راضی‌کننده نیست، تاکید کرد: در مقوله فضای سبز شهری استان مازندران به سرسبزی مشهور است اما در هیچ شهری در استان شما فضای سبز قوی و چیزی که موجب تمایز شود نمی‌بینید.

    عضو شورای شهر آمل با بیان اینکه شهرداری‌ها چند وقتی است که اهمیت رسیدگی به زیباسازی شهر و به طبع آن رضایت شهری آگاه شده اند، افزود: ضعف‌های ساختاری و آموزشی و نبود مشاورین درست در خصوص اهمیت زیباسازی در جذب توریسم و مبلمان شهری موجب وضعی شده که مشاهده ‌می‌کنیم.

    وی با بیان اینکه برنامه راهبری و مشخصی برای ساماندهی مبلمان شهری در شهرداری‌ها مشاهده نمی‌شود، اظهار کرد: در آمل سعی کردم تا بر مبنای یک خط فکری مناسب شهر عمل کنم اما در اولویت‌های شهر نبود و قطع شد.

    پاتی تاکید کرد: در حال حاضر مخالف تبلیغات جذب گردشگر در آمل هستم چون بسیاری از ظرفیت‌های شهر بالفعل نشده است و الان آمدن گردشگر در آمل ضدتبلیغ برای خودمان است.

    رئیس شورای عالی مازندران در پایان گفت: زمانی که بازار قد‌می‌آمل را احیا کردیم مخالف‌های بسیاری وجود داشت اما زمانی که سفیر کشوری به آمل آمد آن اقدام شهرداری از رزومه و افتخارات شهر شد.

    به گزارش بلاغ، زیباسازی شهرهای مازندران با وجود اینکه که در دل این سرسبزی و نعمات خدادادی همچون کوه، جنگل و دریا وجود دارد از اهمیت کمی برای مسئولان برخوردار است.

    لزوم توجه جدی به زیباسازی مبلمان درون و بیرون شهری تا حدی مورد نیاز است که می‌توان از اولویت‌های برنامه کاری استان دانست چرا که علاوه بر افزایش رضایتمندی شهروندان و برآورده شدن نیاز آنها به جذب توریسم و ماندگاری آنها در یک شهر می‌انجامد که تاثیر زیادی در کسب و کار آن منطقه و ایجاد اشتغال دارد.

    برچسب ها :

    نظرات